Τη γιγαντιαία ασυμμετρία μεταξύ των όσων ισχύουν και εφαρμόζονται στον ιδιωτικό τομέα σε σχέση με τον ευρύτερο Δημόσιο τομέα, όσον αφορά το κανονιστικό, εποπτικό πλαίσιο και την αυστηρότητα εφαρμογής του, έθεσε σε πρόσφατο άρθρο του ο Πρόεδρος του SMERemedium Cap και της Grant Thornton Nίκος Καραμούζης.

Η επισήμανση της μεγάλης ανομοιογένειας στη λειτουργία ιδιωτικού και δημοσίου τομέα και οι ανασταλτικές επιδράσεις που έχει στην οικονομία, έχει ιδιαίτερη σημασία καθώς υποδεικνύεται από ένα πρόσωπο με μεγάλη εμπειρία στην ελληνική αγορά, ο οποίος τις τελευταίες δεκαετίες έχει παρακολουθήσει στενά τις εξελίξεις από διαφορετικές θέσεις και ρόλους, γεγονός που του επιτρέπει να έχει ολοκληρωμένη προσέγγιση.

Ο Ν. Καραμούζης επισημαίνει τα θετικά βήματα που έχουν γίνει (π.χ. τελευταία στον ΕΦΚΑ), τις «νησίδες» του ευρύτερου Δημοσίου που λειτουργούν αποτελεσματικά (ΑΑΔΕ, ΑΣΕΠ κ.ά.) αλλά και τις προσπάθειες που γίνονται π.χ. από το Υπερταμείο να οργανώσει σωστά τις ΔΕΚΟ που εποπτεύει. Ωστόσο, επισημαίνει το σοβαρό έλλειμμα διαφάνειας, ελέγχων, δημοσιοποίησης και ενημέρωσης του κοινού σχετικά με τη λειτουργία των δημοσίων οργανισμών. Αναφέρει χαρακτηριστικά ότι ο ΕΦΚΑ που διαχειρίζεται δισεκατομμύρια ευρώ δημοσίων πόρων, έχει να δημοσιεύσει ισολογισμό και αποτελέσματα χρήσεως ελεγμένα από ορκωτούς ελεγκτές εδώ και έξι χρόνια ενώ προσθέτει πως το ίδιο περίπου ισχύει για αρκετούς Δήμους και δημόσια Νοσοκομεία.

Ταυτόχρονα σημειώνει πως στον ευρύτερο δημόσιο τομέα παρά τις πρόσφατες προσπάθειες της κυβέρνησης δεν έχει περιοριστεί επαρκώς ο κρατισμός , η γραφειοκρατία, οι συντεχνιακές λογικές, κ.λπ. Προσθέτει δε, ότι μια προσπάθεια μεγάλων αλλαγών ή μεταρρυθμίσεων στον τομέα αυτόν θα προκαλούσε σφοδρή αντίδραση συντεχνιακών μειοψηφιών και συμφερόντων, και τέλος καταθέτει τρεις προτάσεις:

  • Καθολική υποχρέωση όλων των δημοσίων φορείων να δημοσιεύουν έγκαιρα ετήσιο ισολογισμό, αποτελέσματα χρήσεως και κοινωνικό απολογισμό ελεγμένα από αξιόπιστους εξωτερικούς ελεγκτές.
  • Όλοι οι φορείς να υιοθετήσουν στη βάση ολοκληρωμένου σχεδίου σύγχρονη οργανωτική δομή, λογιστικά πρότυπα, ψηφιακά συστήματα και να εισάγουν σύγχρονες και θεσμοθετημένες διαδικασίες λήψης αποφάσεων, κυρίως για προμήθειες δαπάνες κ.λπ.
  • Υποχρεωτική υιοθέτηση σύγχρονης εταιρικής διακυβέρνησης για τους φορείς του δημοσίου, ανάλογης των πρακτικών που εφαρμόζει ο ιδιωτικός τομέας όπως και υποχρέωσης να δημοσιοποιούν τα πρακτικά των ΔΣ.