«Η Ελλάδα θα ζήσει έναν ανεπανάληπτο Αύγουστο σε έσοδα και αφίξεις. Το ταμείο θα γίνει στο τέλος της σεζόν, ωστόσο, αν οι συνθήκες κυλήσουν με μια σχετική ομαλότητα, τα έσοδα από τον τουρισμό θα ξεπεράσουν αυτά του 2019» – τότε που οι επιδόσεις του ελληνικού τουρισμού άγγιξαν για πρώτη φορά τα 18,2 δισ. ευρώ. Αυτά δηλώνει τώρα, εν μέσω Δεκαπενταύγουστου, στην κορύφωση του ελληνικού καλοκαιριού, ο υπουργός Τουρισμού Βασίλης Κικίλιας, γνωρίζοντας πλέον τις επιδόσεις του Ιουλίου, που ήταν «ο τρίτος πιο επιτυχημένος μήνας όλων των εποχών για τον ελληνικό τουρισμό», όπως αναφέρει ο ίδιος, αλλά και τα πρώτα στοιχεία για το φθινόπωρο, τα οποία δείχνουν αντίστοιχη δυναμική, παρά το αβέβαιο οικονομικό σκηνικό σε όλη την Ευρώπη.

Από την άλλη πλευρά, οι κορυφαίες επιδόσεις του κλάδου, σε αντιδιαστολή με την εικόνα των σκουπιδιών στην παραλία Ναυάγιο της Ζακύνθου, τον δεύτερο πιο φωτογραφημένο προορισμό στην Ελλάδα, φέρνουν στο προσκήνιο το θέμα της διαχείρισης και των υποδομών της χώρας, που βρέθηκε μεν πιο χαμηλά στην ατζέντα τα δύο προηγούμενα χρόνια λόγω κορωνοϊού, επανέρχεται όμως πιο έντονα από φέτος σε όλους τους κορυφαίους προορισμούς, εντός και εκτός Ελλάδας, οι οποίοι δοκιμάζονται στις υποδομές τους λόγω αυξημένων τουριστικών ροών.

«Θέλω να είμαι σαφής», δηλώνει ο κ. Κικίλιας στη συνέντευξή του στο «ΘΕΜΑ»: «Δεν είναι θέμα μόνο κακής εικόνας τα σκουπίδια, είναι θεμελιώδες, θέμα διαχείρισης της καθημερινότητας, στοιχειώδες θέμα υγιεινής. Είναι σημαντικό κομμάτι μέσα σε αυτό που ονομάζουμε “υπεύθυνο και βιώσιμο τουρισμό”. Τα θετικά παραδείγματα στην Ελλάδα είναι πολλά και ιδιαίτερα το τελευταίο διάστημα. Η αρμοδιότητα και τα ανάλογα κονδύλια έχουν περάσει στους δήμους. Κάνω λοιπόν έκκληση στους δημάρχους -γνωρίζοντας ότι και δυσκολίες υπάρχουν και χρονίζοντα προβλήματα- να δώσουν μεγάλη έμφαση στην καθαριότητα. Ο τουρισμός μας με σκληρή δουλειά έχει ανέβει επίπεδο και όλοι μαζί είμαστε εδώ για να δώσουμε λύσεις ώστε να κρατήσουμε ψηλά το τουριστικό μας προϊόν. Και είμαι σίγουρος ότι προς αυτή την κατεύθυνση κινούνται και οι άρχοντες της Τοπικής Αυτοδιοίκησης».

Δεδομένου ότι βρισκόμαστε στο peak της σεζόν και έχετε περισσότερα στοιχεία, ποια είναι η εκτίμηση για τις αφίξεις και τα έσοδα το 2022;

Με τη βεβαιότητα που μου δίνει το γεγονός ότι βρίσκομαι στην πρώτη γραμμή της μάχης, σας λέω ότι αυτή τη σεζόν ο ελληνικός τουρισμός θα ξεπεράσει κάθε προσδοκία, θα αναβαθμιστεί περαιτέρω στον παγκόσμιο χάρτη, παρά τον πόλεμο, την πανδημία και την ένταση στην περιοχή μας. Η Ελλάδα θα ζήσει έναν ανεπανάληπτο Αύγουστο σε έσοδα και αφίξεις, αναμένονται πάνω από 1 εκατομμύριο επισκέπτες από το εξωτερικό κάθε εβδομάδα, ενώ η πληρότητα στα καταλύματα σε πολλούς προορισμούς είναι 100%. Με βάση την τελευταία, µηνιαία έρευνα του AirDNA, προκύπτει ότι η πανελλαδική ζήτηση για τους µήνες Ιούλιο, Αύγουστο και Σεπτέµβριο στη βραχυχρόνια μίσθωση καταγράφει αύξηση της τάξης του 26,5% σε σχέση µε το αντίστοιχο διάστηµα του 2019, που είναι η µεγαλύτερη σε πανευρωπαϊκό επίπεδο.

