-Χαίρετε, με ρωτούν τι γνωρίζω για τα δημοσκοπικά αποτελέσματα της επισκέψεως Μητσοτάκη στην Αμερική, αν δηλαδή κέρδισε τίποτα από την -ομολογουμένως εντυπωσιακή- παρουσία του εκεί. Απαντώ, γιατί έκανα ρεπορτάζ, χθες ξεκίνησαν οι «ερευνητές» του Μ.Μ. τις μετρήσεις και θα έχουν μία ολοκληρωμένη εικόνα το ΣΚ, ίσως «έτρεξαν» και ορισμένα Focus groups που κάνουν και σ’ αυτά βεβαίως φαίνονται τα καλά αποτελέσματα. Τώρα, ο Πρωθυπουργός έχει μπροστά του επίσκεψη στη Βοστώνη και ομιλία και μετά το κλασικό Forum του Νταβός. «Αν συνεχίσουμε έτσι δεν θα χρειαστεί καν να αλλάξουμε τον εκλογικό νόμο που δεν το θέλει και ο πρόεδρος», λέει η πηγή μειδιώντας, γιατί πράγματι έξω η εικόνα του είναι αψεγάδιαστη. Να σημειώσω πάντως ότι ο Ανδρουλάκης, που σχολίασε σχετικώς ευμενώς την ομιλία του Μητσοτάκη στο Κογκρέσο, κάτι ξέρει. Η κοινή γνώμη που αμφιταλαντεύεται δεν γουστάρει ακρότητες και υπερβολές και πάντως όχι την αγριόφατσα του Σκουρλέτη να δηλώνει ότι «το ταξίδι είχε αποτύχει από πριν αρχίσει». Κι εδώ θέτω ένα… φιλοσοφικό ερώτημα, τι μέλλον έχει ένα κόμμα που εκλέγει δεύτερη στη σειρά τη Ρένα Δούρου; Εδώ πρέπει να… σηκώνει και ο Τσίπρας τα χέρια ψηλά.

To Milos αρέσει κι έχει ζήτηση

-Μου λένε ότι υπάρχουν σκέψεις για να πουληθεί το νέο ξενοδοχείο «Μilos» (μαζί με το τέλειο εστιατόριο) στο κέντρο της Αθήνας, στην οδό Κολοκοτρώνη, μια ανάσα από το Σύνταγμα. Γιατί όχι, όλα μια τιμή έχουν, κι αν υπάρχει καλός αγοραστής, όλα γίνονται. Άλλωστε, τώρα τα ξενοδοχεία στην Αθήνα είναι η πιο hot επένδυση, αρκεί να μην αποδειχθεί φούσκα.

Οι διακανονισμοί στους λογαριασμούς ρεύματος πάνε σύννεφο

-Για τα καλά μάς έχουν τσουρουφλίσει λόγω πολέμου και Πούτιν οι λογαριασμοί ρεύματος και πλέον οι διακανονισμοί πάνε σύννεφο. Σε λίγο αυτοί που μπορούν να πληρώσουν θα είναι η μειοψηφία γιατί οι οικογενειακοί προϋπολογισμοί καταρρέουν. Στελέχη μεγάλων παρόχων αναφέρουν πως τα αιτήματα για διακανονισμούς έχουν υπερδιπλασιαστεί σε σχέση με ένα εξάμηνο νωρίτερα και κορυφώνονται κάθε φορά που οι καταναλωτές παίρνουν... τα “ραβασάκια” και βλέπουν την αύξηση λόγω ρήτρας αναπροσαρμογής. Όπως είναι φυσικό, έχουν αυξηθεί και τα φέσια, ωστόσο επιμερίζονται διαφορετικά σε κάθε εταιρεία. Δηλαδή, όσες είχαν προβλέψει να κάνουν σοβαρό screening στους πελάτες τους βρίσκονται σε καλύτερη κατάσταση σε σχέση με άλλες που είχαν κινηθεί πιο επιθετικά, με μεγάλες προσφορές κι έκαναν δεκτή κάθε αίτηση που έφθανε στα γραφεία τους.

