-Χαίρετε, τα επιτελεία των κομμάτων συνεχίζουν να «μετρούν» τις επιπτώσεις στην κοινή γνώμη για να χαράξουν πολιτική, αλλά μη νομίζετε ότι η εικόνα αλλάζει ανά 24ωρο, «το συμβάν είναι τόσο τραγικό και έχει αγγίξει τόσο την κοινωνία που θέλει τον χρόνο του», λένε όσοι ασχολούνται με τις δημοσκοπήσεις.

Μέγαρο Μαξίμου

-Στο Μ.Μ. συνεχίζουν την «ιχνηλάτηση» με κυλιόμενες έρευνες, αλλά περισσότερο ασχολούνται -ο ίδιος ο Μητσοτάκης, προσωπικά- με την προετοιμασία των μέτρων για την ασφάλεια των τρένων. Έχει πολύ μεγάλη σημασία, λέει η πηγή στο Μ.Μ. «να τελειώνουμε το θέμα της λειτουργίας του ΟΣΕ και να δουλέψουν, έστω και έπειτα από έναν μήνα τα τρένα».

ΠΑΣΟΚ

-Πάντως, χθες το πιο ενδιαφέρον θέμα της «πολιτικής εξίσωσης» όπως εξελίσσεται σήμερα είναι τι γίνεται στο ΠΑΣΟΚ. Πρώτα απ’ όλα να ξεκαθαρίσουμε ότι το ΠΑΣΟΚ απ’ αυτό το τραγικό δυστύχημα δεν πήρε πόντο, ως αντιπολιτευόμενο κόμμα. Λέει λοιπόν η πηγή μου στα δημοσκοπικά ότι «του έκανε μεγάλη ζημιά ο Νικολάου», ήτοι ο επόπτης που έβαλε στη βάρδια τον μοιραίο σταθμάρχη, γιατί (ο Νικολάου) είναι ΠΑΣΟΚ και με τη βούλα. Εγώ το θεωρώ υπερβολικό να χρεώνεις ένα κόμμα για κάποιον… επόπτη που έβαλε τον σταθμάρχη, γιατί απλούστατα όλοι αυτοί οι τύποι του ΟΣΕ κάπου εκεί «στριφογυρνάνε» πολιτικά. Πάντως, για να ξαναγυρίσουμε στο θέμα μας, «το ΠΑΣΟΚ δεν πήρε τίποτα και μοιάζει να είναι εκτός κάδρου, δεν παίζει πουθενά», λέει η ίδια πηγή.

Άνοιγμα Ανδρουλάκη

-Εδώ όμως έχουμε έπειτα από καιρό μια κίνηση Ανδρουλάκη, που πηγαινοέρχεται μεταξύ Αθηνών και Βρυξελλών (για αποθεραπεία στο πόδι του, ακούω). Είπε χθες ερωτώμενος ότι «δεν λειτουργούν οι αυτοδυναμίες υπέρ του δημοσίου συμφέροντος και ας αφήσει ο Μητσοτάκης το θέμα της ακυβερνησίας», για να προσθέσει ότι είναι «θετικός στις συνεργασίες και το θέμα είναι να έχουμε μια καλή κυβέρνηση». Το δείγμα ότι… ζει και αναπνέει ο αρχηγός του ΠΑΣΟΚ, το έστειλε προφανώς γιατί αντιλαμβάνεται ότι ο πρωθυπουργός σε δεύτερη φάση, αργότερα, όταν θα περάσει η θλίψη και η οργή του κόσμου θα ξαναθέσει το ερώτημα, «αν δεν εκλεγεί αυτοδύναμη Ν.Δ. πώς θα κυβερνηθεί ο τόπος αφού δεν θέλει συνεργασίες ο κ. Ανδρουλάκης;». Φυσικά καλά κάνει ο αρχηγός του ΠΑΣΟΚ, γιατί αντιλαμβάνεται ότι έστω και έτσι -ύστερα από ένα τραγικό γεγονός- έχει την ευκαιρία να ξανατοποθετηθεί ως «χρήσιμο πολιτικό προϊόν» το κόμμα του. Σαν ένας τρίτος πόλος που θα βοηθάει να κυβερνηθεί η χώρα, αν δεν υπάρχει αυτοδυναμία. Το αποτέλεσμα δεν το γνωρίζω, γιατί ο Ν.Α. έχει κάνει τόσες… περιστροφές μέσα στους 18 μήνες που ανέλαβε την αρχηγία που μάλλον έχει προκαλέσει ζαλάδα και στο ίδιο του το κόμμα. Πάντως, στο εκλογικό κοινό σίγουρα θα χρειαστεί πολύ προσπάθεια να πείσει. Έχει όμως μια ευκαιρία, αρκεί να αφήσει τις θεωρίες του τύπου «να βρούμε έναν καλό άνθρωπο να βάλουμε για πρωθυπουργό» και όχι αυτόν που θα κερδίσει τις εκλογές. Αν και, επαναλαμβάνω, μέχρι τις 21 Μαΐου και μετά τις 2 Ιουλίου μεσολαβεί… πολιτικός αιώνας, τα νούμερα αλλάζουν και μια και δυο φορές ακόμα.

