Με ένα μεγάλο πακέτο μέτρων και παροχών θα προσέλθει ο πρωθυπουργός στα εγκαίνια της ΔΕΘ στις 10 Σεπτεμβρίου, το οποίο θα οριστικοποιηθεί τις πρώτες ημέρες του επόμενου μήνα, όταν θα υπάρχουν και τα στοιχεία από την πορεία της οικονομίας τον Αύγουστο.

Οι πληροφορίες κάνουν λόγο για μια νέα μείωση στη φορολογία των επιχειρήσεων, αυτή τη φορά από το 22% στο 20%, και με εφαρμογή από την επόμενη οικονομική χρήση. Οι ίδιες πληροφορίες αναφέρουν ότι εξετάζεται ένα δεύτερο, πιο βαρύ μέτρο, που αφορά τη μείωση των συντελεστών ΦΠΑ, δηλαδή του κεντρικού συντελεστή από το 24% στο 22% και του μειωμένου από το 13% στο 11%, με διατήρηση του υπερμειωμένου συντελεστή στο 6%, σε μια προσπάθεια να μετριαστεί η ακρίβεια.

Το μέτρο αυτό θα κριθεί τις αμέσως επόμενες ημέρες επειδή έχει μεγάλο δημοσιονομικό κόστος αλλά είναι μέσα στους σχεδιασμούς εν όψει του δύσκολου χειμώνα. Οι εισηγήσεις αυτές περιλαμβάνονται στον μακρύ κατάλογο προτάσεων που έχουν γίνει από το οικονομικό επιτελείο της κυβέρνησης προς τον πρωθυπουργό, ο οποίος θα αποφασίσει την ερχόμενη εβδομάδα ποια από αυτά θα συμπεριλάβει στο καλάθι της ΔΕΘ. Κάποιες από τις εισηγήσεις έχουν υψηλό δημοσιονομικό κόστος και κάποιες άλλες χαμηλότερο, έτσι ώστε να υπάρχουν όλες οι δυνατές επιλογές για τη σύνθεση του κατάλληλου πακέτου μέτρων, δεδομένης και της πίεσης που ασκεί στα κρατικά ταμεία η ανάγκη της διαρκούς επιδότησης του ηλεκτρικού ρεύματος και των καύσιμων.

Πάντως, ψηλά στην ατζέντα της κυβέρνησης βρίσκεται και μια νέα «επιταγή ακρίβειας», που θα κοστίσει πάνω από 300 εκατ. ευρώ, εφόσον είναι ανάλογη με την τελευταία, του Πάσχα. Σχεδιάζεται να δοθεί προς το τέλος του χρόνου και να είναι το βασικό μέτρο για τη στήριξη των εισοδημάτων του 2022, πέραν της πιθανής επανάληψης του Fuel Pass για το τελευταίο τρίμηνο και της διεύρυνσης του επιδόματος θέρμανσης (εφόσον αυτά προχωρήσουν).

Μέτρα που κλείδωσαν

Πέρα όμως από τις… εκπλήξεις και τα σενάρια για το «καλάθι» της ΔΕΘ υπάρχουν και τα μέτρα που θεωρούνται κλειδωμένα. Αυτά είναι:

