Της Ελένης Στεργίου

Το μέλλον της πώλησης του 66% του ΔΕΣΦΑ στην εταιρεία Socar θα κρίνει η επίσκεψη του προέδρου της αζέρικης εταιρείας στην Αθήνα σήμερα Τρίτη, όπου η επικείμενη συνάντηση με τον πρωθυπουργό φιλοδοξεί να βάλει τέλος σε μια υπόθεση που εκκρεμεί από το 2013.

Υπό το φόβο να οδηγηθεί σε ναυάγιο η συμφωνία με τους Αζέρους το Μέγαρο Μαξίμου πήρε την κατάσταση στα χέρια του και -με εντολή του κ. Αλέξη Τςιπρα- ανέλαβε τις συνεννοήσεις με την άλλη πλευρά, ενώ στο πολυνομοσχέδιο προστέθηκε διάταξη σύμφωνα με την οποία η ΡΑΕ θα λάβει απόφαση για τις ταρίφες του ΔΕΣΦΑ. Στο νομοσχέδιο με τα προαπαιτούμενα γίνεται ειδική αναφορά για το ΔΕΣΦΑ και αναφέρει ότι «η ανακτήσιμη διαφορά του ΔΕΣΦΑ για τα έτη 2006-2015 επιμερίζεται από το 2017 και μετά από τη ΡΑΕ με την αναθεώρηση του κανονισμού τιμολόγησης του ΔΕΣΦΑ».

Την περασμένη εβδομάδα ο επικεφαλής της Socar κάλεσε την ελληνική κυβέρνηση να ξεκαθαρίσει τη θέση της και κατέθεσε αίτημα συνάντησης με τον πρωθυπουργό, κάτι που έγινε δεκτό, ενώ παράλληλα περιλήφθηκε διάταξη, η οποία χτίζει γέφυρα συνεννόησης με τους Αζέρους.

Να σημειωθεί ότι η ένταση προκλήθηκε όταν ένα περίπου μήνα πριν λήξει η ισχύς της εγγυητικής επιστολής των Αζέρων το υπουργείο Ενέργειας προχώρησε στην ψήφιση μιας τροπολογίας που οδηγεί σε περιορισμό κάποιων εσόδων του ΔΕΣΦΑ, με αποτέλεσμα την έντονη αντίδραση της Socar. Η εταιρεία ειχε ενοχληθεί με τη νομοθετική ρύθμιση Σκουρλέτη, η οποία μέσω της απομείωσης της περιουσιακής βάσης του ΔΕΣΦΑ, οδηγεί σε χαμηλότερη αύξηση των τελών χρήσης δικτύου. Η πρόταση του ΔΕΣΦΑ που έθεσε η ΡΑΕ σε δημόσια διαβούλευση για τα τιμολόγια του Διαχειριστή, προβλέπει αύξηση 23,2% για το 2017, έναντι αύξησης περίπου 68% αν είχε διατηρηθεί η παλαιά μέθοδος, βάσει της οποίας όμως η Socar προσέφερε το τίμημα των 400 εκατ. ευρώ. Για τη Snam η εξαγορά του 17% προβλέπεται να στοιχίσει γύρω στα 100 εκατ. ευρώ.

Η επίσκεψη του ισχυρού άντρα της Socar Ροβνάγκ Αμπντουλάγιεβ ίσως δώσει λύση στην υπόθεση της ΔΕΣΦΑ, ωστόσο δεν αποκλείεται η αζέρικη πλευρά να ζητήσει πρόσθετες εγγυήσεις και παραχωρήσεις ή τελικά να μην χρεωθούν το ναυάγιο. Πάντως τα χρονικά περιθώρια εξαντλούνται, αφού οι δανειστές πιέζουν η ιδιωτικοποίηση να ολοκληρωθεί άμεσα.

Εφόσον βρεθεί λύση το ποσοστό της SOCAR θα πέσει αρκετά χαμηλότερα του 49%, αφού θα αγοράσει από αυτήν ένα 30%-35% η ιταλική SNAM, δίχως να αποκλείεται στο παιχνίδι να μπουν και άλλες εταιρίες. Η μείωση του μεριδίου της Socar κάτω από το 50% αποτελούν όρο που έθεσε η Ευρωπαϊκή Επιτροπή Ανταγωνισμού για να δώσει το «πράσινο» φως στην πώληση στους Αζέρους.

Να σημειωθεί οτι δυσαρέσκεια για τους χειρισμούς του υπουργού Ενέργειας Πάνου Σκουρλέτη φαίνεται ότι έχουν εκφράσει και οι Ιταλοί της Snam, του διαχειριστή αερίου της χώρας, οι οποίο βρέθηκαν πριν ημέρες στην Αθήνα. Η ιταλική εταιρεία δήλωσε ότι εξακολουθεί να ενδιαφέρεται για τον ΔΕΣΦΑ, με την προϋπόθεση ότι οι Αζεροι θα παραμείνουν στο σχήμα.H ιταλική εταιρεία, η οποία είναι συνεταίρος με την Socar στον αγωγό ΤΑΡ, έχει διαπραγματευτεί με τους Αζέρους την εξαγορά μεριδίου 17% από το 66% των μετοχών του ΔΕΣΦΑ που θα αποκτήσει η Socar, όταν και εφόσον ολοκληρωθεί η εξαγορά.