Οι κινητήρες εσωτερικής καύσης βάσει του υπάρχοντος σχεδίου θα έπρεπε το 2035 να καταργηθούν ολοκληρωτικά. Η νέα πρόταση μειώνει τις εκπομπές CO2 από την εξάτμιση κατά 90% σε σχέση με το 2021. Το υπόλοιπο 10% των εκπομπών θα πρέπει να αντισταθμιστεί από βιώσιμα βιοκαύσιμα ή συνθετικά καύσιμα και πράσινο χάλυβα χαμηλών εκπομπών άνθρακα που υποχρεωτικά θα κατασκευάζεται στην Ευρώπη.
Η Ευρωπαϊκή Επιτροπή στις 16 Δεκεμβρίου ανακοίνωσε ότι μια ποικιλία συστημάτων μετάδοσης κίνησης, συμπεριλαμβανομένων των plug-in υβριδικών, των ηλεκτρικών οχημάτων με επέκταση αυτονομίας εμβέλειας (EREV), των υβριδικών αλλά και παραδοσιακών κινητήρων εσωτερικής καύσης θα μπορούν ακόμα να διαδραματίσουν ρόλο μετά το 2035.
Η Επιτροπή θα παρουσιάσει το λεπτομερές σχέδιο omnibus για την αυτοκινητοβιομηχανία με τις διατάξεις που περιγράφονται στις 16 Δεκεμβρίου στο Ευρωπαϊκό Κοινοβούλιο και το Συμβούλιο του επόμενου έτους.
«Ελπίζουμε ότι μπορεί να επιτευχθεί συμφωνία το συντομότερο δυνατό για να διασφαλιστεί η σταθερότητα», δήλωσε ο εκτελεστικός αντιπρόεδρος της Επιτροπής Στεφάν Σεγιούρν.
Ο καγκελάριος της Γερμανίας, Φρίντριχ Μερτς, ο οποίος είχε πιέσει σκληρά για την τροποποίηση των κανόνων του 2035, επαίνεσε την απόφαση. «Είναι καλό που η Επιτροπή ανοίγει τώρα τη ρύθμιση στον τομέα της αυτοκινητοβιομηχανίας ακολουθώντας το σαφές μήνυμα της γερμανικής κυβέρνησης», είπε.
Οι αυτοκινητοβιομηχανίες δήλωσαν ότι ο στόχος του 2035 θα ήταν αδύνατο να επιτευχθεί, με τη διείσδυση των EV να κυμαίνεται γύρω στο 18% φέτος έως τον Οκτώβριο, μόλις 10 χρόνια πριν από την εντολή μηδενικών εκπομπών. Η υιοθέτηση των EV ποικίλλει ευρέως: τα EV αποτελούν πλέον πλειοψηφία σε ορισμένες αγορές της Βόρειας Ευρώπης, αλλά η διείσδυσή τους στη Νότια και Ανατολική Ευρώπη κυμαίνεται σε μονοψήφια ποσοστά.
Τα πρόστιμα για την αποτυχία των στόχων εκπομπών θα μπορούσαν ενδεχομένως να ανέλθουν σε δισεκατομμύρια ευρώ. Οι αναθεωρημένοι κανόνες θα δώσουν τώρα στις αυτοκινητοβιομηχανίες την ευκαιρία να επανεκτιμήσουν δεκάδες δισεκατομμύρια σε επενδύσεις EV, μερικές από τις οποίες θα μπορούσαν να διοχετευθούν σε βιώσιμα καύσιμα και πιο αποδοτικά υβριδικά.
Οι αυτοκινητοβιομηχανίες θα λάβουν επίσης ένα μπόνους στους στόχους εκπομπών για το 2030, οι οποίοι θα είναι κατά μέσο όρο για το 2030-32, παρόμοιοι με τους στόχους του 2025.
Η Επιτροπή αντιμετώπισε ζητήματα οικονομικής προσιτότητας προσφέροντας «υπερπιστωτικά ποσοστά» άνθρακα για μικρά ηλεκτρικά οχήματα που κατασκευάζονται στην Ευρώπη. Προτρέπει επίσης ένα 10ετές πάγωμα των κανονισμών, το οποίο θα εξοικονομήσει χρήματα για την ανάπτυξη.

Τα μέτρα για την αύξηση των πωλήσεων μικρών αυτοκινήτων υποστηρίχθηκαν από τη Renault και τη Stellantis, αν και οι Επίτροποι δεν έφτασαν στο σημείο να προτείνουν κανόνες για τα ακόμα πιο μικρά αυτοκίνητα τύπου «kei» για την Ευρώπη.