  • Κατάργηση της εισφοράς αλληλεγγύης σε συνταξιούχους και δημοσίους υπαλλήλους: Περίπου 500.000 δημόσιοι υπάλληλοι, δημόσιοι λειτουργοί και συνταξιούχοι με ετήσια φορολογητέα εισοδήματα από μισθούς ή συντάξεις άνω των 12.000 ευρώ θα ωφεληθούν με αυξήσεις αποδοχών από 1/1/2023 εξαιτίας της κατάργησης της ειδικής εισφοράς αλληλεγγύης. Αυτό θα συμβεί επειδή από τον Ιανουάριο του 2023 θα σταματήσει η μηνιαία παρακράτηση της εισφοράς από τους μισθούς όλων των υπαλλήλων και λειτουργών του Δημοσίου και από όλες τις συντάξεις. Σήμερα, η επιβολή της ειδικής εισφοράς αλληλεγγύης έχει ανασταλεί για τους μισθούς που εισέπραξαν πέρυσι και εισπράττουν και φέτος οι υπάλληλοι του ιδιωτικού τομέα, καθώς επίσης και για τα εισοδήματα του 2021 τα οποία προέρχονται από επιχειρηματικές-αγροτικές δραστηριότητες, από εκμετάλλευση ακινήτων και από κινητές αξίες.
  • Αύξηση συντάξεων: Η αύξηση των αποδοχών στους συνταξιούχους το 2023 (η πρώτη μετά από 12 χρόνια) θα είναι πολύ μεγαλύτερη από τις αρχικές εκτιμήσεις, καθώς οι πληθωριστικές πιέσεις είναι ισχυρότερες, όπως και οι επιπτώσεις στα εισοδήματα. Οι αρχικοί σχεδιασμοί προέβλεπαν αυξήσεις της τάξης του 4,5% από το νέο έτος για τους συνταξιούχους που δεν έχουν προσωπική διαφορά ή έχουν αρνητική προσωπική διαφορά. Με τον νόμο Βρούτση το ύψος της αύξησης προκύπτει από το άθροισμα των δύο ποσοστών: του ρυθμού μεταβολής του ΑΕΠ και του δείκτη τιμών καταναλωτή διαιρούμενου διά του δύο. Αυτό πρακτικά σημαίνει ότι αν το ΑΕΠ αυξηθεί το 2022 κατά 3,1% και ο πληθωρισμός κατά 5,6%, που είναι οι αντίστοιχες προβλέψεις στο Πρόγραμμα Σταθερότητας, τότε η αύξηση στις συντάξεις θα φτάσει κοντά στο 4,5%. Επειδή όμως η κούρσα του πληθωρισμού συνεχίζεται χτυπώντας ταχύτητα 11,6% για τον Ιούλιο, μετά τις εκρηκτικές ανατιμήσεις σε τρόφιμα, στέγαση και ενεργειακά προϊόντα, η κυβέρνηση εκ των πραγμάτων θα πρέπει να προχωρήσει σε μεγαλύτερη αύξηση των συντάξεων. Κάποιες πληροφορίες κάνουν λόγο για αύξηση των συντάξεων τουλάχιστον 6,5%, ενώ για τους περίπου 850.000 συνταξιούχους που παίρνουν προσωπική ή αρνητική διάφορα (και βρίσκονται εκτός αυξήσεων) σχεδιάζεται ένα μικρό επίδομα της τάξης των 250 ευρώ. Θα αφορά γενικά τους χαμηλοσυνταξιούχους και θα δοθεί με τη μορφή κοινωνικού μερίσματος.
  • Αύξηση του κατώτατου μισθού: Για τους εργαζομένους στον ιδιωτικό τομέα είναι ειλημμένη η απόφαση να επισπευστούν οι διαδικασίες αναπροσαρμογής του κατώτατου μισθού, έτσι ώστε οι βασικές αποδοχές να επανέλθουν (μετά από 10 χρόνια) στα 751 ευρώ το επόμενο έτος. Ανοιχτό παραμένει το αν θα γίνει και το τελευταίο βήμα ως προς τη μείωση των ασφαλιστικών εισφορών. Ήδη, με τη νέα μείωση των εισφορών στις επικουρικές, που ισχύει από την αρχή του καλοκαιριού, οι εισφορές έχουν μειωθεί κατά 4,4 μονάδες και απομένουν μόλις 0,6 μονάδες.
  • Παράταση των μειωμένων συντελεστών ΦΠΑ: Σύμφωνα με όλες τις ενδείξεις, θα παραταθεί και για το επόμενο έτος η διάταξη που προβλέπει την εφαρμογή μειωμένου συντελεστή ΦΠΑ για τα μη αλκοολούχα και τα αεριούχα ποτά (καφέ, χυμούς, αναψυκτικά), τα εισιτήρια κινηματογράφων, τις υπηρεσίες μεταφορών (εισιτήρια λεωφορείων, τρένων, πλοίων, αεροπλάνων και κόμιστρα ταξί), τα εισιτήρια αθλητικών αγώνων, τα εισιτήρια (δικαίωμα εισόδου) για ζωολογικούς κήπους, τις υπηρεσίες εστίασης, τις υπηρεσίες που παρέχονται από γυμναστήρια και τις υπηρεσίες που παρέχονται από σχολές εκμάθησης χορού.

Η νέα «επιταγή ακρίβειας»

Μεγάλες πιθανότητες συγκεντρώνει και το σενάριο χορήγησης μιας νέας «επιταγής ακρίβειας», όπως αυτή που δόθηκε το Πάσχα. Το ανώτατο ύψος της ενίσχυσης εκτιμάται ότι θα ανέρχεται γύρω στα 200 ευρώ και θα κλιμακώνεται ανάλογα με το εισόδημα του δικαιούχου. Εξετάζεται δηλαδή το να ισχύσουν ζώνες επιδότησης που θα ξεκινούν από, π.χ., 100-130 ευρώ και θα φτάνουν στα 200 ευρώ (ίσως και άνω).

Υπενθυμίζεται ότι το περασμένο Πάσχα:

  • 676.735 χαμηλοσυνταξιούχοι είχαν πάρει 200 ευρώ.
  • 625.000 οικογένειες με παιδιά είχαν λάβει μιάμιση δόση έξτρα του επιδόματος παιδιού.
  • 241.281 δικαιούχοι εγγυημένου εισοδήματος είχαν λάβει διπλή δόση.
  • 166.982 άτομα με αναπηρία, που εισπράττουν προνοιακό επίδομα, είχαν λάβει 200 ευρώ.
  • 34.964 ανασφάλιστοι υπερήλικες είχαν πάρει 200 ευρώ.

