Φουλ τις μηχανές για επιστροφή στην κανονικότητα έχει βάλει ο τουρισμός, με την επιβατική κίνηση στα διεθνή αεροδρόμια της χώρας να αποτελεί αυτή τη στιγμή έναν πρώτο, ισχυρό, θετικό και απτό δείκτη για τη θερινή σεζόν του 2022, πέραν φυσικά των κρατήσεων κορυφαίων tour operators του εξωτερικού, που δείχνουν τις τελευταίες έξι εβδομάδες ότι υπάρχει ζήτηση για την Ελλάδα ακόμη και πάνω από τα νούμερα, της αντίστοιχης περιόδου του 2019.

Η έναρξη της σεζόν 2022 σηματοδοτεί σταδιακά και την… επιστροφή στο 2019: με βάση τα στοιχεία της επιβατικής κίνησης, ήδη το μεγαλύτερο αεροδρόμιο της χώρας, αυτό της Αθήνας, κινείται για τον Απρίλιο και τον Μάιο στο 85% του αντίστοιχου διμήνου του 2019 και στο 70% σε επίπεδο πρώτου τετραμήνου, ενώ στα 14 περιφερειακά αεροδρόμια που διαχειρίζεται η Fraport και τα οποία περιλαμβάνουν πολύ δημοφιλείς νησιωτικούς προορισμούς, όπως οι «πρωταθλήτριες» Ρόδος και Κως και οι premium προορισμοί της Μυκόνου και της Σαντορίνης, τα νούμερα είναι ακόμη καλύτερα: η κίνηση τον Απρίλιο είναι σχεδόν στο 98% του 2019 και στο 81% για την περίοδο Ιανουαρίου – Απριλίου του 2022.

Δυνατά κινείται και ο Μάιος όπου, σύμφωνα με τα στοιχεία που επεξεργάζεται το Ινστιτούτο του Συνδέσμου Ελληνικών Τουριστικών Επιχειρήσεων, ο αριθμός των προγραμματισμένων αεροπορικών θέσεων για τους ελληνικούς προορισμούς έως τις 29 Μαΐου φτάνει τα 2,134 εκατομμύρια.

Την ίδια στιγμή, από τις αγορές του εξωτερικού, ειδικά τις τελευταίες εβδομάδες, οι κρατήσεις για Ελλάδα είναι ακόμη και πάνω από αυτές τις ίδιας περιόδου του 2019: ο διευθύνων σύμβουλος του μεγαλύτερου ευρωπαϊκού ταξιδιωτικού οργανισμού, της TUI, την περασμένη Τετάρτη από το Ανόβερο, με αφορμή την ανακοίνωση των οικονομικών επιδόσεων του ομίλου, ανέφερε ότι «ειδικά η Ελλάδα έχει πολύ υψηλή ζήτηση, ενώ και στην Τουρκία όπως και στην Ισπανία μέχρι το τέλος του καλοκαιριού μπορεί να μείνουν λίγα δωμάτια».

Ο κ. Φριτς Γιούσεν δήλωσε χαρακτηριστικά ότι, παρά τις συνθήκες αβεβαιότητας λόγω πολέμου και ακρίβειας (σ.σ.: η πανδημία πλέον φαίνεται ότι έχει μπει σε δεύτερη μοίρα), τις τελευταίες έξι εβδομάδες μπαίνουν νέες κρατήσεις με ρυθμούς πάνω ακόμη και από τα επίπεδα του 2019 και, όπως επισημαίνουν στο «business stories» πηγές από την TUI, στη Γερμανία οι ελληνικοί προορισμοί ανήκουν ακριβώς σε αυτή την κατηγορία κρατήσεων.

Οι ίδιες πηγές επισημαίνουν ότι «αν συνεχιστεί αυτή η δυναμική μπορεί η Ελλάδα στην TUI να κλείσει τη σεζόν πάνω από το 2019, με τη μεγαλύτερη ζήτηση να καταγράφεται ειδικά σε Κρήτη, Ρόδο, Κω και Κέρκυρα». Yπενθυμίζεται εδώ ότι ο όμιλος έχει θέσει ως στόχο για τη χώρα μας ένα συνολικό νούμερο 3 εκατομμυρίων επισκεπτών τη φετινή χρονιά απ’ όλες τις χώρες στις οποίες δραστηριοποιείται.

Φριτς Γιούσεν

Το γεγονός ότι η Ελλάδα αναδεικνύεται στους πλέον δημοφιλείς προορισμούς για την TUI τόσο τη φετινή χρονιά όσο και για το 2023, με βάση τα μηνύματα που λαμβάνουν από τις κύριες αγορές που αφορούν την Κεντρική και Δυτική Ευρώπη, αλλά και τη Σκανδιναβία, επιβεβαίωσαν και τα στελέχη του ομίλου που βρέθηκαν προ ημερών στο «Grecotel Cape Sounio», στη συνάντηση με 170 Ελληνες ξενοδόχους.

