Aμερικανοί και Καναδοί έχουν ξεπεράσει εδώ και πολύ καιρό τα νούμερα προ πανδημίας στη χώρα μας, με αύξηση ακόμη και πάνω από 50% σε σύγκριση με το 2019 και ενισχυμένες αεροπορικές συνδέσεις για φέτος, ενώ οι ταξιδιώτες από την Αυστραλία έχουν επανέλθει επίσης και εμφανίζονται πλέον στο top 15 των ξένων επισκεπτών. Το 2024, έχοντας καλύψει ήδη από το 2023 το 90% των αφίξεων προ πανδημίας, θα είναι η χρονιά με τις περισσότερες συνδέσεις και από την Κίνα, σηματοδοτώντας και στην περίπτωση αυτή τη μεγάλη επιστροφή των Κινέζων επισκεπτών στην Ελλάδα, αλλά και στο… Κολωνάκι για ψώνια.

Μπορεί οι μεγάλες, ευρωπαϊκές, παραδοσιακές για τη χώρα μας αγορές, οι Γερμανοί, οι Βρετανοί και κατά πόδας οι Γάλλοι να καλύπτουν, σύμφωνα με την έρευνα συνόρων της Τραπέζης της Ελλάδος του 2023, πάνω από μία στις τρεις αφίξεις ξένων επισκεπτών στη χώρα μας (ή αλλιώς ποσοστό άνω του 34% επί του συνόλου), με έντονη παρουσία και απευθείας πτήσεις και στα περιφερειακά αεροδρόμια ανά την Ελλάδα, η δυναμική ωστόσο από τις πιο μακρινές αγορές είναι δεδομένη.

Πολύ περισσότερο ως δεδομένα θεωρούνται και τα περιθώρια ανάπτυξης ειδικά για το μεγαλύτερο αεροδρόμιο της χώρας και την Αθήνα, η οποία είναι και αυτή που δέχεται τις απευθείας αεροπορικές συνδέσεις με τις πιο μακρινές αγορές εκτός Ευρώπης.

Η περίπτωση της Ινδίας

Αυτό άλλωστε φάνηκε και από την πρόσφατη επιχειρηματική αποστολή, από τις 19 έως τις 24 Φεβρουαρίου 2024, στην Ινδία, όπου τέθηκε στο τραπέζι το ζήτημα της απευθείας αεροπορικής σύνδεσης με μια αγορά που συγκαταλέγεται στις ταχύτερα αναπτυσσόμενες οικονομίες του κόσμου και αναζητεί εμπορική και οικονομική δίοδο στη Μεσόγειο, με σημαντική προοπτική και στον τουρισμό. Ειδικά η αγορά της Ινδίας αποτελεί στρατηγική προτεραιότητα και για τον Διεθνή Αερολιμένα της Αθήνας ήδη από την περίοδο προ πανδημίας, το 2019.

