Αύξηση των καταθέσεων του ιδιωτικού τομέα κατά 6 δις ευρώ καταγράφηκε το τρίμηνο Μαρτίου-Μαΐου, δηλαδή κατά τη διάρκεια της επιβολής των περιοριστικών μέτρων λόγω της πανδημίας.

Σύμφωνα με τα πρόσφατα στοιχεία της οικονομικής συγκυρίας που παρουσιάζει η Alpha Βank στο εβδομαδιαίο δελτίο οικονομικών εξελίξεων οι Έλληνες καταναλωτές, το δίμηνο Μαρτίου-Απριλίου, περιορίστηκαν κυρίως στα είδη πρώτης ανάγκης και στις ανελαστικές αγορές από τις μεγάλες αλυσίδες τροφίμων και τα φαρμακεία.

Παράλληλα, μειώθηκε κατακόρυφα η ζήτηση για διαρκή αγαθά και είδη υψηλής εισοδηματικής ελαστικότητας (π.χ. έπιπλα, συσκευές, ένδυση). Το συνδυαστικό αποτέλεσμα των δύο αυτών εξελίξεων, σύμφωνα με την Alpha Bank συνέβαλε στην υποχώρηση της δαπάνης των νοικοκυριών, η οποία, ως ένα βαθμό, οδήγησε στην αύξηση της “αναγκαστικής” αποταμίευσης (οι καταναλωτές δεν μπορούν να δαπανήσουν, εξαιτίας του lockdown), αλλά και της “προληπτικής” αποταμίευσης (οι καταναλωτές αποταμιεύουν, λόγω της αβεβαιότητας για το μέλλον) .

Ως αποτέλεσμα, σημειώθηκε σημαντική άνοδος της καταθετικής βάσης των νοικοκυριών το διάστημα Μαρτίου-Μαΐου 2020. Συγκεκριμένα το προηγούμενο μήνα οι καταθέσεις διαμορφώθηκαν σε Ευρώ 148,1 δισ. Η εξέλιξη αυτή οφείλεται, κυρίως, στην αύξηση των καταθέσεων των νοικοκυριών κατά 7%, (δηλαδή σε 119,3 δισ), καθώς αποτελούν το 81% των καταθέσεων του ιδιωτικού τομέα, ενώ ανοδικά (+21,1%) κινήθηκαν και οι καταθέσεις των επιχειρήσεων, σε σύγκριση με τον Μάιο

Σχετικά με την κατανάλωση των νοικοκυριών, το δελτίο της Alpha bank επισημαίνει και άλλο ένα ενδιαφέρον σημείο: Το ότι η ενίσχυση της με άμεσα και έμμεσα μέτρα έχει μεγάλη βαρύτητα για την ανάκτηση μέρους της αναπτυξιακής δυναμικής της οικονομίας από το επόμενο έτος. Σύμφωνα με πρόσφατη εκτίμηση της συμβουλευτικής εταιρείας McKinsey, μια πτώση της δαπάνης για αγαθά και υπηρεσίες που δεν είναι πρώτης ανάγκης (π.χ. αυτοκίνητα, συσκευές, εστιατόρια, ταξίδια) κατά 40%-50%, δύναται να οδηγήσει σε υποχώρηση του ΑΕΠ, περίπου κατά 10%!