Τα σχέδια του Εμ. Γκριμάλντι για το λιμάνι του Ηρακλείου

-Μεγάλα σχέδια, που κάποιοι ισχυρίζονται ότι φτάνουν μέχρι την Κίνα, φαίνεται πως έχει για το λιμάνι του Ηρακλείου ο Εμ. Γκριμάλντι της Grimaldi Lines και των Μινωικών Γραμμών στην Ελλάδα. Οι δεσμευτικές προσφορές για το λιμάνι είναι προγραμματισμένο να κατατεθούν στις 31 Μαρτίου και προσφάτως έγινε στα πλαίσια της διαδικασίας, η επιτόπια επίσκεψη των ενδιαφερόμενων επενδυτών. Ενώ από τους άλλους τρεις ενδιαφερόμενους εμφανίστηκαν στελέχη, τον όμιλο Γκριμάλντι εκπροσώπησε ο ίδιος ο επιχειρηματίας. Συγκεκριμένα, ο Γκριμάλντι έκανε τις βόλτες του στις εγκαταστάσεις, ζήτησε πληροφορίες που τον ενδιέφεραν ενώ έκανε αρκετές και συγκεκριμένες ερωτήσεις για το αν υπάρχει χώρος όπου μπορεί να δημιουργηθεί car terminal, ο χώρος δηλαδή που παρκάρονται τα ΙΧ πριν προωθηθούν στους εμπόρους. Οι ερωτήσεις του Γκριμάλντι τράβηξαν την προσοχή, καθώς είναι γνωστό ότι ο όμιλός του, μεταξύ άλλων, διαθέτει και τον μεγαλύτερο στόλο πλοίων Ro Ro, δηλαδή μεταφοράς ΙΧ. Οι πληροφορίες μάλιστα στην αγορά φέρουν τον Γκριμάλντι να ενδιαφέρεται να χρησιμοποιήσει το λιμάνι του Ηρακλείου ως ενδιάμεσο σταθμό για να μεταφέρει ηλεκτρικά ΙΧ από την Κίνα.

Πιο κοντά στο Χρηματιστήριο το αεροδρόμιο Ελ. Βενιζέλος

-Κι αφού η συζήτηση ήρθε στις αποκρατικοποιήσεις, να συνεχίσω πάνω στο ίδιο θέμα λέγοντας πως επιτέλους φάνηκε φως στο βάθος του τούνελ για την εισαγωγή του αεροδρομίου Ελ. Βενιζέλος (ΕΛ. ΒΕΝ) στο Χρηματιστήριο. Συγκεκριμένα, ολοκληρώθηκε το σχετικό νομοσχέδιο που εκκρεμούσε και παίρνει τον δρόμο για τη Βουλή. Η ψήφιση του συγκεκριμένου νομοσχεδίου θα λύσει τα χέρια του Υπερταμείου για να υπογράψει το MoU μεταξύ των υφιστάμενων μετόχων του ΕΛ. ΒΕΝ.

Δικαστικά νέα: Απορρίφθηκαν τα ασφαλιστικά μέτρα Ηλιόπουλου, Αναγνωστόπουλος vs Πιζάντε 0 - 1

-Και εγκαταλείπω τις μάλλον βαρετές αποκρατικοποιήσεις για να περάσω στην ενότητα των δικαστικών της αγοράς, όπου αν οι καυγάδες είναι έντονοι βγαίνει σαφώς πιο συναρπαστικό θέμα. Μια τέτοια λοιπόν μετωπική σύγκρουση είναι αυτή του Μ. Ηλιόπουλου με την Τράπεζα Πειραιώς για τη MIG, όπου πέρασε και η χθεσινή (δεύτερη) ημέρα από την εκδίκαση της νέας αίτησης ασφαλιστικών μέτρων που κατέθεσε ο ακτοοπλόος εφοπλιστής  και η οποία τελικά απορρίφθηκε. Στο δικαστικό μέτωπο επίσης έγραφα τις προάλλες για email της αμερικάνικης δικηγορικής εταιρείας Lerman σχετικά με την κατάθεση μήνυσης από την κυπριακών συμφερόντων Secure Property Development & Investment PLC του Λ. Αναγνωστόπουλου κατά της Bluehouse του Β. Πιζάντε και των συνεταίρων του. Τα νεότερα είναι ότι ο Εισαγγελέας απέρριψε την έγκληση της SPDI αποφαινόμενος ότι η μήνυση δεν ήταν αληθής. Για αυτόν τον λόγο μάλιστα, η εισαγγελική διάταξη επέβαλε όλα τα δικαστικά έξοδα σε βάρος της SPDI. Η εξέλιξη αυτή δίνει νέο ενδιαφέρον στη διαμάχη των δυο εταιρειών στην Κύπρο.