Οι ιδιωτικές πτήσεις κατά το επτάμηνο του 2022 έχουν αυξηθεί κατά 40% σε σύγκριση με το αντίστοιχο διάστημα του 2019 και αυτό αποτυπώνει την αναβάθμιση του τουριστικού προϊόντος. Ταμείο θα κάνουμε στο τέλος της σεζόν, ωστόσο εάν τα πράγματα κυλήσουν με μια σχετική ομαλότητα, σας λέω ότι τα έσοδα από τον τουρισμό θα ξεπεράσουν αυτά του 2019. Η επιβατική κίνηση στα 14 περιφερειακά αεροδρόμια που διαχειρίζεται η Fraport τον Ιούλιο είναι 11% πάνω από το ανέφελο 2019, οι αφίξεις εσωτερικού και εξωτερικού είναι αυξημένες κατά 12% και ήδη τα στοιχεία του πρώτου δεκαημέρου δείχνουν ότι σε πολλές περιοχές της χώρας τα νούμερα θα ξεπεράσουν και τις πιο αισιόδοξες προβλέψεις. Η τουριστική περίοδος στην Ελλάδα ξεκίνησε νωρίτερα από ποτέ και εργαζόμαστε σκληρά ώστε να ολοκληρωθεί με το τέλος του 2022. Αυτή η διεύρυνση της σεζόν θα συμβεί για πρώτη φορά, φέρνει πολλά και νέα ρεκόρ για τον ελληνικό τουρισμό και δεν είναι στον αυτόματο πιλότο.

 

Σηματοδοτεί τη μεγέθυνση του τουριστικού μας προϊόντος, που ενισχύει την οικονομία, δημιουργεί νέες θέσεις εργασίας, τροφοδοτεί εκατοντάδες επαγγέλματα, στηρίζει εντέλει τη μέση ελληνική οικογένεια.

Πώς κινούνται τα νούμερα του καλοκαιριού στους προορισμούς και ποιες οι ενδείξεις για τις κρατήσεις του φθινοπώρου, που θεωρείται και αυτό καθοριστικό για τα έσοδα του 2022;

Ο Ιούλιος αποδεικνύεται ο τρίτος πιο επιτυχημένος μήνας όλων των εποχών για τον ελληνικό τουρισμό. Τα στοιχεία που έχουμε τόσο από τον Διεθνή Αερολιμένα Αθηνών όσο και από τα 14 περιφερειακά αεροδρόμια καταδεικνύουν σημαντικές αυξήσεις από τις βασικές μας αγορές. Συγκεκριμένα, στο «Ελευθέριος Βενιζέλος» τον Ιούλιο του 2022 σε σχέση με τον Ιούλιο του 2019 είχαμε 29% περισσότερες αφίξεις από τη Γερμανία, από τη Γαλλία 15%, από το Ηνωμένο Βασίλειο 4%, από την Ελβετία 39%, από το Ισραήλ 19%, από τη Σερβία 257% και από την Τουρκία 177%. Στα περιφερειακά αεροδρόμια η εικόνα είναι ακόμα πιο εντυπωσιακή, απότοκο της οργανωμένης και συλλογικής δουλειάς: στη Ρόδο, την καρδιά της Περιφέρειας Νοτίου Αιγαίου, είχαμε 21% περισσότερους επισκέπτες από τη Βρετανία σε σχέση με το 2019, 24,6% παραπάνω Γερμανούς, 46,4% περισσότερους Γάλλους.

«Η τουριστική περίοδος στην Ελλάδα ξεκίνησε νωρίτερα από ποτέ και εργαζόμαστε σκληρά ώστε να ολοκληρωθεί με το τέλος του 2022. Αυτή η διεύρυνση της σεζόν θα συμβεί για πρώτη φορά, φέρνει πολλά και νέα ρεκόρ για τον ελληνικό τουρισμό και δεν είναι στον αυτόματο πιλότο. Σηματοδοτεί τη μεγέθυνση του τουριστικού μας προϊόντος, που ενισχύει την οικονομία, δημιουργεί νέες θέσεις εργασίας, τροφοδοτεί εκατοντάδες επαγγέλματα, στηρίζει εντέλει τη μέση ελληνική οικογένεια»

