Τη σημερινή κατάσταση του λιμανιού της Ρόδου περιγράφει μιλώντας στο newmoney, ο πρόεδρος του Δημοτικού Λιμενικού Ταμείου Νότιας Δωδεκανήσου, Βασίλης Βαγιανάκης. Εστιάζει στη νομική διαμάχη με το Υπουργείο Οικονομικών για τα κτήρια του Τελωνείου, τα οποία –όπως υποστηρίζει– κατέχει και εκμεταλλεύεται παρανόμως εις βάρος της τουριστικής ανάπτυξης.
Παράλληλα, αναφέρεται για το μεγάλο ενδιαφέρον από εταιρείες κρουαζιέρας για τη δημιουργία home port, την αδυναμία του φορέα να ανταποκριθεί λόγω γραφειοκρατικών και αρχαιολογικών περιορισμών, αλλά και την ανάγκη μετατροπής του Λιμενικού Ταμείου σε Οργανισμό για μεγαλύτερη ευελιξία. Τονίζει ότι η Ρόδος είναι μια από τις βασικότερες πύλες εισόδου στην Ευρώπη, όμως η εικόνα του λιμανιού θυμίζει περισσότερο Ασία. Δεν αποκλείει ακόμη και τη δικαστική προσφυγή για να ξεκαθαρίσει το ιδιοκτησιακό καθεστώς των λιμενικών εγκαταστάσεων.
–Κύριε Βαγιανάκη, ποια είναι η κατάσταση του λιμανιού της Ρόδου σήμερα;
Το λιμάνι της Ρόδου, το οποίο διαχειρίζεται το Δημοτικό Λιμενικό Ταμείο Νότιας Δωδεκανήσου –ένας φορέας που έχει στην ευθύνη του επτά νησιά– αντιμετωπίζει σοβαρά προβλήματα, κυρίως στις κτηριακές εγκαταστάσεις. Ειδικά το τουριστικό λιμάνι της Ρόδου έχει εγκαταλειφθεί. Αυτή τη στιγμή βρισκόμαστε σε αντιπαράθεση με το Υπουργείο Οικονομικών, το οποίο – αντίθετα με τον νόμο– κρατά και εκμεταλλεύεται τα κτήρια του Τελωνείου.
– Δηλαδή το Τελωνείο καταλαμβάνει χώρους που θα έπρεπε να διαχειρίζεται το Λιμενικό Ταμείο;
Ακριβώς. Περίπου 1.800 τετραγωνικά μέτρα βρίσκονται σήμερα υπό τον έλεγχο του Τελωνείου, χωρίς να μπορούμε να τα αξιοποιήσουμε εμείς. Ο νόμος είναι σαφής: η χρήση και εκμετάλλευση των κτηριακών εγκαταστάσεων ανήκει στον φορέα διαχείρισης, δηλαδή σε εμάς. Το πρόβλημα είναι πως δεν υπάρχει καν λόγος να είναι το Τελωνείο εκεί – πέρα από τον έλεγχο. Το υπόλοιπο περιλαμβάνει αποθήκες και κατασχεμένα αυτοκίνητα, πράγματα ακατάλληλα για έναν τουριστικό προορισμό.
– Αυτό εμποδίζει και την ανάπτυξη της κρουαζιέρας;
Ακριβώς. Είμαστε σε αρχαιολογικό χώρο, δεν μπορούμε να κάνουμε νέες εγκαταστάσεις. Και όσο δεν έχουμε τη χρήση των κτηρίων, δεν μπορούμε να υποστηρίξουμε το home port, που μας ζητούν πολλές εταιρείες. Είναι σαν να έχουμε μια τεράστια ευκαιρία μπροστά μας, αλλά να μας έχουν δέσει τα χέρια.
– Ο αριθμός των προσεγγίσεων κρουαζιερόπλοιων πλοίων έχει αυξηθεί παρόλα αυτά.
Ναι, πέρυσι είχαμε 447 προσεγγίσεις κρουαζιερόπλοιων και φέτος έχουμε ήδη φτάσει τα 498. Οι επιβάτες είναι κοντά στο ένα εκατομμύριο.
– Πόσο δύσκολο είναι να διαχειρίζεστε ένα τέτοιο λιμάνι ως Λιμενικό Ταμείο και όχι ως Οργανισμός;
Είναι μεγάλη δυσκολία. Ο Οργανισμός είναι πιο ευέλικτος. Εμείς, ως φορέας δημοσίου, έχουμε μεγάλες καθυστερήσεις σε έργα και αποφάσεις. Κοιτάμε να το αλλάξουμε. Να περάσουμε σε μοντέλο Οργανισμού Λιμένος.
– Η Ρόδος είναι πύλη εισόδου προς την Ευρώπη. Ποια είναι η εικόνα που αντικρίζει ο επισκέπτης;
Δυστυχώς, τριτοκοσμική. Το λέω ξεκάθαρα. Έρχεται κάποιος από την Τουρκία ή την Ασία και περνώντας από το Τελωνείο δεν μπορεί να ξεχωρίσει ποια είναι η Ευρώπη και ποια η Ασία. Το Υπουργείο μάς εμποδίζει να κάνουμε εργασίες στα κτήρια, επειδή «δεν είναι δικά μας». Από την άλλη, ούτε το ίδιο κάνει τίποτα.
– Το έχετε θέσει επισήμως το θέμα στο Υπουργείο Οικονομικών;
Φυσικά. Έχουμε στείλει έγγραφα και περιμένουμε απαντήσεις. Αλλά πιστεύω πως τελικά δεν θα αποφύγουμε την προσφυγή στη Δικαιοσύνη.
Διαβάστε ακόμη
Επίδομα €250: Ποιοι συνταξιούχοι θα το λάβουν και ποιοι μένουν εκτός
ΗΠΑ: Πάνω από 90 εκατ. Αμερικανοί στo έλεος των διακοπών ρεύματος
BofA: Οι περισσότεροι επενδυτές έχασαν το ράλι των μετοχών (γραφήματα)
Για όλες τις υπόλοιπες ειδήσεις της επικαιρότητας μπορείτε να επισκεφτείτε το Πρώτο Θέμα