Η αγορά των κινητών προϊόντων ανήλθε στην Ελλάδα στο πρώτο ενδεκάμηνο στο 9% περίπου σε αξία. Η εκτίμησή μας για το 2024 είναι ότι θα παραμείνει σε θετικούς αλλά μικρότερους ρυθμούς, περίπου στο 4,5%. Αξίζει να αναφέρουμε ότι τους τελευταίους μήνες παρατηρείται αύξηση πωλήσεων τεμαχίων από τα σούπερ μάρκετ και ανέρχεται στο 2%. Παρ’ όλα αυτά η αγορά, έπειτα από 2 χρόνια από την έξοδο από την πανδημία, δεν έχει επανέλθει ακόμα στην κανονικότητά της. Ο βασικός πληθωρισμός μπορεί να πέφτει και τον Οκτώβριο να ανέρχεται στο 3,1%, ακριβώς τόσο είναι και οι αυξήσεις τιμών των καταναλωτικών προϊόντων σε σχέση με τις αντίστοιχες περσινές τιμές.

Πρέπει να σημειωθεί ότι οι αυξήσεις των καταναλωτικών προϊόντων ακολουθούν πτωτική πορεία από τον Φεβρουάριο του 2023, που ανερχόταν στο δεκάμηνο στα 11,5%, και έχουν φτάσει στο 3,1% τον Οκτώβριο του 2023.

Ο καταναλωτής γίνεται όλο και πιο προσεκτικός όχι μόνο στην επιλογή μαρκών, αλλά ακόμα και κατηγοριών. Τα προϊόντα ιδιωτικής ετικέτας συνεχίζουν να κερδίζουν μερίδια αγοράς από τα επώνυμα προϊόντα και ο επιβαρυμένος από τον πληθωρισμό καταναλωτής προσπαθεί να αγοράζει προϊόντα τα οποία βρίσκονται σε προωθητική ενέργεια.

Καθώς η παγκόσμια αναταραχή και η αβεβαιότητα συνεχίζονται (την ώρα που γράφεται αυτό το άρθρο ο πόλεμος στη Γάζα αυξάνει το φάσμα των υψηλότερων τιμών ενέργειας που θα μπορούσαν με τον καιρό να φέρουν ακόμα περισσότερο πληθωρισμό), πολλές από τις καταναλωτικές συμπεριφορές και τάσεις που έχουμε δει τον τελευταίο καιρό προβλέπουμε ότι μπορεί να συνεχιστούν για έναν ακόμα χρόνο.

Τα καλά νέα είναι η επιστροφή στην αύξηση του όγκου, η οποία φαίνεται να είναι ωστόσο δυνατή και θα μπορούσε να γίνει με ένα συγκεκριμένο πλάνο. Για να επιτευχθεί η ανάπτυξη πρέπει οι επώνυμες μάρκες να μπορούν να βρουν σημεία ανάπτυξης και ευκαιριών εν μέσω της μόνιμης κρίσης και ιδιαίτερα στους τομείς καινοτομίας, βιωσιμότητας, τιμολόγησης και προώθησης, ενισχύοντας την ανθεκτικότητα στους όποιους κραδασμούς.

Η δημιουργία νέας ζήτησης δεν είναι καθόλου εύκολη αυτή τη στιγμή, αλλά φαίνεται ότι κάποιες κατηγορίες μπορεί να αντέξουν. Αν πάρουμε, για παράδειγμα, τα μη αλκοολούχα ποτά, παρατηρούμε ανάπτυξη σε τεμάχια κατά 4,4%, στα αλκοολούχα ποτά κατά 4,3%, στα snacking κατά 4,4%, στα γαλακτοκομικά κατά 2,2%, όπως επίσης και στις κατηγορίες προσωπικής περιποίησης και προσωπικής υγιεινής κατά 1,1% και 1,6% στο δεκάμηνο του έτους.