Το εγχείρημα, ωστόσο, έχει καθυστερήσει λόγω του μεγάλου πισωγυρίσματος που έφερε η COVID-19 συνολικά στη διεθνή αεροπορική αγορά, η οποία, με κάποιες εξαιρέσεις, συμπεριλαμβανομένης και της χώρας μας, μόλις τώρα ανακάμπτει στα προ πανδημίας επίπεδα: η συνολική επιβατική κίνηση στα ευρωπαϊκά αεροδρόμια το 2023, με 2,3 δισεκατομμύρια επιβάτες, έφτασε στο 95% των επιπέδων πριν από την πανδημία, με βάση τα στοιχεία του Διεθνούς Συμβουλίου Αεροδρομίων Ευρώπης ACI Europe, ενώ τα ελληνικά αεροδρόμια, με 72,6 εκατομμύρια επιβάτες την περασμένη χρονιά, έχουν υπερκαλύψει την απόσταση σημειώνοντας άνοδο κατά 13,2% έναντι του 2019. Για τον λόγο αυτό, αλλά και με την επιπλέον παράμετρο ότι η κίνηση στο μεγαλύτερο αεροδρόμιο της χώρας καταγράφει σταθερά ανοδικά νούμερα στις πιο μακρινές γεωγραφικές αγορές, εκτός Ευρώπης, οι συνθήκες έχουν ωριμάσει περισσότερο για ενίσχυση της συνδεσιμότητας σε αυτές ακριβώς τις χώρες, με τους τουριστικούς φορείς να προσβλέπουν στην απευθείας σύνδεση του «Ελευθέριος Βενιζέλος» και με την αγορά της Ινδίας, είτε από ελληνικής είτε από ινδικής πλευράς. Από πλευράς ειδικά τoυ μεγαλύτερου εγχώριου αερομεταφορέα, της AEGEAN, η οποία ήταν και αυτή που μετέφερε μέσω Ντουμπάι την αποστολή στην Iνδία, τα μηνύματα που εισέπραξε από τις επαφές των ανθρώπων της εκεί ήταν πολύ ενθαρρυντικά, εφόσον η εταιρεία αποφάσισε να εκκινήσει μία απευθείας σύνδεση. Κάτι, πάντως, που δεν μπορεί να γίνει πολύ άμεσα, αφού μια τέτοια κίνηση, λόγω μεγαλύτερης απόστασης και διάρκειας ταξιδιού, προϋποθέτει αναπροσαρμογή στον τύπο αεροσκαφών του στόλου της αεροπορικής εταιρείας.

«Οι απευθείας συνδέσεις και οι γρήγορες θεωρήσεις εισόδου (βίζα) είναι οι δύο βασικοί παράγοντες για ανάπτυξη της αγοράς της Ινδίας», αναφέρει σχετική ανάλυση του Ινστιτούτου του Συνδέσμου Ελληνικών Τουριστικών Επιχειρήσεων (ΙΝSETE). Επίσημα στοιχεία από την Τράπεζα της Ελλάδος για τους εισερχόμενους Ινδούς επισκέπτες δεν υπάρχουν λόγω ακριβώς του χαμηλού όγκου, ωστόσο, τα στοιχεία από το ελληνικό προξενείο στο Νέο Δελχί που έχει επεξεργαστεί το ΙΝSETE παραπέμπουν σε λίγο πάνω από 40 χιλιάδες βίζες που εκδόθηκαν το 2018 και λιγότερες, κοντά στις 36,5 χιλιάδες το 2019, χρονιές που παρουσίασαν και τα μεγαλύτερα νούμερα των τελευταίων ετών. Τώρα «η ινδική αγορά θεωρείται πιο υποσχόμενη ακόμη και από την κινεζική, λόγω μεγαλύτερης εγγύτητας και λιγότερων πολιτισμικών αντιθέσεων», αναφέρεται στην ανάλυση, σε μία συγκυρία όπου η επιθυμία των Ινδών για ταξίδια στο εξωτερικό είναι έντονη, με ένα αξιοσημείωτο ποσοστό (83%) να σχεδιάζει να επισκεφτεί τον προορισμό των… ονείρων του τους επόμενους 12 μήνες. Το ΙΝSETE επισημαίνει ότι η μέση δαπάνη από τους Ινδούς ανά ταξίδι στο εξωτερικό έχει αυξηθεί φτάνοντας τα 1.062 δολάρια (982 ευρώ), ξεπερνώντας τους Δυτικοευρωπαίους με 963 δολάρια (891 ευρώ) και ευθυγραμμιζόμενη με τους ταξιδιώτες από τη Βόρεια Αμερική, με 1.060 δολάρια. Παρά την πρόοδο, ωστόσο, οι Ινδοί υστερούν σε αυτό το σημείο έναντι των Κινέζων, όπως υστερούν και στο κομμάτι των αερομεταφορών από πλευράς υποδομών και στόλου, γεγονός το οποίο λειτουργεί ανασταλτικά ως προς τον εξερχόμενο τουρισμό τους. Ενδεικτικά, ο στόλος των αεροπορικών στην Κίνα είναι σχεδόν πέντε φορές μεγαλύτερος, αποτυπώνοντας και τη μεγάλη απόσταση που χωρίζει, τουριστικά, τις δύο πολυπληθείς αγορές.

