Η επιδημία του κορωνοϊού έχει ήδη σοβαρές οικονομικές και επιχειρηματικές επιπτώσεις, επηρεάζοντας τα πάντα από τον τουρισμό μέχρι την προμήθεια εξαρτημάτων στην αυτοκινητοβιομηχανία και την τεχνολογική βιομηχανία. Στις χρηματιστηριακές αγορές επαναφέρει τους κινδύνους μεταβλητότητας και ο ρυθμός ανάπτυξης της οικονομίας της Κίνας – η οποία αποτελεί το ένα έκτο της παγκόσμιας οικονομίας – αναμένεται να επιβραδύνει.

Οι επιπτώσεις μέχρι τώρα, όπως τις χαρτογραφεί δημοσίευμα της Guardian, περιλαμβάνουν:

Εφοδιαστική αλυσίδα

Η Airbus έχει σταματήσει τη γραμμή παραγωγής της στο Tianjin, μετά τους τους ταξιδιωτικούς περιορισμούς που επέβαλε το Πεκίνο. Το εργοστάσιο κατασκευάζει περίπου έξι αεροσκάφη τύπου A320 το μήνα, επομένως το κλείσιμό του θα επηρεάσει τα αποτελέσματα της εταιρείας.

Μεταξύ των εταιρειών που έχουν σταματήσει την παραγωγή τους στην Κίνα είναι η Toyota, η General Motors και η Volkswagen.

Ο αντίκτυπος στην βιομηχανική παραγωγή δεν περιορίζεται στην Κίνα. Η αυτοκινητοβιομηχανία της Νότιας Κορέας Hyundai έχει σταματήσει τη λειτουργία γραμμής παραγωγής της εξαιτίας της έλλειψης εξαρτημάτων τα οποία «έρεαν» μεταξύ των δύο χωρών. Ο υπουργός οικονομίας της Ιαπωνίας, Yasutoshi Nishimura, δήλωσε ότι η εργοστασιακή παραγωγή και τα εταιρικά κέρδη θα μπορούσαν να υποστούν πλήγμα από τον ιό. Η Honda έχει τρία εργοστάσια στο Wuhan, την πόλη που βρίσκεται στο επίκεντρο της επιδημίας.

Η GSK, μία από τις μεγαλύτερες φαρμακοβιομηχανίες της Βρετανίας, ανακοίνωσε ότι η μονάδα που διατηρεί στην Tianjin, στην οποία απασχολούνται περίπου 100 άτομα, παραμένει κλειστή μετά και τις παρατεταμένες διακοπές για το νέο έτος. Η εταιρεία έχει 3.000 υπαλλήλους σε όλη την Κίνα, πολλοί από τους οποίους πλέον εργάζονται από το σπίτι.

Η Apple, η οποία έχει προμηθευτές στο Wuhan, ανακοίνωσε πως η επαναλειτουργία των εργοστασίων ορισμένων προμηθευτών της μετατίθεται από τα τέλη Ιανουαρίου στα μέσα Φεβρουαρίου. Ο κύριος προμηθευτής της από την Κίνα, η Foxconn, θεωρείται πως έχει σταματήσει σχεδόν όλη την παραγωγή της.

Κινεζική αγορά

Τα παγκόσμια brand που έχουν σημαντική έκθεση στην κινεζική αγορά από την οποία διασφαλίζουν ένα σημαντικό και μεγάλο μέρος των πωλήσεών τους αναμένουν ισχυρό πλήγμα.

Η Nike έκλεισε περίπου τα μισά καταστήματά της και μειώνει τις ώρες λειτουργίας στα υπόλοιπα, καθώς οι δρόμοι έχουν ερημώσει από αγοραστές. Η Κίνα αντιπροσωπεύει περίπου το 17% των εσόδων της εταιρείας σε κανονικές συνθήκες. Η Adidas ανακοίνωσε το κλείσιμο “σημαντικού” αριθμού των καταστημάτων της, ενώ η H&M εκτίμησε ότι το κλείσιμο περίπου 45 καταστημάτων της στην Κίνα θα πλήξει τις πωλήσεις του Ιανουαρίου. Η Gap και η Hugo Boss έχουν κλείσει τα καταστήματά τους ή έχουν μειώσει τις ώρες λειτουργίας τους.

