Με διψήφια ποσοστά αύξησης, της τάξεως του 15%- 20%, τρέχουν αυτή τη στιγμή οι προκρατήσεις στους ελληνικούς προορισμούς από μεγάλες τουριστικές αγορές της χώρας με το βλέμμα στη θερινή σεζόν του 2024, με το brand «Ελλάδα» να πλασάρεται σε αυτή τη συγκυρία υψηλότερα σε σχέση με άλλους ανταγωνιστικούς προορισμούς της Μεσογείου.

Η σύγκρουση στη Μέση Ανατολή καθορίζει τη δεδομένη στιγμή τις τάσεις στον τουρισμό για την επόμενη σεζόν του καλοκαιριού και έστω και αν, σε ένα άκρως ευμετάβλητο περιβάλλον είναι πολύ νωρίς ακόμη να μιλά κανείς για το 2024, δεν παύει να είναι γεγονός το ότι η Ελλάδα έχει τώρα το θετικό μομέντουμ για τον τουρισμό της, λαμβάνοντας τη μερίδα του λέοντος σε σύγκριση με τη γειτονική Τουρκία ή την Αίγυπτο, δύο αγορές που επηρεάζονται σαφώς περισσότερο και είναι τώρα εκτός του ραντάρ των Ευρωπαίων ταξιδιωτών.

Η ασφάλεια που εκπέμπει η Ελλάδα στην ευρύτερη περιοχή της Μεσογείου αποτελεί στη δεδομένη συγκυρία κι ένα μεγάλο πλεονέκτημα για τον ελληνικό τουρισμό, με σημαντικό αποτύπωμα στις προγραμματιζόμενες αφίξεις, αλλά και στις πρώτες κρατήσεις για το καλοκαίρι του 2024.

Επιπλέον -και πέραν των θετικών μηνυμάτων από τις βασικές, για τη χώρα μας, ευρωπαϊκές αγορές- αντίστοιχα θετικά μηνύματα προκύπτουν και από την αυξημένη αεροπορική συνδεσιμότητα και από τις πιο μακρινές αγορές, εκτός Ευρώπης, από την άλλη πλευρά του Ατλαντικού, την Αμερική, πιο άμεσα, αλλά και από την Κίνα με αυξημένες συχνότητες και νέα δρομολόγια.

Προκρατήσεις και αεροπορικές συνδέσεις

Είναι ενδεικτικό ότι ακριβώς λόγω της υψηλής ζήτησης η αμερικανική United μόλις προ ημερών γνωστοποίησε ότι αποφάσισε να διευρύνει χρονικά την απευθείας σύνδεσή της με το αεροδρόμιο της Αθήνας έως τα τέλη Νοεμβρίου στο δρομολόγιο Νέα Υόρκη/ Νιούαρκ – Αθήνα. «Η ζήτηση για υπερατλαντικά ταξίδια παραμένει σε ιστορικά υψηλά επίπεδα, γι’ αυτό και διευρύνονται οι εποχιακές συνδέσεις σε δημοφιλείς προορισμούς», αναφέρεται από τον αερομεταφορέα, συμπεριλαμβάνοντας και την ελληνική πρωτεύουσα μεταξύ αυτών.

Αντίστοιχα, ένα σημαντικό θετικό νέο έρχεται και από μία ακόμη μακρινή και παροπλισμένη λόγω COVID-19 αγορά, όπως η Κίνα, η οποία σε αυτή τη φάση της μετά COVID-19 περιόδου βρίσκεται σε πορεία ανάκαμψης, αν και εξακολουθεί να υπολείπεται, ούσα μάλιστα κατά πολύ χαμηλότερα σε όλη την Ευρώπη από τον όγκο των επισκεπτών του 2019. Η Juneyao Air, από τις μεγαλύτερες ιδιωτικές αεροπορικές εταιρείες στην Κίνα (και ο πρώτος συνδετικός συνεργάτης της Star Alliance), ανακοίνωσε τώρα την επικείμενη έναρξη τον Απρίλιο του 2024 ενός νέου δρομολογίου από τον κόμβο της στη Σανγκάη προς την Αθήνα, στο πλαίσιο της περαιτέρω επέκτασης του δικτύου της στην Ευρώπη.