Ένα άλλο επείγον αίτημα της Renault και της Stellantis, η ανακούφιση για τις εκπομπές ρύπων των εμπορικών φορτηγών, έγινε επίσης δεκτό. Τα φορτηγά, τα οποία αποδείχθηκαν ασύμφορα στον μαζικό εξηλεκτρισμό, θα έχουν επίσης μέσες εκπομπές το 2030-32 με χαμηλότερους στόχους.
Η ΕΕ ωστόσο απέρριψε πολλά άλλα αιτήματα του κλάδου. Δεν έγινε καμία αναφορά για το προτεινόμενο πάγωμα του «συντελεστή χρησιμότητας» για τα PHEV που καθορίζει τις εκπομπές τους, πράγμα που σημαίνει ότι τα PHEV θα πρέπει να γίνουν πιο αποτελεσματικά. Η real time παρακολούθηση των PHEV διαπίστωσε ότι οι χρήστες δεν τα φορτίζουν όσο συχνά θα έπρεπε, αυξάνοντας έτσι κατά πολύ τις εκπομπές σε πραγματικές συνθήκες.
Οι εταιρικοί στόλοι, οι οποίοι αποτελούν μεγάλο μέρος των πωλήσεων νέων αυτοκινήτων σε ορισμένες χώρες, θα πρέπει να πληρούν συγκεκριμένους στόχους χωρών για χαμηλές και μηδενικές εκπομπές. Οι premium αυτοκινητοβιομηχανίες, που βασίζονται σε αυτές τις πωλήσεις, είχαν αντισταθεί σε τέτοιες ποσοστώσεις.
Οι αυτοκινητοβιομηχανίες είχαν διαφορετικές αντιδράσεις στην πρόταση της ΕΕ. Η Volkswagen βρήκε το σχέδιο ήταν «ρεαλιστικό», ενώ η Renault είπε ότι οι εξαιρέσεις στα μικρά EV θα ήταν όφελος. Η BMW είπε το σχέδιο κινείται προς τη σωστή κατεύθυνση, αλλά προειδοποίησε ότι οι προγραμματισμένοι κανόνες CO2 και οι αυστηρές ποσοστώσεις ηλεκτροκίνησης των εταιρικών στόλων κινδυνεύουν να δημιουργήσουν μια «επιφανειακή λύση».
Η Volvo, η οποία ήταν μία από τις πρώτες αυτοκινητοβιομηχανίες που δεσμεύτηκε να γίνει αμιγώς ηλεκτρική, μια κίνηση στην οποία αργότερα υπαναχώρησε, δήλωσε ότι το πακέτο προτάσεων «κινδυνεύει να υπονομεύσει την ανταγωνιστικότητα της Ευρώπης για τα επόμενα χρόνια».
«Η Volvo έχει δημιουργήσει ένα πλήρες χαρτοφυλάκιο EV σε λιγότερο από δέκα χρόνια και είναι έτοιμη να γίνει πλήρως ηλεκτρική με μια γέφυρα υβριδικών μεγάλης εμβέλειας. Αν μπορούμε να το κάνουμε εμείς, μπορούν και άλλοι».
Η ACEA, το βασική ένωση ευρωπαϊκών αυτοκινητοβιομηχανιών, δήλωσε ότι η ΕΕ «έχει κάνει ένα πρώτο βήμα για τη δημιουργία μιας πιο ρεαλιστικής και ευέλικτης πορείας για την ευθυγράμμιση της απαλλαγής από τις εκπομπές άνθρακα με τους στόχους ανταγωνιστικότητας και ανθεκτικότητας».
Το πακέτο, ωστόσο, σύμφωνα με την ACEA «χρειάζεται πιο αποφασιστικά μέτρα για τη διευκόλυνση της μετάβασης τα επόμενα χρόνια». Ο «πράσινος» οργανισμός Transport & Environment, που είχε επικρίνει κάθε προσπάθεια αποδυνάμωσης ή τροποποίησης των στόχων εκπομπών, ανακοίνωσε ότι η ΕΕ «επέλεξε την πολυπλοκότητα από τη σαφήνεια».
«Η εκτροφή ταχύτερων αλόγων δεν θα μπορούσε ποτέ να σταματήσει την άνοδο του αυτοκινήτου. Κάθε ευρώ που εκτρέπεται σε plug-in υβριδικά είναι ένα ευρώ που δεν δαπανάται για ηλεκτρικά οχήματα, ενώ η Κίνα βρίσκεται σαφώς πιο μπροστά», δήλωσε ο εκτελεστικός διευθυντής της T&E, Γουίλιαμ Τοντς. «Η προσκόλληση στους κινητήρες εσωτερικής καύσης δεν θα κάνει τις ευρωπαϊκές αυτοκινητοβιομηχανίες μεγάλες ξανά».
