Στις 15 Ιανουαρίου, δύο άνδρες πλήρωσαν 35.000 δολάρια για να αγοράσουν ένα στιγμιότυπο μερικών δευτερολέπτων, στο οποίο ο νεαρός αστέρας του μπάσκετ, Ja Morant κάνει ένα εντυπωσιακό κάρφωμα. Μία εβδομάδα αργότερα, κάποιος Jack Settleman, μαζί με μία ομάδα επενδυτών, έδωσαν 47.500 δολάρια, για να πάρουν στην κατοχή τους ένα βίντεο του Lebron James να καρφώνει. Αυτά τα βίντεο, όπως και όλα τα στιγμιότυπα στην αγορά του NBA Top Shot, μπορεί κανείς να τα βρει οπουδήποτε,  εντελώς δωρεάν. Γιατί, λοιπόν, υπάρχουν άνθρωποι που πληρώνουν δεκάδες χιλιάδες ευρώ για να τα αγοράσουν;

Εν συντομία, γιατί πρόκειται για επενδύσεις. Το NBA Top Shot δημιουργήθηκε μετά από μία συμφωνία μεταξύ της εταιρείας blockchain, Dapper Labs και του NBA και στην ουσία, είναι μία αγορά ψηφιακών συλλεκτικών αντικειμένων. Σκεφτείτε το σαν μία μίξη της παραδοσιακής συλλογής συλλεκτικών αθλητικών καρτών και του συστήματος που χρησιμοποιούν τα κρυπτονομίσματα.

Αρχικά, το NBA δημιουργεί τα στιγμιότυπα και η Dapper αποφασίζει πόσα από το καθένα θα πουληθούν. Έπειτα, τα στιγμιότυπα αριθμούνται και μπαίνουν σε ψηφιακά πακέτα, όπως συμβαίνει και με τις παραδοσιακές συλλεκτικές κάρτες, τα οποία κοστίζουν από 9 μέχρι 230 δολάρια, ανάλογα με την αξία και την σπανιότητα του περιεχόμενου τους. Αφότου το πακέτο αγοραστεί, τα στιγμιότυπα μπαίνουν στο ασφαλές, κρυπτογραφημένο ψηφιακό πορτοφόλι του αγοραστή.

Η αγορά των πακέτων είναι κυρίως θέμα τύχης, μα αν αυτή σας χαμογελάσει, τότε μπορεί να βάλετε στην ψηφιακή σας συλλογή σας ένα από τα μόλις 25 στιγμιότυπα μίας συγκεκριμένης φάσης κάποιου διάσημου αθλητή. Για παράδειγμα, ο πρώτος ιδιοκτήτης του, βρήκε το βίντεο του Ja Morant σε ένα πακέτο και το πούλησε για 1.999 δολάρια. Ο νέος κάτοχος περίμενε 50 ημέρες, μέχρι τα μέσα του Ιανουαρίου, όταν έλαβε την ακαταμάχητη προσφορά των 35.000δ δολαρίων. Τότε, το NBA Top Shot είχε κάνει συνολικά 6 εκατομμύρια σε πωλήσεις, όμως η συγκεκριμένη συναλλαγή τράβηξε το ενδιαφέρον των μέσων ενημέρωσης. Από τότε, η εταιρεία μετρά ένα εκατομμύριο σε πωλήσεις καθημερινά, φέρνοντας το σύνολο στα 20 εκατομμύρια, με την συντριπτική πλειοψηφία των χρημάτων να έρχονται από την δευτερογενή αγορά των στιγμιότυπων. Σήμερα, το ίδιο βίντεο του Ja Morant πωλείται μόνο από τρία άτομα, στην φιλική τιμή των… 100.000 δολαρίων.

