Με τον πήχη όσον αφορά τις επικείμενες αφίξεις τουριστών στη χώρα μας να τοποθετείται χαμηλά για το πρώτο διάστημα, οι ξενοδόχοι δηλώνουν ότι οι περισσότερες μονάδες προσανατολίζονται για άνοιγμα από το δεύτερο 15νθημερο του Ιουνίου καθώς από εκείνο το διάστημα και μετά αναμένεται μεγαλύτερη κινητικότητα.

Οι ξενοδόχοι εκτιμούν σε αυτή τη φάση ότι οι Βαλκάνιοι είναι αυτοί που θα φτάσουν πρώτοι στη χώρα μας, με τους Σέρβους να διατηρούν το προβάδισμα εν όψει και της πρώτης άρσης των ταξιδιωτικών περιορισμών και δη του μέτρου της επταήμερης καραντίνας με την άφιξη στην Ελλάδα.

Από τις βασικές αγορές εισερχόμενου τουρισμού για τη χώρα μας, στη Δυτική Ευρώπη, έστω κι αν η επιθυμία για ταξίδια σε ελληνικά νησιά όπως δείχνουν όλες οι έρευνες είναι μεγάλη και η Ελλάδα προηγείται έναντι άλλων προορισμών, ο κ. Τάσιος εκτιμά ότι με δεδομένα και τα lockdowns που υφίστανται σε διάφορες χώρες, όπως π.χ. σε Γερμανία, Γαλλία, Ιταλία, Ολλανδία θα έρθουν πιο αργά για διακοπές στη χώρα μας.

Τα φετινά «όπλα» και τα εμπόδια

Φέτος είναι γεγονός ότι ο τουρισμός μπορεί να λειτουργήσει με περισσότερα όπλα σε σχέση με πέρυσι, καταρχάς με το …υπερ-όπλο, όπως χαρακτηριστικά αναφέρεται, των εμβολίων και την έκδοση ταξιδιωτικών πιστοποιητικών COVID- 19 κατόπιν και των σχετικών πρωτοβουλιών που αναμένεται να εξειδικευτούν κεντρικά από τις Βρυξέλλες.

Ένα ακόμη σημαντικό όπλο έχει να κάνει με την αυξημένη διενέργεια τεστ, σε όλα τα επίπεδα, ενώ πολύτιμη, όπως επισημαίνεται είναι και η περυσινή εμπειρία, όπου οι υγειονομικοί κανόνες τηρήθηκαν στο ακέραιο από τα τουριστικά καταλύματα, αποτελώντας παρακαταθήκη για τη φετινή χρονιά. Ένα ακόμη σημαντικό ‘’ατού’’ της φετινής χρονιάς είναι ότι η Ελλάδα μπορεί να ποντάρει και σε αγορές που παρέμειναν ουσιαστικά κλειστές πέρυσι, όπως οι ΗΠΑ, η Ρωσία, το Ισραήλ κ.ά..

Οι αφίξεις βέβαια και στην περίπτωση αυτή, αναμένονται επίσης αργότερα- χαρακτηριστικό είναι ότι εστω κι αν οι Ισραηλινοί εμβολιασμένοι ταξιδιώτες μπορούν να εισέρχονται στη χώρα μας, ήδη από τις 25 Μαρτίου χωρίς την υποχρέωση της επταήμερης καραντίνας, στο διάστημα αυτό μέχρι και τα μέσα Απριλίου δεν είχαν έρθει ούτε… 700 (για την ακρίβεια 680), ενδεικτικό του χαρακτηριστικού της φετινής σεζόν που θα είναι με κρατήσεις της τελευταίας στιγμής. Πάντως, τελευταία έρευνα της ταξιδιωτικής πλατφόρμας Booking.com δείχνει την έντονη επιθυμία τους για ταξίδια, αυτό το καλοκαίρι κυρίως από τον Ιούνιο και μετά.

Από την άλλη μεριά, υπάρχουν παράμετροι οι οποίοι δημιουργούν προβληματισμό και συγκεκριμένα:

-Καταρχάς, το νέο κύμα της πανδημίας που αργεί να τεθεί υπό έλεγχο, εντός κι εκτός Ελλάδας με αποτέλεσμα τα παρατεταμένα lockdowns ανά την Ευρώπη.

-H ‘’πριμοδότηση’’ από πολλά κράτη, άμεσα και έμμεσα του εσωτερικού τουρισμού, είτε με συστάσεις στους πολίτες τους ότι είναι νωρίς να προγραμματίσουν ταξίδια στο εξωτερικό είτε με αυστηρούς όρους κατά την επιστροφή τους από τη χώρα προορισμού που πολλές φορές κοστίζουν πολύ ακριβά, γεγονός το οποίο αποθαρρύνει το κοινό, έστω κι αν αυτό θέλει να ‘’πετάξει’’.