…και οι άλλες μακρινές αγορές

Για την Ελλάδα, πάντως, η φετινή χρονιά, με νέες συνδέσεις και αυξημένες συχνότητες από το φετινό καλοκαίρι στο διεθνές αεροδρόμιό της, θα σημάνει και το πολύ σημαντικό… comeback των Κινέζων, μία από τις πιο σημαντικές «δεξαμενές» διεθνών επιβατών για το «Ελευθέριος Βενιζέλος», οι οποίοι είχαν λείψει τα τελευταία χρόνια εξαιτίας της πανδημίας. Ενδεικτικά ως προς την αγορά της Κίνας, τον Απρίλιο ξεκινούν -για πρώτη φορά- τα απευθείας δρομολόγια της Juneyao Air από τη Σαγκάη προς την Αθήνα (η πρώτη κινεζική εταιρεία που θα πραγματοποιεί την απευθείας σύνδεση μεταξύ Σαγκάης και Αθήνας), ενώ και η Air China αυξάνει τη συχνότητα των πτήσεων από τρεις σε πέντε εβδομαδιαίες στο δρομολόγιο Πεκίνο – Αθήνα για το θερινό πρόγραμμα που ξεκινά τον Απρίλιο.

Οι αφίξεις από την Κίνα πέρυσι (σ.σ.: ίσχυαν ακόμη οι ταξιδιωτικοί περιορισμοί) έφτασαν τις 95 χιλιάδες στο μεγαλύτερο αεροδρόμιο της χώρας, καλύπτοντας το 90% της αντίστοιχης κίνησης του 2019, με την κινεζική αγορά να επιστρέφει στο νούμερο 19 του top 20 των εθνικοτήτων σε ό,τι έχει να κάνει με τις διεθνείς αφίξεις στο «Ελ. Βενιζέλος». Σε σχέση με το προφίλ των Κινέζων επισκεπτών στην Ελλάδα, με βάση τα στοιχεία από τον διεθνή αερολιμένα μας, αυτοί έρχονται κατά κύριο λόγο, σε ποσοστό 90% για διακοπές, μένουν εννέα ημέρες στη χώρα, εκ των οποίων οι τέσσερις στην Αθήνα, έχουν αγαπημένο προορισμό τη Σαντορίνη σε ποσοστό 65% και μεγάλο ενδιαφέρον για αρχαιολογικές δράσεις, αλλά και όχι μόνο: η περιήγηση περιλαμβάνει σίγουρα ένα τουρ με λεωφορείο στην πρωτεύουσα, επίσκεψη στο Κέντρο Πολιτισμού «Σταύρος Νιάρχος», στον Φλοίσβο, στον Πειραιά, αλλά και στη Γλυφάδα και το Κολωνάκι για ψώνια.

Σε μία άλλη μακρινή και πολυσυζητημένη αγορά, τις ΗΠΑ, η εισερχόμενη κίνηση το 2023 έπιασε ιστορικά υψηλές επιδόσεις, με βάση τα στοιχεία της ΤτΕ, με 1,4 εκατομμύρια ταξιδιώτες για το 2023 (στο +29% έναντι του 2022 και +19% έναντι του 2019, που ήταν η αμέσως καλύτερη χρονιά) με τον πήχη φέτος να μπαίνει ακόμη υψηλότερα, πάνω από το ψυχολογικό όριο των 1,5 εκατομμυρίων ταξιδιωτών. Για το ελληνικό αεροδρόμιο, που είναι και η βασική πύλη εισόδου από τις ΗΠΑ, οι ταξιδιώτες από τη συγκεκριμένη αγορά ήταν νούμερο 1 ως προς τις ξένες εθνικότητες, με 1 εκατομμύριο διεθνείς αφίξεις το 2023, από τις 694 χιλιάδες του 2019, έχοντας σημειώσει άνοδο κατά 51%, ενώ φέτος το καλοκαίρι οι συνδέσεις θα είναι περισσότερες από ποτέ, φτάνοντας τις 82 σε εβδομαδιαία βάση.

