Αγορές

Οι οκτώ μετοχές που θα ξεχωρίσουν το 2021

  • Χρήστος Λαΐνας


Οι κλάδοι των κατασκευών - υποδομών, ενέργειας, πληροφορικής και τουρισμού αναμένεται να καταγράψουν τα περισσότερα οφέλη - Διατηρεί τον ρόλο βαρόμετρου στον Γενικό Δείκτη ο τραπεζικός κλάδος

To 2021 ξεκινά βρίσκοντας το χρηματιστήριο Αθηνών να προσπαθεί μέσα από τους τελευταίους δύο μήνες του 2020 να ανακάμψει από τις ζημιές της πανδημίας και τους επενδυτές να παίρνουν θέσεις λόγω των επιχειρηματικών και όχι μόνο εξελίξεων σε συγκεκριμένους κλάδους και μετοχές που θα αποδώσουν πιο πολύ μέσα σε αυτή την χρονιά.

Ένα κομβικό γεγονός που έφερε την ανάκαμψη του χρηματιστηρίου τους τελευταίους δύο μήνες πέρα από την ανακοίνωση της Pfizer για το εμβόλιο ήταν η συμφωνία των Ευρωπαϊκών χωρών για την δημιουργία του ταμείου Ανάκαμψης από το οποίο η Ελλάδα θα είναι από τις πιο ωφελημένες και θα λάβει περίπου 32 δισεκατομμύρια ευρώ με την μορφή επιχορηγήσεων τα επόμενα χρόνια. Αυτά τα χρήματα η κυβέρνηση μέσα από την έκθεση “Πισσαρίδη” θα τα κατευθύνει κυρίως στους κλάδους των κατασκευών – υποδομών, ενέργειας, πληροφορικής και τουρισμού με τις ανάλογες μετοχές να έχουν τα περισσότερα οφέλη, χωρίς βέβαια να ξεχνάμε τον τραπεζικό κλάδο o οποίος άλλωστε είναι το βαρόμετρο στην συμπεριφορά του Γενικού δείκτη, κάτι που φάνηκε έντονα τους τελευταίους δύο μήνες του 2020.

Ξεκινώντας από τις Τραπεζικές μετοχές, παρόλο που όλες οι Τράπεζες μέσω των πωλήσεων πακέτων μη εξυπηρετούμενων δανείων σε funds, μέσω της συμμετοχής στον Ηρακλή και πιθανόν με τη δημιουργία μιας Bad Bank όπως έχει ανακοινώσει η Τράπεζα της Ελλάδος έχουν καθαρίσει ή θα καθαρίσουν αρκετά τον ισολογισμό τους, η Τράπεζα Πειραιώς σίγουρα είναι αυτή που ξεχωρίζει μιας και μετά την μη πληρωμή των CoCo’s, λόγω της άρνησης του επόπτη, ενισχύει τα κεφάλαια της Τράπεζας κάτι που είναι πιστωτικά θετικό και αυξάνει το μαξιλάρι απορρόφησης ζημιών με αποτέλεσμα να μπορεί να προχωρήσει σε μεγαλύτερη τιτλοποίηση δανείων βελτιώνοντας την ποιότητα του ενεργητικού της.

Με την άρνηση του επόπτη η Τράπεζα αποφεύγει πια μελλοντικές πληρωμές κουπονιών ύψους 165 εκατομμυρίων ευρώ σε ετήσια βάση με αποτέλεσμα αυτή η εξοικονόμηση να δημιουργεί 40 μονάδες βάσης πρόσθετου κεφαλαίου (CET1) τον χρόνο, δηλαδή 495 εκατομμυρίων ευρώ συνολικά μέχρι τα τέλη του 2022.

Η τράπεζα πρόκειται να προχωρήσει σε αύξηση μετοχικού κεφαλαίου προσελκύοντας κεφάλαια ιδιωτών πελατών ώστε να μειωθεί και πάλι το ποσοστό του ΤΧΣ που τώρα είναι στο 61,3%.

Στις υποδομές η μετοχή της ΓΕΚ Τέρνα και του Ελλάκτωρ είναι αυτές που θα έχουν το μεγαλύτερο ενδιαφέρον την νέα χρονιά για διαφορετικούς λόγους όμως ειδικά τώρα στην αρχή της χρονιάς. Η ΓΕΚ Τέρνα μαζί με την Mohegan ήταν οι ανάδοχοι για την παραχώρηση της άδειας του καζίνο στο Ελληνικό, μια επένδυση ύψους 1,1 δισεκατομμυρίων ευρώ, που πρόκειται να ξεκινήσει μέσα στο έτος.

