Κρίση φαίνεται ότι περνάει η αυτοκινητοβιομηχανία σε όλο τον κόσμο εν μέσω συρρίκνωσης της ζήτησης αλλά και της μεταβαλλόμενης τεχνολογίας των οχημάτων, με την Daimler AG και την Audi να ανακοινώνουν νωρίτερα την περικοπή περίπου 20.000 θέσεων εργασίας.

Μάλιστα, τα επόμενα χρόνια αναμένεται η μείωση περισσότερων από 80.000 θέσεων εργασίας, σύμφωνα με στοιχεία το Bloomberg News. Παρά το γεγονός ότι οι περικοπές αφορούν κυρίως την Γερμανία, τις ΗΠΑ και το Ηνωμένο Βασίλειο, οι ταχύτατα αναπτυσσόμενες χώρες φαίνεται να επηρεάζονται εξίσου από το κύμα περικοπών.

Τα θεμέλια της βιομηχανίας τρίζουν καθώς οι εμπορικές εντάσεις και οι δασμοί αυξάνουν το κόστος και συρρικνώνουν τις επενδύσεις, με τους κατασκευαστές να επανεκτιμούν το εργατικό τους δυναμικό σε μια εποχή ηλεκτροδότησης και αυτόνομης οδήγησης.

Η παγκόσμια βιομηχανία αυτοκινήτων θα παράγει σχεδόν 89 εκατομμύρια αυτοκίνητα και ελαφρά φορτηγά φέτος, μια πτώση της τάξεως του 6% σε σχέση με το 2018, σύμφωνα με ερευνητή της IHS MarkIT.

Περικοπές και κρίση στην Ασία

Περικοπές φαίνεται ότι σημειώνονται και στην Κίνα, στην οποία απασχολείται ο μεγαλύτερος αριθμός ανθρώπων στην αυτοκινητοβιομηχανία, λόγω ύφεσης των πωλήσεων. Για παράδειγμα, η startup ηλεκτρικών αυτοκινήτων ΝΙΟ Inc., έχασε πρόσφατα δισεκατομμύρια δολάρια και είδε τις μετοχές της να κατρακυλούν στην Νέα Υόρκη (κόβοντας πάνω από 2.000 θέσεις εργασίας).

«Η επίμονη επιβράδυνση στις παγκόσμιες αγορές θα συνεχίσει να βουλιάζει τα κέρδη των αυτοκινήτων, τα οποία έχουν ήδη δεχθεί πλήγμα από τις αυξημένες δαπάνες στην έρευνα και την ανάπτυξη στην αυτόνομη τεχνολογία οδήγησης», ανέφερε η Τζίλιαν Ντέιβις, αναλύτρια της υπηρεσίας πληροφοριών του Bloomberg, προσθέτοντας ότι «πολλοί κατασκευαστές αυτοκινήτων επικεντρώνονται τώρα σε σχέδια εξοικονόμησης κόστους».

Σε δεινή κατάσταση βρίσκεται η Nisssan έπειτα και από τη σύλληψη του πρώην προέδρου της εταιρείας πριν ένα χρόνο. Συγκεκριμένα, με τα έσοδα της να σημειώνουν ιστορικό χαμηλό, η ιαπωνική εταιρεία πρόκειται να μειώσει 12.000 θέσεις εργασίας τα επόμενα χρόνια, κυρίως στα εργοστάσια της, με σκοπό την μείωση του κόστους παραγωγής. Η πρόσφατη ανακοίνωση του νέου ηλεκτροκίνητου αυτοκινήτου της εταιρείας (νωρίτερα από ότι περιμέναμε), δεν έχει δώσει αρκετή ώθηση στην παραγωγή της.

Απεργιακές κινητοποιήσεις

Οι εργαζόμενοι της General Motors πραγματοποίησαν απεργία 40 ημερών το φθινόπωρο, η μεγαλύτερη διάρκεια απεργίας τον τελευταίο μισό αιώνα εναντίον της εταιρείας, κατορθώνοντας να μείνει ανοιχτό το ένα από τα τέσσερα εργοστάσια της εταιρίας στις ΗΠΑ.

Στις 22 Νοεμβρίου, περίπου 15.000 άνθρωποι βγήκαν στους δρόμους για να διαμαρτυρηθούν για τις περικοπές θέσεων εργασίας και για το κλείσιμο εργοστασίων στη Στουτγκάρδη, τη γερμανική πόλη που φιλοξενεί τα παγκόσμια κεντρικά γραφεία της Daimler, της Porsche και του προμηθευτή μεγάλων εξαρτημάτων, Robert Bosch.

Στροφή στην ηλεκτροκίνηση

Το εργατικό δυναμικό στην αυτοκινητοβιομηχανία φαίνεται ότι φοβάται την ανερχόμενη βιομηχανία της ηλεκτροκίνησης, καθώς πιστεύει ότι αυτή θα έχει ως αποτέλεσμα να μειωθούν οι θέσεις εργασίας και να χάσουν την δουλειά τους.

H Audi σκοπεύει μέχρι το 2025 να έχει στη γκάμα της περισσότερα από 30 ηλεκτροκίνητα μοντέλα, από τα οποία τα 20 θα είναι πλήρως ηλεκτρικά και τα υπόλοιπα υβριδικά. Η Audi σκοπεύει επίσης το 40% των παγκόσμιων πωλήσεων της την ίδια χρονιά, να επιτυγχάνονται από ηλεκτρικά και υβριδικά αυτοκίνητα.