-Το γενικότερο οικονομικό περιβάλλον και η ψυχολογία των πελατών που από τη μία θέλουν να ταξιδέψουν ωστόσο ανησυχούν για το αν θα αρρωστήσουν στο εξωτερικό, κάτι το οποίο φαίνεται και από τις έρευνες που πραγματοποιούνται για την επιστροφή των ταξιδίων.

-Τα μπρος πίσω των tour operators που μεταβάλλουν συνεχώς τον προγραμματισμό τους. Η ανακοίνωση του δεύτερου μεγαλύτερου tour operator στο Ηνωμένο Βασίλειο προ ημερών, της Jet2 με μεγάλο μερίδιο και στη χώρα μας ότι “με βαριά καρδιά’’ μεταθέτει την έναρξη των πακέτων ταξιδιων για τις 24 Ιουνίου απογοήτευσε μεγάλη μερίδια της αγοράς που είχε εναποθέσει τις ελπίδες στους εμβολιασμένους Βρετανούς.

-Τα μπρoς πίσω και των αεροπορικών, σε μία προσπάθεια να προσαρμοστούν σε μία ‘’δυναμική’’ κατάσταση, όπως αυτή διαμορφώνεται από την πανδημία. Είναι χαρακτηριστικό ότι οι αεροπορικές θέσεις που έχουν προγραμματίσει οι αεροπορικές για την περίοδο του Μαϊου, με βάση τα στοιχεία του Ινστιτούτου του Συνδέσμου Ελληνικών Τουριστικών Επιχειρήσεων (Ιnsete), μπορεί να ξεπερνούν ακομη και αυτές του 2019 (!) ωστόσο στη συντριπτική τους πλειονότητα είναι στη …θεωρία και ακυρώνονται συνεχώς δρομολόγια.

-Το επιπλέον κόστος που συνεπάγονται τα μοριακά τεστ στα οποία θα πρέπει να υποβληθούν οι ταξιδιώτες πριν από την αναχώρησή τους κι ενδεχομένως και μετά, με την επιστροφή τους στη χώρα τους.

Ο «πονοκέφαλος» των PCR τεστ

Κι αν για τους εμβολιασμένους ταξιδιώτες τα πράγματα είναι πολύ πιο εύκολα σε όλα τα επίπεδα, από την άλλη, στη μεγάλη εικόνα, για τους μη εμβολιασμένους, το κόστος των μοριακών τεστ που είναι διαφορετικό σε κάθε χώρα, εξελίσσεται σε μεγάλο «πονοκέφαλο» στην τουριστική αλυσίδα. Κι αυτό παρά το γεγονός ότι αεροπορικές και tour operators σε Ελλάδα και εξωτερικό, έχουν ενεργοποιήσει συνεργασίες για να μειώσουν το κόστος προς τους πελάτες (π.χ. Aegean, Tui, Jet2 κ.α.), ενώ και ξενοδόχοι στη χώρα μας δηλώνουν επίσης πρόθυμοι να επιδοτήσουν το κόστος.

Ενδεικτικά στο Ηνωμένο Βασίλειο, τη δεύτερη μεγαλύτερη αγορά εισερχόμενου τουρισμού για την Ελλάδα, απ’ όπου μάλιστα η χώρα μας ελπίζει να αντλήσει και φέτος σημαντικό μερίδιο όπως και πέρυσι, το κόστος των τεστ κυμαίνεται από 120 λίρες (138 ευρώ) και πάνω, ενώ ανάλογα με τον ταξιδιωτικό οργανισμό το κόστος μπορεί να πέσει στις 75 λίρες (86 ευρώ).

Επομένως το κόστος των τεστ δεν είναι αμελητέο στο συνολικό κόστος ενός ταξιδιού. Με βάση τα στοιχεία του Insete, η Μέση κατά Κεφαλή Δαπάνη στη χώρα μας τουριστών (με διανυκτέρευση, κόστος εισιτηρίου και δαπάνη για διαρκή αγαθά ή αγαθά υψηλής αξίας) αντιστοιχεί σε 864 ευρώ, με το Γερμανό τουρίστα να πληρώνει κατά μέσο όρο 1.067 ευρώ, ο τουρίστας από το Ηνωμένο Βασίλειο κοντά στα 1.103 ευρώ ο Γάλλος επίσης κοντά στα 1.031 ευρώ, ενώ οι Αμερικάνοι ξοδεύουν κατά μέσο όρο 1.686 ευρώ.

