Ο πόλεμος στην Ουκρανία, ο πόλεμος στη Γάζα, οι επιθέσεις των Χούθι στην Ερυθρά Θάλασσα, η εντεινόμενη εμπορική ένταση ΗΠΑ- Κίνας: οι γεωπολιτικές αναταράξεις «σπάνε» τις εφοδιαστικές αλυσίδες του διεθνούς εμπορίου, με τα δυσμενή αποτελέσματα να καταγράφονται στα αποτελέσματα των επιχειρήσεων και τελικά στις τιμές που πληρώνουν οι καταναλωτές στα ταμεία των καταστημάτων.

Στην Ελλάδα, το λιμάνι του Πειραιά υπέστη μείωση στη διακίνηση εμπορευματοκιβωτίων κατά 11% μεσοσταθμικά τον Ιανουάριο του 2024 και εκφράζονται φόβοι ότι η πτώση θα είναι αισθητά μεγαλύτερη τους επόμενους μήνες, εάν η κατάσταση την Ερυθρά Θάλασσα δεν εξομαλυνθεί.

Ο Renwei Huang, εκτελεστικός γεν. διευθυντής του Fudan Institute of Belt and Road & Global Governance, μετείχε στο πάνελ «Νέα τάξη και τάσεις στην περιφερειακή συνδεσιμότητα» του 5ου Balkans and Black Sea Forum

Απέναντι σε αυτές τις προκλήσεις, οι εμπορικοί εταίροι από την Ασία- κυρίως η Κίνα- αναζητούν εναλλακτικές οδούς, ώστε τα εμπορεύματά τους να φτάνουν στις ευρωπαϊκές αγορές. Μεταξύ αυτών των εναλλακτικών, σήμερα η πιο δημοφιλής επιλογή είναι η διαδρομή Trans-Caspian International Transport Route, γνωστή ως «Μεσαίος Διάδρομος» (Middle Corridor): πρόκειται για μία εμπορική διαδρομή που ενώνει την Κίνα και την Κεντρική Ασία με την Ευρώπη, μέσω Καζακστάν, Ουζμπεκιστάν, Κιργιστάν, Τουρκμενιστάν, της Κασπίας Θάλασσας, Αζερμπαϊτζάν και Τουρκίας. Ο όγκος των μεταφορών μέσω του Μεσαίου Διαδρόμου έχει τριπλασιαστεί από το 2017, όταν εγκαινιάστηκε.

Με πράσινο χρώμα ο «Μεσαίος Διάδρομος» μεταφορών Ασίας- Ευρώπης, πηγή: ITF

«Εάν η Κασπία Θάλασσα μετατραπεί σε κεντρικό άξονα μεταφορών, τα εμπορεύματα θα μπορούν να φτάνουν, μέσω αυτού του Μεσαίου Διαδρόμου, στο λιμάνι του Πειραιά και στη συνέχεια να μεταφέρονται στην δυτική Μεσόγειο και στη δυτική Ευρώπη.
Με τον τρόπο αυτό το λιμάνι του Πειραιά θα αποκτήσει ακόμα πιο σημαντικό ρόλο από ότι σήμερα, που δέχεται μόνο εμπορεύματα που περνάνε από το Κανάλι του Σουέζ» εξηγεί στο newmoney ο Renwei Huang, εκτελεστικός γεν. διευθυντής στο Ινστιτούτο Fudan- Fudan Institute of Belt and Road & Global Governance, που μετείχε στο 5ο Balkans and Black Sea Forum.
«Ευρωπαϊκή Ένωση και Κίνα έχουν στόχο να καταστήσουν αυτό τον Διάδρομο βιώσιμο. Ελπίζουμε ότι οι δύο δυνάμεις θα συνεργαστούν για αυτό το σκοπό.»

Διεθνές Φόρουμ Μεταφορών: Η Ελλάδα πρέπει να παίξει πιο ενεργό ρόλο

Ο Μεσαίος Διάδρομος είναι μεταξύ των πρωτοβουλιών που στηρίζει και το Διεθνές Φόρουμ Μεταφορών (International Transport Forum, ITF), ο διακυβερνητικός οργανισμός με 66 χώρες μέλη, που συνέστησε ο ΟΟΣΑ για την ενίσχυση των παγκόσμιων μεταφορών.

