Η νέα «βουτιά» που καταγράφει η μετοχή της Tesla, στη συνεδρίαση της Δευτέρας στη Wall Street, κοντά στο 4%, είναι μόλις ένα πρώτο… δείγμα από τη δύσκολη εβδομάδα που έχει μπροστά της η αυτοκινητοβιομηχανία του Έλον Μασκ.

Τα «μαύρα σύννεφα» συσσωρεύονται συνεχώς και τα αρνητικά προγνωστικά για τα αποτελέσματα του πρώτου τριμήνου, που θα δημοσιευτούν την Τρίτη, δύσκολα μπορούν να… θεωρηθούν ως μια πρόσκαιρη «φουρτούνα», παρά τις αντίθετες διαβεβαιώσεις που δίδει ο ίδιος ο Μασκ.

Όσον αφορά τις επιδόσεις πρώτου τριμήνου, οι μέτοχοι προετοιμάζονται για τα χειρότερα, ήτοι την χειρότερη επίδοση της εταιρείας εδώ και τουλάχιστον επτά χρόνια, με φόντο την επιβράδυνση της ζήτησης στον κλάδο της ηλεκτροκίνησης αλλά και τον ανελέητο πόλεμο τιμών στον οποίο έχει επιδοθεί.

Μέσα στο Σαββατοκύριακο, η εταιρεία αιφνιδίασε τους επενδυτές ανακοινώνοντας νέα μείωση τιμών έως και κατά 2.000 δολάρια στα δημοφιλή μοντέλα Model 3 και Model Y σε αρκετές αγορές διεθνώς, μεταξύ τους τις κορυφαίες αγορές των ΗΠΑ, της Κίνας και της Γερμανίας, σε μια ακόμη προσπάθεια της να τονώσει τη ζήτηση. Όμως, όσο τα περιθώρια κέρδους της περιορίζονται τόσο η δυσφορία των μετόχων της εντείνεται.

Για το πρώτο τρίμηνο, οι προβλέψεις κάνουν λόγο για την πρώτη κάμψη των εσόδων εδώ και τέσσερα χρόνια, δραματική μείωση των λειτουργικών κερδών σε ποσοστό έως και 40%(!) και συρρίκνωση στα περιθώρια κέρδους στο χαμηλότερο σημείο από τις αρχές του 2017, την εποχή δηλαδή που ξεκίνησε να παράγει το πρώτο ευρείας κυκλοφορίας όχημα της, το κορυφαίο μέχρι και σήμερα Model 3.

Έχει δε, ήδη προηγηθεί η ανακοίνωση της εταιρείας για μείωση των πωλήσεων σε ποσοστό 8% σε ετήσια βάση για το πρώτο τρίμηνο.

Αν και η αυτοκινητοβιομηχανία του Έλον Μασκ παραμένει η κορυφαία στον κλάδο, οι ανταγωνιστές της κερδίζουν συνεχώς έδαφος έχοντας επενδύσει μαζικά στην νέα εποχή της ηλεκτροκίνησης. Ειδικά η Toyota μειώνει συνεχώς την μεταξύ τους ψαλίδα, έχοντας παρουσιάζει έκρηξη στα επίπεδα ζήτησης τόσο σε EV όσο και σε υβριδικά οχήματα.

Αποτέλεσμα αυτού είναι η μετοχή της Tesla να βρίσκεται σε μια συνεχή πτωτική πορεία από τις αρχές της χρονιάς, με συνολικές απώλειες της τάξεως του 41%, που αποτελεί το μεγαλύτερο καθοδικό σερί της από το 2022. Με την επίδοση αυτή αποτελεί τη δεύτερη χειρότερη μετοχή στο δείκτη S&P 500. Αντιστοίχως η αξία της έχει μειωθεί πάνω από 350 δισ. δολάρια.

Δεν είναι τυχαίο ότι πολλοί αναλυτές υποστηρίζουν πως θα πρέπει να… εκδιωχθεί από την ελίτ Big Tech ομάδα των «Υπέροχων Επτά», καθώς πλέον δεν μπορεί να τις ακολουθήσει!

Εξάλλου, οι προοπτικές της δεν αναμένεται να βελτιωθούν σύντομα, αλλά μάλλον το ακριβώς αντίθετο. Οι σπασμωδικές μειώσεις στις τιμές των οχημάτων της, όχι μόνο δεν φέρνουν θετικά αποτελέσματα, αλλά συμβάλουν στο κλίμα αμφισβήτησης των στρατηγικών αποφάσεων της διοίκησης της. Το μερίδιο της σε σημαντικές αγορές, όπως η κινεζική, περιορίζεται, τεχνικά προβλήματα οδηγούν σε ανακλήσεις οχημάτων, όπως η περίπτωση των Cybertracks, ενώ και ο σχεδιασμός νέων project δεν προχωρά, με πιο χαρακτηριστικό παράδειγμα τη δημιουργία robotaxi.

Ο ίδιος ο Μασκ με συνεχείς δηλώσεις του το προηγούμενο διάστημα στα social media, προσπαθεί να δείξει πως παραμένει κυρίαρχος των εξελίξεων και αποφασισμένος να κρατήσει την εταιρεία σε σταθερή πορεία. Όμως, δεν φαίνεται να τα καταφέρνει!

Η προ ημερών απόφαση του για μεγάλο αριθμό απολύσεων, έως και 10% του συνολικού προσωπικού, ήτοι τουλάχιστον 14.000 θέσεις εργασίας, μπορεί μεν να φέρει εξοικονόμηση του κόστους, αλλά δεν συνιστά για τους αναλυτές ως η καλύτερη απάντηση στα σοβαρά προβλήματα κατεύθυνσης που παρουσιάζει η εταιρεία σε ένα περιβάλλον, όπου ο ανταγωνισμός στον κλάδο των EV αυξάνεται συνεχώς.

Στις απολύσεις αυτές προστέθηκε μόλις σήμερα η κατάργηση ενός ολόκληρου τμήματος marketing, το οποίο μάλιστα είχε δημιουργηθεί μόλις την περσινή χρονιά, με στόχο ειδικά να βελτιώσει τις επιδόσεις της εταιρείας στην αμερικανική αγορά, καθώς ο Μασκ αποφάσισε και πάλι να αλλάξει στρατηγική. 

Κάπως έτσι αναλυτές και μέτοχοι της γυρίζουν την πλάτη, με επί τα χείρω αναθεώρηση των εκτιμήσεων τους για την πορεία των επιδόσεων της και της μετοχής της. Ανάμεσα τους ο Εμάνουελ Ρόσνερ της Deutsche Bank που υποβάθμισε τη μετοχή από «buy» σε «hold» και κατέβασε την τιμή στόχο από τα 189 μόλις στα 123 δολάρια.

Διαβάστε ακόμη

Οι παγκόσμιες αμυντικές δαπάνες έφθασαν σε υψηλό όλων των εποχών το 2023 – Πόσα έδωσε η Ελλάδα

Société Générale: Ξεχάστε τις περικοπές των επιτοκίων από τη Fed φέτος – Αγοράστε χαλκό και χρυσό, όχι πετρέλαιο (γραφήματα)

Οι κινεζικές business της Aramco – Νέο μεγάλο deal στον κλάδο των πετροχημικών

Για όλες τις υπόλοιπες ειδήσεις της επικαιρότητας μπορείτε να επισκεφτείτε το Πρώτο ΘΕΜΑ