Τα αντισώματα εκείνα τα οποία θα την προστατεύσουν, από τις επιπτώσεις που έχει αρχίσει να προκαλεί ο κορωνοϊός στην παγκόσμια ανάπτυξη, επιχειρεί να βρει η διεθνής οικονομική κοινότητα, με τον κινεζικό ιό να κάνει εμφανή τα σημάδια του σε όλους τους τομείς της οικονομικής δραστηριότητας, προκαλώντας ισχυρό σοκ στους δείκτες των χρηματιστηρίων καθώς και στα αποτελέσματα των μεγαλύτερων επιχειρηματικών brands.

Οι επενδυτές βρίσκονται υπ’ ατμόν, ενώ οι ειδικοί περιορίζονται στο «Αν και πόσο γρήγορα οι κινεζικές Αρχές θα καταφέρουν να περιορίσουν την εξάπλωση του ιού», όταν την ίδια ώρα η επίσημη τοποθέτηση του αμερικανικού τεχνολογικού κολοσσού, της Apple, ότι ο κορωνοϊός θα έχει αρνητική επίδραση στα οικονομικά της αποτελέσματα, προκαλεί βέρτιγκο.

Το επίπεδο σύγχυσης διαφαίνεται και από την τοποθέτηση της επικεφαλής του Διεθνούς Νομισματικού Ταμείου Κρισταλίνα Γκεοργκίεβα, η οποία από το βήμα του Παγκοσμίου Φόρουμ Γυναικών στο Ντουμπάι, την περασμένη εβδομάδα, σημείωσε ότι υπάρχει μεγάλη αβεβαιότητα ως προς τις επιδράσεις του ιού, ενώ εκτίμησε ότι μπορεί να υπάρξει μείωση της παγκόσμιας οικονομικής ανάπτυξης «ελπίζοντας», ωστόσο, ότι αυτή θα είναι της τάξεως του 0,1-0,2%.

Την ίδια στιγμή, η UBS, σε μία προσπάθεια να φανεί πιο καθησυχαστική, σε έκθεσή της, παρουσίασε ως δικαιολογημένη την αντίδραση των επενδυτών, με βάση την υπάρχουσα πληροφόρηση, ωστόσο συστήνει στους επενδυτές να αποφύγουν τοποθετήσεις τους σε ευάλωτες μετοχές, οι οποίες ενδέχεται να επηρεαστούν περισσότερο από την επιδημία, μεταξύ των οποίων και μετοχές του κλάδου των μεταφορών, του τουρισμού και της ψυχαγωγίας.

Στο ίδιο μήκος κύματος κινούνται και οι αναλυτές στην Ευρώπη, εκτιμώντας ότι ο κορωνοϊός θα ρίξει σημαντικά τις πωλήσεις κινητών τηλεφώνων και άλλων τεχνολογικών συσκευών στην Κίνα, ίσως και κατά 50% στο πρώτο τρίμηνο του 2020.

Ενώ η γερμανική Bundesbank, σχολιάζοντας τα αποτελέσματα της ισχυρότερης οικονομίας της Ευρώπης, η οποία παρουσιάζει σημάδια κόπωσης, μαζί με τον δείκτης οικονομικού κλίματος της γηραιάς ηπείρου, σημείωσε ότι με την εμφάνιση του κορωνοϊού έχει προστεθεί ένας επιπλέον κίνδυνος.

Έχουν περάσει περισσότερες από 50 ημέρες, από το πρώτο κρούσμα. Εταιρείες – κολοσσοί, από τις πρώτες κιόλας ημέρες, η μια μετά την άλλη άρχισαν να ανακοινώνουν ότι σταματούν -προσωρινά τουλάχιστον- τη λειτουργία εργοστασίων τους και δραστηριοτήτων τους στην Κίνα, λόγω του ιού και, όπως εκτιμούν τώρα, το πρόβλημα μάλλον θα ενταθεί παρά θα αποκλιμακωθεί το επόμενο διάστημα.

Αυτοκινητοβιομηχανίες

Παρά το γεγονός ότι κάποιες εκ των μεγαλυτέρων αυτοκινητοβιομηχανιών κάνουν δειλά δειλά κινήσεις επιστροφής στις δραστηριότητές τους στην Κίνα -όπως είναι General Motors και η Toyota– επιφυλακτικές είναι κάποιες άλλες, όπως η Ford και η Nissan οι οποίες πάνε λίγο πιο πίσω την έναρξη των εργασιών τους.