Τα τελευταία χρόνια, οι αυτοκινητοβιομηχανίες είχαν προειδοποιήσει ότι η μετάβαση σε μηδενικές εκπομπές χωρίς «τεχνολογική ουδετερότητα» θα προκαλούσε εκτεταμένες απώλειες θέσεων εργασίας και χρεοκοπίες προμηθευτών. Είπαν ότι οι κανόνες κατέπνιξαν την καινοτομία απαγορεύοντας ουσιαστικά τους κινητήρες εσωτερικής καύσης υπέρ των αμιγώς ηλεκτρικών οχημάτων, των οποίων η αλυσίδα εφοδιασμού ελέγχεται σε μεγάλο βαθμό από Κινέζους και Ασιάτες παίκτες.
Η επιτροπή πραγματοποίησε οχτώ συναντήσεις υψηλού επιπέδου φέτος με ενδιαφερόμενους φορείς της αυτοκινητοβιομηχανίας ως μέρος ενός «στρατηγικού διαλόγου» για το μέλλον του κλάδου. Τα πρώτα συγκεκριμένα αποτελέσματα του διαλόγου ήρθαν τον Μάρτιο, όταν αποφασίστηκε ότι οι νέοι πιο αυστηροί κανόνες εκπομπών ρύπων θα επιμεριστούν σε τρία χρόνια.
Οι αυτοκινητοβιομηχανίες δήλωναν τότε ότι ο στόχος, ο οποίος αντιπροσώπευε περίπου 15% μείωση ρύπων, θα απαιτούσε μερίδιο αγοράς EV 20 έως 25%, κάτι εξαιρετικά δύσκολο να επιτευχθεί αφού η διείσδυση των EV κυμάνθηκε περίπου στο 14% το 2024.
Σε μια προσπάθεια να αποφύγουν πρόστιμα που θα μπορούσαν να ανέλθουν συνολικά σε δισεκατομμύρια ευρώ, πολλοί συνεργάστηκαν με πλήρως εξηλεκτρισμένες μάρκες όπως η Tesla ή εταιρείες με μεγάλη γκάμα αμιγώς ηλεκτρικών μοντέλων όπως η Volvo σε εγκεκριμένες από την ΕΕ δεξαμενές εκπομπών ρύπων.
Η ελάφρυνση των εκπομπών ήταν μέρος ενός «σχεδίου δράσης» για την ενίσχυση της ανταγωνιστικότητας της βιομηχανίας έναντι των Κινέζων αντιπάλων και εν μέσω της ανάσχεσης της μετάβασης στην ηλεκτροκίνηση.
Τα άλλα κύρια μέτρα του σχεδίου περιλάμβαναν:
- Επιτάχυνση της αναθεώρησης των στόχων για το 2030 και το 2035 — μια δέσμευση που επιτεύχθηκε στην ανακοίνωση της 16ης Δεκεμβρίου.
- Η υπόσχεση για «ίσους όρους ανταγωνισμού» έναντι των Κινέζων αντιπάλων, με συνεχή εστίαση στην ελάχιστη τιμολόγηση αντί των δασμών και στην ανάπτυξη κανόνων προέλευσης -ή τοπικού περιεχομένου- για τα EV.
- Μια κοινή πλατφόρμα για οχήματα που καθορίζονται από λογισμικό.
- Χρηματοδότηση για την ενίσχυση της καινοτομίας των μπαταριών, μια σιωπηρή παραδοχή ότι οι προσπάθειες για την κατασκευή εγχώριων gigafactories στην Ευρώπη είχαν αποτύχει.
- Μέτρα για την ενθάρρυνση των αυτόνομων αυτοκινήτων σε όλη την Ευρώπη. Η Γερμανία παραμένει η μόνη χώρα που επιτρέπει, υπό προϋποθέσεις, την αυτονομία Επιπέδου 3, η οποία αφήνει τον οδηγό να κάνει άλλα πράγματα, όπως να παρακολουθεί μια ταινία ή να στέλνει e-mail.
Διαβάστε ακόμη
Κοσμήματα αμύθητης αξίας που συνδέθηκαν με θρυλικές μορφές της ιστορίας
Για όλες τις υπόλοιπες ειδήσεις της επικαιρότητας μπορείτε να επισκεφτείτε το Πρώτο Θέμα
Σχολίασε εδώ
Για να σχολιάσεις, χρησιμοποίησε ένα ψευδώνυμο.