Όχι, οι κάτοχοι των συγκεκριμένων βίντεο, τα οποία υπάρχουν ελεύθερα στο Youtube, δεν κερδίζουν απολύτως τίποτα αγοράζοντας τα, πέρα, φυσικά, από την γνώση ότι έχουν στα ψηφιακά πορτοφόλια τους κάτι ξεχωριστό. Για άλλη μία φορά, η σύγκριση με την συλλογή συλλεκτικών αθλητικών καρτών είναι προφανής. Δεν είναι τυχαίο, άλλωστε, πως η αξία των 100 κορυφαίων συλλεκτικών καρτών baseball έχει δει αύξηση ύψους 392% στην τελευταία δεκαετία. Στο ίδιο χρονικό διάστημα, ο δείκτης S&P 500 είναι στο 160%. Αντίστοιχα, οι τιμές κάποιων μπασκετικών αθλητικών καρτών έχουν δει την αξία τους να δεκαπλασιάζεται μέσα στα τελευταία δύο χρόνια. Πρόσφατα, μάλιστα, μετά από την ολοκλήρωση μίας συναλλαγής αξίας 5,2 εκατομμυρίων δολαρίων, έσπασε και το ρεκόρ για την πιο ακριβή συλλεκτική κάρτα όλων των εποχών.

Το NBA Top Shot, όμως,  φαίνεται να φέρνει τα αθλητικά συλλεκτικά στην ψηφιακή εποχή, όπως εξηγεί ένας από τους μεγαλύτερους χρήστες του. «Όλες οι αγορές είναι άμεσες και διεθνείς. Πλέον δεν χρειάζεται να περιμένεις να βαθμολογηθεί ή να σου αποσταλεί η κάρτα σου ή να φοβάσαι τις απάτες. Ναι, ως αποτέλεσμα δεν έχεις την κάρτα στα χέρια σου, αλλά σε μια εποχή που κυριαρχεί το TikTok και το Instagram, αυτό είναι που πραγματικά θέλει η νέα γενιά;» είπε ο Pranksy, όπως αποκαλεί τον εαυτό του, στο Action Network. Ο 29χρονος έχει επενδύσει 800.000 δολάρια στην πλατφόρμα και ισχυρίζεται πως έχει πουλήσει στιγμιότυπα συνολικής αξίας ενός εκατομμυρίου, με την αξία ολόκληρης της συλλογής του να ξεπερνά τα 3 εκατομμύρια.

Πέρα από τους χρήστες που έχουν βγάλει χιλιάδες δολάρια από το Top Shot, ένας από τους μεγάλους νικητές της επιτυχίας του είναι, προφανώς, το ίδιο το NBA. Γιατί ακόμη και αν η αγορά των παραδοσιακών καρτών παραμένει ακόμη πολύ μεγαλύτερη από την ψηφιακή εναλλακτική της,  το NBA δεν βγάζει ούτε μισό σεντ από τις τεράστιες πωλήσεις στην δευτερογενή αγορά. Αντίθετα, με το Top Shot, το NBA και η Dapper Labs παίρνουν προμήθεια από κάθε συναλλαγή που πραγματοποιείται.

Φυσικά, ακόμη και σε μία εξαιρετικά δύσκολη περίοδο, όπως η τωρινή, μερικά εκατομμύρια δεν πρόκειται να αλλάξουν την μοίρα του NBA. Όμως οι περισσότεροι μπασκετόφιλοι τώρα μαθαίνουν για πρώτη φορά για το Top Shot και κανείς δεν ξέρει αν η πλατφόρμα είναι μία τρέλα της στιγμής ή το μέλλον των αθλητικών συλλεκτικών. Ο CEO της Dapper Labs, Roham Gharegozlou, πάνωτς, τείνει προς το δεύτερο.

«Η αγορά των συλλεκτικών καρτών αξίζει περίπου πέντε με έξι δισεκατομμύρια δολάρια κάθε χρόνο. Δεν βλέπω γιατί εμείς, από μόνοι μας, δεν μπορούμε να φτάσουμε τα ένα δισεκατομμύριο κέρδη ετησίως».

Διαβάστε περισσότερα

Τζέιμς Γκόρμαν: Αυτός είναι ο αληθινός «λύκος» της Wall Street

Τα πρόσωπα – κλειδιά στον ψηφιακό μετασχηματισμό της οικονομίας

Credit Suisse: Αυτές είναι οι 10 κορυφαίες επενδυτικές επιλογές για το 2021