Την επέλαση της Omicron σε όλη την Ευρώπη παρακολουθεί από κοντά ο ελληνικός τουρισμός, ο οποίος προετοιμάζεται για την τρίτη συνεχόμενη σεζόν με τις αβεβαιότητες που φέρνει η πανδημία, θεωρώντας ότι η πιο ξεκάθαρη εικόνα θα φανεί από τον Μάρτιο και μετά.

Στο ξεκίνημα του 2022 ο κλάδος βλέπει πέντε βασικά σημεία-κλειδιά για φέτος που σχετίζονται με την έγκαιρη έναρξη της σεζόν, την καλή υγειονομική εικόνα της χώρας, τις προκρατήσεις, τον προγραμματισμό των αεροπορικών, αλλά και τον σκληρό ανταγωνισμό που αναμένεται στις τουριστικές αγορές της Μεσογείου στην προσπάθεια να καλύψουν το χαμένο έδαφος.

Για τον κλάδο, στις βασικές στοχεύσεις για φέτος παραμένουν η διατήρηση της υψηλής δαπάνης, μιας από τις (θετικές) τάσεις που ανέδειξε η πανδημία, και φυσικά η ανάδειξη νέων προορισμών ακόμη και στην ηπειρωτική χώρα. Στον σχεδιασμό της επόμενης μέρας, όσο θα επιστρέφει η κανονικότητα στον κλάδο, πρώτη προτεραιότητα είναι και η βελτίωση των υποδομών στους προορισμούς πρώτης γραμμής, που ακόμη και στο peak της σεζόν του 2021 έδειξαν ότι έχουν πλέον πολύ μειωμένες αντοχές.

Αναλυτικότερα ως προς τους όρους με τους οποίους ξεκινά η νέα χρονιά:

1 Η έγκαιρη έναρξη της σεζόν

Το υπουργείο Τουρισμού το έχει θέσει ως βασικό στόχο, με τον αρμόδιο υπουργό Βασίλη Κικίλια να το επαναλαμβάνει σε κάθε ευκαιρία, η τουριστική αγορά και οι μεγάλοι tour operators, όπως ο ταξιδιωτικός κολοσσός της TUI, δηλώνουν ότι το θέλουν, ωστόσο όσο επελαύνει η Omicron τόσα περισσότερα ερωτήματα τίθενται για το αν η χώρα μας θα καταφέρει να εκκινήσει έγκαιρα φέτος τη θερινή σεζόν.

Στους στόχους του υπουργείου είναι η Ελλάδα, στην οποία πιστώνεται από την ευρωπαϊκή τουριστική αλυσίδα (tour operators, αεροπορικές κ.λπ.) ότι ανακοίνωσε από νωρίς και έγκαιρα πέρυσι το άνοιγμα της θερινής σεζόν στις αγορές του εξωτερικού, με αποτέλεσμα να είναι και πιο εύκολος συνολικά ο προγραμματισμός εν μέσω COVID-19, να κάνει το ίδιο και φέτος. Εχοντας την περυσινή εμπειρία, το υπουργείο Τουρισμού έχει δηλώσει ότι ο κλάδος θα πρέπει να είναι έτοιμος για την εκκίνηση ακόμη και μέσα στον Μάρτιο, πολύ περισσότερο δε από τη στιγμή που ήδη υπάρχει μεγάλο ενδιαφέρον από σημαντικούς παίκτες για κάτι τέτοιο, έστω κι αν η κατάσταση με την πανδημία παραμένει δυναμική με πολλές αβεβαιότητες.

2 Η υγειονομική εικόνα και οι εμβολιασμοί

Χέρι-χέρι με την έγκαιρη έναρξη της σεζόν πάει και η υγειονομική εικόνα της χώρας μας το αμέσως επόμενο διάστημα, οπότε αυξάνεται παραδοσιακά και η ροή των κρατήσεων για το καλοκαίρι, κυρίως από Φεβρουάριο – Μάρτιο και μετά. Σύμφωνα με τον πρόεδρο της Πανελλήνιας Ομοσπονδίας Ξενοδόχων Γρηγόρη Τάσιο, η Ελλάδα θα πρέπει να έχει στα όπλα της ένα πολύ ισχυρό τουριστικό υγειονομικό διαβατήριο και είναι πολύ κρίσιμο οι εμβολιασμοί στη χώρα μας να ενισχυθούν περαιτέρω και να διαμορφωθούν ακόμα και πιο ψηλά από τον μέσο όρο της υπόλοιπης Ευρώπης.