Το ελληνικό deal με τους Ανιέλι

-Και μέσα στη θύελλα των αγορών, ήρθε ένα deal 110 εκατ. ευρώ με την εξαγορά της ελληνικής startup Augmenta από τον κολοσσό CNH Industrial. Πρόκειται για έναν από τους κορυφαίους παραγωγούς μηχανολογικού εξοπλισμού και υπηρεσιών, στην οποία ανήκουν εταιρείες όπως η New Holland και η Steyr. Η CNH Industrial, που έχει βασικό μέτοχο την πολυεθνική επενδυτική εταιρεία Exor, η οποία με τη σειρά της ελέγχεται από τη γνωστή οικογένεια Ανιέλι, είχε προ ετών αποκτήσει ποσοστό στην Augmenta και βλέποντας τη δυναμική και τις προοπτικές της προχώρησε στην εξαγορά της. Η ελληνική start up θεωρείται παγκοσμίως πρωτοπόρος στις τεχνολογίες τεχνητής νοημοσύνης και αυτοματισμού στη γεωργία ακριβείας. Το μέγεθος της επιτυχίας γίνεται ακόμη μεγαλύτερο εάν αναλογιστείτε πως η Augmenta ιδρύθηκε πίσω στο 2016 από δύο φοιτητές πληροφορικής στο Πανεπιστήμιο Θεσσαλίας, υποστηρίχθηκε από το πρόγραμμα egg της Eurobank, πήρε χρηματοδότηση από το Μarathon VC και το Hardware Club και σήμερα έχει πελάτες σε πάνω από 20 χώρες.

Πληρώνονται οι μέτοχοι της Πλαίσιο

-Σήμερα ξεκινά η καταβολή του προσφερόμενου τιμήματος (4,58 ευρώ) σε όσους αποδέχθηκαν τη δημόσια πρόταση για την Πλαίσιο Computers. Η οικογένεια Γεράρδου πέτυχε να συγκεντρώσει το 97,98% του μετοχικού κεφαλαίου και τώρα προχωρά στην άσκηση του δικαιώματος εξαγοράς (squeeze-out) και για το εναπομείναν ποσοστό. Θα ακολουθήσει η σύγκληση γενικής συνέλευσης για να επικυρωθεί η απόφαση για διαγραφή από το Χ.Α. και στη συνέχεια η σχετική αίτηση προς την Επ. Κεφαλαιαγοράς. Μετά από όλα αυτά θα πούμε στην Πλαίσιο «αντίο» από το Χρηματιστήριο.

Μήπως δούλευες στη Lehman Brothers;

-Χωρίς να το καταλάβουμε ιδιαίτερα, οι αγορές βρέθηκαν και πάλι στη δίνη μιας νέας κρίσης. Οι εποπτικές αρχές σε ΗΠΑ και Βρετανία αντέδρασαν έγκαιρα, Goldman Sachs και άλλοι μεγάλοι των αγορών δίνουν καθησυχαστικές διαβεβαιώσεις πως ενώ μέχρι και ο Μπάιντεν προσπάθησε να ηρεμήσει τους καταθέτες. Στο ερώτημα αν η κρίση έχει φτάσει στην Ελλάδα η απάντηση είναι “ναι”. Αυτό που συνέβη χθες στο Χρηματιστήριο ήταν επίπτωση της κρίσης. Κάποια ξένα χαρτοφυλάκια που έχασαν χρήματα βγήκαν πωλητές σε τραπεζικές και μη μετοχές. Ας ευχηθούμε οι επιπτώσεις να μείνουν εδώ και να μην περάσουν στα επόμενα στάδια π.χ. στα ομόλογα. Στο μεταξύ, στις ΗΠΑ που καταρρέουν τράπεζες η προτεραιότητα είναι τη ζημιά να την πληρώσουν οι μέτοχοι και όχι οι καταθέτες. Σημειώστε πως το υπ’ αριθμόν 2 στέλεχος της Silicon Valley Bank, ήταν Νο3 στέλεχος στην Lehman Brothers την εποχή που κατέρρευσε. Τα προβλήματα δεν φεύγουν… ανανεώνονται.

