Ενα μεγάλο κύμα ανατιμήσεων σε βασικά αγαθά αναμένεται να περάσει το επόμενο διάστημα στα ράφια των σούπερ μάρκετ, καθώς πολλές βιομηχανίες υπό το βάρος της έκρηξης των τιμών των πρώτων υλών διεθνώς και του κόστους των μεταφορών αρχίζουν πλέον να προειδοποιούν τους πελάτες τους στη λιανική για τροποποίηση της τιμολογιακής τους πολιτικής.
Οι αυξήσεις από τις βολιδοσκοπήσεις που ήδη γίνονται στα σούπερ μάρκετ φαίνεται ότι θα αφορούν μια σειρά από βασικά αγαθά, όπως έλαια, τυριά, δημητριακά, όσπρια, είδη βρεφικής φροντίδας, αλλαντικά και κρέατα.
«Ως θέμα συζήτησης υπάρχει εδώ και τουλάχιστον δύο μήνες», εξηγεί στο «business stories» στέλεχος μεγάλης αλυσίδας σούπερ μάρκετ που θέλει να κρατήσει την ανωνυμία του. «Ωστόσο, από την προηγούμενη εβδομάδα πλέον δεχόμαστε ενημερώσεις ότι στις επόμενες παρτίδες θα υπάρξουν τροποποιήσεις στα τιμολόγια, καθώς δεν μπορούν πλέον να απορροφούν μόνοι τους κραδασμούς», προσθέτει.
Οι μεγαλύτερες αναπροσαρμογές στο ράφι, όπως λέει, αναμένεται να γίνουν κυρίως στα όσπρια και στο χοιρινό κρέας και θα είναι πέριξ του διψήφιου ποσοστού.
Μπροστά στο επερχόμενο κύμα των ανατιμήσεων η πολιτική ηγεσία του υπουργείου Ανάπτυξης φρόντισε την περασμένη εβδομάδα να στείλει «μηνύματα» ότι δεν θα δεχτεί κρούσματα αισχροκέρδειας μέσα στην αναμπουμπούλα που φαίνεται να έρχεται.
Ο υπουργός Αδωνις Γεωργιάδης ανακοίνωσε την επιβολή διοικητικών προστίμων σε σούπερ μάρκετ για υπερβολικό κέρδος σε βασικά καταναλωτικά αγαθά με βάση τις διατάξεις που ισχύουν μετά την έκρηξη της πανδημίας, οπότε και ελέγχονται τα περιθώρια κέρδους των λιανεμπόρων. Αν και τα ονόματα και το ύψος των προστίμων δεν κοινοποιήθηκαν και παράλληλα κυριαρχεί σιγή ασυρμάτου στα κατώτερα κλιμάκια του υπουργείου και της Διυπηρεσιακής Μονάδας Ελέγχου της Αγοράς (ΔΙΜΕΑ), η κίνηση ήταν κυρίως ένα «σαφές μήνυμα προς όλους να μη σπεύσουν να εκμεταλλευτούν τη συγκυρία», όπως έγραψε στο Twitter.
Σε κάθε περίπτωση, πάντως, οι ιδιαίτερα υψηλές «πτήσεις» που καταγράφουν τους τελευταίους μήνες οι τιμές σε σειρά προϊοντικών κατηγοριών, από τις ζωοτροφές, τα δημητριακά, τα όσπρια, το κρέας και τα έλαια μέχρι τα λιπάσματα και τα υλικά συσκευασιών, όπως το πλαστικό και το αλουμίνιο, έχουν ωθήσει στα όριά τους τις βιομηχανίες,  οι οποίες μέχρι τώρα απορροφούσαν το κόστος.
Μόλις πρόσφατα ο διευθύνων σύμβουλος της Coca-Cola HBC Ζόραν Μπογκντάνοβιτς εξηγούσε σε αναλυτές ότι εφόσον αυξάνονται οι διεθνείς τιμές των εμπορευμάτων, και ειδικότερα του αλουμινίου, η εταιρεία, που ήδη έχει επιβάλει αυξήσεις στα προϊόντα της σε 10 από τις 28 χώρες όπου έχει παρουσία, θα φροντίσει να αναπροσαρμόσει συνολικά τα τιμολόγιά της. Κάτι που, σύμφωνα με τον ίδιο, θα πράξουν και οι ανταγωνιστές.
Η καταιγίδα που έρχεται για τα νοικοκυριά, ωστόσο, δεν περιορίζεται μόνο στα βασικά αγαθά, αφού το πληθωριστικό κύμα παρασέρνει τις διεθνείς τιμές πρώτων υλών, ενέργειας, δομικών υλικών και μετάλλων.