Μαζί με αυτό το έργο όμως η εταιρεία έχει ήδη αναλάβει την κατασκευή του αεροδρομίου στο Καστέλι σε συνεργασία με την ινδική GMR, διαθέτει ανεκτέλεστο συνολικής αξίας 1,8 δισεκατομμύρια ευρώ εκ των οποίων τα 500 εκατομμύρια εκτός Ελλάδας και με ορίζοντα το 2022 έχει σκοπό να λάβει μέρος σε διαγωνισμούς 69 έργων υποδομής τα οποία δρομολογούνται στην Ελλάδα, συνολικού ύψους 21,4 δισ. ευρώ.

Από αυτά 34 αφορούν αυτοκινητοδρόμους, λιμάνια και αεροδρόμια, 10 σιδηροδρομικά έργα και 10 έργα διαχείριση υδάτινων πόρων και απορριμμάτων. Τα πιο σημαντικά έργα αφορούν την μητροπολιτική παρέμβαση στο Ελληνικό, της οποίας το ύψος είναι 5 δισ. ευρώ, ο Βόρειος Οδικός Άξονας Κρήτης (1,5 δισ.) και η υποθαλάσσια σύνδεση Σαλαμίνας (400 εκατ. ευρώ).

Ο Ελλάκτωρ από την άλλη βρίσκεται σε ένα κομβικό σημείο με το πιο πιθανό σενάριο να είναι η αλλαγή του ιδιοκτησιακού καθεστώτος μετά την απόκτηση μετοχικού ποσοστού της εταιρείας από την Reggeborgh Invest, η οποία είναι και ο μεγαλομέτοχος της ΓΕΚ Τέρνα, με την Ολλανδική εταιρεία να διαθέτει περιουσιακά στοιχεία άνω των 10 δισεκατομμυρίων ευρώ και να κατέχει την ολλανδική κατασκευαστική εταιρεία VolkerWessels, μιας εκ των ισχυρότερων της χώρας, με παρουσία σε αρκετές αγορές διεθνώς, μέσω 120 θυγατρικών και 17.000 εργαζομένων καθώς επίσης και το 100% της Reggeborgh Vastgoed BV, που ειδικεύεται στην αγορά οικιστικών και εμπορικών ακινήτων με περισσότερα από 500.000 τετραγωνικά μέτρα υπό διαχείριση/ανάπτυξη. Στον όμιλο ανήκει και η EVI (σε ποσοστό άνω του 80%), που διαχειρίζεται εγκατάσταση επεξεργασίας απορριμμάτων με δυναμικότητα 450.000 τόνους ετησίως και πελατεία σε Ολλανδία και Γερμανία.

Μένοντας στις υποδομές μετά από μια οδύσσεια ετών, κάτι που χαρακτηρίζει άλλωστε το Ελληνικό κράτος, πρόκειται να μεταβιβαστεί το Ελληνικό στην Λάμδα και έτσι να έχουμε την έναρξη των εργασιών τα οποία όπως έχει σημειώσει η Lamda Development, η υποδομή και το Μητροπολιτικό πάρκο θα αναπτυχθούν, κατά βάση, από την ίδια την εταιρεία.

Τα τρία σχεδιαζόμενα εμπορικά κέντρα (Vouliagmenis mall, ένα στη μαρίνα του Αγ. Κοσμά και το mall hotel tower), συνολικής επιφάνειας 100 χιλ. τ.μ., θα αναπτυχθούν από τη Λάμδα που θα εφαρμόσει την τεχνογνωσία της στη διαχείριση και λειτουργία malls, ενώ για τις κατοικίες, τα ξενοδοχεία, τα κτίρια γραφείων, τη μαρίνα και τις υπόλοιπες εγκαταστάσεις θα αναζητηθούν συμπράξεις με άλλες εταιρείες.

