Σε επίπεδα πάνω από 200 εκατ. ευρώ κι έως 230 εκατ. ευρώ ανέρχονται τα πρώτα, άμεσα «ανοίγματα» της Thomas Cook σε ελληνικές επιχειρήσεις, όπως τουλάχιστον προκύπτει από τα στοιχεία που φαίνεται να συγκεντρώνονται στα εγχώρια πιστωτικά ιδρύματα, πέραν φυσικά του κόστους που δεν μπορεί να αποτιμηθεί από τις ακυρώσεις, τα διαφυγόντα έσοδα και το πρόωρο κλείσιμο μονάδων, πρίν το τέλος της θερινής σεζόν, κυρίως σε καταλύματα που είχαν αποκλειστικές συνεργασίες με τον τουριστικό κολοσσό.

Το «τσουνάμι» της Thomas Cook, όπως επισημαίνουν τραπεζικές πηγές στο ΝΜ, φαίνεται ότι χτυπά κατά κύριο λόγο μεσαίες και μικρότερες οικογενειακές επιχειρήσεις, τη «ραχοκοκκαλιά» του κλάδου, ενώ για τους μεγάλους που επηρεάζονται (δεδομένου ότι το φάσμα των επιχειρήσεων- κυρίως ξενοδοχείων- που πλήττονται είναι πολύ μεγάλο) , «χτυπάει περισσότερο στην κερδοφορία τους.

Ειδικά πάντως για τις μικρότερες και μεσαίες επιχειρήσεις που έχουν αποκλειστικότητα και χάνουν τις πωλήσεις της σεζόν, αφού υπάρχουν υποχρεώσεις του Οργανισμού για την υψηλή περίοδο και δή μέσα στο δίμηνο Ιουλίου- Αυγούστου, τίθεται θέμα βιωσιμότητας», επισημαίνουν οι ίδιες πηγές. Οι ίδιοι στέκονται και στο γεγονός ότι το μεγαλύτερο πλήγμα υφίστανται επιχειρήσεις στην Κρήτη- κι εκεί μάλιστα συγκεντρώνονται κοντά στο ήμισυ (ενδεχομένως και περισσότερο) των ανοιγμάτων- ακολουθεί η Ρόδος, η Κώς και με μικρότερα ποσοστά άλλοι μεγαλύτεροι ή μικρότεροι προορισμοί όπως η Κέρκυρα, η Ζάκυνθος, η Σκιάθος κ.α..

Ενδεικτικά στην Κρήτη, οι τοπικοί φορείς είναι κυριολεκτικά σε κατάσταση συναγερμού, με τα ανεξόφλητα τιμολόγια, όπως επισημάνθηκε στην ευρεία σύσκεψη υπό τον Περιφερειάρχη, να διαμορφώνονται σε πάνω από 100 εκατ. ευρώ. Χαρακτηριστικό του μεγέθους του αντίκτυπου που προκαλεί η κατάρρευση της Thomas Cook είναι ότι, σύμφωνα με τον κ. Λευτέρη Παπακαλιάτη, αντιπρόσωπο της Thomas Cook στο νησί, «στα 300 περίπου ξενοδοχεία που συνεργαζόμαστε ως Thomas Cook, στα περισσότερα, αν όχι σε όλα, υπάρχουν απλήρωτα τιμολόγια από το τέλος Ιουνίου που είναι απλήρωτα».

Ο κλάδος, συνολικά, ζητεί στήριξη τόσο από την ελληνική Πολιτεία όσο και τις τράπεζες «έτσι ώστε να διασωθούν οι εργαζόμενοι και από κει και πέρα να σωθούν οι επιχειρήσεις, για να μπορέσουν να λειτουργήσουν και του χρόνου», με αιτήματα την αναστολή πληρωμής του ΦΠΑ στα τιμολόγια τα οποία δεν έχουν πληρωθεί, τα τέλη παρεπιδημούντων, κ.τ.λ.. «Υπάρχει η εμπειρία με τις μεγάλες πτωχεύσεις των Ρώσων tour operators την περίοδο 2013-2014 και ακολουθήθηκε εν συνεχεία συγκεκριμένη διαδικασία και το υπουργείο Οικονομικών γνωρίζει τον τρόπο», αναφέρουν οι ξενοδοχειακοί φορείς.

Σημειωτέον ότι, κατά τις πληροφορίες, στη χθεσινή διυπουργική σύσκεψη δόθηκαν από τους τουριστικούς φορείς οι νεότερες εκτιμήσεις στο οικονομικό επιτελείο, το οποίο αποτιμά μέρα με τη μέρα την κατάσταση πολύ περισσότερο δε όσο πλησιάζει το τέλος του μήνα και «τρέχουν» οι υποχρεώσεις, ώστε να προχωρήσει και σε επιπλέον μέτρα στήριξης του κλάδου, όπως ζητούν οι ξενοδόχοι. Οι τουριστικοί φορείς αναμένουν σήμερα από το υπουργείο Οικονομικών τις ανακοινώσεις, πιθανότατα για το «πάγωμα» των πληρωμών.

Στην Ελλάδα ο Νο2 της TUI

Την ίδια στιγμή την στήριξή του στον ελληνικό τουρισμό έρχεται να επιβεβαιώσει σήμερα από τη Γερμανία ο νο2 του ταξιδιωτικού κολοσσού της TUI, ο κ. Sebastian Ebel (φωτό), ο οποίος θα έχει σειρά συναντήσεων καταρχάς με την ηγεσία του υπουργείου Τουρισμού, τον κ. Χάρη Θεοχάρη, τους εκπροσώπους των τουριστικών φορέων και τον βασικό εταίρο του στην Ελλάδα, τον όμιλο της Atlantica.

Είχε προηγηθεί στις αρχές Αυγούστου, η συνάντηση του κ. Θεοχάρη με τον Fritz Joussen διευθύνοντα σύμβουλο του ομίλου, ο οποίος είχε επισημάνει στον υπουργό την σημασία που έχει η Ελλάδα ως τουριστικός προορισμός σε συνδυασμό μάλιστα με την ισχυρή επενδυτική ανάπτυξη της TUI στην χώρα με έμφαση στον θεματικό τουρισμό.

Φέτος η TUI αναμένεται να φέρει περί τα 3 εκατ. επισκέπτες στην Ελλάδα, η οποία παρέμεινε κι εφέτος η δεύτερη καλύτερη αγορά για τον όμιλο μετά την Ισπανία. Τα νούμερα είναι σταθερά σε σχέση με πέρυσι, ωστόσο έχει αυξηθεί το μερίδιο της κρουαζιέρας που σημείωσε αύξηση κατά 18% σε σχέση με το 2018. Η Ελλάδα βρέθηκε στη δεύτερη θέση ως η καλύτερη αγορά στη Μεσόγειο για την TUI, μετά την Ισπανία κι αυτό παρά το γεγονός ότι η ζήτηση για Τουρκία φέτος έπιασε «κόκκινο» με διψήφιο ποσοστό αύξησης για τον όμιλο. Ο όμιλος διατηρεί σταθερό και το επενδυτικό ενδιαφέρον στην ελληνική ξενοδοχειακή αγορά, όπου ένα από τα πολλά υποσχόμενα νέα projects αφορούν και το νέο 5άστερο Robinson Club στην Ιεράπετρα, το οποίο θα λειτουργήσει το 2020, μετά από μια επένδυση ύψους 60 εκατ. ευρώ.