Συνολικό τζίρο 8,62 δισ. ευρώ πραγματοποίησαν τα ελληνικά ξενοδοχεία το 2022, οριακά αυξημένο κατά 2,4% έναντι του 2019, προ πανδημίας, με τις μονάδες εποχικής λειτουργίας μάλιστα να απορροφούν τη μερίδα του λέοντος με τζίρο 6,768 δισ. ευρώ κάνοντας και τη μεγάλη διαφορά με άνοδο σχεδόν κατά 10%.

Αντίθετα, στην περίπτωση των μονάδων συνεχούς, 12μηνης λειτουργίας με κύκλο εργασιών 1,77 δισ. ευρώ πέρυσι, η μείωση έναντι του 2019 είναι στο 21,2% ως απόρροια της πανδημίας και ειδικά των πρώτων μηνών των περιορισμών του 2022.

Την εικόνα του ξενοδοχειακού κλάδου δίνει η έρευνα που πραγματοποιήθηκε την περίοδο από 15 Νοεμβρίου 2022 έως 20 Ιανουαρίου 2023 από το Ινστιτούτο Τουριστικών Ερευνών και Προβλέψεων (ΙΤΕΠ) για λογαριασμό του Ξενοδοχειακού Επιμελητηρίου Ελλάδος (ΞΕΕ), που έχει κάτω από την ομπρέλα του 10.133 ξενοδοχεία.

Όπως προκύπτει, υπάρχει μεγάλη «ψαλίδα» αφενός μεταξύ των ξενοδοχείων συνεχούς και 12μηνης λειτουργίας όπως και αυτών των υψηλότερων και των χαμηλότερων κατηγοριών: Ο κύκλος εργασιών είναι μεγαλύτερος στα 4* και 5* όπου καταγράφεται αύξηση κατά 13% έναντι του 2019, ενώ τα χαμηλής κατηγορίας έχουν σημαντική μείωση στον τζίρο τους σε σύγκριση με το 2019 κατά 22,3%.

«Η μείωση στα συνεχούς λειτουργίας οφείλεται και στη σαφώς μειωμένη δραστηριότητα τους πρώτους μήνες του 2022, δεδομένου κι ότι ο επαγγελματικός τουρισμός πήρε μπροστά κατά πολύ αργότερα σε σχέση με τον τουρισμό αναψυχής», ανέφερε χθές κατά την παρουσίαση της έρευνας ο πρόεδρος του ΞΕΕ κ. Αλέξανδρος Βασιλικός προσθέτοντας για τις μονάδες των χαμηλότερων κατηγοριών ότι «είναι παραπάνω από απαραίτητο να υπάρξουν εξειδικευμένα προγράμματα.

Δεν είναι δυνατόν να στοχεύει η Ελλάδα μόνο στις υψηλές κατηγορίες, δημιουργώντας ενδεχομένως ένα ελιτίστικο μοντέλο τουρισμού- θα πρέπει να υπάρχει η ανάλογη ισορροπία. Επομένως θα είναι μεγάλο λάθος να μη δίνεται η δυνατότητα για περισσότερα κίνητρα αναβάθμισης και επενδύσεων στις χαμηλότερες κατηγορίες».

Συνολικά ως προς τις επενδύσεις το 2022 που πραγματοποίησαν οι ξενοδόχοι σε επισκευές, ανακαινίσεις και συντηρήσεις ήταν στα 621 εκατ. ευρώ ήτοι στο 7% του τζίρου, έναντι του 12% το 2019, οπότε το αντίστοιχο νούμερο είχε διαμορφωθεί στα 987 εκατ. ευρώ.

Οι χαμηλότερες επενδύσεις πέρυσι οφείλονται στο γεγονός ότι ο χειμώνας προμηνυόταν πολύ πιο δύσκολος σε σχέση τελικά με την πραγματικότητα, επομένως υπήρξε συγκράτηση και από πλευράς νέων επενδύσεων.

Ανά κατηγορία, τα χαμηλής κατηγορίας ξενοδοχεία ποσοστιαία έκαναν σημαντικές επενδύσεις με 14,8% ως ποσοστό επί του τζίρου τους για την κατηγορία του ενός αστεριού και 11,7% για τα 2 αστέρων, έναντι του αντίστοιχου 5,9% και 6,4% ως ποσοστό επί του τζίρου για τις δύο πρώτες κατηγορίες, «γεγονός το οποίο επιβεβαιώνει στην πράξη την προσπάθεια που γίνεται και στις χαμηλότερες κατηγορίες», όπως ανέφερε ο κ. Βασιλικός.

Το 18% των συνολικών επενδύσεων το 2022 αφορούσε σε δράσεις βιωσιμότητας ή αλλιώς κοντά τα 110 εκατ. ευρώ, γεγονός το οποίο επιβεβαιώνει τη σημασία πλέον που δίνεται σε «πράσινες» δράσεις.

Οι σημαντικότερες δυσκολίες που αντιμετώπισαν οι ξενοδόχοι ήταν η εύρεση προσωπικού και η αύξηση του κόστους της ενέργειας. Ανησυχία εξακολουθεί να προκαλεί η μειωμένη πληρότητα εκτός των μηνών αιχμής και ο υψηλός ανταγωνισμός από τα καταλύματα βραχυχρόνιας μίσθωσης.

«Όσον αφορά τις θέσεις εργασίας που αποτελεί πανευρωπαϊκό και πολύ περισσότερο διεθνές πρόβλημα, είναι δεδομένο ότι η αντιμετώπιση της έλλειψης αυτής δεν έχει μία συνταγή ως επίλυση. Είναι ένας συνδυασμός πραγμάτων, συμπεριλαμβάνεται η πρωτοβάθμια και δευτεροβάθμια εκπαίδευση και μέτρα όπως αυτά που έχουν ανακοινωθεί για εξεύρεση προσωπικού από τρίτες χώρες. Είμαστε μεν σε καλύτερη συνεργασία με τα πανεπιστημιακά ιδρύματα, ωστόσο το πρόβλημα είναι πολύ πιο σύνθετο», σχολίασε ο κ. Βασιλικός.

Σε σχέση με τις τιμές, τον Αύγουστο του ‘22, το 25% των δίκλινων δωματίων διατέθηκε σε τιμή μέχρι 70 ευρώ, το 50% των ξενοδοχείων είχε τιμή ανάμεσα στα 70 ευρώ και τα 178 ευρώ και το υπόλοιπο 25% διατέθηκε σε τιμή πάνω από 178 ευρώ, ωστόσο καταγράφεται σημαντική ψαλίδα τιμών ανάμεσα στα εποχιακά και τα συνεχούς λειτουργίας. Για το 2023, από τα ξενοδοχεία που έχουν υπογράψει συμβόλαια για το 2023, το 85% έχει υπογράψει συμβόλαια με αυξημένες τιμές κατά 11,4%.

Διαβάστε ακόμη:

Όμιλος Quest: Βλέπει έσοδα 1,5 – 2 δισ. ευρώ σε βάθος πενταετίας και νέες εξαγορές (pics)

ΑΑΔΕ: «Άδειασαν» μισό εκατομμύριο λογαριασμοί το 2022 για χρέη στην εφορία

Γιατί η Fitch αναβάθμισε τη Μυτιληναίος – Ένα βήμα πριν την επενδυτική βαθμίδα η εταιρεία