«Επιλέγουμε την Αθήνα ως τον τρίτο ευρωπαϊκό προορισμό της Juneyao (σ.σ.: μετά το Μιλάνο και το Ελσίνκι)», αναφέρουν οι επιτελείς της Juneyao Air, της πρώτης μεταξύ των κινεζικών ιδιωτικών αεροπορικών εταιρειών που αναλαμβάνει την πραγματοποίηση του διηπειρωτικού αυτού δρομολογίου.

Για τη σεζόν του 2024, οι προκρατήσεις των Βρετανών κυμαίνονται σε διψήφιο ποσοστό. Στη Χαλκιδική είναι στο +18% σε σχέση με την αντίστοιχη περίοδο πέρυσι, στην Κω στο +16%, στη Σκιάθο στο+20%, στην Κρήτη στο +15% σε σύγκριση με την ίδια περίοδο πέρυσι και άνω του 10% στη Ρόδο.

Σημειωτέον ότι μέχρι σήμερα για τη στρατηγικής σημασίας κινεζική αγορά η Σανγκάη κατέγραφε τα υψηλότερα ποσοστά επιβατικής κίνησης προς την Αθήνα μέσω ενδιάμεσων σταθμών, οπότε η έναρξη για πρώτη φορά της απευθείας σύνδεσης είναι μία από τις σημαντικότερες εξελίξεις για το αεροδρόμιο και συνολικά τον ελληνικό τουρισμό. Σημειωτέον ότι τη δεδομένη στιγμή, η αγορά της Κίνας είναι από τις αγορές στις οποίες προσβλέπει και ο Ελληνικός Οργανισμός Τουρισμού στη μετά COVID-19 περίοδο, προχωρώντας σε ενίσχυση του τοπικού γραφείου.

Το γενικότερο πλαίσιο ως προς τη στρατηγική της προβολής της Ελλάδας στο εξωτερικό από πλευράς του ΕΟΤ, σύμφωνα με το γενικό γραμματέα Δημήτρη Φραγκάκη, εδράζεται σε δύο βασικούς άξονες, με έμφαση και στο κομμάτι της εμπειρίας: πρώτος άξονας είναι η ανάδειξη της ιδιαίτερης ταυτότητας και της αυθεντικότητας της Ελλάδας στο εξωτερικό, ενώ ο δεύτερος έχει να κάνει με τη βιωσιμότητα.

Αντίστοιχα, από την πρώτη, σε επίπεδο εισπράξεων, ευρωπαϊκή αγορά εισερχόμενου τουρισμού για τη χώρα μας, το Ηνωμένο Βασίλειο, ο βρετανικός όμιλος των Jet2.com και Jet2holidays βλέπει τώρα «ισχυρή και διαρκή ζήτηση για το καλοκαίρι του ’24, ενώ πολύ δημοφιλής αποδεικνύεται και η περίοδος προς το τέλος του καλοκαιριού», σύμφωνα με τον διευθύνοντα σύμβουλο Στιβ Χίπι.

Εξ ου και ο όμιλος επεκτείνει από τώρα τη σεζόν του 2024 προσθέτοντας περίπου 70.000 θέσεις επιπλέον την περίοδο Σεπτεμβρίου – Νοεμβρίου από οκτώ βρετανικά αεροδρόμια σε δημοφιλείς προορισμούς της Μεσογείου μεταξύ των οποίων και η Ελλάδα (σε Ηράκλειο, Ρόδο, Κω, Χαλκιδική, Κέρκυρα, Ζάκυνθο και Καλαμάτα) τους φθινοπωρινούς μήνες. Σημειωτέον ότι συνάντηση με τους επιτελείς της Jet2, η οποία έχει συμπεριλάβει περισσότερους ελληνικούς τουριστικούς προορισμούς από ποτέ στα προγράμματα του 2024, είχε προ ημέρων στο Λονδίνο, στο πλαίσιο της μεγάλης τουριστικής έκθεσης WTM, και η υπουργός Τουρισμού Ολγα Κεφαλογιάννη.

