Νέους όρους δανεισμού για τις ελληνικές επιχειρήσεις φέρνει το 2022. Καθώς το 85% των ελληνικών επιχειρήσεων βρίσκονται σήμερα εκτός πιστωτικού συστήματος και δεν μπορούν ούτε απέξω να περάσουν από τις τράπεζες για δάνειο, το υπουργείο Οικονομικών ετοιμάζει παρέμβαση που θα αλλάξει τους κανόνες στην αγορά.

Πρώτος στόχος -φιλόδοξος, αλλά και ρεαλιστικός- για τον υπουργό Οικονομικών Χρήστο Σταϊκούρα είναι να μπορέσουν 100.000 επιχειρήσεις σε έναν χρόνο από σήμερα να γίνουν ξανά επιλέξιμες για τραπεζικό δανεισμό.

Η ιδέα στην οποία κλίνει το οικονομικό επιτελείο είναι ότι οι ρυθμίσεις οφειλών θα πρέπει να προσφέρουν τη δυνατότητα να μπορεί ο οφειλέτης να ενταχθεί ξανά στο τραπεζικό σύστημα για χρηματοδότηση.

Το ζήτημα αυτό και το πώς θα καταστούν «bankable» οι ελληνικές επιχειρήσεις που έχουν αποκλειστεί από τον δανεισμό έχει απασχολήσει έντονα στις συζητήσεις με τα πιστωτικά ιδρύματα.

Το νέο καθεστώς θα θέτει δύο προϋποθέσεις:

1 Κλειδί της νέας ρύθμισης θα είναι η συνέπεια που επιδεικνύει ο οφειλέτης. Η δυνατότητα να λάβει ξανά χρηματοδότηση θα είναι πλέον στα δικά του χέρια, εφόσον τηρεί την υποχρέωση πληρωμής των δόσεων όπως έχει συμφωνηθεί. Το γεγονός αυτό θα έχει βαρύνουσα σημασία για να θεωρηθεί ξανά αποδεκτός από το τραπεζικό σύστημα.
2 Για να επωφεληθεί ο «κόκκινος» οφειλέτης θα πρέπει να υποβάλει αίτηση και να παρουσιάσει βιώσιμο σχέδιο προς χρηματοδότηση. Σε αυτό θα εντάσσει και τις πληρωμές ρυθμισμένων οφειλών που θα συνεχίσουν να τηρούνται παράλληλα με το νέο δάνειο.

«Στα θρανία» οι οφειλέτες

Το υπουργείο Οικονομικών δεν σταματά όμως εκεί. Η ολιστική λύση και υποστήριξη που σχεδιάζει για το 2022 ολοκληρώνεται με υποστήριξη, εκπαίδευση, συμβουλευτική αλλά και παρακολούθηση των οφειλετών, νοικοκυριών και επιχειρήσεων.

Πρόκειται για ένα νέο project του υπουργείου Οικονομικών που παίρνει σάρκα μέσω της νέας ψηφιακής πλατφόρμας του Μηχανισμού Εγκαιρης Προειδοποίησης, για οφειλέτες που τα φέρουν δύσκολα βόλτα με τα χρέη τους.

Μεταξύ άλλων, στους οφειλέτες θα προσφέρονται:

■ Νομικές συμβουλές και «οπλοστάσιο» για να γνωρίζουν τι ισχύει πραγματικά με τις δανειακές συμβάσεις που υπογράφουν.
■ Συμβουλευτική επιχειρηματική υποστήριξη, δηλαδή: συμβουλές προώθησης προϊόντων ή υπηρεσιών, εύρεση νέων αγορών και πελατών ή προμηθευτών, διερεύνηση δυνατότητας για συνέργεια/συνεργασία/συγχώνευση με άλλες επιχειρήσεις, υπόδειξη για δυνατότητα χρηματοδότησης από εθνικά ή ευρωπαϊκά προγράμματα επιδότησης/στήριξης κ.ά.).
■ Ενδυνάμωση της επιχειρηματικής σκέψης και επιμόρφωση του επιχειρηματία ή/και των εργαζομένων της επιχείρησης.
■ Εμψύχωση, συμβουλές ηγεσίας ή ακόμα και ψυχολογική υποστήριξη από ειδικούς, προκειμένου να αντιμετωπίσουν ζητήματα και να πατήσουν πιο στέρεα στην αγορά.

