Τουρισμός

Τουρισμός: Ισχυρό 2022 δείχνουν οι προκρατήσεις από Βρετανία και Γερμανία (πίνακας)

  • Στεφανία Σούκη



Πτήσεις νωρίτερα από ποτέ, ακόμη και από τον Μάρτιο, περισσότερες αεροπορικές θέσεις με απευθείας συνδέσεις από τις ξένες πρωτεύουσες, αλλά και περισσότερα πακέτα city break για Αθήνα-Θεσσαλονίκη είναι μερικές από τις θετικές ενδείξεις για την επόμενη θερινή σεζόν

Με τις μηχανές στο φουλ για την προετοιμασία της θερινής σεζόν του 2022, η οποία θα κάνει την εκκίνηση νωρίτερα, από τα τέλη Μαρτίου-αρχές Απριλίου, βρίσκεται ο ελληνικός τουρισμός, προσδοκώντας να επιβεβαιωθούν τα θετικά μηνύματα που έρχονται τις τελευταίες ημέρες από τις δύο μεγαλύτερες αγορές εισερχόμενου τουρισμού για τη χώρα μας, τη Γερμανία και το Ηνωμένο Βασίλειο.

Πτήσεις νωρίτερα από ποτέ -ακόμη και από το τελευταίο δεκαήμερο του Μαρτίου-, περισσότερες αεροπορικές θέσεις με απευθείας συνδέσεις από τις ξένες πρωτεύουσες και τα περιφερειακά αεροδρόμια του εξωτερικού για Αθήνα-Θεσσαλονίκη αλλά και την ελληνική περιφέρεια, περισσότερα πακέτα city break για τα δύο μεγάλα αστικά κέντρα της χώρας είναι μερικές μόνο από τις θετικές ενδείξεις για την επόμενη θερινή σεζόν, όπως αυτές αποτυπώθηκαν τόσο στο ετήσιο συνέδριο των Γερμανών τουριστικών πρακτόρων που πραγματοποιήθηκε τις προηγούμενες ημέρες στη Μεσσηνία όσο και στη διεθνή έκθεση WTM στο Λονδίνο, όπου εκτυλίσσεται κάθε χρόνο αυτή την περίοδο η τουριστική διπλωματία.

Σημειωτέον ότι οι δύο αγορές, με βάση τα στοιχεία του «κανονικού» 2019 συγκεντρώνουν κοντά στο 1/4 επί του συνόλου των αφίξεων της χώρας και κοντά στο 32% επί του συνόλου των εισπράξεων, ποσοστά που από το 2020 ενισχύθηκαν περαιτέρω δεδομένων των ταξιδιωτικών περιορισμών.

Τα μηνύματα του 2022 από Βρετανία

Από το Ηνωμένο Βασίλειο, τα μηνύματα από τις αεροπορικές και τους tour operators όπως αυτά αποτυπώθηκαν στη διεθνή έκθεση WTM, που πραγματοποιήθηκε την περασμένη εβδομάδα στο Λονδίνο, είναι άκρως ενθαρρυντικά, έστω κι αν ακόμη ο χειμώνας είναι μπροστά και η πανδημία δεν παύει να συντηρεί την αβεβαιότητα. Παρά το γεγονός ότι ο αριθμός των προκρατήσεων για την επόμενη θερινή σεζόν είναι ακόμη πολύ περιορισμένος και με δεδομένη, ούτως ή άλλως, την τάση που έχει κυριαρχήσει μέσα στην πανδημία για κρατήσεις της τελευταίας στιγμής, η εικόνα αυτή τη στιγμή παραπέμπει σε διψήφιο ποσοστό αύξησης, κοντά στο 30% έναντι του 2019 από τους Βρετανούς για ελληνικούς προορισμούς τη θερινή σεζόν 2022.

Παράλληλα, από τις συναντήσεις που πραγματοποίησε ο υπουργός Τουρισμού κ. Βασίλης Κικίλιας και ο γενικός γραμματέας του Ελληνικού Οργανισμού Τουρισμού κ. Δημήτρης Φραγκάκης με κορυφαίους φορείς της βρετανικής αγοράς φάνηκε στην πράξη η πρόθεση των μεγάλων «παικτών» να έχουν ενισχυμένη παρουσία στη χώρα μας το 2022 ακόμη και σε σύγκριση με τα νούμερα προ πανδημίας, το 2019. O όμιλος Jet2.com και Jet2holidays συμφώνησε για αύξηση κατά 600.000 των διαθέσιμων αεροπορικών θέσεων σε ελληνικούς προορισμούς το 2022, σε σχέση με το 2019, αρχής γενομένης από την 1η Απριλίου και για πρώτη φορά με νέες πτήσεις από το Μάντσεστερ και το Μπέρμιγχαμ προς την Αθήνα από τις 15 Απριλίου.