Οσο πιο καλά τα νούμερα τόσο πιο αυξημένες μπορεί να είναι και οι τουριστικές ροές προς τη χώρα μας και τόσο πιο κοντά μπορεί να έρθει και το μεγάλο ζητούμενο-στόχος της επιμήκυνσης της σεζόν στα δύο άκρα της, νωρίτερα μέσα στην άνοιξη και μέσα στο φθινόπωρο. Η τάση της επιμήκυνσης που καταγράφηκε πιο έντονα τον περασμένο Οκτώβριο οφείλεται μεν στις έκτακτες συνθήκες της πανδημίας (με πολύ πιο έντονη την επιθυμία για ταξίδια και μετάθεσή τους ακόμη και μέσα στο φθινόπωρο), ωστόσο για την Ελλάδα είναι από τους βασικούς της στόχους να επιτύχει τη διατήρηση αυτής της τάσης και τη φετινή χρονιά για όσο το δυνατόν μεγαλύτερη περίοδο.

3 Οι προκρατήσεις

Η Omicron έβαλε φρένο στις προκρατήσεις που είχαν ξεκινήσει για την Ελλάδα στις αρχές του περασμένου Νοεμβρίου, ωστόσο οι πρώτες ημέρες του νέου έτους φέρνουν θετικά μηνύματα από βασικές αγορές της χώρας μας. Είναι χαρακτηριστική η δήλωση του επίτιμου προέδρου του Συνδέσμου Ελληνικών Τουριστικών Επιχειρήσεων (και CEO του ομίλου Sani/Ikos) Ανδρέα Ανδρεάδη, o οποίος βλέπει «από την πρώτη εβδομάδα του έτους πολύ θετική την εικόνα των νέων κρατήσεων για τη σεζόν του 2022 στη χώρα μας. Φαίνεται να επικρατεί σε επισκέπτες και αγορές η πεποίθηση ότι, παρά την Omicron, η πανδημία θα υποχωρήσει σύντομα, με την ανάγκη για διακοπές να είναι ισχυρότερη από ποτέ». Ο ίδιος εστιάζει στη θετική εικόνα των κρατήσεων από τη δεύτερη μεγαλύτερη αγορά εισερχόμενου τουρισμού για τη χώρα μας όπως είναι η Μεγάλη Βρετανία, «παρά το τσουνάμι της Omicron με τη ροή των κρατήσεων στις αρχές του 2022 να αναφέρεται ότι βρίσκεται σε επίπεδα προ κορωνοϊ- ού (κυρίως για την Ελλάδα κι ως ένα βαθμό και η Ισπανία με τουρ οπερέιτορς και αεροπορικές να καταγράφουν υψηλή ζήτηση), ενώ και η μέση αξία των μέχρι στιγμής κρατήσεων είναι 23% υψηλότερη», ένα ακόμη δείγμα ότι όσοι Βρετανοί έχουν κλείσει διακοπές για φέτος είναι διατεθειμένοι να ξοδέψουν περισσότερα.

Και αυτό δεν φαίνεται να ισχύει μόνο για τους Βρετανούς: με βάση την έρευνα που πραγματοποιήθηκε από την Ipsos MΟRI, για λογαριασμό της γνωστής πλατφόρμας του Τripadvisor, για τις τάσεις του 2022 στους ταξιδιώτες πέντε βασικών διεθνών αγορών, μεταξύ των οποίων και οι πολύ σημαντικές για την Ελλάδα των ΗΠΑ και του Ηνωμένου Βασιλείου, τα ταξίδια αναψυχής που προγραμματίζονται για το 2022 ξεπερνούν σε αριθμό αυτά που έγιναν προ πανδημίας, το 2019.

