H Tesla είναι μια αμερικανική εταιρεία κατασκευής αμιγώς ηλεκτρικών αυτοκινήτων. Αλλά αυτό το ξέρατε.

Πέρσι πούλησε κοντά στο μισό εκατομμύριο οχήματα. Και αυτό μπορεί να το γνωρίζατε. Εκείνο που ενδεχομένως να σας έχει διαφύγει είναι ότι η χρηματιστηριακή αξία της Tesla, για να το πω χοντροκομμένα, η αξία της εταιρείας αν ήθελε σήμερα να την πουλήσει ο Έλον Μασκ, φτάνει τα 700 δισ. δολάρια.

Με μισό εκατομμύριο πωλήσεις, επαναλαμβάνω. Που σημαίνει ότι το 2020 πούλησε 9,5 εκατομμύρια οχήματα λιγότερα από την Toyota, της οποίας η αξία αποτιμάται στα 197 περίπου δισ. δολάρια.

Γεννάται με άλλα λόγια το εύλογο ερώτημα, πόθεν προκύπτει η αξία ενός προϊόντος, μιας εταιρείας;

Είναι δεδομένο ότι στη συγκεκριμένη περίπτωση παρεισφρέουν και άλλοι παράγοντες, όπως η προσωπική τεράστια επιρροή του Μασκ, αλλά αυτό που προφανώς εξακοντίζει την αξία της συγκεκριμένης εταιρείας είναι η προσδοκία ενός διαφορετικού αυτοκινητικού τοπίου μέσα στα επόμενα χρόνια. Θα μου πείτε ότι στην κούρσα του εξηλεκτρισμού έχουν μπει πλέον γερά οι περισσότεροι από τους παραδοσιακούς κατασκευαστές.

Συμφωνώ και επαυξάνω, λέγοντας ότι πολλά από τα ηλεκτρικά αυτοκίνητα αυτών των κατασκευαστών είναι φθηνότερα από τα Tesla και κάμποσα από αυτά καλύτερα, με αυστηρά αντικειμενικά κριτήρια.

Να υπενθυμίσω εδώ τα τεράστια προβλήματα που είχε η Tesla με την καθυστέρηση στην κατασκευή και παράδοση του Model 3, την αμφιλεγόμενη αξιοπιστία των συστημάτων αυτονομίας των μοντέλων της και βέβαια το γεγονός ότι η διάδοση των υποδομών που θα υποστηρίξουν τα ηλεκτρικά αυτοκίνητα είναι πολύ πιο αργή από τη ραγδαία εμφάνιση ολοένα και περισσότερων τέτοιων μοντέλων από όλες σχεδόν τις μάρκες. Τίποτα από αυτά δεν φαίνεται να έχει σημασία για την εκτίναξη της αξίας της.

Είναι η τεθλασμένη, η προσδοκία, ο μύθος, η ταύτιση του ονόματός της με το νέο μεγάλο όραμα.

Θα είναι φούσκα; Ουδείς γνωρίζει. Σίγουρα δεν είναι τυχαία η ανάδειξη της μάρκας ως της απόλυτης πρέσβειρας του εξηλεκτρισμού. Παρότι ακόμα και ο ίδιος ο Μασκ δεν ήξερε πώς θα καταλήξει το εγχείρημα όταν έμπαινε ως συνιδιοκτήτης το 2003, έδειξε αξιοθαύμαστη διορατικότητα ως προς τις εξελίξεις και ακόμα περισσότερη επιμονή στον στόχο.

Είναι βέβαιο ότι οι συγκυρίες βοήθησαν. Το dieselgate ήταν φαντάζομαι για την Tesla ένα αναπάντεχο αλλά απολύτως ευπρόσδεκτο δώρο. Δεν είναι τυχαίο που εισήλθε στη δεκάδα των εταιρειών με τη μεγαλύτερη χρηματιστηριακή αξία την αμέσως επόμενη χρονιά, το 2016.

Σε πιο μακροσκοπικό επίπεδο, την τελευταία δεκαετία εμπεδώνεται σε ολοένα και περισσότερους ανθρώπους η πεποίθηση (που είναι και η δυσάρεστη πραγματικότητα) ότι η κλιματική αλλαγή βρίσκεται υπό εξέλιξη και αν δεν θέλουμε να υποστούμε βαρύτατες συνέπειες που απειλούν την ίδια την επιβίωσή μας ως είδους στον πλανήτη, θα πρέπει να αλλάξουμε ρότα.

Η Tesla απολαμβάνει σήμερα το γεγονός ότι υπήρξε ο πρωτοπόρος. Εξαργυρώνει το γεγονός ότι τα αυτοκίνητά της έχουν ταυτιστεί με μια νέα τεχνολογία, η οποία θα έχει πολλαπλά οφέλη στο περιβάλλον σχεδόν στον βαθμό που τα εκτός δρόμου οχήματα είχαν ταυτιστεί για δεκαετίες με το όνομα της Jeep. Και μπορεί να πουλάει «μόλις» μισό εκατομμύρια αυτοκίνητα, αλλά μπορεί, έστω και ευφυολογώντας, να ισχυρίζεται ότι καμία άλλη μεγάλη αυτοκινητοβιομηχανία δεν πουλάει τόσα αμιγώς ηλεκτρικά αυτοκίνητα.

Η αξία, επομένως, μπορεί με καθαρά οικονομικούς όρους να βρίσκεται στο φαντασιακό της αγοράς, αλλά το ίδιο δεν γίνεται με κάθε επιτυχημένο προϊόν σε μια κοινωνία που έχει μάθει πλέον να λειτουργεί περισσότερο με φαντασιακούς και πολύ λιγότερο με πραγματιστικούς όρους; Μήπως η χρηματιστηριακή αξία της Ferrari, που υπερβαίνει τα 53 δισ. δολάρια, εδράζεται στις 8.500 πωλήσεις της;

Εξυπακούεται ότι και εδώ υπεισέρχονται απολύτως φαντασιακοί παράγοντες, απλώς διαφορετικού τύπου. Εδώ ο «μύθος» λειτουργεί σωρευτικά. Εδώ γίνεται εξαργύρωση διαφορετικών αναγκών. Εδώ έχει περισσότερη εξουσία το συναίσθημα, οι αγωνιστικές δάφνες, η ομορφιά, ο ήχος.

Η Tesla όμως αντιπροσωπεύει ένα μέλλον που φαίνεται ολοένα πιο αναπόδραστο και επομένως χρειάζεται έναν «ήρωα» που θα παλέψει για να είναι καλύτερο.

Πιθανόν τα ηλεκτρικά οχήματα να αποτελέσουν το «τέλος» της εποχής του φοβερού συναισθηματικού δεσίματος που είχαμε με το αυτοκίνητο, η εκτόξευση ωστόσο της Tesla πάνω από όλους τους παραδοσιακούς κατασκευαστές δείχνει πως -αν μη τι άλλο- ως είδος πάντα θα αναζητάμε ένα τοτέμ, με το οποίο θα μπορούμε να ταυτιστούμε, έστω και δια της τεθλασμένης…

Διαβάστε ακόμη

ΑΑΔΕ: Μαζικοί συμψηφισμοί οφειλών με επιστροφές φόρων, αποζημιώσεις ενοικίων και πάγιες δαπάνες

Eurometaux: Η ενεργειακή κρίση μπορεί να εκτροχιάσει το ευρωπαϊκό Green Deal

Γερμανικές εκλογές: Στα €100 εκατ. το κόστος της εκλογικής αναμέτρησης