Οπως προβλέπει η συμφωνία, οι διαθέσιμες αεροπορικές θέσεις της εταιρείας για την Ελλάδα το 2022 θα είναι 1,44 εκατομμύριο και οι πτήσεις θα διεξάγονται από 10 βρετανικά προς 15 ελληνικά αεροδρόμια. Συνολικά, η εταιρεία θα πραγματοποιεί 270 πτήσεις την εβδομάδα προς ελληνικούς προορισμούς. Αντίστοιχα, κατόπιν της συνάντησης στην WTM με την ηγεσία της EasyJet και EasyJet Holidays ανακοινώθηκε η αύξηση των διαθέσιμων θέσεων από την εταιρεία για Ελλάδα κατά 500.000 θέσεις σε σχέση με το 2019. Οπως προβλέπει η συμφωνία, οι διαθέσιμες αεροπορικές θέσεις της εταιρείας για την Ελλάδα το 2022 θα είναι 1,6 εκατομμύριο, από 1,1 εκατ. το 2019, ενώ διατυπώθηκε η πρόθεση να φτάσουν στα 2 εκατομμύρια θέσεις. Επιπλέον εκφράστηκε και η βούληση της εταιρείας να λειτουργήσει βάση, είτε στο αεροδρόμιο του Ηρακλείου είτε στο αεροδρόμιο της Κέρκυρας από το 2023.

Η ηγεσία του υπουργείου Τουρισμού συναντήθηκε και με τους επιτελείς της British Airways, η οποία σημειωτέον τον Σεπτέμβριο του 2021 είχε αύξηση 50% στις πτήσεις της για Ελλάδα έναντι του αντίστοιχου μήνα του 2020. Οι πληροφορίες αναφέρουν ότι πρόθεση της εταιρείας είναι να ενισχύσει τις πτήσεις για Ελλάδα το 2022, με τις ανακοινώσεις να έρχονται στο τέλος του έτους-αρχές του 2022 δεδομένου ότι αυτή την περίοδο η εταιρεία βρίσκεται σε διαπραγματεύσεις με τα συνδικάτα ώστε να ανοίξει περισσότερες πτήσεις από το Λονδίνο, από το αεροδρόμιο του Γκάτγουικ, απ’ όπου σχεδιάζεται και η προσθήκη δρομολογίων για τη χώρα μας. Επίσης, νέους ελληνικούς προορισμούς, οι οποίοι μάλιστα δεν είναι τόσο πολυσύχναστοι, για τη σεζόν του 2022 προσθέτουν και ανεξάρτητοι Βρετανοί tour operators, όπως για παράδειγμα oι Sunvil και Planet Holidays με νέα πακέτα για Λέσβο, Σκύρο, Κουφονήσια κ.ά.

Σημειωτέον ότι με βάση σχετική έρευνα της WTM (WTM Industry Report 2021) για τους αγαπηγμένους προορισμούς των Βρετανών που σχεδιάζουν ταξίδι στο εξωτερικό τo 2022, οι προορισμοί της Μεσογείου έρχονται πρώτοι στη λίστα των επιθυμιών τους, ειδικότερα η Ισπανία που αποτελεί «πρώτη επιλογή» και ακολουθούν άλλοι αγαπημένοι παραδοσιακοί προορισμοί, όπως η Γαλλία, η Ιταλία και η Ελλάδα.

Τι δείχνει η γερμανική αγορά

Για τη γερμανική τουριστική βιομηχανία, τις αεροπορικές και τους μεγάλους tour operators είναι δεδομένο ότι η Ελλάδα όπως και η Ισπανία ήταν στους «πρωταθλητές» της φετινής χρονιάς.

Toυ λόγου το αληθές φάνηκε και στο ετήσιο συνέδριο των Γερμανών τουριστικών πρακτόρων της DRV, που πραγματοποιήθηκε για πρώτη φορά στην Ελλάδα, στο Costa Navarino, με πρωτοβουλία του ΕΟΤκαι την παρουσία του κ. Κικίλια.

Η τάση για ταξίδια των Γερμανών στους ελληνικούς προορισμούς θα συνεχιστεί και την επόμενη θερινή σεζόν όπως προκύπτει από τις προκρατήσεις που βλέπουν οι μεγάλοι «παίκτες» της αγοράς, TUI, Der Touristik, FTI, Lufthansa, Condor κ.ά. Eνδεικτικά κι ενώ η Condor συνεχίζει τώρα τις πτήσεις μέσα τον Νοέμβριο τόσο για την Κρήτη όσο και για τη Ρόδο, η TUI ήδη βλέπει θετικά νούμερα για την επόμενη σεζόν για τη χώρα μας: Ο μεγαλύτερος τουριστικός οργανισμός της Ευρώπης εκτιμά ως ισχυρή την τάση το 2022 για Ισπανία και Βαλεαρίδες νήσους αλλά και Ελλάδα, έχοντας μάλιστα θέσει στόχο ειδικά για τη χώρα μας την επόμενη χρονιά να φέρει σε ελληνικούς προορισμούς πάνω από 3 εκατ. τουρίστες από τις ευρωπαϊκές αγορές όπου δραστηριοποιείται, με πρώτη φυσικά τη Γερμανία, όπου είναι και η έδρα του ομίλου.