Ψυχαγωγία

Ψυχαγωγικοί κολοσσοί όπως η Disney, η Nike, η McDonald’s και άλλες, βασίζονται στα εργοστάσια της Κίνας και στο τεράστιο καταναλωτικό κοινό. Τώρα που ο ιός αναγκάζει τις εταιρείες να μειώσουν ή να αναστείλουν τα ταξίδια στην Κίνα ή να κλείσουν προσωρινά καταστήματα, γραφεία, ρεστοράν, θεματικά πάρκα κλπ, όλα αυτά επηρεάζουν τις παγκόσμιες εφοδιάστηκες αλυσίδες καθιστώντας πρακτικά αδύνατο για τις εταιρείες να έχουν πρόσβαση σε οτιδήποτε, από κονσόλες για βιντεοπαιχνίδια μέχρι ανταλλακτικά.

Τεχνολογία

Η Apple είναι η πρώτη μεγάλη αμερικανική εταιρεία που ανακοινώνει ότι ο νέος ιός θα την πλήξει. Εξέδωσε μάλιστα προειδοποίηση ότι τα έσοδα θα είναι κατώτερα του αναμενόμενου το επόμενο διάστημα, ενώ παράλληλα θα υπάρξουν προσωρινές δυσκολίες στην παγκόσμια τροφοδοσία των συσκευών iPhones.

Κρουαζιέρα

Το πρώτο οικονομικό ναυάγιο ήρθε για την αμερικανική εταιρεία κρουαζιέρων Pacific Delight Tours η οποία ανακοίνωσε την χρεοκοπία της, λόγω της μειωμένης ζήτησης που έχει προκαλέσει ο κορωνοϊός για προορισμούς στην Κίνα. Η αμερικανική εταιρεία ανακοίνωσε τον τερματισμό της λειτουργίας της και την αποχώρηση από την Ένωση των Αμερικανικών tour operators. Η Pacific Delight Tours ήταν ενεργή για 50 χρόνια στον τομέα των κρουαζιέρων με ειδικά δρομολόγια προς την Κίνα και γενικότερα την Ασία. Οι αναλυτές προβλέπουν ότι η μείωση της ζήτησης για κρουαζιέρες στην Κίνα μπορεί να διαρκέσει για τουλάχιστον 5 χρόνια.

Αεροπορικές

Σε ό,τι αφορά τις αεροπορικές εταιρείες, μια σειρά εξ αυτών ακύρωσε τις τελευταίες εβδομάδες πτήσεις στην Κίνα. Oι αμερικανικές United Airlines και Delta Airlines είναι οι κύριοι αερομεταφορείς με τις περισσότερες πτήσεις προς τους προορισμούς που έχουν πληγεί από το θανατηφόρο ιό με την εφαρμογή ταξιδιωτικών περιορισμών και ακυρώσεων πτήσεων. Εν τούτοις, το μερίδιο της κινέζικης αγοράς για τις εν λόγω αεροπορικές ανέρχεται στο 5% της χωρητικότητας τους και δεν υπολογίζεται η ζημιά να είναι μεγάλη.

Οι ευρωπαϊκές αεροπορικές έχουν διάφορα επίπεδα εξάρτησης με τους κινέζικους προορισμούς. Η Lufthansa, η οποία ανακοίνωσε πρόσφατα την ακύρωση των πτήσεων της μέχρι και τα τέλη Μαρτίου μαζί με τις Swiss και Austrian Airlines, διαθέτει 73 εβδομαδιαίες συνδέσεις με την ηπειρωτική Κίνα. Μπορεί ο αριθμός να ακούγεται μεγάλος, αλλά ανέρχεται μόνο στο 3% της συνολικής χωρητικότητας της γερμανικής αεροπορικής.

Το μεγαλύτερο πρόβλημα φαίνεται να το αντιμετωπίζει η Finnair, η οποία διαθέτει 21 πτήσεις προς την Ασία και οι 6 εξ αυτών έχουν ως προορισμό την Κίνα. Σύμφωνα με οικονομικά δεδομένα του 2019 και μελλοντικές προβλέψεις, υπολογίζεται ότι έχει ακυρώσει πάνω από 200 πτήσεις στο διάστημα μεταξύ 5 Φεβρουαρίου και 29 Μαρτίου 2020.

Ωστόσο, η εταιρεία αναφέρει ότι ο άμεσος οικονομικός αντίκτυπος είναι περιορισμένος για το πρώτο τρίμηνο του έτους.

Τομέας τροφίμων

Ο τομέας τροφίμων δεν θα μπορούσε να μείνει ανεπηρέαστος. Ενα παράδειγμα αποτελούν τα McDonald’s καθώς αρκετά από τα 3.300 καταστήματα στην Κίνα έχουν κλείσει. Ο CEO της έσπευσε όμως να καθησυχάσει ότι το συνολικό αντίκτυπο θα είναι [αρκετά μικρό» αν ο ιός παραμείνει περιορισμένος. Τα Starbucks έκλεισαν πάνω από το 50% των 4.300 καταστημάτων τους στην Κίνα και καθυστέρησαν την προγραμματισμένη οικονομική αναθεώρηση του 2020, λέγοντας ότι αναμένουν ένα σοβαρό πλην όμως προσωρινό πλήγμα.