Η Disney ανακοίνωσε ότι τα λειτουργικά της έσοδα θα μειωθούν κατά 175 εκατ. δολάρια, μετά την αναγκαστικό κλείσιμο δύο θεματικών πάρκων τα οποία συγκέντρωναν πλήθος κόσμου κατά τη διάρκεια των διακοπών για το νέο έτος.

Η Ikea έκλεισε τα 30 καταστήματα της στην Κίνα, ενώ η McDonalds έκλεισε περίπου 300 εστιατόρια, που αντιπροσωπεύουν το 10% του δικτύου της και η Starbucks έκλεισε περίπου τα μισά από τα 4.100 καφέ της.

Η Carlsberg εκτίμησε ότι ο ιός θα αποτελέσει πλήγμα χωρίς να μπορεί να προσδιορίσει ακόμα το εύρος του. Δεκάδες εταιρείες σε όλο τον κόσμο ζήτησαν από εργαζόμενούς τους που επισκέφθηκαν την Κίνα να εργάζονται από το σπίτι.

Η Κίνα είναι μια τεράστια και ταχέως αναπτυσσόμενη αγορά για είδη πολυτελείας, χάρη στην ανερχόμενη μεσαία τάξη της. Η Burberry, η οποία δεν έχει ακόμα προβεί σε ανακοινώσεις για την κρίση που έχει προκαλέσει ο ιός, αντλεί πάνω από το 16% των εσόδων της από την Κίνα και εκτιμά ότι οι κινεζικές δαπάνες – στο εσωτερικό και στο εξωτερικό – αντιπροσωπεύουν το 33% της παγκόσμιας αγοράς ειδών πολυτελείας.

Οι Aston Martin και Jaguar Land Rover (JLR) εξαρτώνται όλο και περισσότερο από τις ταχέως αυξανόμενες πωλήσεις στην πολυπληθέστερη χώρα του κόσμου.

Οι πωλήσεις της JLR είχαν μόλις αρχίσει να ανακάμπτουν μετά από μια απογοητευτική περίοδο κατά την οποία η επιβράδυνση του ρυθμού ανάπτυξης της κινεζικής οικονομίας έπληξε τα κέρδη της. Τώρα η μητρική της εταιρεία, η Tata Motors, προειδοποιεί για επιπτώσεις στο σύνολο του Ομίλου. Σύμφωνα με τα τελευταία οικονομικά αποτελέσματα της, το 17% των πωλήσεων της – σχεδόν 100.000 οχήματα – προέρχονται από την Κίνα.

Τα αλκοολούχα ποτά είναι δημοφιλή στην Κίνα. Η Diageo αναμένει ότι θα επηρεαστούν οι επιδόσεις της ωστόσο δεν μπορεί ακόμα να ποσοτικοποιήσει τον αντίκτυπο. Η Rémy Cointreau προειδοποίησε ότι ο αντίκτυπος από την εκδήλωση της επιδημίας θα είναι σημαντικός λόγω της μεγάλης έκθεσής του στην Κίνα.

Η Κίνα έχει επίσης κλείσει σχεδόν όλους τους κινηματογράφους της χώρας, μέτρο που αναμένεται να επιφέρει πλήγμα ύψους 1 δισ. δολαρίων στο παγκόσμιο box office φέτος, καθώς αποτελεί τη δεύτερη μεγαλύτερη αγορά ταινιών στον κόσμο μετά τις ΗΠΑ.