Αναφορικά με την καινοτομία, και τα στοιχεία μας από τις ευρωπαϊκές αγορές όπου δραστηριοποιείται η Circana δείχνουν ότι υπάρχει πτώση κατά 22% στα νέα λανσαρίσματα σε όλη την κατηγορία ταχυκίνητων προϊόντων το 2023. Αυτό είναι μια ανησυχητική εξέλιξη, δεδομένου ότι η καινοτομία έχει ήδη μειωθεί κατά 16,5% το προηγούμενο έτος.

Επιπλέον, τα νέα λανσαρίσματα στην αγορά έχουν γίνει περισσότερο προσεκτικά και λιγότερο καινοτόμα. Λιγότερο από το 1% των νέων λανσαρισμάτων στην Ευρωπαϊκή Ενωση των 6 χωρών αντιπροσωπεύει πλέον νέα καινοτομία στον κόσμο ή νέα κατηγορία, με αποτέλεσμα ολόκληρες κατηγορίες να κινδυνεύουν να μην έχουν να πουν κάτι καινούριο στον καταναλωτή.

Μένοντας μακριά από την καινοτομία, είναι η λάθος κίνηση στη λάθος στιγμή. Η καινοτομία εξακολουθεί να είναι ένας ισχυρός πόλος οργανικής ανάπτυξης. Οι μάρκες που θα κερδίσουν στους επόμενους 12 μήνες θα είναι αυτές που θα επενδύσουν σε τολμηρές καινοτομίες, που θα ανταποκρίνονται στις νέες καταναλωτικές συμπεριφορές και συνήθειες και όχι σε εκείνες που απλά θα προσθέτουν έναν νέο κωδικό στο χαρτοφυλάκιό τους.

Ως παράδειγμα θα αναφέρουμε την κατηγορία plant based που ανήκει στα κατεψυγμένα τρόφιμα, η οποία αναπτύσσεται κατά 38,2% το 2023 σχέση με το 2022 και δίνει άλλες αξίες στην ευρύτερη κατηγορία της κατάψυξης. Οπως και η νέα τάση που είχε διαμορφωθεί με βάση την οποία οι καταναλωτές επιθυμούν προϊόντα φυτικής προέλευσης.

Βέβαια δεν σημαίνει ότι η επιτυχία θα είναι εύκολη στις υπάρχουσες συνθήκες αγοράς, οι οποίες είναι αναμφισβήτητα δύσκολες και θα συνεχίσουν να είναι για το επόμενο χρονικό διάστημα. Αξίζει να σημειωθεί εδώ ότι υπάρχουν αλλαγές κατανάλωσης, αλλά υπάρχουν και κρυμμένες ευκαιρίες που πρέπει να τις ανακαλύψουν. Σε μια εποχή όπου μειώνεται η πιστότητα των καταναλωτών στις επώνυμες μάρκες και στις κατηγορίες γενικότερα, οφείλουν οι λιανέμποροι και οι προμηθευτές να επανεξετάσουν πραγματικά τα προϊόντα τους και τις στρατηγικές τους και να παρακολουθούν τις νέες καταναλωτικές τάσεις και συμπεριφορές.

*O Παναγιώτης Μπορέτος είναι Managing Director της Circana

Διαβάστε ακόμη

Kandia’s Castle Resort: Μετά το πέρασμα στη Fattal βγαίνουν στο σφυρί τα «ιμάτιά» του (pics)

Τιμολόγια ρεύματος: Κατρακυλούν συνεχώς οι τιμές – Από 17,9 έως 13,9 λεπτά η μπλε κιλοβατώρα τον Ιανουάριο 2024

Σόιμπλε: Πέθανε στα 81 του ο άνθρωπος που βοήθησε στην επανένωση της Γερμανίας (upd) 

Για όλες τις υπόλοιπες ειδήσεις της επικαιρότητας μπορείτε να επισκεφτείτε το Πρώτο ΘΕΜΑ