Όλες οι αεροπορικές εταιρείες επιτρέπουν υπεράριθμες κρατήσεις σε όλες τους τις πτήσεις. Αυτό σημαίνει ότι πωλούν περισσότερα εισιτήρια από τις διαθέσιμες θέσεις του αεροσκάφους που θα εκτελέσει την συγκεκριμένη πτήση καθώς το δικαίωμα αυτό τους το δίνει η Παγκόσμια Ένωση Αεροπορικών Εταιρειών, αυτή που γνωρίζουμε ως IATA.

Μάλιστα ο σχετικός κανονισμός λέει πως οι εταιρείες μπορούν να εκδίδουν μέχρι και 10% περισσότερα εισιτήρια από τις θέσεις στο αεροπλάνο.

Ο λόγος είναι ότι οι στατιστικές δείχνουν πως κάποια άτομα δεν εμφανίζονται για να ταξιδέψουν, οπότε οι αεροπορικές εταιρείες με αυτό τον τρόπο βρίσκουν ευκαιρία να πουλήσουν δυο φορές κάποιες θέσεις στο αεροπλάνο.

Και τι θα γίνει αν παρουσιαστούν υπεράριθμοι επιβάτες; Η εταιρεία δίνει κίνητρα σε κάποιους εθελοντές να ταξιδέψουν με την επόμενη πτήση. Τα κίνητρα αυτά είναι ένα χρηματικό ποσό ανάλογα με την εταιρεία και την πτήση και επιβεβαιωμένη κράτηση για την επόμενη πτήση. Ίσως και κάποιο γεύμα στο αεροδρόμιο για να περάσει ευκολότερα η επιπλέον αναμονή. Αν δεν παρουσιαστούν εθελοντές η εταιρεία επιλέγει στην τύχη αυτούς που θα αφήσει απ’ έξω. Δεν μπορεί να επιλέξει άτομα κάτω των 18 ετών, άτομα με ειδικές ανάγκες, ασθενείς και άτομα τρίτης ηλικίας.

Ωστόσο αυτό το δικαίωμα για υπεράριθμα εισιτήρια δεν το χρησιμοποιούν όλες οι αεροπορικές εταιρείες. Κάποιες δεν παίρνουν αυτό το ρίσκο καθώς δεν θέλουν να κινδυνεύσει η φήμη τους. Οι περισσότερες το κάνουν μόνο σε πτήσεις όπου έχουν εύκολες εναλλακτικές λύσεις. Αν δηλαδή μια αεροπορική εταιρεία έχει πέντε πτήσεις την ημέρα σε έναν προορισμό, είναι εύκολο να ζητήσει από τους επιβάτες να δώσουν τις θέσεις τους καθώς υπάρχει η δυνατότητα να τους βολέψει στην επόμενη πτήση. Αν όμως η επόμενη πτήση είναι την επόμενη μέρα ή μετά από μέρες, οι εταιρίες δεν παίρνουν το ρίσκο να πουλήσουν υπεράριθμα εισιτήρια καθώς αν γίνει η στραβή και παρουσιαστούν όλοι οι επιβάτες θα τις κοστίσουν ακριβά. Θα χρειαστεί να πληρώσουν στους επιβάτες εκτός από την αποζημίωση, έξοδα διανυκτέρευσης και διατροφής ή να εξασφαλίσουν εισιτήρια με άλλη αεροπορική εταιρεία που εκτελεί το συγκεκριμένο δρομολόγιο.

Υπάρχει όμως και κάτι ακόμη. Όταν η IATA θέσπισε αυτόν τον κανονισμό, δεν ήταν λίγοι οι επιβάτες που δεν παρουσιάζονταν να ταξιδέψουν καθώς τότε τα πράγματα ήταν πιο χαλαρά και εύκολα έπαιρνες τα χρήματα του εισιτηρίου πίσω ή το προγραμμάτιζες για άλλη πτήση χωρίς επιπλέον κόστος. Τώρα τα πράγματά δυσκόλεψαν. Οποιεσδήποτε αλλαγές στο εισιτήριο έχουν πρόστιμο και αν δεν παρουσιαστείς να ταξιδέψεις χάνεις τα λεφτά σου. Οπότε ελάχιστοι είναι αυτοί που δεν παρουσιάζονται να ταξιδέψουν. Έτσι οι εταιρείες δεν παίρνουν εύκολα αυτό το ρίσκο να εκδώσουν υπεράριθμα εισιτήρια. Έκτος και αν τους τύχει ένα γκρουπ που δεν χωρά ολόκληρο καθώς έχουν πουληθεί όλα τα υπόλοιπα εισιτήρια. Για να μην χάσουν το γκρουπ εκδίδουν επιπλέον εισιτήρια και μετά ζητούν εθελοντές να εγκαταλείψουν την πτήση.