της Μαριάννας Τζάννε

Την έγκριση των τιμολογίων της Εγνατίας Οδού από την Γενική Διεύθυνση Κινητικότητας και Μεταφορών (DG MOV), επικαλείται ο υπουργός Υποδομών Χρίστος Σπίρτζης, για να εφαρμοστεί η νέα τιμολογιακή πολιτική στα διόδια του αυτοκινητοδρόμου από τις αρχές του 2019 όπως είχε προβλεφθεί με σχετική κοινή υπουργική απόφαση τον περασμένο Ιούνιο.

Χθες, παρά το αλαλούμ που επικράτησε σχετικά με τις αυξήσεις, ο υπουργός Υποδομών Χρίστος Σπίρτζης υπέγραψε την απόφαση, με την οποία διατηρούνται μέχρι εγκρίσεως από την Κομισιόν τα υφιστάμενα τιμολόγια στην Εγνατία Οδό.

Η νέα τιμολογιακή πολιτική ήταν προαπαιτούμενο για την ολοκλήρωση της τέταρτης αξιολόγησης και για την προώθηση του διαγωνισμού παραχώρησης του οδικού άξονα που παίρνει συνεχείς αναβολές, με νεώτερη ημερομηνία υποβολής δεσμευτικών προσφορών την 7η Ιουνίου 2019.

Βάσει αυτής, η τιμή του διοδίου ανά χιλιόμετρο ορίζεται σε 0,05 ευρώ με ΦΠΑ, επιβάλλοντας αυξήσεις –φωτιά στα διόδια του μεγάλου οδικού άξονα. Στην ίδια απόφαση προβλέπεται η εγκατάσταση 43 πλευρικών διοδίων ενώ αίρονται και όλες οι απαλλαγές για τις μετακινήσεις (π.χ διαδημοτικές) πλην των ανέργων με την επίδειξη της κάρτας ανεργίας.

Με την χθεσινή απόφαση για διατήρηση των τιμών, το υπουργείο «καρφώνει» για άλλη μια φορά το ΤΑΙΠΕΔ, αυτή την φορά για τις υπερβολικές αυξήσεις που επιβάλλει στα διόδια των Μαλγάρων, για τα οποία η τιμή από το 1,20 ευρώ που είναι σήμερα, προβλέπεται να εκτιναχθεί στα 3 ευρώ.

Όμως τα Μάλγαρα είναι ένας σταθμός με ιδιαιτερότητες καθώς υπάρχει η ρητή δέσμευση στην σύμβαση παραχώρησης για το ύψος των διοδίων ώστε να μην επηρεαστεί η κυκλοφορία στην σύμβαση παραχώρησης της εταιρείας «Αυτοκινητόδρομος Αιγαίου» που διασχίζει τις Ράχες Μαλιακού μέχρι το Κλειδί Ημαθίας. Τα Μάλγαρα είναι ένας σταθμός κοντά στην Θεσσαλονίκη, με τον οποίο προικίστηκε η Εγνατία όταν έκλεισε το ΤΕΟ (Ταμείο Εθνικής Οδοποιίας). Μάλιστα στο παρελθόν, μέρος των εσόδων αποζημίωνε την παραχώρηση της «Αυτοκινητόδρομος Αιγαίου» για την μην λειτουργία του σταθμού στο Αιγίνιο Πιερίας που βρίσκεται σε απόσταση περίπου 10 χιλιομέτρων από τα Μάλγαρα.

Η αναθεώρηση της τιμής και μάλιστα σε τόσο υψηλά επίπεδα, εκτιμάται ότι μπορεί να βάλλει σε περιπέτειες το ελληνικό δημόσιο. «Πρέπει να εξεταστούν θέματα τυχόν συνδρομής γεγονότων ευθύνης του δημοσίου σε υφιστάμενες συμβάσεις παραχώρησης που συνδέονται με την εφαρμογή της τιμολογιακής πολιτικής….» αναφέρεται στην υπουργική απόφαση Σπίρτζη, που κάποιοι θεωρούν ότι φωτογραφίζει την περίπτωση των Μαλγάρων.

Η DG MOV, είχε απορρίψει από τον περασμένο Σεπτέμβριο το σχέδιο τιμολόγησης των διοδίων που είχε εκπονήσει το ΤΑΙΠΕΔ και προέβλεπε μεγάλες ανατιμήσεις στα διόδια αλλά προσέκρουσε στους ευρωπαϊκούς κανονισμούς που προβλέπουν ότι τα βαρέα οχήματα πληρώνουν διόδια με βάση τις εκπομπές ρύπων. Πρακτικά η ΕΕ πριμοδοτεί τα οχήματα με κινητήρες νέας αντιρρυπαντικής τεχνολογίας. Το ΤΑΙΠΕΔ σε συνεργασία με το υπουργείο όφειλε να αναθεωρήσει το πλαίσιο και να το στείλει προς έγκριση στην ΕΕ. Ωστόσο αυτό δεν έγινε και έτσι χθες ο υπουργός Υποδομών υπέγραψε την απόφαση, με την οποία διατηρείται το υφιστάμενο καθεστώς μέχρι να εγκριθούν τα νέα τιμολόγια από την Γενική Διεύθυνση Κινητικότητας και Μεταφορών της ΕΕ.

Ανάλογες απαιτήσεις είχαν εγείρει από την Κομισιόν και για τους άλλους αυτοκινητοδρόμους, ωστόσο η χώρα μας πέτυχε εξαίρεση, καθώς επικαλέστηκε το επιχείρημα ότι οι συμβάσεις είχαν ξεκινήσει πριν την εφαρμογή της κοινοτικής νομοθεσίας.