Πριν από μερικές ημέρες έγινε γνωστό το ύψος της επένδυσης –«μαμούθ» από μεγάλη ευρωπαϊκή αυτοκινητοβιομηχανία, με κεφάλαια τα οποία εκτιμάται ότι θα αγγίξουν περίπου το 1,7 δισ. δολάρια. 

Και… γιατί υπολογίζεται σε δολάρια; Επειδή σκοπό της αποτελεί η διεύρυνση των δραστηριοτήτων της συγκεκριμένης εταιρείας στον τομέα της ηλεκτροκίνησης στην άλλη άκρη του Ατλαντικού ωκεανού, στην μεγάλη αγορά των Η.Π.Α. για να είναι πιο ακριβές και γενικότερα της Βόρειας Αμερικής προφανώς.

Χρήματα που συσχετίζονται με την υλοποίηση ενός ευρύτερου πλάνου για μετατροπή

εγκαταστάσεων με τέτοιο τρόπο ώστε να γίνουν κατάλληλες για την παραγωγή ηλεκτρικών οχημάτων και παράλληλα την κατασκευή υποδομών για αντίστοιχη παραγωγή μπαταριών.

Φυσικά, δεν είναι η μόνη αυτοκινητοβιομηχανία η οποία επενδύει ποσά δισεκατομμυρίων σε Ευρώπη και ΗΠΑ, ούτε η μόνη που θέτει τον ίδιο στόχο.

Δηλαδή, την ενίσχυση των προσπαθειών του κλάδου για την καταπολέμηση της κλιματικής αλλαγής, κάτι που αυτονόητα συναρτάται με δυο παραμέτρους:

Πρώτον, οι ισχυροί όμιλοι να πετύχουν μια ιδιαίτερα σημαντική μείωση των εκπομπών CO2 των αυτοκινήτων/οχημάτων τους καθ’ όλη τη διάρκεια του κύκλου ζωής τους έως το 2030 και δεύτερον να αυξήσουν τις παγκόσμιες πωλήσεις τους ώστε ένα μεγαλύτερο μέρος αυτών να προέρχεται από ηλεκτρικά οχήματα με μπαταρία έως το 2030.

Κάποιες αυτοκινητοβιομηχανίες θέτουν τον πήχη στην μια περίπτωση στο 40% και στην δεύτερη σε ένα 50%, αν και οι αριθμοί θεωρούνται ενδεικτικοί και όχι απόλυτοι ως μ.ο.

Πόσο μάλλον αν αναλογισθεί κανείς ότι η εν λόγω αυτοκινητοβιομηχανία προωθεί το μεγαλύτερο ποσό αυτής της επένδυσης, περί το 1 δισ. δολ., για την επέκταση του εργοστασίου της επί αμερικανικού εδάφους για την κατασκευή ηλεκτρικών οχημάτων.

Τα υπόλοιπα κεφάλαια θα διατεθούν για την κατασκευή μιας νέας εγκατάστασης συναρμολόγησης μπαταριών υψηλής τάσης.

Γενικότερα, οι αυτοκινητοβιομηχανίες εκπονούν σχέδια για την παραγωγή νέων μοντέλων τους τα επόμενα χρόνια, ως το 2030 τουλάχιστον, με φόντο την ηλεκτροκίνηση και παράλληλα ορισμένες εξ αυτών ανακοινώνουν αυτή την εποχή νέες συνεργασίες με εταιρείες τεχνολογίας για την προμήθεια ειδικών υλικών όπως π.χ. αυτά που θα αυξάνουν την ενεργειακή απόδοση των μπαταριών για ηλεκτρικά ΙΧ ή άλλα οχήματα, θα βελτιώνουν την ταχύτητα φόρτισης κ.α.

Οι εκπομπές CO2 από την παραγωγή μπαταριών θα μειωθούν, επίσης, σε μεγάλα ποσοστά και μέσω της μερικής χρήσης δευτερογενούς υλικού λιθίου, κοβαλτίου και νικελίου, καθώς και ανανεώσιμης ενέργειας.

Εργοστάσιο ευρωπαϊκής αυτοκινητοβιομηχανίας εφαρμόζει πιλοτικά μία νέα τεχνολογία καυστήρα, η οποία επιτρέπει στα στεγνωτήρια χρωμάτων να λειτουργούν με «πράσινο» υδρογόνο και ανοίγει το δρόμο για τη μείωση των εκπομπών CO2 από την πιο εντατική χρήση του φυσικού αερίου, που αποτελεί ένα ορυκτό καύσιμο.

Αυτοκίνητα, λεωφορεία και… τρένα

Από την πλευρά των Κινεζών δε, βρίσκεται σε εξέλιξη μια μεγάλη αντεπίθεση στην παραγωγή και πώληση ηλεκτρικών οχημάτων, με κατακόρυφη αύξηση του αριθμού των αυτοκινήτων ιδιωτικής χρήσης, αλλά και ηλεκτροκινούμενων επαγγελματικών οχημάτων και λεωφορείων μέσα στο 2020.

Μάλιστα, λέγεται στην αγορά ότι οι Ασιάτες μπαίνουν πιο αποφασιστικά και πιο δυναμικά στον ανταγωνισμό έναντι Ευρωπαίων και Αμερικανών, διατηρώντας (θεωρητικά) κάποια συγκριτικά πλεονεκτήματα, όπως η δυνατότητα κατασκευής μπαταριών μεγαλύτερης διάρκειας και φθηνότερων αυτοκινήτων.

Δίχως αμφιβολία, οι αυτοκινητοβιομηχανίες του πλανήτη εισέρχονται σε έναν ακήρυχτο «πόλεμο»  πολλών δισ. σε έναν αναπτυσσόμενο κλάδο, καθώς αναγκαστικά και μη αναμένεται ότι τα προσεχή χρόνια ολοένα και περισσότεροι καταναλωτές/οδηγοί θα στρέφονται προς την αγορά ενός ηλεκτρικού αυτοκινήτου. Είτε πρόκειται για ιδιώτες, είτε για επαγγελματίες.

Κορυφαία εταιρεία κατασκευής EVs από την Κίνα αναφέρει χαρακτηριστικά ότι δεν εστιάζει μόνο στην κατασκευή plug-in υβριδικών και αμιγώς ηλεκτρικών οχημάτων (επιβατικά αυτοκίνητα, λεωφορεία αστικών και υπεραστικών διαδρομών, ταξί, οχήματα υπηρεσιών κοινής ωφέλειας, οχήματα εργοταξίων και μεταφορών).

Στα αντικείμενα της περιλαμβάνονται η έρευνα και ανάπτυξη μπαταριών και συστημάτων αποθήκευσης ηλεκτρικής ενέργειας, προηγμένων ηλεκτρονικών ειδικά για «πράσινες» ενεργειακές λύσεις και συστημάτων ηλεκτροκίνητων υπέργειων σιδηροδρόμων μονής τροχιάς!