Δυναμική ανάκαμψη της Αθήνας ως τουριστικού προορισμού, υψηλή ικανοποίηση των επισκεπτών από το τουριστικό προϊόν της και αυξημένο έναντι του 2019 αλλά και ένα παραλιακό μέτωπο που αποτελεί ένα δυναμικά ανερχόμενο στοιχείο της αθηναϊκής εμπειρίας.

Αυτό διαπιστώνει η τελευταία έρευνα περί «Ικανοποίησης Επισκεπτών της Αττικής» από την Ενωση Ξενοδόχων Αθηνών Αττικής Αργοσαρωνικού και την εξειδικευμένη GBR Consulting που πραγματοποιείται για 18η συνεχή χρονιά και για δεύτερη χρονιά σε συνεργασία με τον Διεθνή Αερολιμένα Αθηνών κατατάσσοντας μάλιστα τους επισκέπτες της πόλης σε 10 διαφορετικά προφίλ.

Στα γενικότερα συμπεράσματα της έρευνας, το συνολικό επίπεδο ικανοποίησης των επισκεπτών της Αθήνας αυξήθηκε το 2022 στο 8,4, από το 8,1 του 2019, ενώ τρία είναι τα πιο σημαντικά κριτήρια ως προς την επιλογή του προορισμού: Το γεγονός ότι πρόκειται για έναν προορισμό «που πρέπει κάποιος να δεί» (“must see destination“), δεύτερο κριτήριο είναι η διασκέδαση και η νυχτερινή ζωή και τρίτο ότι η ελληνική πρωτεύουσα αποτελεί ενδιάμεσο σταθμό για κάποιον άλλον προορισμό ανά την Ελλάδα- συνήθως νησιωτικό την περίοδο του καλοκαιριού.

Τα 10 προφίλ

Επιπλέον, η έρευνα του 2022 εντόπισε 10 συγκεκριμένα προφίλ μεταξύ 2.000 επισκεπτών ξενοδοχείων στην Αθήνα, με σύγκλιση ενδιαφερόντων σε αρκετές περιπτώσεις: Οι αρχαιόφιλοι, οι φιλότεχνοι, οι δραστήριοι, αυτοί που αξιοποιούν τις εμπειρίες που προσφέρει η πόλη, οι διερχόμενοι που επισκέπτονται δηλαδή την πόλη για να φτάσουν κάπου αλλού, οι νυχτόβιοι για τη νυχτερινή διασκέδαση, οι αγοραστές που έρχονται για ψώνια, οι καλοφαγάδες, οι θαλασσινοί που αγαπούν το παραλιακό μέτωπο, οι ανθρωποκεντρικοί που αποτελούν τους ταξιδιώτες οι οποίοι έρχονται για να επισκεφτούν συγγενείς και φίλους και τέλος οι επαγγελματίες.

Παράλληλα με τους ταξιδιώτες που έχουν ταξιδέψει στην Αθήνα με συγκεκριμένο ενδιαφέρον και σχεδίασαν ανάλογα το πρόγραμμά τους στην πόλη, υπάρχει ένα μεγάλο μερίδιο -περίπου το ένα τρίτο των ταξιδιωτών αναψυχής- που δεν έχει κάποιο συγκεκριμένο ενδιαφέρον κι έχει επιλέξει μια πιο «χαλαρή» προσέγγιση, χωρίς να έχει την πρόθεση να επισκεφτεί όσο το δυνατόν περισσότερα αξιοθέατα. Με αυτό τον τρόπο, οι «χαλαροί» αισθάνονται ότι έχουν περιορισμένη επαφή με τους ντόπιους και τον τρόπο ζωής τους. Όλα αυτά δεν επηρεάζουν την συνολική ικανοποίησή τους, καθώς οι «χαλαροί» είναι πολύ ικανοποιημένοι, αξιολογώντας τη συνολική εμπειρία τους στην πόλη με βαθμό 8,4, ενώ ξοδεύουν λιγότερα σε σύγκριση με τα άλλα προφίλ ταξιδιωτών. Είναι σαφές ότι τα άλλα προφίλ ξοδεύουν περισσότερα χρήματα, που σημαίνει ότι συγκεκριμένες εμπειρίες τους παρέχουν το κίνητρο να αυξήσουν τις δαπάνες στην πόλη.

Σε αυτούς που ξοδεύουν τα περισσότερα είναι οι επαγγελματίες με 180 ευρώ, οι αγοραστές 166 ευρώ και οι νυχτόβιοι με 156 ευρώ την ημέρα. Οι καλοφαγάδες ξοδεύουν περί τα 155 ευρώ ημερησίως, οι θαλασσινοί περί τα 150 ευρώ, οι αρχαιόφιλοι περί τα 111 ευρώ και ο χαλαροί κοντά στα 106 ευρώ. Οι επαγγελματίες ξοδεύουν τα περισσότερα «και άρα πρέπει επιτέλους να δημιουργήσουμε το μεγάλο συνεδριακό για το οποίο συζητάμε τα τελευταία 18 χρόνια», όπως σχολιάστηκε χθες στην παρουσίαση της έρευνας. Οι διερχόμενοι μένουν μόνο 1,6 διανυκτερεύσεις αλλά προλαβαίνουν να επισκεφτούν Ακρόπολη και Μουσείο χωρίς να καταφέρνουν να έρθουν σε επαφή με τους ντόπιους, ωστόσο ξοδεύουν πολλά.