Το ορόσημο των 3 εκατ. επισκεπτών στην Ελλάδα είχε επιτευχθεί το 2019 και πλέον αυτός ο στόχος φαίνεται ότι είναι εφικτός με βάση τις πρώτες ενδείξεις από τις προκρατήσεις για το 2022 που δείχνουν επίσης ότι οι Ευρωπαίοι είναι διατεθειμένοι να ξοδέψουν περισσότερα για τις διακοπές τους, κλείνοντας για μεγαλύτερη περίοδο και αναβαθμίζοντας τα πακέτα τους σε υψηλότερης κατηγορίας δωμάτια. Την εν λόγω τάση επιβεβαιώνει και ο FTI, ένας ακόμη tour operator που προσθέτει προορισμούς στην Ελλάδα για το 2022: «Διαφαίνεται από τώρα η τάση κρατήσεων καταρχάς για την Ισπανία αλλά και την Ελλάδα, που όπως φαίνεται θα έχει ένα ακόμη επιτυχημένο καλοκαίρι το 2022», αναφέρουν οι επιτελείς του ομίλου, ο οποίος σχεδιάζει να επεκτείνει τα πακέτα του για τη χώρα μας σε περισσότερα νησιά, μεταξύ των οποίων η Ζάκυνθος, η Σκιάθος, η Σάμος και η Νάξος.

Στον πλέον δημοφιλή προορισμό των Γερμανών, την Κρήτη και δη το Ηράκλειο, τα φετινά νούμερα δημιουργούν υψηλές προσδοκίες και για το 2022, όπου, σύμφωνα με τα πρώτα στοιχεία στο «Νίκος Καζαντζάκης» η γερμανική αγορά διατηρεί τα πρωτεία, με τις πρώτες πτήσεις μάλιστα να έχουν προγραμματιστεί φέτος πιο νωρίς από ποτέ.

Για το τρέχον έτος και μέχρι το τέλος Οκτωβρίου, οι Γερμανοί έδειξαν ξεκάθαρα την προτίμησή τους στο νησί, αν ληφθεί υπόψη ότι οι αφίξεις από τη γερμανική αγορά στο δεκάμηνο άγγιξαν τις 755.000, από 400.000 το 2020 και ακολουθούν ως δεύτερη ξένη εθνικότητα οι Γάλλοι με πάνω από 221.000 και οι Βρετανοί με 144.000.

Συνολικά η επιβατική κίνηση στο «Νίκος Καζαντζάκης» την περίοδο Ιανουαρίου-Οκτωβρίου 2021 ήταν κοντά στο 63% του 2019 ή αλλιώς κοντά στα 4,78 εκατ. επιβάτες από 2,4 εκατ. επιβάτες το δεκάμηνο του 2020 και 7,97 εκατ. της αντίστοιχης περιόδου του 2019.

Για το 2022 ήδη οι αεροπορικές εταιρείες έχουν κλείσει περισσότερες θέσεις με απευθείας συνδέσεις από γερμανικά αεροδρόμια, ενώ θετικά κινούνται και οι αριθμοί από τη Γαλλία και τη Μεγάλη Βρετανία.

Ο Γερμανός και ο Βρετανός τουρίστας στην Ελλάδα

Ακρως ενδιαφέροντα είναι τα στοιχεία για το προφίλ του Γερμανού και του Βρετανού τουρίστα στην Ελλάδα, όπως αυτά καταγράφονται από την Τράπεζα της Ελλάδος με την επεξεργασία από το Ινστιτούτο του Συνδέσμου Ελληνικών Τουριστικών Επιχειρήσεων Insete.

Από τη Γερμανία, ο εισερχόμενος τουρισμός την περίοδο 2016-2019 σημείωσε αύξηση 28,3%, από 3,1 εκατ. ταξιδιώτες το 2016 σε 4 εκατ. το 2019, το 2020 κατέγραψε μείωση κατά 62,1%, σε 1,5 εκατ. και στο οκτάμηνο του 2021 έχει φτάσει στο 1,53 εκατ. ταξιδιώτες. Οι δημοφιλέστεροι προορισμοί των τουριστών από τη Γερμανία στην Ελλάδα, σύμφωνα με την ΤτΕ, είναι η Κρήτη, το Νότιο Αιγαίο και η Κεντρική Μακεδονία.