«Οι πιο βιώσιμες μεταφορικές συνδέσεις μεταξύ Ευρώπης και Κεντρικής Ασίας», γράφημα από την έκθεση “Sustainable transport connections between Europe and Central Asia Final Report” της EBRD, 16/06/2023

Ο γενικός γραμματέας του ITF, Young Tae Kim (κεντρική φωτό κειμένου), βρέθηκε στην Ελλάδα για το 5ο Balkans and Black Sea Forum και μίλησε στο newmoney για τις δυνατότητες που έχει η χώρα να αναδειχθεί σε κεντρικό σταθμό του Διαδρόμου.

«Η Ελλάδα μπορεί σίγουρα να παίξει ρόλο σε αυτή την πρωτοβουλία» σημείωσε. «Είναι πλέον προφανές ότι πολλές χώρες συμφωνούν στη σημασία της ανάπτυξης του Μεσαίου Διαδρόμου, λαμβάνοντας υπόψη την τρέχουσα γεωπολιτική ένταση και το γεγονός ότι ο πόλεμος στην Ουκρανία έχει αντίκτυπο στην ευρύτερη περιοχή και στις παγκόσμιες αλυσίδες εφοδιασμού. Πρέπει πάντα να αναζητούμε την πιο αποτελεσματική και εποικοδομητική οδό για το εμπόριο, τις μεταφορές και τον τουρισμό.
Το ITF, μετά από σχετική ανάλυση, προτείνει την ανάπτυξη του Μεσαίου Διαδρόμου ως μία από τις πιο εύλογες επιλογές που μπορούμε να σκεφτούμε για το μέλλον. Και σίγουρα η Ελλάδα μπορεί να συνεισφέρει, αλλά και να επηρεαστεί σημαντικά.
Άλλωστε η ανάπτυξη του Διαδρόμου δεν σημαίνει μόνο ότι δημιουργούμε υποδομές ή δρόμους. Προσθέτουμε περισσότερα στοιχεία, όπως εργαλεία για την απανθρακοποίηση των μεταφορών και θέματα που αφορούν στην εξέλιξη της κοινωνικής συνδεσιμότητας, του εμπορίου και του τουρισμού.
Η Ελλάδα θα πρέπει να συμμετέχει ενεργά στην ανάπτυξη του Μεσαίου Διαδρόμου και ο ιδιωτικός τομέας από την Ελλάδα μπορεί επίσης να συμβάλει στη δημιουργία υποδομών και στα έργα κατασκευών, οδοποιίας και συντήρησης.».

Κατά την επίσκεψή του στην Αθήνα, ο Young Tae Kim συναντήθηκε με τον Έλληνα υπουργό Μεταφορών, Χρήστο Σταϊκούρα και έλαβε τη δέσμευση ότι η Ελλάδα θα δώσει το παρόν στην παγκόσμια Σύνοδο του ITF, το Μάιο, στη Γερμανία.

”Για μερικά χρόνια, δεν είχαμε Έλληνες υπουργούς στη Σύνοδο Κορυφής, αλλά ο Χρ. Σταϊκούρας υποσχέθηκε ότι θα έρθει φέτος και είμαστε πολύ χαρούμενοι γι’ αυτό. Το ITF προήλθε από την Ευρωπαϊκή Διάσκεψη Υπουργών Μεταφορών (ECMP), της οποίας η Ελλάδα ήταν μέλος από το 1953. Νομίζω ότι η Ελλάδα μπορεί να είναι ο κύριος «παίκτης» της Νότιας Ευρώπης, που θα επικεντρώνεται στην ανάπτυξη της διασύνδεσης και της αλληλεπίδρασης με την υπόλοιπη Ευρώπη.
Επίσης, όπως ανέφερα στον Έλληνα υπουργό, η Ελλάδα, ως μία χώρα που βρισκόταν σε δύσκολη οικονομική κατάσταση, μπορεί να μας παρουσιάσει πολλά καλά παραδείγματα για το πώς επιβίωσε και βγήκε από τη δύσκολη κατάσταση σε κάθε τομέα, να μοιραστεί την εμπειρία και το όραμά της.”.

Διαβάστε ακόμη 

Απόβαση ελληνικών επιχειρήσεων στην Ινδία – Ποια deals αναμένεται να κλειστούν (πίνακας)

Επί ποδός η ΕΛ.ΑΣ. για την κάθοδο των αγροτών στο Σύνταγμα (vids)

Στέλιος Χατζηιωάννου: Από την κόντρα με τη διοίκηση της easyJet στην παρότρυνση για dual listing

Για όλες τις υπόλοιπες ειδήσεις της επικαιρότητας μπορείτε να επισκεφτείτε το Πρώτο ΘΕΜΑ