Η πρώτη φάση του έργου θα είναι προϋπολογισμού 2 δισ. ευρώ, ενώ η συνολική επένδυση τοποθετείται σε 8 δισ. ευρώ, με τα ποσά των αντίστοιχων κεφαλαιουχικών δαπανών να τοποθετούνται σε 1,5 και 7 δισ. ευρώ, αντίστοιχα. Η οικιστική ανάπτυξη του Ελληνικού αποτελεί τη βασική πηγή εσόδων της Lamda Development, καθώς οι πωλήσεις αντικατοπτρίζουν, συνολικά σε όλες τις φάσεις, το 58% του συνόλου της εύλογης αξίας του έργου.

Η δεύτερη μεγαλύτερη πηγή εσόδων προέρχεται από τα δύο σχεδιαζόμενα εμπορικά κέντρα Marina mall και Vouliagmenis mall (28%), ενώ τρίτο, κατά σειρά από πλευράς συμβολής στα έσοδα (8%), είναι το ολοκληρωμένο Τουριστικό Συγκρότημα με καζίνο (Integrated Casino Resort – IRC) στο Ελληνικό.

Στον τομέα της ενέργειας θα συνεχίσουν και φέτος όπως και πέρυσι η ΔΕΗ, Τέρνα Ενεργειακή και Μυτιληναίος να τραβούν το ενδιαφέρον των επενδυτών μιας και πρόκειται για εταιρείες που είτε κατάφεραν να “αναστηθούν” στην κυριολεξία από την χρεωκοπία σαν την ΔΕΗ ή για εταιρείες που είναι από τις κορυφαίες στον τομέα που δραστηροποιούνται στην Ευρώπη όπως η Τέρνα Ενεργειακή και η Μυτιληναίος.

Η ΔΕΗ προχώρησε στην διακοπή λειτουργίας των μονάδων 1 και 2 στο Αμύνταιο ισχύος 600 MW και επιταχύνει περαιτέρω το πρόγραμμα απόσυρσης του λιγνίτη, επισπεύδοντας κατά 6 μήνες το κλείσιμο της μονάδας Μεγαλόπολη 3 με σκοπό το 2024 το μερίδιο της ΔΕΗ στις ΑΠΕ να φτάσει στο 20% από 2%, ενώ ταυτόχρονα αναπτύσσει δίκτυο 1,000 σταθμών φόρτισης στους οποίους θα προστεθούν άλλοι 10,000 σταθμοί μεσοπρόθεσμα καθώς έχουν υπογραφτεί συνεργασίες με επιχειρήσεις που διαθέτουν μεγάλους χώρους στάθμευσης.

Την τελευταία ημέρα του 2020 ανακοίνωσε και την κατασκευή μέσω της Μυτιληναίος ενός από τα μεγαλύτερα φωτοβολταϊκά πάρκα στην Ευρώπη δυναμικότητας 200 MW ενώ έχει υπογράψει και μνημόνιο συνεργασίας με την RWE η οποία είναι μια από τις μεγαλύτερες εταιρείες παγκοσμίως σε ΑΠΕ.

H Τέρνα Ενεργειακή κατέχει χαρτοφυλάκιο το οποίο ανέρχεται σε 1800MW έργων σε λειτουργία, υπό κατασκευή ή έτοιμα προς κατασκευή σε Ελλάδα, ΗΠΑ και κεντρική και ανατολική Ευρώπη. Σε αυτήν περιλαμβάνονται τα 607 MW έργων στην Ελλάδα, τα 512MW στις ΗΠΑ, τα 102MW στην Πολωνία και τα 30MW έργων στην Πολωνία.

Επιπλέον το χαρτοφυλάκιο περιλαμβάνει 548MW έργων υπό κατασκευή: 330MW στη νότια Εύβοια, 119MW επίσης στην Εύβοια, 30MW στην Βοιωτία και 67MW στην Ευρυτανία. Συνολικά ο όμιλος έχει δρομολογήσει νέες επενδύσεις ύψους 1,7 δισ. ευρώ στην Ελλάδα, στους τομείς της καθαρής ενέργειας, της αποθήκευσης ενέργειας με αντλησοταμίευση και της διαχείρισης απορριμμάτων.

Η εταιρεία έθεσε νέο στόχο για αύξηση της εγκατεστημένης ισχύος της κατά 1000MW μέσα στην επόμενη πενταετία, μέχρι το 2025 στα 2800MW, που θα τη διατηρήσουν στην κορυφή της ελληνικής αγοράς ανανεώσιμων πηγών ενέργειας.