Στρατηγική «πόρτα-πόρτα»

Σε κυβερνητικό επίπεδο, πάντως, η στρατηγική «πόρτα -πόρτα» ανά αγορά από τον υπουργό Τουρισμού θα συνεχιστεί τις επόμενες ημέρες σε σημαντικές για την Ελλάδα ευρωπαϊκές τουριστικές αγορές, είτε πρόκειται για τις αφίξεις από αέρος είτε ακόμη και οδικώς, ώστε, αφενός, να καλυφθούν οι απώλειες της ρωσικής αγοράς και αφετέρου να παραμείνει η Ελλάδα ψηλά στις προτιμήσεις των ξένων επισκεπτών: Μετά το πρόσφατο ταξίδι του κ. Βασίλη Κικίλια στη Ρουμανία, μία από τις βασικότερες αγορές οδικού τουρισμού για τη χώρα μας, θα ακολουθήσουν αυτή την εβδομάδα η Σερβία -επίσης σημαντική για τους οδικούς τουρίστες- και εν συνεχεία οι σκανδιναβικές αγορές και η Γερμανία, η πρώτη αγορά εισερχόμενου τουρισμού για την Ελλάδα.

Το «παρών» δίνει η Ελλάδα και μέσω του γενικού γραμματέα Ελληνικού Οργανισμού Τουρισμού Δημήτρη Φραγκάκη και σε λιγότερο αναπτυγμένες, όσον αφορά την προσέλκυση επισκεπτών στη χώρα μας, αγορές οι οποίες όμως ξοδεύουν πολλά. Την περασμένη εβδομάδα στην Arabian Travel Market ο ΕΟΤ επιβεβαίωσε δύο νέες συνεργασίες στρατηγικής σημασίας για την προώθηση του ελληνικού τουρισμού στις αραβικές χώρες: ΕΟΤ και Qatar Airways συμφώνησαν να πραγματοποιήσουν από κοινού καμπάνια προβολής και ενημέρωσης για την Ελλάδα ως τουριστικό προορισμό στα Ηνωμένα Αραβικά Εμιράτα, στο Κατάρ και τη Σαουδική Αραβία (σ.σ.: αυτή τη στιγμή το ενδιαφέρον επικεντρώνεται στην Αθήνα και στα δύο δημοφιλή νησιά των Κυκλάδων, Μύκονο και Σαντορίνη, με απευθείας εποχικές πτήσεις από και προς τα Εμιράτα). Επιπλέον, εξασφάλισε και αποκλειστική συμφωνία με τη WEGΟ ΜΕΝΑ, μία από τις μεγαλύτερες ταξιδιωτικές πλατφόρμες στη Μέση Ανατολή και τη Βόρειο Αφρική για την προβολή της Ελλάδας και των εμπειριών που μπορεί να ζήσει ο επισκέπτης στη χώρα μας.

Οι δείκτες των αεροδρομίων

Με το δεδομένο ότι 7 στους 10 επισκέπτες της χώρας φτάνουν στην Ελλάδα αεροπορικώς, οι δείκτες των αεροδρομίων αποτυπώνουν και τις τάσεις. Με βάση τα μέχρι στιγμής στοιχεία του πρώτου τετραμήνου και, ακόμη καλύτερα, του Απριλίου η κίνηση φαίνεται να ανακάμπτει στην Ελλάδα ταχύτερα σε σύγκριση με άλλες ευρωπαϊκές αγορές.

Συνολικά, με βάση την τριμηνιαία έκθεση (Μάιος 2022), για τις τάσεις και τις προοπτικές στον ευρωπαϊκό τουρισμό της Ευρωπαϊκής Επιτροπής Ταξιδίων (ETC) τη φετινή χρονιά προβλέπεται ότι οι διεθνείς αφίξεις τουριστών στην Ευρώπη θα είναι 30% χαμηλότερες σε σύγκριση με τον όγκο του 2019, με την ανάκαμψη του κλάδου να στηρίζεται περισσότερο στα εγχώρια ταξίδια και τα αντίστοιχα μικρών αποστάσεων. Τα ταξίδια εσωτερικού αναμένεται να ανακάμψουν πλήρως το 2022, ενώ συνολικά τα διεθνή ταξίδια δεν αναμένεται να ξεπεράσουν τα επίπεδα του 2019 έως το 2025, με το δεδομένο της αργής ανάκαμψης του τουρισμού στις πιο μακρινές αγορές.

