Οι τιμές του πετρελαίου πήραν μια ανάσα τις τελευταίες ώρες από τα ιστορικά χαμηλά των προηγούμενων ημερών, η ανάσα αυτή ωστόσο ενδέχεται να είναι πρόσκαιρη, αναφέρουν αναλυτές, προειδοποιώντας ότι μπορεί να δούμε μια επιστροφή σε αρνητικό έδαφος.

Αυτό μπορεί να συμβεί γιατί τα θέματα που σχετίζονται με την ασθενική ζήτηση και την αποθήκευση, δεν έχουν λυθεί και θα συνεχίσουν μα ασκούν πιέσεις στις τιμές της ενέργειας.

Οι τιμές του αμερικανικού πετρελαίου, όπως και του αργού διεθνούς προέλευσης τύπου μπρεντ σημείωσαν τεράστιες αναταράξεις. Το συμβόλαιο του Μαΐου για το αμερικανικό αργό  WTI υποχώρησε βαθιά σε αρνητική τιμή τις προηγούμενες μέρες για πρώτη φορά στην ιστορία του (στα -37,63 δολ/βαρέλι). Αυτό σημαίνει ότι οι παραγωγοί έπρεπε να πληρώσουν τους traders για να πάρουν το πετρέλαιο που είχαν στην κατοχή τους.

Το μπρεντ κατά τη διάρκεια της νύχτας υποχώρησε στα χαμηλότερα επίπεδα από το 1999 και συγκεκριμένα στα 15,98 δολ/βαρέλι και δεν υποχώρησε σε αρνητικό έδαφος. Το συμβόλαιο WTI παράδοσης Ιουνίου ωστόσο σημείωσε άνοδο 19% στα 13,78 δολ/βαρέλι.

Οι αναλυτές απέδωσαν αυτές τις κινήσεις στις εντάσεις στον Περσικό Κόλπο καθώς ο Αμερικανός πρόεδρος απείλησε να κλείσει και να καταστρέψει τα ιρανικά πολεμικά σκάφη αν παρενοχλήσουν αμερικανικά πλοία.

Όπως αναφέρει η Vandana Hari, ιδρύτρια της Vanda Insights, μιλώντας στο CNBC, «δεν θα το ονόμαζα καν ριμπάουντ. Νομίζω ότι οι τιμές του πετρελαίου απλώς παίρνουν μια ανάσα». Σημειώνεται ότι το WTI που τώρα είναι στα 15,66 δολ., στις αρχές του έτους διαπραγματευόταν στα 60 δολ/βαρέλι.

«(Oι εντάσεις μεταξύ ΗΠΑ και Ιράν) δεν κατάφεραν στην πραγματικότητα να ανεβάσουν τις τιμές και τόσο πολύ . Νομίζω ότι το στοιχείο των γεωπολιτικών εντάσεων σε αυτό το σημείο καταλαμβάνει εξαιρετικά μικρή θέση για τις αγορές».

Αντιθέτως, για την Hari ο παράγοντας – κλειδί είναι τα lockdown λόγω πανδημίας που εξακολουθούν να πλήττουν τη ζήτηση και τις τιμές του πετρελαίου.

Όπως λέει, «οι χώρες που καταφέρνουν να επιπεδώσουν την καμπύλη, είναι πολύ επιφυλακτικές. Πολλές χώρες βλέπουν κάποια αναζωπύρωση στα ποσοστά μόλυνσης. Ουσιαστικά, αυτό που έχουμε είναι μια εικόνα ενός κόσμου που δεν ξέρει πώς να εξέλθει από αυτή την πανδημία και τα lockdown».

Από την πλευρά του ο John Bromhead της ANZ Research αναφέρει σε σημείωμά του: «Η είδηση ότι ο πρόεδρος των ΗΠΑ διέταξε το ναυτικό να βάλλει κατά ιρανικών κοανονιοφόρων ίσως είναι η σπίθα που έδωσε το έναυσμα της ανάκαμψης. Ωστόσο η τελευταία είναι αδύναμη λόγω χαμηλής ζήτησης και αυξανόμενων αποθεμάτων».

Σε ό,τι αφορά τα πετρελαϊκά αποθέματα, συσσωρεύονται με ταχείς ρυθμούς με αποτέλεσμα οι βασικές εγκαταστάσεις αποθήκευσης να μην έχουν άλλη χωρητικότητα.

Στις ΗΠΑ η μεγαλύτερη εγκατάσταση αποθήκευσης αργού στο Cushing, της Οκλαχόμα, αναμένεται να γεμίσει τις επόμενες εβδομάδες δηλαδή μέχρι τα μέσα Μαΐου οι δεξαμενές να μην μπορούν να δεχτούν άλλο αργό, όπως εκτιμά η BlackRock.

Η έλλειψη χώρου αποθήκευσης είναι ένας από τους βασικούς λόγους που υποχωρεί σε αρνητική τιμή το συμβόλαιο του WTI παράδοσης Μαΐου, που έληξε την Τρίτη σε μια άνευ προηγουμένου πτώση.

Το μπρεντ μπορεί να μην έχει πληγεί τόσο σοβαρά λόγω θεμάτων αποθήκευσης, καθώς μεταφέρεται δια θαλάσσης.

Κι αυτό γιατί το μπρεντ τιμολογείται σε ένα νησί της Βόρειας Θάλασσας σχεδόν 500 μέτρα μακριά από τη θάλασσα, όπου υπάρχει δυνατότητα αποθήκευσης δεξαμενόπλοιων.

Αντιθέτως, η διαδικασία για το WTI γίνεται σε απόσταση 500 μιλίων από τη θάλασσα, γεγονός που καθιστά δυσκολότερη την παράδοσή του στις διεθνείς αγορές.

Σύμφωνα με τον Nemo Qin,αναλυτή της επενδυτικής πλατφόρμας eToro, υπάρχουν κι άλλοι παράγοντες που δημιουργούν πιέσεις στις τιμές του μπρεντ, όπως η υπερπροσφορά πετρελαίου με ή χωρίς μειώσεις της παραγωγής.

Όπως λέει, είναι πολύ πιθανό να δούμε σε ελεύθερη πτώση των συμβολαίων του μπρεντ και νέα υποχώρηση σε αρνητικές τιμές, εκτός κι αν χαλαρώσουν τα μέτρα του παγκόσμιου lockdown σε συνδυασμό με αποφάσεις για νέες περικοπές στην παράγωγη πετρελαίου.