Είναι χαρακτηριστικό ότι από την έκθεση του Λονδίνου, που αποτελεί και το πρώτο μεγάλο βαρόμετρο για τον ελληνικό τουρισμό για την επόμενη σεζόν προέκυψε σημαντική αύξηση των προκρατήσεων από τους Βρετανούς, οι οποίοι φαίνεται ότι κερδίζουν περαιτέρω έδαφος σε σχέση με τη γερμανική αγορά σε ό,τι αφορά την πρωτιά στις αγορές εισερχόμενου τουρισμού για την Ελλάδα.

Ενδεικτικά ως προς τα πρώτα μηνύματα για τη σεζόν του 2024, οι προκρατήσεις σε προορισμούς ανά την Ελλάδα κυμαίνονται σε διψήφια ποσοστά, όπως στη Χαλκιδική, που είναι στο +18% σε σχέση με την αντίστοιχη περίοδο πέρυσι, ενώ στην Κω το αντίστοιχο νούμερο είναι στο +16%, όπως πολύ υψηλά είναι τα ποσοστά και σε ανερχόμενους προορισμούς για τη βρετανική αγορά όπως η Σκιάθος με +20%.

Σε δύο από τους κορυφαίους προορισμούς της χώρας, στην Κρήτη, οι προκρατήσεις εμφανίζουν ποσοστό ανόδου κατά 15% σε σύγκριση με την ίδια περίοδο πέρυσι, όπως διψήφιο, σε ποσοστό άνω του 10%, εκτιμάται το νούμερο και στη Ρόδο, όπου οι προκρατήσεις έχουν ξεκινήσει φέτος νωρίτερα σε σχέση με άλλες χρονιές, με το νησί να έχει επιτύχει να αναπληρώσει στον μέγιστο βαθμό το χαμένο έδαφος από τις πυρκαγιές του καλοκαιριού παρατείνοντας μάλιστα μέσα στο φθινόπωρο τη σεζόν. Ανοδικά, σε διψήφια ποσοστά από τη Βρετανία κινείται και το Ιόνιο, τόσο η Κέρκυρα όσο και η Κεφαλλονιά.

Ο αντίκτυπος από τη σύγκρουση Ισραήλ – Χαμάς

Την ίδια στιγμή και σε επίπεδο ανταγωνισμού, στην ευρύτερη περιοχή της Μεσογείου, η σύγκρουση Ισραήλ – Χαμάς είναι αυτή που κυριαρχεί αυτή την στιγμή ως Νο 1 παράγοντας κινδύνου, πέραν των γνωστών υφιστάμενων ρίσκων για τον τουρισμό και τους Ευρωπαίους που έχει να κάνει με τις προθέσεις τους και το πόσα τελικά είναι διατεθειμένοι να ξοδέψουν την επόμενη σεζόν.

Σε αυτό το πλαίσιο, η Ελλάδα πλασάρεται θετικά ως ένας από τους πλέον ασφαλείς προορισμούς, η «πρωταθλήτρια» Ισπανία κινείται επίσης ανοδικά για το 2024, όχι όμως και η Αίγυπτος με την Τουρκία, οι οποίες καταγράφουν σοβαρή υστέρηση κρατήσεων, λόγω ακριβώς της κατάστασης στη Μέση Ανατολή. Σημειωτέον ότι και οι δύο αγορές έχουν παρουσιάσει μέσα στο 2023 παραπάνω από θετικές επιδόσεις.