Στη Σαντορίνη είχαμε αύξηση 126% των αφίξεων από τη Γαλλία, 64,3% από το Ηνωμένο Βασίλειο, 77,5% από τη Γερμανία. Στα Χανιά η αύξηση των Βρετανών επισκεπτών, πάντα σε σχέση με το 2019, έφτασε στο 43,2%, των Γερμανών στο 78,3%, των Πολωνών στο 33,8%. Αλλά να πάμε και στη Δυτική Ελλάδα: στο Ακτιο καταγράψαμε αύξηση 40,4% από το Ηνωμένο Βασίλειο, 36,2% από την Ιταλία και 30,6% από τη Γερμανία, ενώ στην Κέρκυρα είχαμε 99,3% αύξηση από την Ιταλία, 29,7% από τη Γερμανία και 15% από το Ηνωμένο Βασίλειο. Αυτοί οι αριθμοί είναι ενδεικτικοί της προόδου που έχει συντελεστεί το τελευταίο χρονικό διάστημα στον ελληνικό τουριστικό προϊόν. Και επαναλαμβάνω ότι και μόνο που συγκρίνονται με το 2019 συνιστά από μόνο του επιτυχία. Αλλά και τα στοιχεία των προγραμματισμένων αεροπορικών θέσεων από το εξωτερικό για τον Αύγουστο, που έχουν ήδη ξεπεράσει τον αντίστοιχο μήνα του 2019, καθώς και η κίνηση το πρώτο δεκαήμερο δημιουργούν αισιοδοξία. Θεωρούμε ότι αυτή η δυναμική, παρά τα όποια προβλήματα από την ενεργειακή κρίση, θα συνεχιστεί αναλογικά και τους φθινοπωρινούς μήνες και θα έχουμε χρονιά με ρεκόρ, σε μια περίοδο που το έχουμε ανάγκη περισσότερο από ποτέ, ώστε να στηρίξουμε την ελληνική οικογένεια.

– Πάντως, εκτός από τον εισερχόμενο τουρισμό, ο εσωτερικός τουρισμός φέτος, όπως λέγεται κατά κόρον από τους τουριστικούς φορείς, είναι πεσμένος τουλάχιστον σε σχέση με τη διάρκεια των διακοπών των Ελλήνων και τις δυνατότητές τους να ξοδέψουν.

Δεν είναι μια φυσιολογική χρονιά και οι Ελληνες έχουν ταλαιπωρηθεί πολύ τα τελευταία χρόνια. Γι’ αυτόν ακριβώς τον λόγο φέτος διοχετεύτηκαν 100 εκατ. ευρώ σε προγράμματα στήριξης του εγχώριου τουρισμού, με τον Κοινωνικό Τουρισμό, το North Evia – Samos Pass και τον «Τουρισμό για όλους» να αγκαλιάζονται από εκατοντάδες χιλιάδες συμπολίτες μας. Ειδικά δε για τον «Τουρισμό για όλους», με απόφαση του πρωθυπουργού Κυριάκου Μητσοτάκη, διπλασιάσαμε το ποσό και τον αριθμό των δικαιούχων στους 400.000, σε μία ακόμη έμπρακτη στήριξη της μέσης ελληνικής οικογένειας, των επαγγελματιών και των εργαζομένων του τουριστικού κλάδου, κάνοντας μάλιστα τη διαδικασία πολύ πιο εύκολη τόσο για τους δικαιούχους όσο και για τα ξενοδοχεία και καταλύματα. Με αυτό τον τρόπο παράλληλα ενισχύουμε την προσπάθειά μας για επέκταση της τουριστικής περιόδου, για την τόνωση του χειμερινού τουρισμού, για το city break, για τουρισμό όλο τον χρόνο.

Εσχάτως έχουν αρχίσει να πληθαίνουν τα δημοσιεύματα ότι φρενάρουν οι κρατήσεις σε Ευρώπη και ΗΠΑ λόγω του ενεργειακού ζητήματος. Υπάρχουν ενδείξεις για φρένο και στην Ελλάδα και κατά πόσο ανησυχεί το ζήτημα της ενεργειακής πενίας στην Ευρώπη σε σχέση με τα εισοδήματα και τη διάθεση των Ευρωπαίων να ταξιδέψουν το επόμενο διάστημα;

Εχω μάθει να δουλεύω στα δύσκολα. Να θυμίσω ότι υπήρξαν δημοσιεύματα και στην έναρξη του πολέμου στην Ουκρανία για κατάρρευση κρατήσεων και είδαμε στην πράξη ότι διαψεύστηκαν. Ασφαλώς κάθε παράμετρος μιας πιθανής κλιμάκωσης της ενεργειακής κρίσης μάς απασχολεί. Ωστόσο τα στοιχεία και οι ενδείξεις δεν παραπέμπουν σε κάτι τέτοιο. Μετά από δύο χρόνια πανδημίας οι διακοπές δεν είναι πολυτέλεια, είναι ανάγκη. Εχουμε φροντίσει σε κάθε περίπτωση μαζί με τον ΕΟΤ και για πρώτη φορά κάνουμε καμπάνια και στοχευμένες δράσεις όλο τον χρόνο. Η Ελλάδα είναι ένας κοντινός προορισμός για τις περισσότερες ευρωπαϊκές χώρες και με πολύ καλές τιμές διαμονής και διαβίωσης. Αρα έχουμε, θα σας έλεγα, την ανθεκτικότητα μιας μοναδικής εμπειρίας για όλους τους μήνες του έτους.