Συνολικά 5,6 εκατ. αφίξεις

Το 2022 υπήρξαν 5,6 εκατ. αφίξεις ξένων επιβατών στο αεροδρόμιο, 800 χιλιάδες λιγότερες από το 2019. ΗΠΑ, Ηνωμένο Βασίλειο, Γερμανία, Γαλλία και Ιταλία αποτελούν τις πέντε πρώτες αγορές, ενώ θετικά είναι τα μηνύματα για το 2023 όπως χαρακτηριστικά ανέφερε ο διευθύνων σύμβουλος της Διεθνής Αερολιμήν Αθηνών κ. Γιάννης Παράσχης, επισημαίνοντας ότι τα νούμερα είναι μέχρι τώρα ελαφρώς υψηλότερα έναντι του 2019 (+2%).

Τι κάνουν οι επισκέπτες όταν έρχονται στην Αθήνα; Οι περισσότεροι, σε ποσοστό 94%, επισκέπτονται έναν αρχαιολογικό χώρο και μουσεία, σε ποσοστό 88% κάνουν οργανωμένες θεματικές περιηγήσεις, ενώ οι επισκέψεις σε μαρίνες, εμπορικά και πολιτιστικά κέντρα αντιστοιχεί επίσης σε ποσοστό 88%. Η βασική δράση στην Αθήνα είναι ο πολιτισμός, με την πρώτη εθνικότητα, τους Αμερικανούς ειδικά, να κάνουν τα πάντα… σε ποσοστό 92% και να έχουν έχουν παντού παρουσία. Οκτώ στους 10 ξένους τουρίστες επισκέπτονται μόνο δύο συγκεκριμένα μουσεία, Ακρόπολη και Αρχαιολογικό.

Σε σχέση με τα αξιοθέατα, ενδεικτικά, για τους ξένους επισκέπτες της πόλης, είναι χαρακτηριστικό ότι 6 στους 10 επισκέπτονται την Ακρόπολη και το Μουσείο της Ακρόπολης (έναντι 4 στους 10 Ελληνες επαγγελματίες).

Μία ακόμη σημαντική κατάκτηση που αποτυπώνει η τελευταία έρευνα έχει να κάνει με το γεγονός ότι έχει βελτιωθεί η αναγνωρισιμότητα του παραλιακού μετώπου της Αθήνας έχει βελτιωθεί, με 63% των διαμενόντων σε ξενοδοχεία να το επισκέπτονται, ενώ η πλειονότητα όσων δεν το επισκέφθηκαν, πλέον το γνωρίζει. Επίσης, η αναγνωρισιμότητα των νησιών του Αργοσαρωνικού βελτιώνεται, αλλά παραμένει ακόμα σε χαμηλά επίπεδα.

Ως προς τις γειτονιές όπου πηγαίνουν οι τουρίστες στην ελληνική πρωτεύουσα είναι η Πλάκα, το Μοναστηράκι, ο Πειραιάς, το Γκάζι, Θησείο, Ψυρρή, Γλυφάδα, Κουκάκι, Κολωνάκι, Μέτς. Εχει ενδιαφέρον ότι περιοχές όπως η Γλυφάδα ή το Μετς προστέθηκαν τώρα, ενώ υπάρχει επισκεψιμότητα και στις μαρίνες για βόλτα.

Το 22% των επισκεπτών έκρινε ότι η πόλη πρόσφερε εμπειρία ανώτερη των προσδοκιών τους (τοπική κουζίνα, κουλτούρα και νυχτερινή ζωή σκοράρουν αρκετά πιο ψηλά σε σχέση με τα άλλα χαρκτηριστικά). Επιπλέον, ποσοστό 44% των επισκεπτών άλλων προορισμών έκριναν επίσης ότι η εμπειρία στην Αθήνα ήταν ανώτερη των αρχικών προσδοκιών τους.

Τέλος, σε σχέση με την πρόθεση της επόμενης επίσκεψης στην Αθήνα, αυτοί που το βάζουν στο πλάνο τους, το βάζουν στο επόμενο 12μηνο.

Διαβάστε ακόμη

ΔΕΗ: Αλλαγή πορείας με στρατηγικό προβάδισμα στην εμπορία, τις ΑΠΕ και τα δίκτυα ηλεκτρισμού στα Βαλκάνια

Το πανηγύρι και τα νευράκια με τα γκάλοπ, οι χρυσές μεζονέτες στο Κεφαλάρι, η διόρθωση του Χ.Α και η ΔΕΗ 

Ξεκίνησε πιλοτικά ο «Ηλεκτρονικός Φάκελος» για τις μεταβιβάσεις ακινήτων