Σύμφωνα με τα τελευταία διαθέσιμα στοιχεία της ΕΛΣΤΑΤ, ήδη από τον περασμένο Απρίλιο ο δείκτης τιμών παραγωγού στη Βιομηχανία είχε πιάσει ρυθμό αύξησης 14,6% σε ετήσια βάση! Σε σχέση με ένα μήνα πριν, τον Μάρτιο, η αύξηση ήταν 0,7%. Σε ό,τι αφορά τις τιμές των παραγόμενων προϊόντων για την εγχώρια αγορά, ο σχετικός δείκτης σε σχέση με ένα χρόνο πριν είχε αυξηθεί 10,7%. Η βιομηχανία τροφίμων είχε τη μικρότερη αύξηση τιμών προς την εγχώρια αγορά ( 1,5%), αποδεικνύοντας ότι απορροφά τους διεθνείς κραδασμούς. Την ίδια ώρα,  όμως, οι τιμές στα προϊόντα διύλισης πετρελαίου αυξήθηκαν 92,2%, η εξόρυξη άνθρακα και λιγνίτη 90,4%, η κατασκευή ηλεκτρολογικού εξοπλισμού 7,2%, τα μεταλλικά προϊόντα 5,6%, οι χημικές ουσίες 2,7%, τα προϊόντα από πλαστικές ύλες 2,4% και η παροχή ηλεκτρικού ρεύματος, φυσικού αερίου, ατμού και κλιματισμού 2,1%. Κάτι βέβαια που δείχνει ότι οι ανατιμήσεις δεν αφορούν τα βασικά καταναλωτικά αγαθά αλλά σχεδόν το σύνολο της βεντάλιας των προϊόντων.
Ηδη οι τιμές των καυσίμων μέσα σε τρεις μήνες περίπου έχουν αυξηθεί 12%, με τη μέση τιμή της αμόλυβδης βενζίνης να κινείται πλέον πάνω από το 1,60 ευρώ το λίτρο, όταν τον περασμένο Μάρτιο ήταν στο 1,43 ευρώ. Κάτι φυσικά που σημαίνει ακριβότερες μεταφορές για τους καταναλωτές.
Οι βιομηχανίες αντιμετωπίζουν ούτως ή άλλως μία τεράστια έκρηξη των διεθνών τιμών θαλάσσιων μεταφορών. Είναι χαρακτηριστικό ότι οι ναύλοι σε ορισμένες κατηγορίες πλοίων μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων, από τα οποία εξαρτάται η μεταφορά μιας τεράστιας γκάμας προϊόντων -από τηλεοράσεις και ψυγεία έως παιχνίδια και υπολογιστές και από έπιπλα και ηλεκτρολογικά έως ρούχα και εξαρτήματα-, έχουν αυξηθεί το τελευταίο δωδεκάμηνο κατά 600% ή και περισσότερο.
Εν τω μεταξύ οι λογαριασμοί ρεύματος και φυσικού αερίου έχουν πάρει ήδη την ανιούσα, με τη ΔΕΗ μάλιστα την περασμένη εβδομάδα να σπεύδει να ανακοινώσει εκπτώσεις 30% στα τιμολόγια από αρχές Αυγούστου ώστε να αντισταθμιστεί η αναμενόμενη επιβάρυνση από την εφαρμογή – με υπόδειξη της Ρυθμιστικής Αρχής Ενέργειας (ΡΑΕ)- ρήτρας χονδρεμπορικής τιμής που θα προκαλούσε διψήφια αύξηση των τιμολογίων.
Οι διεθνείς αναλυτές εκτιμούν ότι οι πληθωριστικές πιέσεις που δημιουργούνται διεθνώς είναι συνδυαστικό αποτέλεσμα της πολιτικής των Κεντρικών Τραπεζών να ρίξουν κάθε διαθέσιμη ρευστότητα για την αντιμετώπιση της πανδημίας, αλλά και της αναθέρμανσης της ζήτησης έπειτα από έναν προβληματικό χρόνο.
Ο διοικητής της ΤτΕ Γιάννης Στουρνάρας είχε εμφανιστεί πρόσφατα καθησυχαστικός εκτιμώντας ότι η τάση δεν θα πάρει ανεξέλεγκτες καταστάσεις και ότι πιθανόν ως το φθινόπωρο θα επέλθει μία ισορροπία στο σύστημα. Από την άλλη, όμως, είναι και οι θεωρίες αναλυτών που λένε ότι οι Κεντρικές Τράπεζες πρέπει να προχωρήσουν σε παρεμβάσεις, ειδάλλως η πλεονάζουσα ρευστότητα του Συστήματος θα τροφοδοτεί διαρκώς τον πληθωρισμό.