Τουρισμός

Στουρνάρας: «Λοκομοτίβα» ο τουρισμός για την ελληνική οικονομία – Ρεαλιστικός ο στόχος για 27 δισ. εσόδων το 2030

  • Στεφανία Σούκη


Δεν υφίσταται θέμα «μονοκαλλιέργειας» της ελληνικής οικονομίας λόγω της μεγάλης συμβολής- άμεσης και έμμεσης- του ελληνικού τουρισμού - «Το σοκ στην Ουκρανία συμβάλλει στην αύξηση του πληθωρισμού»

τουρισμός λειτουργεί σαν «λοκομοτίβα» για την ελληνική οικονομία, έχει άμεση συνεισφορά στο 10%- χωρίς τα πολλαπλασιαστικά του οφέλη- και σε αυτή τη φάση φαίνεται απόλυτα ρεαλιστικός ο στόχος για έσοδα ύψους 27 δισ. ευρώ έως το 2030 με βάση και τη μελέτη που έχει εκπονήσει το Ινστιτούτο του Συνδέσμου Ελληνικών Τουριστικών Επιχειρήσεων.

Αυτό ανέφερε από βήμα του forum των Δελφών ο διοικητής της Τράπεζας της Ελλάδος κ. Γιάννης Στουρνάρας στη συζήτηση το Σάββατο το πρωί για τον ελληνικό τουρισμό και την επόμενη μέρα, όπου συμμετείχαν επίσης ο υπουργός Τουρισμού κ. Βασίλης Κικίλιας, ο πρόεδρος του ΣΕΤΕ κ. Γιάννης Ρέτσος, ο κ. Σπύρος Θεοδωρόπουλος, αντιπρόεδρος του ΣΕΒ υπό τον συντονισμό της κ. Ιωάννας Δρέττα, διευθύνουσας συμβούλου της Marketing Greece. Ο κ. Στουρνάρας ανέφερε ότι δεν υφίσταται θέμα «μονοκαλλιέργειας» της ελληνικής οικονομίας λόγω της μεγάλης συμβολής- άμεσης και έμμεσης- του ελληνικού τουρισμού (σε συνέχεια άλλωστε και της συζήτησης που έχει γίνει σχετικά ειδικά μέσα στην πανδημία): «Δεν είμαστε μία κεντρικά κατευθυνόμενη οικονομία που κάποιος θα πει κεντρικά, από πάνω, ποιο θα είναι το μερίδιο του τουρισμού. Τα μερίδια στο ΑΕΠ του κάθε κλάδου είναι κάτι πιο πολύπλοκο και ο κάθε τομέας θα πρέπει να προσπαθεί να μεγιστοποιήσει την προστιθέμενη αξία του και ελεύθερες οι αγορές να καθορίσουν και να διαμορφώσουν το ποιο θα είναι τελικά το ποσοστό του τουρισμού στο ΑΕΠ».

Ο κ. Κικίλιας ανέφερε από την πλευρά του ότι οι προκλήσεις για τον κλάδο είναι μπροστά και υπάρχει αδήριτη ανάγκη «να παλέψουμε για την φετινή σεζόν, με μία πανδημία που δεν έχει τελειώσει κι έναν πόλεμο που είναι στη γειτονιά της Ευρώπης. Πάμε μέρα με τη μέρα και ανά αγορά». Επιπλέον ανέφερε και το πολύ βασικό κομμάτι του ανθρώπινου παράγοντα στον κλάδο, όπου εμπλέκονται όλοι οι τομείς, από τις υπηρεσίες μέχρι την πρωτογενή παραγωγή, καθώς επίσης και της επίσης βασικής παραμέτρου της συνεργασίας με τον ιδιωτικό τομέα και των συμπράξεων με τους θεσμικούς εταίρους όπως είναι ο ΣΕΤΕ. «Προσέχουμε ως κόρην οφθαλμού τον τουρισμό, όμως έχουμε πολύ ισχυρούς συμπαίκτες και όταν συνεργαζόμαστε παράγονται μικρά θαύματα. Η προσπάθεια είναι συνολική».

Σύμφωνα με τον κ. Ρέτσο, βασικοί στόχοι για τον ελληνικό τουρισμό (και πάνω σε αυτούς κινήθηκε και η μελέτη του INSETE) είναι η χωρική επέκταση του ελληνικού τουρισμού για τη διάχυση των οφελών του σε όλη τη χώρα -είναι ενδεικτικό ότι το 90% εσόδων του κλάδου προέρχονται από 5 Περιφέρειες- και η χρονική επέκταση για την άμβλυνση της εποχικότητας. Με βάση τη μελέτη του ΣΕΤΕ, η εκτίμηση έως το 2030 είναι εάν το 2023 πετύχει ο κλάδος υτό που είχε επιτύχει το 2019, δηλαδή έσοδα λίγο πάνω από 18 δισ. ευρώ θα μπορούσε το 2030 να φτάσει τα 27 δισ. ευρώ με μία αύξηση κατά 6% σε ετήσια βάση και άμβλυνση της εποχικότητας το γ’ τρίμηνο.  Με βάση τα στοιχεία που παρουσίασε στο Delphi Forum ο κ. Ηλίας Κικίλιας από το ΙNSETE η χώρα μας είναι τρίτος προορισμός παγκοσμίως στο προϊόν ‘’Ηλιος και Θαλασσα’’, ενώ το brand Ελλάδα έρχεται στην 5η θέση διεθνώς, με βασικούς ανταγωνιστές της χώρας μας τις δυτικοευρωπαϊκές αγορές της Ισπανιας και Ιταλια. Η Ελλάδα υστερεί σε θέματα όπως π.χ. οι δημοσιες υποδομές, η άναρχη πολεοδομία κ.α. και γι’ αυτό το προϊόν μας πρέπει να γίνει πιο σύνθετο, πιο «επιμελημένο» με οργάνωση και κεντρικό σχεδιασμό με πολύ σημαντική και την απόκτηση δεξιοτήτων και κατάρτιση των των ανθρώπων του κλάδου.