– Πόσο εφικτή είναι η προσέλκυση Βορειοευρωπαίων επισκεπτών τους μήνες της χαμηλής σεζόν και σε ποιον βαθμό έχουν προχωρήσει οι συζητήσεις με τους εμπλεκόμενους φορείς (Ενώσεις Ξενοδόχων, tour operators, αεροπορικές);

Γίνεται μια συντονισμένη προσπάθεια για πρώτη χρονιά. Συζητούμε με τα Επιμελητήρια και τις Ενώσεις Ξενοδόχων στην Κρήτη, στη Ρόδο και την Κω για να δούμε τη διαθεσιμότητα. Ταυτόχρονα, έχουμε μιλήσει ήδη με τους μεγάλους tour operators για τη διεύρυνση των δρομολογίων τους και γίνονται και συγκεκριμένες προσπάθειες προς την κατεύθυνση αυτή που θα ανακοινωθούν το αμέσως επόμενο διάστημα. Παράλληλα, τον Σεπτέμβριο θα πραγματοποιήσω σειρά επισκέψεων σε πρωτεύουσες της Κεντρικής και Βόρειας Ευρώπης για να αναδείξουμε τις δυνατότητες των νησιών που προανέφερα να δεχτούν επισκέπτες και μετά το τέλος Οκτωβρίου, αλλά και της Αθήνας και της Θεσσαλονίκης φυσικά όλο τον χρόνο. Θα βρίσκομαι στο Βερολίνο πριν από τη ΔΕΘ και αμέσως μετά στη Βιέννη ακριβώς γι’ αυτό τον λόγο. Στόχος μας είναι κυρίως οι συνταξιούχοι οι οποίοι μπορούν να ταξιδέψουν όλο τον χρόνο ώστε να απολαύσουν τον μεσογειακό χειμώνα στη χώρα μας.

– Πρόσφατα δημοσιεύτηκε στο ΦΕΚ η απόφαση περί εξαίρεσης από τον Αναπτυξιακό, κυρίως λόγω κορεσμού, κορυφαίων προορισμών όπως η Μύκονος και η Σαντορίνη (πλην της Δημοτικής Κοινότητας Θηρασίας), με την κριτική πολλών τουριστικών φορέων να εστιάζει στο ότι η εξαίρεση δεν αφορά μόνο τις νέες μονάδες, αλλά και τον εκσυγχρονισμό παλαιότερων, κάτι που έχει ανάγκη το ελληνικό τουριστικό προϊόν ώστε να αναβαθμιστεί και να προσελκύσει τουρισμό υψηλότερων εισοδηματικών κριτηρίων ειδικά σε αυτά τα νησιά που είναι και πιο εύκολο. Ποιο είναι τελικά το σκεπτικό;

Να ξεκαθαρίσουμε ότι ο αναπτυξιακός νόμος είναι αρμοδιότητα άλλου υπουργείου, ωστόσο υπάρχει μια γενικότερη κυβερνητική πολιτική. Στην πολιτική αυτή και τη στρατηγική του υπουργείου Τουρισμού υπάρχει η ανάδειξη και στήριξη και λιγότερο προβεβλημένων προορισμών από αυτούς που αναφέρατε. Επειδή λοιπόν τα ποσά είναι συγκεκριμένα, επιλέχθηκε να κατευθυνθούν προς αυτούς τους προορισμούς. Ταυτόχρονα, οφείλω να επισημάνω ότι η απόσβεση μιας τουριστικής επένδυσης σε νησιά όπως η Μύκονος και η Σαντορίνη όπου η μέση τιμή είναι κατά πολύ υψηλότερη από την υπόλοιπη χώρα συντελείται και γρηγορότερα σε σχέση με ένα ακριτικό νησί των Δωδεκανήσων ή έναν ορεινό προορισμό. Τέλος, τα χρηματοδοτικά εργαλεία και προγράμματα δεν εξαντλούνται στον Αναπτυξιακό, οπότε η επιχειρηματικότητα έχει τη στήριξη που πρέπει με βάση τους διαθέσιμους πόρους.

Διαβάστε ακόμα:

Ενεργειακή κρίση: Στα ύψη και σήμερα η τιμή του ρεύματος

Πώς κατέληξαν στη φυλακή οι «βασιλιάδες του χρυσού» της J.P. Morgan (pics + tweets)

Μάκρη: Το νησί του Ιονίου που… ψάχνει τον επόμενο ιδιοκτήτη του (pics)