Σχεδόν 8 στους 10 Βρετανούς (78%) δηλώνoυν ότι σκοπεύουν να ταξιδέψουν για αναψυχή φέτος, από το 72% που ταξίδεψε το 2019, ενώ στις ΗΠΑ το αντίστοιχο ποσοστό των προγραμματιζόμενων ταξιδιών είναι στο 71% από το 63% προ κορωνοϊού. Οι Αμερικανοί, μάλιστα, δηλώνουν ότι σκοπεύουν να ξοδέψουν 29% περισσότερα χρήματα για τις φετινές διακοπές τους σε σχέση με τις δαπάνες του 2019, ενώ οι Βρετανοί, όπως προκύπτει από τα στοιχεία της έρευνας, δηλώνουν ότι θα κινηθούν στα ίδια και ενδεχομένως και λίγο χαμηλότερα επίπεδα. Στις τάσεις που καταγράφει το Tripadvisor για τη φετινή χρονιά σημειώνονται επίσης αυτή για περισσότερα κοντινά ταξίδια -και εντός των τειχών-, όπως έχει συμβεί άλλωστε καθ’ όλη τη διάρκεια της πανδημίας, και επιπλέον η έντονη ανάγκη του κοινού που βάζει πλέον πολύ πιο ψηλά στις προτεραιότητές του ένα ταξίδι στο εξωτερικό.

4 Οι συνδέσεις των αεροπορικών

Νέες συνδέσεις, συνέχιση της τάσης για πολλές απευθείας πτήσεις από μεγαλύτερα και μικρότερα αεροδρόμια του εξωτερικού σε ελληνικά περιφερειακά αεροδρόμια δημοφιλών νησιωτικών προορισμών της χώρας μας και πτήσεις στο 80%-85% της αντίστοιχης δυναμικότητας του 2019 για το μεγαλύτερο αεροδρόμιο της χώρας. Αυτά είναι τα μέχρι στιγμής μηνύματα από το μέτωπο των αεροπορικών εταιρειών που αποτελούν και έναν πρόδρομο δείκτη για το πώς μπορεί να κινηθεί η ταξιδιωτική κίνηση στη χώρα μας, έστω κι αν στην παρούσα φάση και ειδικά έως το τέλος Φεβρουαρίου όλες οι αεροπορικές περικόπτουν, λόγω της Omicron, δρομολόγια και παρακολουθούν στενά τις εξελίξεις για τη συνέχεια.

Εστω λοιπόν κι αν πλέον, εν μέσω κορωνοϊού, τα προγράμματα των αεροπορικών αναπροσαρμόζονται διαρκώς, γεγονός είναι ότι ο κλάδος, πανευρωπαϊκά και με δεδομένη τη συσσωρευμένη ζήτηση, όπως διαφαίνεται από το ταξιδιωτικό κοινό, προσβλέπει, όσον αφορά το θετικό σενάριο του ελέγχου της πανδημίας, σε θετικές επιδόσεις τη φετινή θερινή σεζόν, με την Ελλάδα να έχει κερδίσει την εμπιστοσύνη μικρότερων αλλά και μεγαλύτερων εταιρειών. Δεν είναι τυχαία η αύξηση των προγραμματισμένων συνδέσεων από τη γαλλική αγορά που εν μέσω πανδημίας έδειξε ξεκάθαρα την προτίμησή της στο brand «Ελλάδα», ούτε είναι τυχαία η αύξηση κατά 600.000 των διαθέσιμων αεροπορικών θέσεων σε ελληνικούς προορισμούς το 2022 (σε σχέση με το 2019) από τον όμιλο Jet2.com και Jet2holidays, με τον συνολικό αριθμό να φτάνει στις 1,44 διαθέσιμες θέσεις φέτος από 10 βρετανικά προς 15 ελληνικά αεροδρόμια.

