Κατά τη διάρκεια της τελετής εγκαινίων στο νέο εργοστάσιο της Tesla στο Βερολίνο ο διευθύνων σύμβουλος της εταιρείας, Έλον Μασκ, παρέδωσε τα πρώτα γερμανικής κατασκευής Model Y σε ευχαριστημένους πελάτες, χόρεψε λίγο κοντά στη γραμμή συναρμολόγησης και πρόβλεψε ότι η Tesla θα φτάσει την ετήσια παραγωγή της σε 20 εκατομμύρια οχήματα μέχρι τις αρχές της δεκαετίας του 2030.

«Νομίζω ότι είναι φιλόδοξο, αλλά όχι αδύνατο, να μπορούμε να κατασκευάζουμε 20 εκατομμύρια αυτοκίνητα σε 10 χρόνια», είπε ο Μασκ απαντώντας σε ερωτήσεις εργαζομένων στο εργοστάσιο της Tesla.

«Και αυτός θα ήταν ένας καλός αριθμός γιατί υπάρχουν δύο δισεκατομμύρια αυτοκίνητα και φορτηγά στον κόσμο που χρησιμοποιούνται ενεργά, οπότε τα 20 εκατομμύρια ετησίως θα αποτελούσαν το 1% του παγκόσμιου στόλου ετησίως».

Μολονότι οι σκεπτικιστές της Wall Street θεωρούν ανέφικτο τον αριθμό των 20 εκατομμυρίων, ο στόχος του Μασκ να αντικαθιστά αυτοκίνητα και φορτηγά με κινητήρα εσωτερικής καύσης ανά τον κόσμο με ηλεκτρικά Tesla μόλις ξεκινά, με τη μεγάλη ώθηση που θα δώσει το gigafactory στο Βερολίνο και ένα νέο εργοστάσιο που θα ανοίξει τον επόμενο μήνα στο Όστιν του Τέξας.

Η Tesla επεκτείνει επίσης τις εγκαταστάσεις της στη Σαγκάη και παράγει περισσότερα οχήματα από το εργοστάσιό της στο Φρίμοντ της Καλιφόρνια, το οποίο ήδη βρίσκεται στο όριο της μέγιστης δυνατότητας παραγωγής.

Το σίγουρο, όμως, είναι ότι ο ανταγωνισμός από άλλες αυτοκινητοβιομηχανές θα ενταθεί. Νωρίτερα αυτό το μήνα η Cadillac ξεκίνησε την παραγωγή του ηλεκτρικού crossover Lyriq και το ηλεκτρικό pickup F-150 Lightning της Ford επισήμως πιστοποιήθηκε ότι θα έχει έως και 514 km (320 m) αυτονομίας, λίγες εβδομάδες πριν από την επίσημη κυκλοφορία του.

Η Tesla, από την άλλη πλευρά, θα καθυστερήσει το pickup της Cybertruck μέχρι το 2023. Βραχυπρόθεσμα πάντως είναι πιθανό να αυξήσει την παγκόσμια παραγωγή της από περίπου ένα εκατομμύριο οχήματα πέρυσι σε περισσότερα από δύο εκατομμύρια έως το 2024.

Ο Μασκ είπε ότι η Tesla εξετάζει τοποθεσίες για τα επόμενα εργοστάσια συναρμολόγησης και ότι μέχρι το τέλος του έτους θα γίνουν οι σχετικές ανακοινώσεις. Σύμφωνα μάλιστα με δηλώσεις που έκανε στο Twitter αυτή την εβδομάδα, η εταιρεία του «θα επεκταθεί ραγδαία» ως μέρος ενός ενημερωμένου master plan που θα ανακοινωθεί σύντομα.

«Οσο αυξάνουμε την παραγωγή και μπορούμε να ικανοποιήσουμε τη ζήτηση στις υπάρχουσες αγορές μας, τότε θα είμαστε σε θέση να επεκταθούμε και σε άλλες αγορές και να προσθέσουμε επιπλέον προϊόντα», δήλωσε ο Μασκ στο Βερολίνο.

Το γερμανικό εργοστάσιο αναμένεται να παράγει 500.000 οχήματα ετησίως σε πλήρη δυναμικότητα. Η J.P. Morgan εκτιμά ότι το εργοστάσιο θα κατασκευάσει 54.000 μονάδες φέτος, 280.000 το επόμενο έτος για να φτάσει στην μέγιστη δυναμικότητά του το 2025.

Το τελευταίο σχέδιο ανάπτυξης της Tesla θα λάβει υπόψη την άνευ προηγουμένου ζήτηση για τα δύο σεντάν και τα δύο crossover της εταιρείας, παρά τις μεγάλες αυξήσεις τιμών τον τελευταίο χρόνο.

Το άνοιγμα νέων εργοστασίων στην καρδιά της Ευρώπης και στις ΗΠΑ είναι ένα μεγάλο στοίχημα τόσο για την Tesla ως μάρκα όσο και για την αγορά ηλεκτρικών οχημάτων. Γίνεται μάλιστα εν μέσω μιας συνεχιζόμενης παγκόσμιας έλλειψης ημιαγωγών.