Σε επίπεδο εισπράξεων από τη Γερμανία την περίοδο 2016-2019, αυτές εμφάνισαν αύξηση κατά 39%, από 2,1 δισ. ευρώ το 2016 σε 3 δισ. το 2019, και το 2020 μείωση κατά 61,7%, σε μόλις 1,1 δισ., ενώ στο οκτάμηνο του 2021 αντιστοιχούν 1,26 δισ. ευρώ. Η Μέση κατά Κεφαλήν Δαπάνη (ΜΚΔ) για τη γερμανική αγορά την περίοδο 2016-2019 σημείωσε αύξηση από 678 ευρώ το 2016 σε 735 ευρώ το 2019 και για το 2020 στα 743 ευρώ, υψηλότερη κατά 27,2% από τα 584 ευρώ που ήταν ο μέσος όρος του συνόλου της χώρας.

Η Μέση Δαπάνη ανά Διανυκτέρευση την περίοδο 2016-2019 κατέγραψε επίσης αύξηση, από 64 ευρώ το 2016 σε 79 ευρώ το 2019 και το 2020 μειώθηκε στα 66 ευρώ, σχεδόν στα ίδια επίπεδα σε σχέση με τα 67 ευρώ που καταγράφεται στο σύνολο της χώρας. Οι Γερμανοί μείωσαν τη Μέση Διάρκεια Παραμονής τους στη χώρα μας την τετραετία 2016-2019, από 10,5 διανυκτερεύσεις το 2016 σε 9,3 διανυκτερεύσεις το 2019, ενώ αντίθετα 2020 έμειναν περισσότερο, με 11,3 διανυκτερεύσεις. Συμπερασματικά, η αύξηση της δαπάνης ανά ταξίδι των Γερμανών στην Ελλάδα οφείλεται εξ ολοκλήρου στην αύξηση της διάρκειας παραμονής τους, αφού ανά διανυκτέρευση η δαπάνη τους μειώθηκε.

Ως προς τους Βρετανούς τουρίστες στην Ελλάδα, Νότιο Αιγαίο, Ιόνια Νησιά και Κρήτη είναι οι αγαπημένοι τους προορισμοί. Ο εισερχόμενος τουρισμός από το Ην. Βασίλειο την τετραετία 2016-2019 σημείωσε αύξηση κατά 20,9%, από 2,9 εκατ. ταξιδιώτες το 2016 σε 3,5 εκατ. το 2019, το 2020 οι αφίξεις από το Ην. Βασίλειο κατέγραψαν μείωση κατά -69,5%, σε 1,1 εκατ. και φέτος στο οκτάμηνο Ιανουαρίου-Αυγούστου, λόγω και του αργού ανοίγματος των ταξιδιών των Βρετανών στο εξωτερικό ήταν στις 723.000.

Συνολικά, οι εισπράξεις από το Ην. Βασίλειο την περίοδο 2016-2019 εμφάνισαν αύξηση από 1,9 δισ. ευρώ το 2016 σε 2,6 δισ. ευρώ το 2019, ενώ το 2020 μείωση κατά 70,5%, στα 756 εκατ. ευρώ. Στο οκτάμηνο του 2021 οι εισπράξεις από το Ηνωμένο Βασίλειο είναι στα 787 εκατ. ευρώ. Η ΜΚΔ των Βρετανών την περίοδο 2016-2019 αυξήθηκε κατά 9,1%, από 672 ευρώ το 2016 σε 733 ευρώ το 2019 και το 2020 μειώθηκε στα 707 ευρώ (υψηλότερη πάντως από αυτή του συνόλου της χώρας).

Η Μέση Δαπάνη ανά Διανυκτέρευση την τετραετία έως το 2019 κατέγραψε αύξηση κατά 15,5%, από 73 ευρώ το 2016 σε 84 ευρώ το 2019, ενώ αντίθετα το 2020 μειώθηκε πάλι στα 72 ευρώ (υψηλότερη επίσης σε σχέση με το μέσο όρο της χώρας). Η Μέση Διάρκεια Παραμονής των τουριστών από το Ην. Βασίλειο την περίοδο 2016-2019 κατέγραψε μείωση κατά 5,6% στις 8,7 διανυκτερεύσεις το 2019, για να αυξηθεί το 2020 στις 9,8 διανυκτερεύσεις.

Διαβάστε ακόμη:

Η τεχνητή νοημοσύνη κατακτά τη ναυτιλία (pics)

Αργύρης Σαλιαρέλης: Στο σφυρί το κτήμα του «βασιλιά των ρουμπινιών» στην Αίγινα

Για πόσα δισ. δολ. πουλήθηκε το στούντιο που δημιουργήθηκε ο «Άρχοντας των Δαχτυλιδιών»