Ο στόχος αυτός τοποθετεί την εταιρεία μεταξύ εκείνων που φιλοδοξούν να παίξουν πρωταγωνιστικό ρόλο στην ενεργειακή μετάβαση του εγχώριου ηλεκτρικού συστήματος, με διπλασιασμό της εγκατεστημένης ισχύος των ΑΠΕ (αιολικά και φωτοβολταϊκά) στα 14,7 GW και μερίδιο στην ακαθάριστη ηλεκτροπαραγωγή από το 32,6% στο 65,7%.

Τέλος η Μυτιληναίος είναι μια κατηγορία μόνη της μιας και δραστηροποιείται σε πολλούς κλάδους, όχι μόνο στην παραγωγή ενέργειας, αλλά ακόμη και στην κατασκευή δημοσίων έργων όπως ήταν η πρόσφατη ανάληψη της κατασκευής του αυτοκινητόδρομου Άκτιου – Αμβρακίας ή στην κατασκευή για λογαριασμό της ΔΕΗ ενός από τα μεγαλύτερα φωτοβολταϊκά πάρκα στην Ευρώπη.

Φυσικά ο κλάδος της ενέργειας είναι το μεγαλύτερο κομμάτι της Μυτιληναίος μιας και περίπου ο μισός κύκλος εργασιών προέρχεται από εκεί και ανέρχεται στα 664,6 εκατομμύρια ευρώ που αντιστοιχεί στο 49,6% του συνολικού κύκλου εργασιών. Έχοντας αλλάξει το ενεργειακό μείγμα και αξιοποιώντας το ανταγωνιστικό χαρτοφυλάκιο φυσικού αερίου αλλά και τον υψηλό βαθμό απόδοσης και διαθεσιμότητας των μονάδων της, η παραγωγή της Μυτιληναίος ανήλθε σε 3,6 TWh που αντιστοιχεί περίπου στο 9,4% της συνολικής παραγωγής ηλεκτρικής ενέργειας στο διασυνδεδεμένο σύστημα.

Εάν συμπεριληφθεί και η παραγωγή του σταθμού συμπαραγωγής του τομέα μεταλλουργίας τότε το ποσοστό ανεβαίνει στο 11,8%. Στις ΑΠΕ η εταιρεία πρόσθεσε σε λειτουργία έργα ισχύος 11MW φτάνοντας τη συνολική εγκατεστημένη ισχύ στα 11MW ενώ στην αγορά της προμήθειας η Protergia ξεπέρασε τους 260 χιλιάδες πελάτες σε ηλεκτρισμό και φυσικό αέριο, αυξάνοντας το μερίδιο αγοράς της στο 8,5% από 5,51% στο τέλος του 2019. Σημειώνεται εξάλλου ότι συνεχίζεται η κατασκευή της νέας μονάδας ηλεκτροπαραγωγής ισχύος 826MW, η οποία αναμένεται να τεθεί σε λειτουργία το δ᾽ τρίμηνο του 2021.

Τέλος στον τομέα του τουρισμού η Aegean είναι η εταιρεία που περιμένουμε να συνεχίσει την ανοδική κίνηση των τελευταίων δύο μηνών. Η εταιρεία που έφτασε τον Μάϊο να βλέπει την πτητική της δραστηριότητα να μειώνεται κατά 95% και σχεδόν όλο το 2020 να καίει από τα κεφαλαιακά της αποθέματα για να παραμείνει εν ζωή, μετά την έγκριση από την Ευρωπαϊκή επιτροπή για 120 εκατομμύρια ευρώ υπό την μορφή επιχορήγησης σε συνδυασμό με την επικείμενη αύξηση 60 εκατομμυρίων ευρώ από τους παλιούς μετόχους καθώς και με την άρση των περιορισμών στα ταξίδια όσο θα συνεχίζεται ο εμβολιασμός κατά την διάρκεια του έτους, βλέπει το 2021 πιο αισιόδοξα, και σε συνδυασμό με την συνεχιζόμενη ανανέωση του στόλου της θα μπορέσει να ξαναφτάσει στα προ επιδημίας επίπεδα.

Διαβάστε ακόμα:

Goldman Sachs: Οι νέες τάσεις στα ξενοδοχεία μετά την πανδημία

ΥΠΑ: Τι αλλάζει στη NOTAM για όσους ταξιδεύουν από το Ην. Βασίλειο

Πέτσας: Αυστηρότερα μέτρα από αύριο για να ανοίξουν τα σχολεία (vid)