Οσον αφορά συνολικά τις ευρωπαϊκές αερομεταφορές, περαιτέρω ώθηση γενικότερα στον δρόμο προς την ανάκαμψη αναμένεται να δώσει, κατά τις εκτιμήσεις του Διεθνούς Συμβουλίου Αεροδρομίων Ευρώπης (ACI Europe), η σύσταση από πλευράς του Ευρωπαϊκού Κέντρου Πρόληψης και Ελέγχου Νόσων (ECDC) και του Ευρωπαϊκού Οργανισμού Ασφάλειας της Αεροπορίας (EASA) για χαλάρωση των υγειονομικών μέτρων και πιο συγκεκριμένα ως προς την υποχρεωτική χρήση μάσκας στα αεροδρόμια αλλά και κατά τη διάρκεια της πτήσης από τις 16 Μαΐου, με τη μάσκα πάντως, όπως αναφέρεται, να εξακολουθεί «να είναι μία από τις καλύτερες προφυλάξεις κατά της μετάδοσης της COVID-19».

Για τα ελληνικά αεροδρόμια οι πρόδρομοι δείκτες είναι ήδη καλύτεροι του αναμενομένου: στο «Ελευθέριος Βενιζέλος» πλέον η επιβατική κίνηση είναι κοντά στο -15% στο δίμηνο Απριλίου – Μαΐου, ενώ για την περίοδο του τετραμήνου Ιανουαρίου – Απριλίου 2022 στο -29,6% σε σύγκριση με το 2019, λίγο κάτω από τα 4,5 εκατομμύρια επιβάτες.

Βασίλης Κικίλιας

Comeback έκανε ο Απρίλιος στα 14 περιφερειακά αεροδρόμια με 1,4 εκατoμμύρια επιβάτες συνολικά από 1,43 εκατομμύρια τον Απρίλιο του 2019, με την κίνηση να είναι μειωμένη μόλις κατά 2%. Εξι περιφερειακά αεροδρόμια, το Ακτιο, η Κέρκυρα, η Ζάκυνθος, η Κως, η Ρόδος και η Σκιάθος, ξεπέρασαν τον Απρίλιο του 2019 σε νούμερα φέτος, ενώ και τα Χανιά με συνολικά 168.000 επιβάτες είναι σχεδόν στα ίδια επίπεδα. Στους δύο premium προορισμούς της χώρας, τη Μύκονο και τη Σαντορίνη, τα νούμερα είναι μειωμένα μόλις κατά 4% και στις δύο περιπτώσεις, ενώ στη Ρόδο, με μεγάλο όγκο επιβατών, που φτάνει στις 246.000 τον Απρίλιο, η αύξηση είναι στο 7,5% έναντι του αντίστοιχου μήνα του 2019.

Για το πρώτο τετράμηνο του 2022, συνολικά στα 14 περιφερειακά αεροδρόμια η κίνηση είναι μειωμένη κατά 19% ή αλλιώς στα 2,71 εκατομμύρια επιβάτες από τα 3,35 εκατομμύρια του τετραμήνου του 2019. Τρία περιφερειακά αεροδρόμια, Ζάκυνθος, Σκιάθος και Ακτιο, έστω και αν δεν συγκεντρώνουν μεγάλο όγκο επιβατών, ξεπέρασαν σε νούμερα στο πρώτο τετράμηνο του 2022 τα αντίστοιχα του 2019 και ακολουθεί από τους κορυφαίους νησιωτικούς προορισμούς της χώρας η Κέρκυρα, που άγγιξε την επιβατική κίνηση του 2019 σε ποσοστό 99,5%.

Αντίστοιχα στο δεύτερο μεγαλύτερο, από πλευράς όγκου, αεροδρόμιο της χώρας, αυτό του Ηρακλείου, οι αφίξεις για τον Απρίλιο ήταν ελάχιστα χαμηλότερες σε σύγκριση με τα νούμερα του 2019 σε ποσοστό 3%-4%. Σε επίπεδο αφίξεων (εσωτερικού – εξωτερικού), αυτές διαμορφώθηκαν σε περίπου 233.000, εκ των οποίων το μεγαλύτερο ποσοστό, ήτοι 182.000 επιβάτες, αφορούν την κίνηση εξωτερικού και οι 51.000 το εσωτερικό, ενώ προ πανδημίας οι επιβάτες εξωτερικού ήταν στις 185.600, ενώ για τον Μάιο οι προσφερόμενες θέσεις από τις αεροπορικές ξεπερνούν το μισό εκατομμύριο, φτάνοντας στα πέριξ των 540.000.

Διαβάστε ακόμη

Λογαριασμοί ρεύματος: Η «πλατφόρμα» που επιστρέφει 280 εκατ. ευρώ στα νοικοκυριά (πίνακες)

Οικογένεια Τίγκα: Οι κόντρες, οι κατασχέσεις και τo ακίνητο – τρόπαιο στο Λαγονήσι που πήρε ο Προκοπίου (pics)

Το τζαρτζάρισμα με τον Ερντογάν, τα σπίτια της Μυκόνου, ο Βλαστός και οι δύο Έλληνες του Νταβός