Χαρακτηριστικά, η τουρκική αγορά καταγράφει νούμερα ρεκόρ με πάνω από 39 εκατομμύρια ξένους τουρίστες στο εννιάμηνο Ιανουαρίου – Σεπτεμβρίου 2023, με αύξηση κατά περίπου 23% έναντι της αντίστοιχης περιόδου του 2022, ενώ τα τουριστικά έσοδα αυξήθηκαν κατά 20%, φτάνοντας τα 42 δισ. δολάρια. Στην τελευταία έκθεσή του ο γνωστός οίκος αξιολόγησης Standard & Poor’s (S&P) εντοπίζει ακριβώς τις πιέσεις στον τουρισμό σε Μέση Ανατολή και τη Βόρεια Αφρική, σε Λίβανο, Αίγυπτο και Ιορδανία λόγω της εγγύτητας τους στη ζώνη σύγκρουσης, όχι όμως τόσο στην Τουρκία.

Για τη χώρα μας αυτή τη στιγμή, τις μεγαλύτερες πιέσεις έχει δεχθεί από τον Οκτώβριο, από το ξέσπασμα της σύγκρουσης, ο τουρισμός της Αθήνας και της Θεσσαλονίκης και προορισμοί της ηπειρωτικής Ελλάδας (όπως τα Ιωάννινα) που συγκεντρώνουν μεγάλο αριθμό Ισραηλινών επισκεπτών. Για τα δύο μεγάλα αστικά κέντρα της χώρας υπήρξε ένα αρχικό κύμα ακυρώσεων στα ξενοδοχεία από τους Ισραηλινούς επισκέπτες της χώρας, εθνικότητα η οποία τα τελευταία χρόνια τροφοδοτεί τον ελληνικό τουρισμό καθ’ όλη τη διάρκεια του έτους – και την περίοδο της χαμηλής σεζόν του χειμώνα.

Ενδεικτικά πέρυσι τον χειμώνα και δη την περίοδο των Χριστουγέννων, οι Ισραηλινοί βρέθηκαν στην πρώτη θέση των ξένων αγορών για την Αθήνα με βάση τα στοιχεία του αεροδρομίου και των ξενοδόχων με ουκ ολίγες επιπλέον πτήσεις που είχαν προστεθεί το τελευταίο διάστημα στη σύνδεση Ελλάδας – Τελ Αβίβ ακόμη και για μέσα στον χειμώνα.

Τώρα, και «απ’ όταν ξέσπασε ο πόλεμος υπήρξαν πολλές ακυρώσεις τόσο άμεσα όσο και για τους επόμενους μήνες, το δίμηνο Νοεμβρίου – Δεκεμβρίου», σχολιάζει στο «bs» ο Ευγένιος Βασιλικός, γενικός γραμματέας της Ενωσης Ξενοδόχων Αθηνών Αττικής Αργοσαρωνικού.

Ωστόσο και με το δεδομένο ότι τα δύο μεγαλύτερα αστικά κέντρα της χώρας βρίσκονται σταθερά σε τροχιά ανάκαμψης έχοντας ξεπεράσει αισίως και τα νούμερα προ πανδημίας, οι Ισραηλινοί φαίνεται ότι αντικαθίστανται από άλλες εθνικότητες, ενώ το τελευταίο διάστημα έχουν αρχίσει και καταγράφονται αρκετές κρατήσεις της τελευταίας στιγμής, ακόμη και για την ίδια μέρα, τόσο στα ξενοδοχεία όσο και στις βραχυχρόνιες μισθώσεις.

Διαβάστε ακόμη

Η Ελλάδα αναμένει το χρησμό της Fitch Ratings για νέα αναβάθμιση

Το σιωπητήριο του Κ.Μ για τον γάμο ομοφύλων, ο εμπνευστής Λιβάνιος, τα διόδια που τσιμπάνε, τα τηλεοπτικά και το ακίνητο της Χαλυβουργικής 

Βίκτωρ Τροκούδης (Plum): Το μακρύ ταξίδι από το Χάρβαρντ και το INSEAD έως το deal με την Eurobank (pics)

Για όλες τις υπόλοιπες ειδήσεις της επικαιρότητας μπορείτε να επισκεφτείτε το Πρώτο ΘΕΜΑ