Πόσο πιθανό είναι να σταματήσει η άνοδος των επιτοκίων

-Η πίεση και οι «παροτρύνσεις» των αγορών, προς τις κεντρικές τράπεζες (Ευρώπης και Αμερικής), να αναστείλουν την ανοδική πορεία των επιτοκίων, είναι σαφής και δεδομένη. Αν όμως η Lagarde και ο Powell σταματήσουν τώρα, υποκύπτοντας στις πιέσεις, θα χάσουν τα τελευταία ψήγματα αξιοπιστίας της αντιπληθωριστικής πολιτικής τους. Γι’ αυτό -και παρά τις συμβουλές της Goldman Sachs και άλλων επωνύμων της αγοράς- τόσο η Lagarde όσο και ο Powell είναι υποχρεωμένοι να σταματήσουν την πολιτική των αρνητικών επιτοκίων. Ακόμη και σήμερα, παρά τις αυξήσεις, τα επιτόκια των κεντρικών τραπεζών είναι αρνητικά, δηλαδή χαμηλότερα από τον ρυθμό αύξησης των τιμών. Με λίγα λόγια, αν οι κεντρικοί τραπεζίτες αναστείλουν τις προσπάθειές τους για χαλιναγώγηση του πληθωρισμού, μέσω της νομισματικής πολιτικής, θα δημιουργήσουν περισσότερα προβλήματα απ΄ όσα θα λύσουν. Αύριο η Lagarde θα δώσει τη δική της απάντηση με αύξηση μισής μονάδας στα επιτόκια του ευρώ που ανεβαίνουν στο 3%. Την άλλη εβδομάδα περιμένουμε τη FED που ίσως επιβραδύνει κάπως τον ρυθμό με αύξηση 1/4 της μονάδας.

Κίνδυνος μετάδοσης στην Ευρώπη;

Το μεγάλο πρόβλημα με τις «μικρές» αμερικανικές τράπεζες δεν είναι το πού επένδυσαν τα λεφτά τους, αλλά ο τρόπος αποτίμησης των επενδύσεών τους. Μετά την άνοδο των επιτοκίων, οι τιμές των ομολόγων έπεσαν αλλά δεν «πέρασαν» στα χαρτοφυλάκιά τους. Οι Αρχές εγγυώνται το σύνολο των καταθέσεων της SVB και της Signature Bank. Θα συνεχίσουν να εγγυώνται τις καταθέσεις και για τη First Republic και την Charles Schwamb; H ταχύτητα με την οποία κινήθηκε το σύστημα στις Η.Π.Α. και τη Βρετανία είναι εντυπωσιακή, δεν συνεπάγεται όμως εξαφάνιση του προβλήματος. Στην Ευρώπη μόνον η Credit Suisse αναζητά κεφάλαια αυτή την εποχή για να σταθεί στα πόδια της και η προσπάθειά της συναντά δυσκολίες, οι οποίες ενδεχομένως να αντιμετωπιστούν από το ελβετικό κράτος. Οι υπόλοιπες τράπεζες στην Ευρώπη εμφανίζουν κέρδη και κεφαλαιακή άνεση. Με δεδομένο ότι η Christine Lagarde ως τώρα δεν αντιμετώπισε τον πληθωρισμό με την ίδια επιθετική αγωγή που ακολουθούν οι Αμερικανοί, αν τα επιτόκια παραμείνουν στο 3% με 4% το πρόβλημα στην Ευρώπη δείχνει διαχειρίσιμο.

Δεν ήξερες, δεν ρώταγες...

-Δεν έχουν καλά-καλά συμπληρωθεί 45 ημέρες που τοποθετήθηκε νέος Διευθύνων Σύμβουλος στα ΕΛΤΑ και ξεκίνησαν φήμες ότι σκοπεύει να παραιτηθεί. Η κατάσταση στα ΕΛΤΑ είναι δύσκολη και περίπλοκη (όχι ότι δεν το ξέραμε) ενώ τα πάσης φύσεως συμφέροντα που αναπτύχθηκαν τα τελευταία πολλά χρόνια αντιστέκονται στις αλλαγές (και αυτό το ξέραμε). Συνεπώς, αναρωτιέμαι γιατί κυκλοφόρησε στην αγορά αυτή η φημολογία;