Σπάνε margin call – Πουλάνε οι ξένοι…

-Δεν καταρρέουν όμως μόνον οι οικογενειακοί προϋπολογισμοί. Καταρρέουν και τα Χρηματιστήρια. Από χθες μας προειδοποιούσαν τα futures της Wall Street. Ήρθε αργότερα η μεγάλη πτώση των δεικτών στη Wall Street και το κακό διευρύνθηκε. Στη ρηχή ελληνική αγορά κάποια margin call ξεπέρασαν τα όριά τους κι έπρεπε να ρευστοποιηθούν οι μετοχές που τα στήριζαν. Aυτοί -μαζί με τους συντηρητικούς αλλοδαπούς διαχειριστές, που προσπαθούν να σώσουν οτιδήποτε κι αν σώζεται- έφεραν την κατάρρευση. Αύριο κλείνουν τα 722 Συμβόλαια του μήνα στο Χρηματιστήριο παραγώγων. Όταν ο Τραπεζικός δείκτης χάνει 16,5% της αξίας του μέσα σ’ έναν μήνα, είναι φυσιολογικό ότι κάποιοι πρέπει να πουλήσουν ό,τι απέμεινε ως αξία, για να περιορίσουν τη ζημιά. -Πολύ σωστά αντέδρασε ο ΟΤΕ που βρήκε χθες ευκαιρία να ενεργοποιήσει το πρόγραμμα αγοράς ιδίων μετοχών, την ώρα που όλα γύρω του κατέρρεαν και έκλεισε με κέρδη. Το ίδιο αποφάσισε να κάνει και ο Κ. Χαλιωρής των Πλαστικών Θράκης (+2,26% στα 4,3€) ο οποίος -με καθυστέρηση ενός έτους, τώρα που όλα πέφτουν- ξοδεύει ελάχιστα χρήματα κάθε μέρα για να ξεχωρίσει η μετοχή του σαν τη μύγα μεσ’ το γάλα. Από την πλευρά της Cenergy (+2,31% στα 3,3€), οι φήμες θέλουν σημαντικές ανακοινώσεις μέσα στις επόμενες μέρες, ενώ ο ΟΠΑΠ κράτησε την αξιοπρέπειά του ως κλασική cash cow μετοχή. Για τις τράπεζες υπάρχει πάντα η αγωνία της αναζήτησης ποιοτικών εποπτικών κεφαλαίων.

Οι απαντήσεις στον γρίφο του ΟΤΕ

-Πάντως, η περίπτωση του OTE είναι αξιοσημείωτη γιατί, σε μια μέρα που τα πάντα κατέρρεαν, έκλεισε με κέρδη 6,01% στα 17,98 ευρώ, στο υψηλότερο σημείο της μέρας. Είναι μια “παρά φύσιν” επίδοση που δεν είναι εύκολα ερμηνεύσιμη. Η στήλη αναζήτησε απαντήσεις και σας παρουσιάζει τα τέσσερα σενάρια που κυκλοφορούν στην αγορά: 1) προχώρησε ο ΟΤΕ σε επιθετικό buy back 2) window dressing ενόψει του MSCI rebalancing, γιατί λογικά θα έχει outflows που θα πάνε σε ΕΤΕ και ΜΥΤΙΛΗΝΑΙΟ 3) επίκειται δημόσια πρόταση (μόνιμο σενάριο που επανέρχεται σταθερά, όπως και τώρα, επειδή ελέγχει το 50+1 των μετοχών – αν και ο νόμος δεν υποχρεώνει σε δημόσια πρόταση εφόσον η υπέρβαση του ορίου έχει συντελεστεί με buy back 4) λόγω της συμφωνίας με τον Ολυμπιακό για τα δικαιώματα (άσχετο, αλλά επίκαιρο). -Η στήλη αφού έριξε τα κόκαλα (σχεδόν κι όλοι οι άλλοι στην αγορά μαντεύοντας πηγαίνουν) καταλήγει ότι η πιθανότερη ερμηνεία για το +6,01% του ΟΤΕ είναι συνδυασμός του σεναρίου Νο1 με το σενάριο Νο2. Ήτοι, επιθετικό buy back και window dressing, με αποτέλεσμα να δημιουργηθεί δυναμική. Αν η ερμηνεία είναι σωστή θα φανεί τις αμέσως επόμενες ημέρες, καθώς θα πρέπει να ανακοινώσουν το buy back.

Ο πωλών τοις μετρητοίς στην αγορά ΙΧ

-Είναι γνωστά τα προβλήματα παράδοσης που αντιμετωπίζει η (παγκόσμια άρα και η) ελληνική αγορά αυτοκινήτου, ωστόσο τα μηνύματα κρίνονται ελπιδοφόρα αφού ακόμη και σ’ αυτόν τον δύσκολο μήνα Μάιο, εν μέσω πολέμου, ακρίβειας καυσίμων, καθυστερήσεων στα λιμάνια και αδυναμία έγκαιρης παράδοσης οχημάτων, κυκλοφορούν ήδη 4.500 νέα οχήματα. Εξαιρετικά ενδιαφέρον είναι το γεγονός ότι από τους 44 εισαγωγείς αυτοκινήτων που δραστηριοποιούνται στην ελληνική αγορά, μόνον ένας έχει μηδενικό δανεισμό, άρα ουδόλως ανησυχεί από την επικείμενη αύξηση των επιτοκίων. Είναι ο επιχειρηματικός όμιλος που εισάγει τα Hyundai, τα ΚIΑ και τα SEAT. Επικεφαλής είναι ο Γιώργος Βασιλάκης, ο αδελφός του Ευτύχη Βασιλάκη της Aegean και Πρόεδρος του Συνδέσμου Εισαγωγέων Αντιπροσώπων Αυτοκινήτων & Δικύκλων (ΣΕΑΑ).

