Ζοφερά τα στοιχεία της IHS Markit για τη μεταποιητική δραστηριότητα στην Ευρωζώνη τον Μάρτιο, καθώς δείχνουν πραγματική κατάρρευση, με τον σχετικό δείκτη της εταιρείας ερευνών να κατρακυλά σε χαμηλό σχεδόν 8 ετών.

Συγκεκριμένα, ο μεταποιητικός δείκτης PMI κατρακύλησε στις 44,5 μονάδες τον Μάρτιο μετά το υψηλό ενός έτους τον Φεβρουάριο στις 49,2 μονάδες και έναντι προκαταρκτικής μέτρησης στις 44,8 μονάδες.

Αυτή είναι η χαμηλότερη μέτρηση των τελευταίων 92 μηνών. Αιτία οι αναταραχές στην παγκόσμια εφοδιαστική αλυσίδα λόγω των μέτρων για τον περιορισμό της εξάπλωσης του κορωνοϊού που είχαν ως συνέπεια να σταματήσει σχεδόν εντελώς η παραγωγή. Η έρευνα μάλιστα δείχνει ότι η πτώση αναμένεται να επιδεινωθεί το ερχόμενο διάστημα.

Επιδείνωση των λειτουργικών συνθηκών στον ελληνικό μεταποιητικό τομέα, έδειξαν τα στοιχεία για την Ελλάδα, δίνοντας ένα τέλος στην περίοδο περίπου τριών ετών συνεχούς ανάπτυξης. Ο εποχικά προσαρμοσμένος Δείκτης Υπευθύνων Προμηθειών της IHS Markit για τον τομέα μεταποίησης στην Ελλάδα έκλεισε στις 42,5 μονάδες στο τέλος του πρώτου τριμήνου, σημειώνοντας σημαντική μεταστροφή από τις 56,2 μονάδες του Φεβρουαρίου.

Κύριος παράγοντας της συνολικής υποχώρησης στη χώρα μας ήταν η σημαντική μείωση της παραγωγής σε ολόκληρο τον τομέα παραγωγής αγαθών. Τα τελευταία στοιχεία υπέδειξαν έντονη μεταβολή από τη δριμεία επέκταση του Φεβρουαρίου, καθώς η παραγωγή μειώθηκε με τον ταχύτερο ρυθμό που έχει καταγραφεί από το απόγειο της κρίσης δημόσιου χρέους, τον Ιούλιο του 2015.

Παράλληλα με το κλείσιμο των εργοστασίων, ανεπιβεβαίωτα στοιχεία ανέφεραν ότι στην ύφεση οδήγησε η δριμεία πτώση της ζήτησης από το εσωτερικό και το εξωτερικό. Η συρρίκνωση των νέων εργασιών ήταν επίσης έντονη, καθώς οι εταιρείες ανέφεραν ότι οι κύριοι συνεργάτες εξαγωγών και οι πελάτες από το εσωτερικό μείωσαν δραστικά ή ακύρωσαν τις παραγγελίες τους ενόψει της εξάπλωσης της επιδημίας COVID-19 και των μέτρων έκτακτης ανάγκης της κυβέρνησης.

Ως εκ τούτου, το σύνολο των πωλήσεων μειώθηκε με τον ταχύτερο ρυθμό που έχει καταγραφεί από τον Αύγουστο του 2015. Κατά συνέπεια, οι Έλληνες κατασκευαστές μείωσαν τον αριθμό εργαζομένων τους, καθώς η πτώση της ζήτησης από την πλευρά των πελατών μετά την έξαρση της επιδημίας COVID-19 και το αναξιοποίητο παραγωγικό δυναμικό επέτρεψαν στις εταιρείες να μειώσουν σημαντικά τον όγκο αδιεκπεραίωτων εργασιών με την απασχόληση μικρότερου αριθμού εργαζομένων.

Η μείωση των επιπέδων απασχόλησης ήταν απότομη και η ταχύτερη που έχει καταγραφεί από τον Σεπτέμβριο του 2015.

Εργοστάσια, μαγαζιά και σχολεία έκλεισαν ανά την Ευρώπη εν μέσω lockdown, μειώνοντας τη ζήτηση για αγαθά καθώς οι καταναλωτές, που παραμένουν σε καραντίνα στα σπίτια τους, ανησυχούν για το αν θα έχουν δουλειά την επόμενη μέρα της κρίσης.

Η μέτρηση του Μαρτίου ήταν η χαμηλότερη των τελευταίων 92 μηνών ή από τα μέσα του 2012, όταν η χρηματοπιστωτική κρίση βρισκόταν στην κορύφωσή της.

Στις υπόλοιπες χώρες ανά την Ευρώπη, καταγράφηκε συρρίκνωση της δραστηριότητας:   στη Γερμανία, τη μεγαλύτερη οικονομία της Ευρωζώνης, ο δείκτης PMI υποχώρησε στο 45,4, ενώ ο γαλλικός PMI διολίσθησε στο 43,2 και ο ιταλικός PMI κατρακύλησε στο 40,3 από 48,4. Ο ισπανικός PMI υποχώρησε στο 45,7 από 50,4.

«Ακόμα και η διολίσθηση του PMI σε χαμηλό 7,5 ετών κρύβει το μέγεθος της βουτιάς στη μεταποίηση καθώς περιλαμβάνει τη μέτρηση των καθυστερήσεων στις εφοδιαστικές αλυσίδες, κάτι που ενίσχυσε τον δείκτη», σχολίασε ο Chris Williamson, επικεφαλής οικονομολόγος της Markit. «Οι καθυστερήσεις σε φυσιολογικές περιόδους είναι ένδειξη αύξησης της ζήτησης, αλλά αυτή την περίοδο οι καθυστερήσεις που πλησιάζουν ρεκόρ είναι ένδειξη του αποδεκατισμού που γνωρίζουν οι παγκόσμιες εφοδιαστικές αλυσίδες καθώς τα εργοστάσια κλείνουν σε όλο τον κόσμο», πρόσθεσε.