Τόπο… στην ηλεκτροκίνηση με την θέσπιση ισχυρών οικονομικών κινήτρων για την αγορά και τη χρήση οχημάτων αλλά και την επιδότηση των υποδομών φόρτισης, είναι αποφασισμένη να δώσει η κυβέρνηση, επενδύοντας συντονισμένα στον εξηλεκτρισμό των μεταφορών.

Χθες, ο υπουργός Περιβάλλοντος και Ενέργειας Κωστής Χατζηδάκης προανήγγειλε τη δημιουργία νομοθετικού πλαισίου για τα ηλεκτρικά οχήματα μέσα στο α΄εξάμηνο του 2020, το οποίο έρχεται να «κουμπώσει» με τους φιλόδοξους στόχους του Εθνικού Σχεδίου για την Ενέργεια και το Κλίμα. Το ΕΣΕΚ, προβλέπει ότι έως το 2030, 1 στα 3 οχήματα που θα πωλούνται στην Ελλάδα θα είναι ηλεκτρικά και υβριδικά αυτοκίνητα.

Όπως υποστήριξε χθες η πολιτική ηγεσία του ΥΠΕΝ, τα κίνητρα είναι αναγκαία, εξαιτίας του υψηλού κόστους αγοράς ηλεκτροκίνητων οχημάτων.

«Επιδιώκουμε να χρησιμοποιήσουμε κοινοτικούς πόρους όπως το ΕΣΠΑ, ώστε να δημιουργηθεί η κρίσιμη μάζα που θα ενεργοποιήσει την ιδιωτική πρωτοβουλία και για την ανάπτυξη των απαραίτητων υποδομών φόρτισης μεταξύ άλλων, αρχικά στα καίρια σημεία όπως αυτοκινητόδρομοι, λιμάνια και αεροδρόμια» επισήμανε ο κ. Χατζηδάκης από το βήμα του συνεδρίου «3rd Eco-Mobility Conference 2020».

Νωρίτερα και η Γενική Γραμματέας Ενέργειας και Ορυκτών Πρώτων Υλών του ΥΠΕΝ, Αλεξάνδρα Σδούκου, υπογράμμισε, την ανάγκη να αναπτυχθεί γρήγορα η ηλεκτροκίνηση στην Ελλάδα, καθώς παρατηρείται υστέρηση στον κλάδο σε σχέση με άλλες ευρωπαϊκές χώρες.

Όπως τόνισε κατά την διάρκεια ομιλίας της, πέρσι στην ελληνική αγορά, τα ηλεκτροκίνητα οχήματα κατέλαβαν μερίδιο μικρότερο του 1% επί των συνολικών πωλήσεων ενώ σε άλλες χώρες της ΕΕ τα αντίστοιχα ποσοστά κυμαίνονται σε 4-5%, σε ορισμένες περιπτώσεις όπως την Ολλανδία ξεπέρασαν το 10% ενώ στη Νορβηγία προσεγγίζουν το 50%.

Ωστόσο, πρέπει να σημειωθεί ότι τα πλεονεκτήματα που υιοθέτησε η Σκανδιναβική χώρα, έχουν τεράστιο κόστος στον κρατικό προϋπολογισμό καθώς η ηλεκτροκίνηση έχει εξαπλωθεί παντού εξαιτίας των πολύ ισχυρών κινήτρων που δόθηκαν τόσο στην αγορά αυτοκινήτων και επιδοτήσεων όσο και στην κυκλοφορία των οχημάτων αλλά και στην απαλλαγή από διόδια!

Ο κ. Σδούκου επικαλέστηκε στοιχεία της Ευρωπαϊκής Επιτροπής που δείχνουν ότι η Αθήνα -μαζί με το Μιλάνο- έχουν την πρωτιά όσον αφορά στο ποσοστό ρύπων που προέρχεται από τις μεταφορές και τα οχήματα (75%), κάτι που συνδέεται με το γεγονός ότι ο στόλος οχημάτων της χώρας είναι από τους πιο γερασμένους σε επίπεδο ΕΕ.
Για αυτό το λόγο και ο κυβερνητικός σχεδιασμός προβλέπει ότι το 1/3 των λεωφορείων που θα αγοραστούν για την Αθήνα και τη Θεσσαλονίκη θα είναι ηλεκτρικά.

«Ο στόλος των αστικών λεωφορείων είναι πάρα πολύ παλιός. Υπάρχουν οχήματα κατηγορίας euro1 που έχουν γράψει εκατομμύρια χιλιόμετρα και πρέπει να αντικατασταθούν» δήλωσε χθες και ο υφυπουργός Υποδομών και Μεταφορών κ. Γιάννης Κεφαλογιάννης.

Ο ίδιος αναφέρθηκε επίσης και στις δύο υπουργικές αποφάσεις που εξέδωσε το υπουργείο και αφορούν τις προϋποθέσεις και τις τεχνικές προδιαγραφές για την εγκατάσταση σημείων ανεφοδιασμού πεπιεσμένου φυσικού αερίου (CNG) και συσκευών φόρτισης ηλεκτρικών οχημάτων, αντίστοιχα.

Όπως σημείωσε, κεντρικός πυλώνας στη νέα γενιά τεχνολογίας καυσίμων είναι η ηλεκτροκίνηση και ο στόχος για το 2020 είναι οι 2.000 σταθμοί φόρτισης. Το 2019 αδειοδοτήθηκαν έξι πρατήρια με τελευταίας τεχνολογίας συσκευές ταχυφόρτισης.