«Ο τουρισμός είναι σαφώς συγκριτιτικό πλεονέκτημα της χώρας, ωστόσο χρειάζεται να συνδέσουμε το πλεονέκτημα αυτό με σύγχρονες τεχνολογίες, ψηφιακές, πράσινη ανάπτυξη, υποδομές, δεξιότητες.  Θέλει εθνική διαφοροποίηση σε όλες τις Περιφέρειες», ανέφερε ο κ. Στουρνάρας. «Ο κλάδος στην Ελλάδα είναι σημαντική δραστηριότητα γιατί αφήνει σημαντική προστιθέμενη αξία με διάχυση και σε άλλους κλάδους. Με βάση τους πίνακες εισροών- εκροών οι 100 μονάδες που δαπανώνται στον κλάδο οδηγούν μόνο σε 13 μονάδες εισαγωγής και αν μπορούμε να υποκαταστήσουμε το εισαγόμενο κομμάτι ακόμη περισσότερο θα είναι ακόμη καλύτερα. Για κάθε 100 μονάδες παραγωγής, ο τουρισμός τραβάει 22 από τη βιομηχανία, 75 από υπόλοιπες υπηρεσίες  και 3 από τον αγροτικό τομέα, επομένως έχει μεγάλη διακλάδωση κυρίως στις υπηρεσίες αλλά και βιομηχανία. Αρα το ότι δίνουμε έμφαση στον τουρισμό δικαιολογείται από το ότι έχει μεγάλη προστιθέμενη αξία, ‘’ακουμπάει’’ σε πολλούς κλάδους και λειτουργεί σα λοκομοτίβα. Η άμεση συμβολή στο ΑΕΠ, όπως προκύπτει από την έρευνα συνόρων της Τράπεζας της Ελλάδος και χωρίς να λαμβάνονται υπόψη τα πολλαπλασιαστικά αποτελέσματα αντιστοιχεί σε ένα 10%».

Στον ανθρώπινο παράγοντα και δη την κατάρτιση και την εκπαίδευση στάθηκε ιδιαίτερα ο κ. Θεοδωρόπουλος, επισημαίνοντας ότι ο τουρισμός γενικότερα είναι σημείο αναφοράς για όλες τις δραστηριότητες, ενώ για τη βιομηχανία και ειδικά για τα τρόφιμα είναι πολύ σημαντικός. «Ο τουρισμός σίγουρα χρειάζεται τις υποδομές, αλλά αυτό που πρέπει να προσπαθήσουμε είναι να δώσουμε στον ανθρωπινό παράγοντα μία κατεύθυνση, μία υπερηφάνεια, να εκπαιδεύσουμε τους Ελληνες, να μετρήσουμε την επαναληπτικότητα των τουριστών στα ίδια καταλύματα, να ενισχυθούν οι άνθρωποι και σε αυτό η εκπαίδευση μπορεί να παίξει πολύ μεγάλο ρόλο.

Παλιά μας έλεγαν να μην γίνουμε τα γκαρσόνια της Ευρώπης. Αυτό που πρέπει να γίνουμε  αυτή την στιγμή είναι οι πολύ περήφανοι πάροχοι τουριστικών υπηρεσιών της Ευρώπης. Ο κλάδος χρειάζεται μία κατεύθυνση. Εχουμε έναν πολύ μικρό αριθμό εκπαιδευμένων ανθρώπων στον τουρισμό. Το πιο σημαντικό στον κλάδο είναι η επαναληψιμότητα, κάθε τουρίστας που θα έρχεται στην Ελλάδα να επανέρχεται κι όταν επιστρέφει στη χώρα του να είναι ένας πρεσβευτής στη χώρα του».

Διαβάστε ακόμη:

«Πάσχα στο χωριό» με τέλη με τον μήνα και πινακίδες από τον Απρίλιο

Χρηματιστήριο: Το «αθόρυβο» comeback – Ποιες μετοχές έχουν ήδη επιστρέψει στα προ-πολέμου επίπεδα

Λουκάς Έλληνας: Η άνοδος, η πτώση και τα διαδοχικά σφυριά – Έχασε 8 διαμερίσματα στο Μαρούσι