Ψηλά η επιθυμία για ταξίδια λόγω εμβολίων

Σε σχέση με την επιθυμία των Ευρωπαίων να ταξιδέψουν, το τελευταίο ‘’κύμα’’ της έρευνας του Ευρωπαϊκού Συμβουλίου Ταξιδίων (ETC) που πραγματοποιεί ανά τακτά χρονικά διαστήματα μέσα στην πανδημία έρευνα γι’ αυτό τον σκοπό (με συγχρηματοδότηση από την Ε.Ε.) και συνεργάζεται με την εξειδικευμένη εταιρεία Mindhaus, αποδεικνύει ακριβώς τη σημασία των εμβολίων για την επανεκκίνηση των ταξιδίων. Ποσοστό 48% των ερωτηθέντων, σχεδόν 1 στους 2 δηλώνει ότι λόγω ακριβώς των εμβολίων είναι πιο αισιόδοξοι ώστε να προγραμματίσουν ένα ταξίδι. Oι ερωτηθέντες προέρχονται από 10 βασικές ευρωπαϊκές αγορές εξερχόμενου τουρισμού και συγκεκριμένα από Γερμανία, Ηνωμένο Βασίλειο, Γαλλία, Ολλανδία, Ιταλία, Βέλγιο, Ελβετία, Ισπανία, Πολωνία και Αυστρία.

«Το ποσοστό είναι σημαντικό αν και όχι τόσο υψηλό ώστε να επαναφέρει σε σύντομο χρονικό διάστημα τα έσοδα στα επίπεδα του 2019- μία ακόμα επιβεβαίωση ότι η ανάκαμψη θα πάρει χρόνο», όπως σχολιάζει στο ‘’business stories’’ ο κ. Θεόφιλος Κυρατσούλης, γενικός διευθυντής της Mindhaus.

Από την άλλη, είναι ενθαρρυντικό το γεγονός ότι πάνω από το ήμισυ των ερωτηθέντων ή αλλιώς 56% δηλώνουν ότι θα πάνε διακοπές έως το τέλος Αυγούστου, είτε στη χώρα τους είτε σε κάποιον άλλον ευρωπαϊκό προορισμό, ενώ ένα 27% δηλώνει ότι δε προτίθεται να ταξιδέψει λόγω της πανδημίας. Από αυτούς που σκοπεύουν να ταξιδέψουν μέσα στο επόμενο εξάμηνο, το ήμισυ περίπου τοποθετεί το χρονικό διάστημα μεταξύ Ιουλίου και Αυγούστου, ενώ ένα 29% αφήνει ανοικτό το ενδεχόμενο για ταξίδια την περίοδο έως και τον Ιούνιο. Από αυτούς, ένα 49% δηλώνει ότι μπορεί να επισκεφθεί μία άλλη ευρωπαϊκή χώρα κι ένα 36% ότι θα κάνει διακοπές σε έναν κοντινό προορισμό (staycation).

Από αυτό τον κύκλο της έρευνας προκύπτει επίσης ότι πλέον οι Ευρωπαίοι ανησυχούν αν θα μπορούν να απολαύσουν τις φετινές διακοπές τους καθώς δεν γνωρίζουν τι θα είναι ανοικτό και τι δραστηριότητες θα μπορούν να κάνουν (επίσκεψη σε μουσεία, εστίαση, κλπ.) λόγω των περιορισμών της πανδημίας, ενώ ανησυχούν επίσης για την υγεία τους και φοβούνται να μην ασθενήσουν από COVID-19 στα εστιατόρια και στα μπαρ. «Αυτό έχει σημαντικές επιπτώσεις τόσο για τον κλάδο της εστίασης όσο εν γένει και για το τουριστικό προϊόν της Ελλάδας.

Η Eλλάδα αλλά και οι επιμέρους προορισμοί χρειάζεται να είναι ξεκάθαροι για το τι είδους δραστηριότητες και εμπειρίες θα είναι διαθέσιμες κατά την φετινή τουριστική περίοδο προκειμένου να γίνει διαχείριση των προσδοκιών των επισκεπτών. Σε αντίθετη περίπτωση, οι τουρίστες που θα μας επισκεφθούν όχι μόνο θα απογοητευτούν και πιθανά να μην επιστρέψουν την περίοδο του 2022, αλλά θα διαδώσουν την ενόχλησή τους αυτή online».

Πίνακας: Συνολική Μέση Κατά Κεφαλή Δαπάνη τουριστών στην Ελλάδα από επιλεγμένες αγορές

Γερμανία: 1.067 ευρώ
Αυστρία: 1.118 ευρώ
Βέλγιο: 1.107 ευρώ
Γαλλία: 1.031 ευρώ
Ιταλία: 866 ευρώ
Ηνωμένο Βασίλειο: 1.103 ευρώ
Ελβετία: 1.149 ευρώ
Ολλανδία: 1.037 ευρώ
Ρωσία: 1.058 ευρώ
ΗΠΑ: 1.686 ευρώ

Πηγή: Insete Intelligence

Διαβάστε ακόμη:

Σοκ στην Τουρκία: Κατέρρευσε και δεύτερο ανταλλακτήριο κρυπτονομισμάτων

Τα απόνερα από την κατάρρευση της Archegos – Απώλειες δισ. σε Αμερική, Ευρώπη και Ασία

Σε τεντωμένο σχοινί οι σχέσεις ΗΠΑ – Τουρκίας: Ο Μπάιντεν θα αναγνωρίσει τη Γενοκτονία των Αρμενίων