Στο φόντο των αυξανόμενων γεωπολιτικών εντάσεων και των μεταβαλλόμενων εμπορικών ρευμάτων, η ναυτιλιακή αγορά δοκιμάζεται σε πολλαπλά μέτωπα. Η πρόσφατη έκθεση του ναυλομεσιτικού οίκου Xclusiv Shipbrokers αναδεικνύει τις επιπτώσεις από τις λιμενικές χρεώσεις ΗΠΑ-Κίνας, την ανθεκτικότητα των ρωσικών εξαγωγών αργού παρά τις διεθνείς πιέσεις και τις νέες στρατηγικές εισαγωγών αργού στην Ασία. Μέσα από τις αναλύσεις των ειδικών, αποτυπώνεται πώς οι γεωπολιτικές αποφάσεις και οι εμπορικές κινήσεις καθορίζουν πλέον σε σημαντικό βαθμό τη διαχείριση στόλων, τις μεταφορές δεξαμενόπλοιων και τις επενδυτικές αποφάσεις στον κλάδο.

Πιο συγκεκριμένα:

1. Οι αμερικανο-κινεζικές εμπορικές εντάσεις και οι λιμενικές χρεώσεις

Ο οίκος Xclusiv Shipbrokers τονίζει ότι οι αγορές βρίσκονται σε νέα δοκιμασία λόγω των προγραμματισμένων λιμενικών τελών των ΗΠΑ για κινεζικούς στόλους, που τίθενται σε εφαρμογή στις 14 Οκτωβρίου.

«Οι χρεώσεις είναι υψηλές: 80 δολάρια ανά καθαρή τόνο για πλοία κινεζικών συμφερόντων, ενώ μη κινεζικοί χειριστές κινεζικών πλοίων θα πληρώνουν 23 δολάρια ανά τόνο ή 154 δολάρια ανά TEU, περιορισμένα σε πέντε αφίξεις το χρόνο», σημειώνει η έκθεση.
Σύμφωνα με τους αναλυτές:

«Η COSCO, μαζί με τον στόλο της OOCL, θα μπορούσε να επωμιστεί έως 1,53 δισ. δολάρια ετησίως, σχεδόν το μισό από τις επιπτώσεις των 3,2 δισ. δολαρίων για τους δέκα μεγαλύτερους μεταφορείς».

Η απάντηση της Κίνας δεν άργησε, με τον Premier Li Qiang να υπογράφει διάταγμα για αντίμετρα:

«Η αβεβαιότητα έχει ήδη αναστατώσει τους μεταφορείς, προσθέτοντας ένα νέο επίπεδο γεωπολιτικού κινδύνου στη στρατηγική ανάπτυξης στόλου», σημειώνει η Xclusiv Shipbrokers.

2. Οι ρωσικές εξαγωγές αργού και η ανθεκτικότητα παρά τις προκλήσεις

Παρά τις αυξανόμενες διεθνείς πιέσεις και τις επαναλαμβανόμενες επιθέσεις drones στην παραγωγή, η Ρωσία κατάφερε να αυξήσει τις εξαγωγές αργού.

«Οι θαλάσσιες μεταφορές αργού έφτασαν τα 3,88 εκατ. βαρέλια ημερησίως τον Σεπτέμβριο, η υψηλότερη από τον Απρίλιο 2024», αναφέρει η έκθεση.
Ιδιαίτερα η Ινδία αποτέλεσε τον μεγαλύτερο προορισμό, με 1,73 εκατ. βαρέλια/ημέρα, αύξηση 30% σε σχέση με τον Αύγουστο, ενώ η Τουρκία ενίσχυσε επίσης τις εισαγωγές. Αντίθετα, η Κίνα μείωσε όγκους κατά 12% στα 1,12 εκατ. βαρέλια/ημέρα, δείχνοντας μεταβαλλόμενες δυναμικές.

«Η αντοχή στις ροές αργού διατηρείται, αλλά όχι χωρίς σοβαρό κόστος για το εσωτερικό», τονίζει η Xclusiv Shipbrokers, επισημαίνοντας την επίδραση των επιθέσεων drones και την υπολειτουργία των διυλιστηρίων.
Η έκθεση αναφέρει ότι οι ασιατικοί αγοραστές προσαρμόζουν τις στρατηγικές τους:

«Η PTT στην Ταϊλάνδη δημιούργησε ακόμη και ένα “War Room” για την εποπτεία της διαφοροποίησης, αυξάνοντας τις εισαγωγές αμερικανικού αργού κατά 45% σε σχέση με πέρυσι», ενώ η Ιαπωνία αύξησε τις εισαγωγές στα 85.000 βαρέλια/ημέρα (+43% σε σχέση με πέρυσι).

3. Επιπτώσεις στα δεξαμενόπλοια και τα νέα εμπορικά ρεύματα

Οι αναλυτές τονίζουν ότι οι αλλαγές στα ρεύματα αργού δημιουργούν νέες απαιτήσεις σε μεταφορική χωρητικότητα και διαδρομές:

«Οι ρωσικοί όγκοι συνεχίζουν προς ανατολάς, διατηρώντας μεγάλες αποστάσεις προς Ινδία και Τουρκία, ενώ η στροφή Ιαπωνίας και Ταϊλάνδης στο αμερικανικό αργό προσθέτει νέα ζήτηση σε μίλια ναυτιλίας στον Ειρηνικό», εξηγεί η Xclusiv Shipbrokers.
Η αβεβαιότητα από τα US-China port fees, η εύθραυστη κατάσταση των ρωσικών εξαγωγών προϊόντων και η αλλαγή στις ασιατικές εισαγωγές υπογραμμίζουν ότι:

«Οι γεωπολιτικές και εμπορικές κινήσεις πλέον καθορίζουν την απασχόληση των δεξαμενόπλοιων και διαμορφώνουν την αγορά S&P», καταλήγει η έκθεση.

Διαβάστε ακόμη:

Τον «καυτό» φάκελο των απορριμμάτων ανοίγει η κυβέρνηση – Έκτακτη σύσκεψη με Χατζηδάκη, Παπασταύρου και Χαρδαλιά

«Λέσχη Θεσσαλονίκης»: Ένα στολίδι της συμπρωτεύουσας στον… δρόμο για το σφυρί (pics)

Εθισμένοι στο TikTok: Οι εντατικοί χρήστες σκρολάρουν πάνω από 4 ώρες την ημέρα

Για όλες τις υπόλοιπες ειδήσεις της επικαιρότητας μπορείτε να επισκεφτείτε το Πρώτο Θέμα