Η νέα ψηφιακή εποχή έχει ήδη ανατείλει. Η στρατηγική αξιοποίηση των διαθέσιμων τεχνολογικών εργαλείων αποτελεί μια βασική προϋπόθεση για να παραμείνει ανταγωνιστική μια επιχείρηση. Μια άλλη είναι η ανάπτυξη των κατάλληλων δεξιοτήτων από τα στελέχη και το προσωπικό της, ανάλογα με τα καθήκοντα και τις αρμοδιότητες του καθενός.

Το μεγάλο στοίχημα φαίνεται να βρίσκεται περίπου στην… μέση του, αν υπολογιστεί η πρόοδος που έχει επέλθει για πλήθος εταιρειών και οργανισμών, αλλά και του ίδιου του κράτους στο μέτωπο του ψηφιακού μετασχηματισμού από την πρώτη περίοδο της πανδημίας, η οποία επιτάχυνε τις εξελίξεις έως σήμερα, σε βάθος μιας τουλάχιστον διετίας.

Η νέα πραγματικότητα περνά καθημερινά από το «φίλτρο» της ψηφιοποίησης και δεν εξαιρείται από αυτό ούτε η αγορά εργασίας. Ο ψηφιακός μετασχηματισμός του δημόσιου τομέα αναμφίβολα αποτέλεσε ένα πρώτο «τεστ», καθώς πολλοί από τους πολίτες αποδείχτηκαν σε μεγάλο βαθμό έτοιμοι για να ανταποκριθούν στις «ιδιαιτερότητες» της σχέσης τους με διαφόρους φορείς. Γι’ αυτόν τον λόγο άλλωστε κρίθηκε ότι έως τώρα ο Ψηφιακός Μετασχηματισμός έχει αποδώσει τα προσδοκώμενα, αν και η ανάπτυξη των ψηφιακών δεξιοτήτων είναι σαφώς κάτι διαφορετικό και πιο απαιτητικό για την απόδοση ενός εργαζόμενου, σε σύγκριση για παράδειγμα με την εξυπηρέτηση ενός πολίτη από έναν δημόσιο φορέα.

Πριν από μερικούς μήνες, στελέχη του τεχνολογικού κλάδου παραδέχονταν ότι υπήρχε ακόμα μια αρκετά μεγάλη απόσταση για να διανυθεί από τους εργαζόμενους σε επιχειρήσεις πολλών κλάδων ως προς την ανάπτυξη των ψηφιακών δεξιοτήτων τους.

«Για να έχει συνέχεια το ψηφιακό κράτος χρειάζεται και καταρτισμένους πολίτες με ανεπτυγμένες ψηφιακές δεξιότητες», ήταν μια φράση η οποία είχε τονισθεί από αρμόδια χείλη. Αν οι λέξεις κράτος και πολίτες αντικατασταθούν από τις λέξεις επιχειρήσεις και εργαζόμενοι, το νόημα δεν αλλάζει. Μεγάλο ποσοστό των πολιτών είναι και εργαζόμενοι ή προετοιμάζεται για την είσοδό του στην αγορά εργασίας.

Η ανάπτυξη ψηφιακών δεξιοτήτων αφορά τους πάντες. Η νέα ψηφιακή κουλτούρα και η νέα ψηφιακή πραγματικότητα δεν εξαιρεί κανέναν. Η αύξηση της παραγωγικότητας και η εξοικονόμηση εργατοωρών αποτελούν δυο αυτονόητα οφέλη. Ανάμεσα στα παραδείγματα είναι οι τεχνικές δεξιότητες (χρήση κινητών συσκευών και εφαρμογών για την διεκπεραίωση πρακτικών εργασιών και αναγνώριση συγκεκριμένων on line περιβαλλόντων για πλοήγηση και διατήρηση του προσανατολισμού), οι δεξιότητες διαχείρισης πληροφοριών, οι δεξιότητες επικοινωνίας, οι δεξιότητες δημιουργικότητας, οι δεξιότητες επίλυσης προβλημάτων κ.ά.

Οι χαμηλές επιδόσεις της Ελλάδας στην ευρωπαϊκή κατάταξη απέδειξαν την επιτακτική ανάγκη ανατροπής της υφιστάμενης εικόνας μέσω της πρόσβασης των πολιτών σε δράσεις και εκπαιδευτικά προγράμματα για την απόκτηση ψηφιακών δεξιοτήτων τόσο σε βασικό όσο και σε προχωρημένο επίπεδο.

Όπως είχε αναφερθεί χαρακτηριστικά και από το Υπουργείο Ψηφιακής Διακυβέρνησης, ως ψηφιακές δεξιότητες ορίζεται ένα σύνολο γνώσεων (knowledge), δεξιοτήτων (skills) και στάσεων (behaviors) οι οποίες προσδίδουν στο χρήστη ψηφιακή ικανότητα (digital competence) με συγκεκριμένα αποτελέσματα. Επιτρέπουν στους ανθρώπους να αναζητούν πληροφορίες και δεδομένα, να δημιουργούν και να μοιράζονται ψηφιακό περιεχόμενο, να επικοινωνούν και να συνεργάζονται στο ψηφιακό περιβάλλον. Κυρίως όμως, με τη συνεχή ανάπτυξη νέων προηγμένων και καινοτόμων δεξιοτήτων συμβάλλουν στην αντιμετώπιση των ελλείψεων, των κενών και των αναντιστοιχιών κυρίως στις δεξιότητες στον τομέα των ΤΠΕ.

Ως στόχος τέθηκε εξ αρχής ο σχεδιασμός δημόσιων πολιτικών και δράσεων για την προώθηση των ψηφιακών δεξιοτήτων στο ευρύ κοινό και η ενίσχυση των πολιτών με αυτές (skilling- reskilling upskilling) μέσα από μια σειρά εγχειρημάτων.

Φορείς από τον δημόσιο και ιδιωτικό τομέα συνεργάζονται για τον σχεδιασμό δημόσιων πολιτικών που θα προάγουν τις ψηφιακές δεξιότητες προς όλες τις ηλικιακές κατηγορίες, γεωγραφικές περιφέρειες, φύλο και εκπαιδευτικές βαθμίδες.

Στο σκέλος των ψηφιακών δεξιοτήτων μέσα από την σελίδα gov.gr δόθηκαν επιλογές από μια λίστα όπως:

-Αναβάθμιση και πιστοποίηση ψηφιακών δεξιοτήτων σε ανέργους σε cloud υπηρεσίες της Microsoft
– Βραβεία Ψηφιακής Διακυβέρνησης
– Εθνική ακαδημία ψηφιακών ικανοτήτων
– Επιταγή (voucher) για την αγορά τεχνολογικού εξοπλισμού από το πρόγραμμα Ψηφιακή Μέριμνα ΙΙ