Της Μαριάννας Τζάννε

Μετά τους φραγμούς που έβαλε το Συμβούλιο της Επικρατείας στην υπογραφή συμβάσεων, στις οποίες οι ανάδοχοι εμπλέκονται σε θέματα ανταγωνισμού, ανάλογη στάση τηρεί και το Ελεγκτικό Συνέδιο. Τουλάχιστον μία εργολαβία, που αφορούσε την ηλεκτροκίνηση στο τμήμα Κιάτο -Ροδοδάφνη με μειοδότη την ΑΚΤΩΡ εμποδίστηκε πρόσφατα από το ανώτατο δικαστήριο, προσθέτοντας άλλη μία ψηφίδα στο χάος που επικρατεί στα δημόσια έργα.

Αιτία είναι η απόφαση του Ευρωπαϊκού Δικαστηρίου που θέτει αυστηρούς περιορισμούς σε όσες εταιρείες εμπλέκονται σε υποθέσεις στρέβλωσης των όρων του ανταγωνισμού.
Πληροφορίες αναφέρουν ότι εκτός από το έργο της ΕΡΓΟΣΕ, το Ελεγκτικό Συνέδριο έχει λάβει αντίστοιχες αποφάσεις και για άλλα δημόσια έργα. Ποιο είναι το σκεπτικό της απόφασης; Το Ελεγκτικό Συνέδριο που κλήθηκε για τον προσυμβατικό έλεγχο των συμβάσεων, εμπόδισε την υπογραφή τους ζητώντας από τις αναθέτουσες αρχές να προχωρήσουν σε έλεγχο των αναδόχων σχετικά με τα μέτρα αυτοκάθαρσης που έχουν λάβει όπως ορίζει η απόφαση του Ευρωπαικού Δικαστηρίου.

Το δικαστήριο έκρινε ότι σε σχέση με το ΝΑΙ και το ΟΧΙ που καλούνται κατά την διαγωνιστική διαδικασία να απαντήσουν οι υποψήφιοι (σ.σ και έτσι να πιστοποιήσουν ή όχι την συμμετοχή τους σε αντίστοιχες υποθέσεις), η αρνητική απάντηση δεν συνιστά λόγω αποκλεισμού. Το Ελεγκτικό Συνέδριο κρίνει ότι οι εταιρείες πρέπει να προσκομίσουν στοιχεία για τα μέτρα αυτοκάθαρσης, τα οποία στην συνέχεια θα αξιολογηθούν από τον κύριο του έργου. Αντίστοιχες πρωτοβουλίες, εν πολλοίς αναμενόμενες πήρε και η Αττικό Μετρό για την γραμμή 4 του μετρό.

Μετά την απόφαση του τμήματος αναστολών του ΣτΕ για το Άκτιο Αμβρακία, με την οποία μέχρι να εκδικαστεί η κύρια προσφυγή έχει μπλοκάρει την ανάθεση του έργου στην κοινοπραξία ΤΕΡΝΑ-ΑΚΤΩΡ για τους ίδιους λόγους, ζητήθηκαν στοιχεία από τις δύο κοινοπραξίες που συμμετέχουν στο διαγωνισμό. Τις προηγούμενες μέρες στην αγορά ψιθύριζαν ότι όλες οι εταιρείες απέστειλαν τα σχετικά στοιχεία πλην της Alstom (αποτελεί μέλος του σχήματος υπό την AVAX). Ωστόσο η πληροφορία αυτή διαψεύδεται από αρμόδιες πηγές της κοινοπραξίας, που ανέφεραν χθες ότι η Alstom δεν απαιτείται να υποβάλλει μέτρα αυτοκάθαρσης. 

Ο λόγος είναι ότι η εταιρεία αν και περιλαμβάνεται στο πόρισμα της Επιτροπής Ανταγωνισμού, το αδίκημά της έχει παραγραφεί αφού έχει παρέλθει η πενταετία από την τέλεσή του.

Οι ίδιες πληροφορίες αναφέρουν ότι τα στοιχεία έχουν εξεταστεί από την αρμόδια τριμελή επιτροπή που έχει γνωμοδοτήσει στην αναθέτουσα αρχή με θετική εισήγηση, θεωρώντας ότι τα μέτρα που έχουν λάβει οι δύο κοινοπραξίες είναι επαρκή.

Αξίζει να σημειωθεί ότι σε ανάλογη διαδικασία θα υποβληθούν ΑΚΤΩΡ και ΤΕΡΝΑ και για το Άκτιο Αμβρακία, καθώς το υπουργείο Υποδομών προχώρησε στην ανάκληση της απόφασης κατακύρωσης της εργολαβίας -σκούπα στην κοινοπραξία. Το υπουργείο ζητά για τους ίδιους λόγους από τις εταιρείες να προσκομίσουν τα μέτρα εξυγίανσης που έχουν πάρει.