Οικονομία

«Πάσχα στο χωριό» με τέλη με τον μήνα και πινακίδες από τον Απρίλιο

  • Κωστής Πλάντζος


Ποιους ιδιοκτήτες οχημάτων συμφέρει, σε ποιες περιπτώσεις και γιατί - Συμπληρωματικός Προϋπολογισμός: «Μαξιλάρι» 2,6 δισ. για πρόσθετα μέτρα στήριξης

Νωρίτερα από ποτέ, πληρώνοντας αναλογικά και χωρίς καμία προσαύξηση μόνον για όσους μήνες επιλέξουν, θα μπορέσουν φέτος να πάρουν πινακίδες, να πληρώσουν τέλη και να κυκλοφορήσουν με τα οχήματα που είχαν θέσει μέχρι πέρυσι σε ακινησία, εκατοντάδες χιλιάδες ιδιοκτήτες αυτοκινήτων.

Το υπουργείο Οικονομικών κατέθεσε τροπολογία στη Βουλή με σκοπό να ενεργοποιήσει πριν το Πάσχα τη διαδικασία άρσης ακινησίας και πληρωμής τελών κυκλοφορίας «με τον μήνα».

Παρότι είχε προαναγγελθεί ότι το μέτρο θα ξεκινήσει από τον Μάιο, οι Χρήστος Σταϊκούρας και Απόστολος Βεσυρόπουλος προσπαθούν να ανοίξει η πλατφόρμα MyCar από τη Μεγάλη Εβδομάδα ήδη.

Μέχρι πέρυσι το μέτρο φαινόταν χρήσιμο κυρίως για το τριήμερο του Αγίου Πνεύματος τον Ιούνιο, ενώ το 2020 είχε ισχύσει από Ιούλιο. Εφέτος όμως οι ιδιοκτήτες των οχημάτων θα μπορέσουν να τα κυκλοφορήσουν και να «αποδράσουν» και στις αργίες του Πάσχα, αλλά και το τριήμερο της Πρωτομαγιάς -αργία, η οποία μεταφέρεται τη Δευτέρα 2 Μαΐου.

Επιπλέον όφελος θα έχουν επίσης, από την κατάργηση των προσαυξήσεων, στα ποσά που θα πληρώσουν για τους επόμενους μήνες κυκλοφορίας.

Το μέτρο των «τελών κυκλοφορίας με τον μήνα» ωφελεί όμως και τα κρατικά ταμεία, αφού εκατοντάδες χιλιάδες ιδιοκτήτες οχημάτων που έχουν υποβάλλει δήλωση ακινησίας θα πάρουν πίσω τις πινακίδες τους πληρώνοντας τέλη κυκλοφορίας αναλογικά με τους μήνες που θα κυκλοφορήσουν το Ι.Χ. τους.

Η διαδικασία

Οι ιδιοκτήτες των Ι.Χ. με αίτηση στην ειδική πλατφόρμα της ΑΑΔΕ, στην οποία θα συμπληρώνουν τα προσωπικά τους στοιχεία και τα στοιχεία του οχήματος. Στη συνέχεια θα καταβάλλουν όσα δωδεκατημόρια των ετήσιων τελών κυκλοφορίας αντιστοιχούν στους μήνες της άρσης ακινησίας. Έτσι θα μπορούν να επανατοποθετήσουν τις πινακίδες στα αυτοκίνητά τους και να τα κυκλοφορήσουν.

Ωστόσο, και φέτος η άρση της ακινησίας των οχημάτων θα μπορεί να γίνει μόνο μια φορά εντός του έτους. Άρα αν τώρα επιλέξουν να πληρώσουν πχ για 7 μήνες ή λιγότερους, δεν θα μπορέσουν να κυκλοφορήσουν νόμιμα το αυτοκίνητό τους τα Χριστούγεννα, εκτός αν πληρώσουν τότε ξανά ολόκληρο το ετήσιο τέλος για μόλις έναν μήνα χρήσης του οχήματος.

Τι θα πληρώσουν

Με την νέα διάταξη Σταϊκούρα – Βεσυρόπουλου για την αναλογική καταβολή τελών κυκλοφορίας, θα ορίζονται τα εξής:

  • Δίνεται η δυνατότητα, εξαιρετικά για το έτος 2022, καταβολής αναλογικών τελών κυκλοφορίας για τους μήνες που υπολείπονται μέχρι το τέλος του έτους, από κατόχους ΙΧ οχημάτων, αυτοκινήτων ή μοτοσυκλετών,
  • Καταβάλλονται τα δωδεκατημόρια των ετησίων τελών κυκλοφορίας που αντιστοιχούν στους μήνες της άρσης αυτής.

Για παράδειγμα:

Έστω Ε.Ι.Χ., με αναλογούντα ετήσια τέλη κυκλοφορίας 120 ευρώ, το οποίο τελεί σε ακινησία.