Ως προς το προφίλ των ταξιδιωτών από τις ΗΠΑ, σύμφωνα με τα στοιχεία του «Ελευθέριος Βενιζέλος», σχεδόν 9 στους 10 ταξιδεύουν για διακοπές στην Ελλάδα, όπου διαμένουν κοντά στις 12 ημέρες (5 ημέρες στην Αθήνα), με αγαπημένους προορισμούς τη Σαντορίνη (28%), τη Μύκονο (14%) και την Κρήτη (12%).
Επίσης, από την άλλη πλευρά του Ατλαντικού, στις αγορές με αυξανόμενο μερίδιο και σίγουρα πολύ πιο πάνω από την αμέσως καλύτερη χρονιά, το 2019, είναι αυτή του Καναδά: η καναδική αγορά κατατάσσεται στην όγδοη θέση των διεθνών αφίξεων για το μεγαλύτερο αεροδρόμιο της χώρας, έχοντας παρουσιάσει άνοδο κατά 32% σε σχέση με το 2019.

Το ποσοστό αυτό αναμένεται να αυξηθεί περαιτέρω φέτος, αν ληφθεί υπόψη ότι η Air Canada ήδη ανακοίνωσε προ ημερών την ενίσχυση της συχνότητας των πτήσεων μέσα στην εβδομάδα για το καλοκαίρι, στο πλαίσιο του θερινού της προγράμματος για τη σύνδεση με Μόντρεαλ και Τορόντο, ξεκινώντας από τον Απρίλιο μέχρι τον Οκτώβριο.

Eπανεμφάνιση, πιο ψηλά στη λίστα των υπερπόντιων τουριστικών αγορών της χώρας, έχει κάνει και η Αυστραλία, που βρίσκεται τώρα στη θέση νούμερο 13 των διεθνών αφίξεων για το 2023, με κοντά 150 χιλιάδες αφίξεις την περασμένη χρονιά, στο +13% έναντι του 2019. Για το προφίλ των ταξιδιωτών από την Αυστραλία, τα στοιχεία δείχνουν ότι έχουν τη μεγαλύτερη διάρκεια παραμονής στη χώρα μας, (15 ημέρες), ενώ περνούν μόνο το 33% του χρόνου των διακοπών τους στην Αθήνα (5 ημέρες), με σκοπό του ταξιδιού τους κυρίως τις διακοπές (88%), συνδυασμένες με επίσκεψη σε συγγενείς και φίλους (12%). Οι αγαπημένοι τους προορισμοί στην Ελλάδα είναι η Σαντορίνη σε ποσοστό 26%, η Μύκονος σε ποσοστό 12%, η Κρήτη, ενώ στο πλάνο υπάρχει πάντα και η Κέρκυρα.

Στις μικρές αλλά ανοδικές αγορές με προστιθέμενη αξία για τον ελληνικό τουρισμό λόγω της αυξημένης δαπάνης είναι και αυτή των Ηνωμένων Αραβικών Εμιράτων, με άνοδο 22% πέρυσι σε σύγκριση με την περίοδο προ πανδημίας, το 2019.

Φέτος το καλοκαίρι η συνδεσιμότητα θα είναι αυξημένη, με το ντεμπούτο στο «Ελευθέριος Βενιζέλος» της Air Arabia, η οποία έρχεται να προστεθεί στις συνδέσεις των Emirates, Etihad Airways, WizzAir Abu Dhabi και από τον Νοέμβριο του 2023 και της Aegean.

Διαβάστε ακόμη 

«Άφαντες» οι κατοικίες για οικογένειες στην Αττική με ενοίκιο έως €700 – Η διαθεσιμότητα ανά περιοχή (πίνακες)

Πακέτο €3,3 δισ. από το Ταμείο Ανάκαμψης για επενδύσεις

Αυτή είναι η πολυτελής βίλα στη Μύκονο με την οποία φλερτάρει ο Τούρκος σεφ Salt Bae (pics + vid)

Για όλες τις υπόλοιπες ειδήσεις της επικαιρότητας μπορείτε να επισκεφτείτε το Πρώτο ΘΕΜΑ