Αντίστοιχα και η easyJet έχει αποφασίσει την αύξηση της διαθεσιμότητας κατά 500.000 αεροπορικές θέσεις για το 2022 (αντί για 1,1 εκατομμύριο, εκτιμά ότι μπορεί να φέρει 1,6 εκατομμύρια επισκέπτες). Η Αθήνα ποντάρει πολλά και στις πτήσεις από τις ΗΠΑ, που ήταν η θετική έκπληξη της περυσινής χρονιάς και, με βάση τον μέχρι σήμερα προγραμματισμό από τις αμερικανικές αεροπορικές, από την άνοιξη μπορεί να γίνει η επανεκκίνηση με συνολικά 13 πτήσεις από τις ΗΠΑ στο peak της σεζόν – 14 με την Emirates που παραμένει ανοιχτή και όλο τον χειμώνα.

5 Οι τιμές και ο σκληρός ανταγωνισμός της Μεσογείου

Στην τρίτη, κατά σειρά, σεζόν της πανδημίας αποκτά ιδιαίτερη σημασία για όλες τις τουριστικές αγορές της Μεσογείου να κερδίσουν όσο το δυνατόν μεγαλύτερο κομμάτι της πίτας για τη γρήγορη επιστροφή στην ανάκαμψη, εξ ου και ο ανταγωνισμός αναμένεται παραπάνω από σκληρός.

Πέραν της πρωταθλήτριας Ισπανίας, που ούτως ή άλλως παραδοσιακά απορροφά το μεγαλύτερο κομμάτι της τουριστικής κίνησης με άκρως ελκυστικά πακέτα, εν όψει της θερινής σεζόν του 2022 ο παράγων «Τουρκία» είναι παραπάνω από μετρήσιμος φέτος ως αντίπαλος, με βασικό όχημα τις χαμηλές τιμές. Τα ξενοδοχεία των 4 και 5 αστέρων στα τουρκικά παράλια φέτος θα είναι πολύ πιο φθηνά σε σχέση με τα αντίστοιχα των λοιπών μεσογειακών προορισμών, δίνοντας το πλεονέκτημα στη χώρα, που έχει πληγεί πολύ από την οικονομική κρίση.

+1 Ο στόχος για τη διατήρηση της υψηλής δαπάνης

Αντίστοιχα, ένα ακόμη σημείο-κλειδί για τη φετινή σεζόν μέσα στην πανδημία εντός και εκτός Ελλάδας είναι και η σαφώς υψηλότερη τουριστική δαπάνη σε σύγκριση με τα προηγούμενα αρκετά χρόνια. Οι Ευρωπαίοι πέρυσι ξόδεψαν περισσότερα για τις διακοπές τους συνδέοντας σε μεγάλο βαθμό την υγειονομική τους ασφάλεια με τα ποιοτικότερα χαρακτηριστικά των επιλογών τους, πέρα φυσικά από το ότι επέλεξαν να παραμείνουν στον προορισμό των διακοπών τους για μεγαλύτερο διάστημα ώστε να αποφύγουν τις περιττές μετακινήσεις.

Στη χώρα μας αυτό φάνηκε και με το παραπάνω με την αύξηση της μέσης δαπάνης ανά ταξιδιώτη σε ποσοστό πάνω από 27% στο δεκάμηνο του 2021 σε σύγκριση με την αντίστοιχη περίοδο του 2019, με τη μέση δαπάνη να διαμορφώνεται φέτος στα 732 ευρώ από τα 575 ευρώ προ πανδημίας, σύμφωνα με τα επίσημα στοιχεία της Τραπέζης της Ελλάδος.

Το αν η αύξηση αυτή θα είναι διατηρήσιμη ή όχι είναι ένα από τα μεγάλα στοιχήματα και βασική στόχευση της πολιτικής ηγεσίας του τουρισμού για την αύξηση των εσόδων του κλάδου που συνεισφέρει το 1/4 του ΑΕΠ της χώρας.

Διαβάστε ακόμη 

Πώς θα αξιοποιήσει ο Κυριάκος Μητσοτάκης την πρόταση δυσπιστίας του ΣΥΡΙΖΑ

Βloomberg: Ο πληθωρισμός διχάζει τους δύο «μεγάλους» της Ευρώπης

Μπαράζ επενδύσεων στα φυτικής προέλευσης τρόφιμα (pics)