Ο ιδιοκτήτης / κάτοχος αυτού επιθυμεί να άρει την ακινησία του για χρονικό διάστημα τριών μηνών και υποβάλει σχετικό έγγραφο αίτημα προς την αρμόδια Δ.Ο.Υ. στις 18 Απριλίου 2022. Το ποσό που οφείλει να πληρώσει, πριν την θέση σε κίνηση του οχήματός του, είναι 120 ευρώ x 3/12 = 30 ευρώ.

Ο μήνας της αίτησης (Απρίλιος) λογίζεται ως ολόκληρος μήνας για τον υπολογισμό των οφειλομένων τελών κυκλοφορίας.

Ο ιδιοκτήτης του εν λόγω οχήματος, οφείλει να επιστρέψει τα στοιχεία κυκλοφορίας αυτού στην Δ.Ο.Υ. έως την τελευταία εργάσιμη ημέρα του μηνός Ιουνίου, ήτοι την Πέμπτη 30.6.2022.

Εάν η επιστροφή των στοιχείων κυκλοφορίας συντελεστεί μετά την προθεσμία αυτή, π.χ. την 1η Ιουλίου 2022, επιβάλλεται κατά τα ως άνω αυτοτελές πρόστιμο ίσο με το διπλάσιο των ετησίων τελών κυκλοφορίας δηλ. στην ανωτέρω περίπτωση 120 ευρώ x 2 = 240 ευρώ.

Τι συμφέρει

Τα τελευταία χρόνια, το σύστημα «τέλη με τον μήνα» έδωσε διέξοδο σε πολλούς ιδιοκτήτες που είχαν καταθέσει πινακίδες για να ανακτήσουν και να θέσουν σε κυκλοφορία για 1 ή 3 ή περισσότερους μήνες τα αυτοκίνητά τους.

Γλίτωναν έτσι αναλογικά από τα τεκμήρια διαβίωσης, αλλά όχι και από τα Τέλη Κυκλοφορίας. Και αυτό γιατί για 1 μήνα κυκλοφορίας πλήρωναν τέλη 2 μηνών, για 3 μήνες πλήρωναν 4, ενώ για 5 ή 6 μήνες ως το τέλος του χρόνου πλήρωναν και επιπλέον τέλη για 2 μήνες!

Το αντικίνητρο αυτό αίρεται πλέον και έτσι, για παράδειγμα, για δεύτερο αυτοκίνητο 2.000 κυβικών του 2009 με ετήσια τέλη 690 ευρώ, ο ιδιοκτήτης θα πληρώσει:

  • 58 ευρώ αντί 115 ευρώ που πλήρωναν ως πέρυσι για 1 μήνα κυκλοφορίας (-50%)
  • 172,5 ευρώ αντί 230 ευρώ για 3 μήνες κυκλοφορίας (-25%)
  • 345 ευρώ αντί 460 ευρώ από Ιούλιο έως και Δεκέμβριο.

Πώς υπολογίζονται τα τέλη ΙΧ με το μήνα

*Χρέωση ολόκληρου μήνα ανεξαρτήτως αν η άρση ακινησίας γίνει στην αρχή ή στο τέλος

*Για άρση ακινησίας 1 μηνός θα καταβάλλεται 1/12 αντί τα 2/12 του συνολικού ποσού

Παράδειγμα:

  • Για ετήσια τέλη 120€ πληρώνονται 10 ευρώ αντί 20 ευρώ

*Για άρση ακινησίας 3 μηνών πληρώνονται τα 3/12 του συνολικού ποσού

Παράδειγμα:

  • 30 ευρώ (αντί 40 ευρώ) για ετήσια τέλη 120€

*Για άρση ακινησίας για το υπόλοιπο διάστημα του έτους: καμία επιπλέον επιβάρυνση.

Παράδειγμα:

  • Για άρση ακινησίας τον Ιούλιο 60€ (αντί για 80€) με ετήσια τέλη 120€

*Ποινές: Πρόστιμο ίσο με το διπλάσιο του ποσού των τελών αν δεν επιστραφούν οι πινακίδες στην εφορία την ημέρα λήξης προθεσμίας

Παράδειγμα:

  • Για ετήσια τέλη 120€ = 10€ για 1 μήνα + 240€ πρόστιμο = 250 ευρώ

*Προσοχή! Αν πουληθεί το όχημα, πληρώνετε και το υπόλοιπο ποσό των τελών συν τις τυχόν οφειλές άλλων ετών, διαφορετικά επιβάλλεται πρόστιμο διπλάσιο όλων των ετήσιων τελών που χρωστά ο ιδιοκτήτης.

Παράδειγμα: Για ετήσια τέλη 120€ = πρόστιμο 240€ για κάθε χρόνο οφειλής

Διαβάστε ακόμη

Χρηματιστήριο: Το «αθόρυβο» comeback – Ποιες μετοχές έχουν ήδη επιστρέψει στα προ-πολέμου επίπεδα

Λουκάς Έλληνας: Η άνοδος, η πτώση και τα διαδοχικά σφυριά – Έχασε 8 διαμερίσματα στο Μαρούσι

Έρχεται σύστημα αξιολόγησης για τους δικαστικούς με τη σφραγίδα της Παγκόσμιας Τράπεζας