Η Tesla έχει αυξήσεις τις πωλήσεις της από 367.500 το 2019 σε σχεδόν μισό εκατομμύριο το 2020 και 936.172 πέρυσι. «Θα έπρεπε να πάμε σε άλλες βιομηχανίες για να βρούμε ανάλογη κλιμάκωση», δήλωσε ο Sam Fiorani, αντιπρόεδρος της εταιρείας προβλέψεων πωλήσεων οχημάτων AutoForecast Solutions. «Μου θυμίζει τα iPhone, ή ίσως ακόμη και πίσω τα cd. Καμία αυτοκινητοβιομηχανία δεν το έχει κάνει τόσο γρήγορα σε παγκόσμια κλίμακα».

Φυσικά, τα νέα εργοστάσια της Tesla θα χρειαστούν χρόνο για να αυξηθούν. Το εργοστάσιό της στην Κίνα, που άνοιξε μόλις πριν από δύο χρόνια, έχει τώρα δυναμικότητα 864.000 μονάδων. Η Tesla θέλει να κατασκευάσει ένα δεύτερο εργοστάσιο στην Κίνα συνολικής δυναμικότητας δύο εκατομμυρίων οχημάτων, σύμφωνα με το Reuters.

Η παραγωγή στο εργοστάσιο του Βερολίνου θα ανακουφίσει την πίεση από το εργοστάσιο της Κίνας, το οποίο προμήθευε την Ευρώπη με Model 3 και Model Y. Στο Φρίμοντ, όπου η Tesla κατασκευάζει επίσης το Model S και το Model X, η εταιρεία είπε ότι η δυναμικότητα θα μπορούσε ενδεχομένως να αυξηθεί από περίπου 450.000 σε 600.000 μονάδες τον χρόνο.

Η σημαντικότερη εξέλιξη στις ΗΠΑ, ωστόσο, είναι η έναρξη της παραγωγής στο εργοστάσιο του Οστιν. Η παραγωγή εκεί θα ξεκινήσει με το Model Y αλλά τελικά θα περιλαμβάνει το πολυαναμενόμενο Cybertruck της Tesla, ίσως το 2023. Η AutoForecast Solutions εκτιμά ότι το εργοστάσιο θα αυξήσει έως και 400.000 οχήματα τη δυναμικότητα παραγωγής του μέχρι το 2024.

Το εάν η Tesla θα επιτύχει κάποια στιγμή στο μέλλον τον στόχο παραγωγής των 20 εκατομμυρίων αυτοκινήτων εξαρτάται σε μεγάλο βαθμό και από συνθήκες πέρα ​​από τον έλεγχο της εταιρείας. Ακόμη και τα μισά να καταφέρει να πλησιάσει, τα  10 εκατομμύρια, θα την καθιστούσε μία από τις μεγαλύτερες  αυτοκινητοβιομηχανίες στον κόσμο σύμφωνα με τη σημερινή κατάταξη.

«Κανείς εκτός από την Tesla δεν έχει τη χωρητικότητα για τόσα ηλεκτρικά οχήματα και απολύτως κανένας δεν έχει το μερίδιο αγοράς στα αμιγώς ηλεκτρικά αυτοκίνητα που κατέχει αυτή τη στιγμή η Volksαμερικάνικη εταιρεία», είπε ο Fiorani.

Αλλά η μετάβαση από τους κινητήρες εσωτερικής καύσης στα EV βρίσκεται ακόμα στα σπάργανα και οι παραδοσιακές αυτοκινητοβιομηχανίες πραγματοποιούν τεράστιες επενδύσεις στα δικά τους εργοστάσια, καθώς και στην κατασκευή νέων μονάδων κατασκευής.

Αυτοκινητοβιομηχανίες όπως η Volkswagen, η General Motors, η Ford, η Hyundai Motor Group, ακόμη και η Toyota σχεδιάζουν δεκάδες ηλεκτρικά μοντέλα σε διάφορες κατηγορίες. Ηδη οι καταναλωτές έχουν σημαντικές επιλογές σε EV εκτός από την Tesla και πολλές μάλιστα σε χαμηλότερες τιμές.

«Η Tesla πρόκειται να χάσει οπωσδήποτε μερίδιο αγοράς επειδή ουσιαστικά όταν ξεκίνησε δεν είχε ανταγωνισμό», πρόσθεσε η Fiorani. «Δεν έχει σημασία αν η Tesla διπλασίασει ή τριπλασιάσει το μέγεθός της, η αγορά θα αναπτυχθεί και θα έρθουν άλλοι παίκτες».

Διαβάστε επίσης:

Πλειστηριασμοί: Άλλαξε χέρια το «ιερό ακίνητο» της ΔΟΥ Κατοίκων Εξωτερικού

Ρώσοι ολιγάρχες αναζητούν «ασφαλές καταφύγιο» στην Τουρκία- Γιατί είναι μια επικίνδυνη επιλογή

Η αγορά έργων τέχνης ξεπέρασε την πανδημία και κάθε… προσδοκία