Πώς λειτουργεί

Η Εγκαιρη Προειδοποίηση αποτελεί πρωτοποριακή διαδικασία πρόληψης υπερχρέωσης και χρεοκοπιών, όχι μόνο για τη χώρα μας, αλλά και πανευρωπαϊκά. Αποσκοπεί στον εντοπισμό περιστάσεων που μπορεί να οδηγήσουν σε αφερεγγυότητα νοικοκυριών και επιχειρήσεων. Προβλέπεται από τον νόμο για τη νέα ρύθμιση οφειλών, τις 420 δόσεις και την παροχή 2ης ευκαιρίας (Ν. 4738/2020).

Συγκεκριμένα, η διαδικασία της Εγκαιρης Προειδοποίησης περιλαμβάνει τρία βασικά βήματα:

1 Ο ενδιαφερόμενος οφειλέτης υποβάλλει αίτηση στον Μηχανισμό Εγκαιρης Προειδοποίησης, μέσω της ψηφιακής πλατφόρμας της Ειδικής Γραμματείας Διαχείρισης Ιδιωτικού Χρέους (ΕΓΔΙΧ) του υπουργείου Οικονομικών (www.keyd.gov.gr ή ofeiles.gov.gr). Μέσω αυτής, παρέχει τη συναίνεσή του για την άρση απορρήτου, με σκοπό την αναζήτηση, πρόσβαση, συλλογή, επεξεργασία και διασταύρωση δεδομένων που τον αφορούν.

2 Η πλατφόρμα επεξεργάζεται τα οικονομικά στοιχεία, βάσει ειδικών αριθμοδεικτών, όπως για παράδειγμα η κάλυψη βραχυπρόθεσμων οφειλών. Ακολούθως, ο οφειλέτης κατατάσσεται σε ένα από τα τρία επίπεδα κινδύνου αφερεγγυότητας (χαμηλό, μέτριο, υψηλό).

Υπό παρακολούθηση

Στην περίπτωση που ο οφειλέτης έχει καταταχθεί σε μέτριο ή υψηλό επίπεδο κινδύνου και εφόσον επιθυμεί, τότε αιτείται, μέσω της πλατφόρμας, τον προγραμματισμό της πρώτης συνάντησης για να λάβει δωρεάν υπηρεσίες ενημέρωσης. Στο πλαίσιο αυτό, συμπληρώνει ειδικό ερωτηματολόγιο και επισυνάπτει τυχόν στοιχεία που δεν είναι ψηφιακά διαθέσιμα. Τα εν λόγω στοιχεία μελετώνται από ειδικούς εμπειρογνώμονες, οι οποίοι ακολούθως παρέχουν ενημέρωση και συμβουλές στον οφειλέτη.

Ειδικότερα:

Τα νοικοκυριά μπορούν να απευθύνονται στα 52 Κέντρα-Γραφεία Ενημέρωσης και Υποστήριξης Δανειοληπτών (ΚΕΥΔ-ΓΕΥΔ, τηλ. για ραντεβού 213.212.5730), όπου ο υπάλληλος επικοινωνεί μαζί τους εντός 10 ημερών, για να προγραμματιστεί η πρώτη συνάντηση (διά ζώσης ή διαδικτυακά), με σκοπό:

α) Να ενημερωθούν για το νομικό πλαίσιο και τους γενικούς όρους των δανειακών συμβάσεων και των συμφωνιών ρύθμισης οφειλών.
β) Να κατανοήσουν προταθέντες όρους δανειακών συμφωνιών ρύθμισης οφειλών.
γ) Να ενημερωθούν για την κατάρτιση οικογενειακού προϋπολογισμού, με σκοπό ιδίως την τήρηση ρυθμίσεων αποπληρωμής οφειλών.
δ) Να ενημερωθούν για την οικονομική διαχείριση του νοικοκυριού τους.

■ Οι ελεύθεροι επαγγελματίες και οι επιχειρήσεις μπορούν να απευθύνονται στους Επαγγελματικούς Φορείς, δηλαδή τα Επαγγελματικά Επιμελητήρια, τους Επαγγελματικούς Συλλόγους και τα Ινστιτούτα Θεσμικών Φορέων, όπου ο αρμόδιος εκπρόσωπος, ο οποίος θα οριστεί από τον φορέα, επικοινωνεί μαζί τους εντός 10 ημερών, για να προγραμματιστεί η πρώτη συνάντηση (διά ζώσης ή διαδικτυακά).

Διαβάστε ακόμη:

Σύμβαση leasing αντί δόσης για τα «κόκκινα» στεγαστικά δάνεια

Βγαίνει στο σφυρί το σπίτι-μουσείο του ζωγράφου Σπύρου Βασιλείου στην Ακρόπολη

Μυστήριο στη Βρετανία: Γιατί εξαφανίζονται τα παλιά γραμματοκιβώτια