Παράλληλα, σχεδιάζεται η ηλεκτρονική βάση δεδομένων, μέσω της οποίας οι πολίτες θα ενημερώνονται σχετικά με τη θέση και τη διάθεση των σημείων φόρτισης για όλη τη χώρα σε πραγματικό χρόνο.

Από την πλευρά του, ο κ. Χατζηδάκης αναφέρθηκε και σε άλλα θέματα της ηλεκτροκίνησης που μπορεί να αποτελούν κομμάτι του παζλ αλλά συνδέονται με την ασφάλεια και αυτά είναι η εκπαίδευση των συνεργείων αυτοκινήτων και η πιστοποίηση των φορτιστών. Σχετική απόφαση υπέγραψε πρόσφατα το υπουργείο Υποδομών.

Ηλεκτρικά οχήματα ψηφίζει και η αυτοκινητοβιομηχανία

Στην ηλεκτροκίνηση η εξέλιξη της τεχνολογίας είναι αλματώδης. «Σήμερα για να φορτίσει κανείς το 80% της ισχύος ενός ΙΧ χρειάζεται μισή ώρα, κάτι που θα αλλάξει γρήγορα με τον προβλεπόμενο χρόνο να υπολογίζεται στα 10 λεπτά με νέου τύπου μπαταρίες» ανέφερε κατά τη διάρκεια της χθεσινής εκδήλωσης ο εμπορικός διευθυντής Kosmocar – Skoda, κ. Ανδρέας Χαλμπές.

Mάλιστα όπως σημείωσε, η εταιρεία του ομίλου Volkswagen σχεδιάζει ως το 2030, το 70% των αυτοκινήτων που παράγονται να είναι ηλεκτροκίνητα ενώ από το 2037 θα σταματήσει να κατασκευάζει συμβατικά οχήματα.

Στο μεταξύ, ραγδαίες είναι οι εξελίξεις και στον τομέα της αυτονομίας που σήμερα είναι από 250 έως 400 χιλιόμετρα και στα επόμενα 2 χρόνια υπολογίζεται να φτάσει τα 600 χιλιόμετρα.

Πέρσι, στην Ελλάδα πουλήθηκαν μόλις 315 ηλεκτροκίνητα και υβριδικά οχήματα στην Ελλάδα (ποσοστό κάτω του 1% των συνολικών πωλήσεων), ενώ στην Ευρώπη το αντίστοιχο ποσοστό φτάνει ακόμη και το 10%, με αυξητικές τάσεις.

Όπως σημείωσε ο κ. Χατζηδάκης, στο φορολογικό νομοσχέδιο έχουν θεσπιστεί φορολογικά κίνητρα για τα εταιρικά αυτοκίνητα που αφορούν στις μισές περίπου πωλήσεις οχημάτων.

Παράλληλα υιοθετήθηκε έκπτωση 30% για την αγορά, εγκατάσταση και λειτουργία σημείων φόρτισης από εταιρείες για χρήση από τους εργαζόμενούς τους. Η σημασία που δίνει η κυβέρνηση στην νέα αγορά επιβεβαιώνεται και με την σύσταση Διυπουργικής Επιτροπής για την προώθηση της ηλεκτροκίνησης.

Στο ΥΠΕΝ τονίζουν επίσης και τον ρόλο των δήμων στην προώθηση της ηλεκτροκίνησης, με έμφαση στα νησιά.

«Εκεί όπου οι αποστάσεις δεν είναι μεγάλες και άρα τα ηλεκτρικά αυτοκίνητα, ποδήλατα, scooters δεν αντιμετωπίζουν το πρόβλημα της αυτονομίας, αξίζει να προστεθεί στο brand των νησιών η “καθαρή μετακίνηση”».

Τονίζουν μάλιστα την πρωτοβουλία του υπουργείου για την εκπόνηση του εγχειριδίου για την «Ανάπτυξη Έξυπνων και Πράσινων Πόλεων», που αποσκοπεί να καθοδηγήσει τους δήμους στην αναζήτηση των χρηματοδοτικών εργαλείων, από ευρωπαϊκούς και εθνικούς πόρους, προκειμένου να υιοθετήσουν την ηλεκτροκίνηση τόσο στις δημοτικές συγκοινωνίες, όσο και στα οχήματα ιδιωτικής χρήσης και στις υποδομές φόρτισης.

Νέο θεσμικό πλαίσιο για πατίνια, ηλεκτρικά ποδήλατα

Το επόμενο βήμα σύμφωνα με τον κ. Κεφαλογιάννη είναι η δημιουργία θεσμικού πλαισίου για τα μέσα μικροκινητικότητας (ηλεκτρικά ποδήλατα, πατίνια, σκούτερ), για τα οποία δεν υπάρχει θεσμικό πλαίσιο.
Το υπουργείο, επεξεργάζεται ένα πλαίσιο κανόνων για την κυκλοφορία αυτών των οχημάτων για να καθορίσει τα τεχνικά χαρακτηριστικά, την δυνατότητα εξακρίβωσής τους, τους χώρους και τις οδούς της χρήσης τους αλλά και τις απαιτήσεις για τη χρήση τους, όπως π.χ. αν θα χρειάζεται κράνος ή να υπάρχει δίπλωμα για την οδήγησή τους.
Επιπλέον, θα πρέπει να καθοριστούν τα πρότυπα και τα εξαρτήματα που σχετίζονται με την ασφάλεια των προϊόντων αυτών.