Εκ πρώτης όψης, με βάση τα αποτελέσματα 4ου τριμήνου που δημοσίευσε χθες, φαίνεται πως η Facebook είχε ένα πολύ καλό τρίμηνο:

Η εταιρεία ξεπέρασε τις προβλέψεις της στα κέρδη ανά μετοχή (2,56 δολάρια έναντι 2,53 δολ.), στα έσοδα (21,08 δισ. Δολάρια έναντι 20,89 δισ.) και στους καθημερινούς ενεργούς χρήστες (1,66 δισ. έναντι 1,65 δισ).

Ωστόσο, όταν άνοιξε η αγορά, οι μετοχές του Facebook κατέρρευσαν κατά 8%, «εξαερώνοντας» πάνω από 50 δισεκατομμύρια δολάρια χρηματιστηριακής αξίας, αρκετά από αυτά του ίδιου του Ζούκερμπεργκ.

Τί ακριβώς συνέβη λοιπόν;

Ο Μάικ Άισακ των New York Times είχε μερικές απαντήσεις ως προς το τι τρόμαξε τους επενδυτές:

  • Οι δαπάνες της εταιρείας αυξήθηκαν στα 12 δισ. δολάρια στο τρίμηνο. Υψηλότερες δαπάνες συνεπάγονται χαμηλότερα κέρδη για την εταιρεία λόγω της συρρίκνωσης των περιθωρίων.
  • Επίσης, ενώ τα έσοδα αυξήθηκαν, αυξήθηκαν με ρυθμό 25%. Ρυθμός χαμηλότερος των προηγούμενων ετών, όταν η ετήσια αύξηση ξεπερνούσε το 30%. Όπως λέει ο Isaac: «Το τρένο με τα χρήματα δεν μπορεί να τρέχει με τελική ταχύτητα για πάντα.»

Αλλά υπάρχουν και άλλα πράγματα που μπορεί να ταράζουν τους επενδυτές.

Το ένα είναι ότι η πλειοψηφία των εσόδων του Facebook – το 98% – εξακολουθεί να προέρχεται από διαφημίσεις. Καθώς το Facebook απελευθερώνει νέα εργαλεία προστασίας της ιδιωτικής ζωής και οι κυβερνήσεις συνεχίζουν να στοχοποιούν την εταιρεία και τις πολιτικές συλλογής προσωπικών δεδομένων, τα διαφημιστικά έσοδα του Facebook γίνονται ευάλωτα σε βάθος χρόνου.

Ένα άλλο πράγμα που θα μπορούσε να τρομάξει τους επενδυτές: Η πλειοψηφία των εσόδων του Facebook έρχεται ακόμα από την κύρια πλατφόρμα του Facebook – όχι από το Instagram, το Messenger ή το WhatsApp. Με άλλα λόγια, το Facebook έχει ένα πρόβλημα συγκέντρωσης , που σημαίνει ότι υπερβολικά υψηλό ποσοστό των εσόδων του προέρχονται από μία μόνο πηγή και από μία μοναδική πλατφόρμα.

Αυτό είναι κάτι που οι επενδυτές σίγουρα δεν νιώθουν και πολύ άνετα.