Τουρισμός

Ο αριθμός των Κινέζων που ταξιδεύουν στο εξωτερικό έχει αυξηθεί κατακόρυφα τα τελευταία χρόνια, από τα μόλις 10,5 εκατομμύρια του 2000 σε 150 εκατομμύρια το 2018. Αυτό σημαίνει ότι ο τουρισμός θα είναι πιθανότατα ο κλάδος που θα υποστεί το μεγαλύτερο πλήγμα παγκοσμίως, καθώς τα διασυνοριακά ταξίδια σταματούν σε μια προσπάθεια ανάσχεσης της εξάπλωσης του ιού.

Περίπου 391.000 Κινέζοι τουρίστες ταξίδεψαν στο Ηνωμένο Βασίλειο 2018, καταγράφοντας αύξηση κατά 16%. Ανάλογα με την εποχή του χρόνου, οι Κινέζοι αντιπροσωπεύουν ποσοστό αφίξεων μεταξύ 17% και 41% στη Βρετανία. Οι τουρίστες αυτοί ξοδεύουν περίπου 657 εκατ. λίρες -1.678 λίρες η κατά κεφαλήν δαπάνη- με μέσο όρο διαμονής που διήρκεσε περισσότερο από δύο εβδομάδες.

Η επιδημία του κορωνοϊού έπληξε σημαντικά και τους κοντινούς στην Κίνα προορισμούς όπως την Ιαπωνία, όπου οι Κινέζοι επισκέπτες αντιπροσωπεύουν το 40% των τουριστικών δαπανών με τα κρουαζιερόπλοια να βρίσκονται σε καραντίνα αγκυροβολημένα στην ανοικτή θάλασσα μετά τον εντοπισμό επιβατών θετικών στον ιό.

Η Royal Caribbean ματαίωσε οκτώ προγραμματισμένα ταξίδια στην Κίνα και απαγόρευσε την επιβίβαση επιβατών που έχουν ταξιδέψει, από ή προς την Κίνα ή το Χονγκ Κονγκ τις τελευταίες 15 ημέρες. Όπως ανακοίνωσε τα μέτρα αυτά θα της κοστίσουν έσοδα 50 εκατ. δολαρίων.

Ο τουριστικός τομέας της Ταϊλάνδης αναμένεται να υποστεί μεγάλο πλήγμα. Στην δοκιμαζόμενη οικονομία της ο κινεζικός τουρισμός συνεισφέρει περίπου το 4% του ΑΕΠ της, σύμφωνα με την Capital Economics. Η Κεντρική Τράπεζα της χώρας μείωσε σήμερα τα επιτόκια στο ιστορικό χαμηλό του 1%, επικαλούμενη εν μέρει την επιδημία του κορωνοϊού.

Δημοφιλείς τουριστικοί προορισμοί, όπως το Μπαλί, αντιμετωπίζουν τεράστιες απώλειες. Η ομοσπονδία ταξιδιωτικών πρακτόρων της Ινδονησίας ανακοίνωσε ότι σε μία μέρα ακύρωσαν τα ταξίδια τους στο νησί 10.000 Κινέζοι τουρίστες.

Μετά τους αεροπορικούς περιορισμούς εντός και εκτός της Κίνας και τη μειωμένη ζήτηση των επιβατών, η Cathay Pacific έχει μειώσει τις πτήσεις προς τη χώρα κατά 90%. Η αεροπορική εταιρεία που εδρεύει στο Χονγκ Κονγκ έχει ζητήσει από τους 27.000 υπαλλήλους της να λάβουν άδεια άνευ αποδοχών τριών εβδομάδων για να στηρίξουν την εταιρεία να αντεπεξέλθει την κρίση. Άλλες αεροπορικές εταιρείες όπως η British Airways IAG έχουν δει τις μετοχές τους να υποχωρούν λόγω των ακυρώσεων πτήσεων.

Η InterContinental Hotels, που έχει 443 ξενοδοχεία στην Κίνα δεν χρεώνει τέλη ακύρωσης, προσθέτοντας και αυτό το κόστος στην πτώση της εγχώρια και εξωτερικής ζήτησης.