Εναλλακτικά, εξετάζεται και το ένα άλλο σχέδιο για super market pass. Αντί δηλαδή της επιταγής, να δοθεί μια προπληρωμένη κάρτα σε ευπαθείς ομάδες (στα πρότυπα του Fuel Pass) που θα μπορεί να αξιοποιηθεί για τις αναγκαίες αγορές τους. Θα υπάρξουν εισοδηματικές προϋποθέσεις για τη χορήγησή της, πολύ πιο περιορισμένες σε σχέση με την κάρτα Fuel Pass, ενώ η διαδικασία για την έκδοση της κάρτας θα είναι αντίστοιχη με αυτή που θα ακολουθηθεί για τα καύσιμα.

Υπόψη του πρωθυπουργού έχει τεθεί και μια σειρά άλλων εισηγήσεων για μέτρα που θα εξαρτηθούν από τον διαθέσιμο δημοσιονομικό χώρο και την εξέλιξη της ενεργειακής κρίσης. Τα σχέδια αυτά προβλέπουν:

  • Fuel Pass 3: Το σχέδιο προβλέπει επιμήκυνση του Fuel Pass ώστε να καλύψει και τους μήνες μέχρι και τα Χριστούγεννα, δηλαδή Οκτώβριο, Νοέμβριο και Δεκέμβριο 2022. Τα ποσά ακόμα δεν έχει γίνει γνωστό αν θα είναι αυξημένα όπως στο Fuel Pass 2, με διευρυμένα κριτήρια και δικαιούχους, ή αν θα είναι πιο κοντά στα πρότυπα του Fuel Pass 1. Αυτό θα εξαρτηθεί από το ύψος των τιμών της βενζίνης.
  • Επίδομα θέρμανσης: Αύξηση του επιδόματος θέρμανσης και της βεντάλιας των δικαιούχων. Συνολικά το επίδομα θέρμανσης έλαβαν φέτος 827.575 δικαιούχοι, στους οποίους καταβλήθηκαν περίπου 166 εκατ. ευρώ, με τη μέση επιδότηση να ανέρχεται σε 200 ευρώ. Στον σχεδιασμό είναι να αναθεωρηθούν τα εισοδηματικά κριτήρια και να αυξηθεί τόσο το κατώτερο όσο και το ανώτερο ποσό της επιδότησης.

Στέγη για νέους

Παράλληλα, στο επιτελείο του πρωθυπουργού επεξεργάζονται και τις ιδέες που είχαν αναπτυχθεί τον περασμένο Μάιο για την προσφορά στέγης σε νέους και δεν αποκλείεται να γίνει σχετική αναφορά από τον ίδιο στη ΔΕΘ. Στο επίκεντρο βρίσκεται η χορήγηση κινήτρων για την αύξηση της προσφοράς κατοικίας. Εξετάζονται η αξιοποίηση της περιουσίας του Δημοσίου μέσω ΣΔΙΤ, η ανέγερση φοιτητικών εστιών από τα πανεπιστήμια και η χορήγηση κινήτρων για την αξιοποίηση των κλειστών ιδιωτικών ακινήτων ή και αντικινήτρων σε όσους τα κρατούν κλειστά.

Στο τραπέζι παραμένει και το σχέδιο για μείωση κατά 50% του τέλους επιτηδεύματος, με το κόστος των 200 εκατ. ευρώ για τα κρατικά ταμεία να θεωρείται διαχειρίσιμο. Στο φορολογικό πεδίο εξετάζεται και η σταδιακή μείωση και εν τέλει η κατάργηση των τεκμηρίων διαβίωσης (των αντικειμενικών δαπανών του άρθρου 31 του Κώδικα Φορολογίας Εισοδήματος), το αργότερο έως το 2025, όταν πλέον θα έχει τεθεί σε πλήρη λειτουργία από την Ανεξάρτητη Αρχή Δημοσίων Εσόδων το ηλεκτρονικό Περιουσιολόγιο και θα είναι πλέον εφικτός ο έλεγχος της περιουσιακής κατάστασης όλων των Ελλήνων φορολογουμένων.

Όλα αυτά βέβαια τελούν, όπως προαναφέρθηκε, υπό την αίρεση της ενεργειακής κρίσης αλλά και της δέσμευσης για πλεόνασμα 1% το 2023. Το αν θα αλλάξει ο στόχος αυτός του 2023, όπως και του 2022 για πρωτογενές έλλειμμα 2% του ΑΕΠ, μένει να φανεί τους προσεχείς δύο μήνες, οπότε και θα κατατεθούν ο συμπληρωματικός Προϋπολογισμός για φέτος και το προσχέδιο του Προϋπολογισμού του 2023. Προς το παρόν, στο οικονομικό επιτελείο ξορκίζουν αυτή την πιθανότητα, αλλά η αβεβαιότητα είναι τόσο μεγάλη που δεν μπορεί να αποκλειστεί!

Διαβάστε ακόμη:

Η συμφωνία Hotelbrain – Kυπριώτη και ο ρόλος της HIG

Ο Πάνος και το λευκό παντελονάκι, η Fortress στο real estate, ο Καραπιάλης και τα Ναυπηγεία Ελευσίνας

«Malvasia»: Στο σφυρί έκταση – «φιλέτο» 484 στρεμμάτων στη Μονεμβασιά (pics)