Εύθραστη εκεχειρία μεταξύ κυβέρνησης και μετόχων δείχνει να αποτελεί η αναστολή της εφαρμογής των αυξήσεων στα διόδια της Αττικής Οδού, την ώρα που στο υπουργείο Υποδομών σχεδιάζουν την επόμενη μέρα για τον μεγάλο αστικό αυτοκινητόδρομο με νέους διαγωνισμούς.

«Το υπουργείο Υποδομών ζήτησε να μην προχωρήσουν οι αυξήσεις διοδίων με το καλημέρα της νέας κυβέρνησης και εμείς αποφα­σίσαμε να παγώ­σουμε προσωρινά το μέτρο. Ωστόσο οι αυξήσεις δεν μπορεί να μη γίνουν, είναι απαραίτητες», αναφέρει μέλος της διοίκησης των τεχνικών ομίλων Ελλάκτωρ – ΑΒΑΞ που ανήκουν στους κύριους μετόχους του αυτοκινητόδρομου.

Μέχρι τον Ιανουάριο του 2020 ανατιμήσεις διοδίων δεν θα δούμε στην Αττική οδό. Υπενθυμίζεται ότι με βάση τον αρχικό σχεδιασμό η πρώτη αύξηση θα γινόταν τον Ιούλιο και θα ήταν 20 λεπτά (3 ευρώ από 2,80 σήμερα) και η δεύτερη από τον Ιανουάριο του 2020 και θα ήταν 30 λέπτά (3,30 ευρώ). Η ανακοίνωση της αναστολής αφορά και τις δύο διαδοχικές αυξήσεις. Από την άνοιξη και μετά θεωρείται ότι ο χρόνος θα έχει ωριμάσει για να ξαναμπούν στο τραπέζι, πιθανώς σε μια λογική εξορθολογισμού ειδικά ως προς το δεύτερο σκέλος της αύξησης.

Τα μεγάλα μέτωπα

Είναι όμως σαφές ότι η αναθεώρηση της τιμολογιακής πολιτικής της Αττικής oδού δεν θα είναι έξω από το μεγάλο κάδρο της διαπραγμάτευσης που θα γίνει το αμέσως επόμενο διάστημα και η οποία σχετίζεται με τους ανοιχτούς λογαριασμούς της Ελλάκτωρ και της ΑΒΑΞ με το υπουργείο και με τα ανοιχτά μέτωπα για τα υπόλοιπα έργα. Κυρίως τον ανασχεδιασμό για τον σταθμό της Βενιζέλου στο μετρό Θεσσαλονίκης που έχει διχάσει την πόλη, το μέλλον της Γραμμής 4 του μετρό της Αθήνας, που είναι μπλοκαρισμένη στο Συμβούλιο της Επικρατείας, αλλά και το Aκτιο-Αμβρακία που για παρόμοιους λόγους έχει ανασταλεί η κατακύρωσή του στην κοινοπραξία Aκτωρ-ΤΕΡΝΑ, και τις επεκτάσεις προς Πειραιά.

Στην Αττική oδό υποστηρίζουν πως οι αυξήσεις στα διόδια είναι δίκαιες και επιβεβλημένες, προβλέπονται από το χρηματοοικονομικό μοντέλο και φυσικά συνδέονται άμεσα με τη μεγάλη προσπάθεια αναχρηματοδότησης των δανείων που έχουν λάβει και οι δύο μέτοχοι της Αττικής οδού, η Ελλάκτωρ που ελέγχει πάνω από το 65% των μετοχών και η ΑΒΑΞ που διαθέτει άνω από 34%. Οι τράπεζες χρησιμοποιούν ως ενέχυρο τα μερίσματα της Αττικής οδού (περί τα 80 εκατ. ευρώ το 2018), ωστόσο η αύξηση των εσόδων μέσω της ανατίμησης των διοδίων θα διευκολύνει τους όρους χρηματοδότησης και τη διάρκεια των δανείων.

Είναι χαρακτηριστικό ότι η ΑΒΑΞ έχει αρχίσει στο πλαίσιο συμφωνίας με τις τράπεζες να πουλάει κομμάτια από το χαρτοφυλάκιό της. Πρόσφατα οριστικο­ποιήθηκε η πώληση της πρώτης ΣΔΙΤ για 10 σχολεία στην Αττική που είχε κατασκευάσει η τεχνική εταιρεία και είχε αναλάβει τη διαχείρισή τους έναντι τιμήματος περίπου 10 εκατ. ευρώ. Με τον τρόπο αυτό απαλλάσσεται από την εξυπηρέτηση του μακροπρόθεσμου δανεισμού ύψους 33,4 εκατ. ευρώ που είχε πάρει από την Ευρωπαϊκή Τράπεζα Επενδύσεων για την υλοποίηση του έργου και απελευθερώνει πόρους για άλλα έργα.

Ομως και για την Ελλάκτωρ οι συνθήκες παραμένουν πιεστικές. Στην ανακοίνωση αποτελεσμάτων εξαμήνου η διοίκηση ανέφερε ότι υπάρχει αρχική συμφωνία με τις τράπεζες στους βασικούς όρους χρηματοδότησης (Head of Terms) δανείων ύψους 582 εκατ. ευρώ, ωστόσο οι τελικές υπογραφές αναμένονται στα τέλη του έτους. Σε μια περίοδο μάλιστα ιδιαίτερα επιβαρυντική για τον όμιλο και συνολικά για τις κατασκευές, αφού τα έργα στα οποία συμμετέχει δείχνουν να οδηγούνται σε μεγάλες καθυστερήσεις ή ακόμη και σε επαναδημοπράτηση. Το momentum των κατασκευών δεν είναι θετικό, αλλά και οι προσπάθειες της μεγάλης αναδιάρθρωσης στην Ελλάκτωρ που ξεκίνησαν τον περσινό Ιούλιο με την αλλαγή διοίκησης ακολουθούν αργό βηματισμό.

Το επιβεβαίωσε πρόσφατα στους αναλυτές και ο επικεφαλής του ομίλου Αναστάσιος Κλλιτσάντσης, λέγοντας ότι παρά τις σημαντικές πρωτοβουλίες που έχει αναλάβει η διοίκηση για την οργανωτική και οικονομική αναδιοργάνωση του ομίλου, «έχουμε αρκετό χρόνο μπροστά μας μέχρι να αποδώσουν οι συγκεκριμένες προσπάθειες».

Αξιοσημείωτα στοιχεία αποτελούν η εμφάνιση αρνητικών ταμειακών ροών για την εταιρεία, που στο α’ εξάμηνο ανήλθαν σε 64,4 εκατ. ευρώ από λειτουργικές δραστηριότητες έναντι θετικών ταμειακών ορών ύψους 9,4 εκατ. ευρώ το εξάμηνο του 2018, αλλά και η παραγωγή νέων ζημιών ύψους 39 εκατ. ευρώ από τις δραστηριότητες στην Αυστραλία (φωτοβολταϊκούς σταθμούς).