Στην Αθήνα ο Κομάρεκ με το βλέμμα στη Μ. Βρετανία

-Στην Αθήνα βρίσκεται αυτές τις ημέρες ο Κάρελ Κομάρεκ, επικεφαλής της Allwyn (Sazka Group) που αποτελεί βασικό μέτοχο του ΟΠΑΠ. Χθες υποδέχθηκε τον πρωθυπουργό Κυριάκο Μητσοτάκη για την τελετή παράδοσης του έργου ανακαίνισης από τον ΟΠΑΠ, στο πλαίσιο του προγράμματος Εταιρικής Κοινωνικής Ευθύνης του Οργανισμού, των παιδιατρικών νοσοκομείων «Η Αγία Σοφία» και «Παναγιώτης και Αγλαΐα Κυριακού», στα δυο δηλαδή σημαντικότερα, παλαιότερα και μεγαλύτερα παιδιατρικά πανεπιστημιακά νοσοκομεία στην Ελλάδα. Ο Τσέχος επιχειρηματίας -που συχνά-πυκνά έρχεται στη χώρα μας, καθώς οι δραστηριότητές του εδώ μεγαλώνουν- την περίοδο αυτή έχει ρίξει το βάρος της προσοχής του στη Μ. Βρετανία καθώς η Camelot, ο επί σειρά ετών διαχειριστής της National Lottery, κινείται δικαστικά αντιδρώντας στην ανάληψη, έπειτα από διαγωνισμό, της λειτουργίας της βρετανικής κρατικής λοταρίας από την Allwyn.

ΟΙ ΑΕΕΑΠ και το Χρηματιστήριο

-Η είσοδος μιας οποιασδήποτε Ανώνυμης Εταιρείας Επενδύσεων σε Ακίνητη Περιουσία (ΑΕΕΑΠ) στο Χρηματιστήριο, δεν είναι πλέον μια εύκολη υπόθεση. Το γεγονός ότι καλούνται π.χ. να δείξουν στοιχεία πως τον Δεκέμβριο του 2021, διέθεταν ακίνητα με συγκεκριμένη αξία και απόδοση, δεν σημαίνει ότι τα στοιχεία αυτά θα ισχύσουν και φέτος. Ο πληθωρισμός, τα επιτόκια και η μείωση του διαθέσιμου εισοδήματος δεν εγγυώνται διατήρηση των αποδόσεων. Η Επιτροπή Κεφαλαιαγοράς, όταν αξιολογεί φακέλους υποψήφιων προς εισαγωγή στο Χρηματιστήριο ΑΕΕΑΠ, έχει να λύσει ένα πακέτο δύσκολων εξισώσεων, με πολλές άγνωστες παραμέτρους.

O Τουρισμός αλλάζει τα ποσοστά του…

-Οι αριθμοί, οι προβλέψεις, οι κρατήσεις και το γενικότερο κλίμα στην τουριστική αγορά δείχνουν ότι η Ελλάδα φέτος το καλοκαίρι θα γνωρίσει πρωτόγνωρα μεγέθη εσόδων από τον Τουρισμό. Η συμμετοχή του Τουρισμού μέχρι σήμερα εκτιμάται σε 17% του Ακαθάριστου Εθνικού Εισοδήματος. Επειδή όμως φέτος, λόγω πανδημίας, ακρίβειας και αναταραχής στην εφοδιαστική αλυσίδα, οι άλλοι τομείς της οικονομίας υπο-αποδίδουν, θεωρείται σίγουρο ότι η συμβολή του Τουρισμού στο ΑΕΠ θα είναι πολύ μεγαλύτερη. Είναι όμως απαραίτητο να επιμηκυνθεί όσο το δυνατόν περισσότερο η τουριστική περίοδος και -το σημαντικότερο- να ενεργοποιηθεί η Ελλάδα σε περισσότερο «μόνιμες τουριστικές ροές», δηλαδή σε συγκεκριμένους κλάδους του Τουρισμού που δεν θα επηρεάζονται από τη μόδα των bloggers και των tour operators.