Bloomberg

Αυτή η αεροπορική θα βγει πιο ισχυρή από ποτέ από την κρίση της πανδημίας

  • newsroom


Η μετοχή της έχει αυξηθεί κατά 120% από το χαμηλό του Μαρτίου του 2020 και η αξία της υπολογίζεται στα 6,7 δισεκατομμύρια δολάρια - Πώς τα κατάφερε

Είναι η τελευταία Τετάρτη του Ιανουαρίου 2020, ο κορωνοϊός δεν έχει κάνει ακόμη την εμφάνισή του σε πολλές χώρες του κόσμου και ο διευθύνων σύμβουλος της Qantas Airways Ltd., Άλαν Τζόις, είναι όλα χαμόγελα και χειραψίες.

Ωστόσο, λίγες ώρες αργότερα και καθώς κατευθύνεται προς τα κεντρικά γραφεία της Qantas, έχει ήδη αρχίσει να σκέφτεται ποια θα είναι τα πρώτα βήματα σε περίπτωση ξεσπάσματος μιας παγκόσμιας υγειονομικής κρίσης. Ενώ οι απώλειες στον κλάδο των αεροπορικών εταιρειών εξαιτίας της Covid-19 αναμένεται να ξεπεράσουν τα 174 δισεκατομμύρια δολάρια έως το τέλος του 2021 – εξαλείφοντας μισή δεκαετία κέρδους – η Qantas κατάφερε εν μέσω πανδημίας να γίνει ένας από τους πιο οικονομικά ασφαλείς αερομεταφορείς στον κόσμο. Η μετοχή της έχει αυξηθεί κατά 120% από το χαμηλό του Μαρτίου του 2020 και η αξία της υπολογίζεται στα 6,7 δισεκατομμύρια δολάρια. 

Ένα από τα πρώτα μέτρα που εφάρμοσε η Αυστραλία με στόχο τον περιορισμό της εξάπλωσης του κορωνοϊού ήταν το κλείσιμο των διεθνών συνόρων της πέρσι τον Μάρτιο. Με τον τρόπο αυτό κατάφερε να εξαλείψει σχεδόν τον ιό σε ολόκληρη τη χώρα. Σήμερα, στην Αυστραλία καταγράφονται λιγότεροι από 1.000 θάνατοι συνολικά, ενώ εντοπίζονται μόλις 150 ενεργά κρούσματα. Η ζωή συνεχίστηκε σε μεγάλο βαθμό κανονικά καθόλη τη διάρκεια της πανδημίας. Τα εγχώρια αεροπορικά ταξίδια έγιναν τόσο δημοφιλή τον τελευταίο ένα χρόνο κάτι που η Qantas κατάφερε να εκμεταλλευτεί στο έπακρο.

Ο Τζόις δήλωσε πως η ζήτηση για το μήνα Μάιο επρόκειτο να ξεπεράσει ακόμη και τα επίπεδα πριν από τον Covid. Τα εγχώρια έσοδα θα υπερδιπλασιαστούν τα επόμενα δύο χρόνια ενώ το απόθεμα εκτιμάται ότι θα φτάσει τα 6,75 δολάρια εντός ενός έτους, 43% δηλαδή πάνω από την τιμή κλεισίματος της Τετάρτης.

Παρά τα θετικά, οι επιπτώσεις της πανδημίας ήταν τόσο ολέθριες για τον κλάδο των αερομεταφορών που δεν άφησαν ανεπηρέαστη την Qantas. Η αεροπορική εταιρεία εκτιμά ότι η πανδημία της έχει κοστίσει μέχρι στιγμής 16 δισεκατομμύρια δολάρια σε απώλειες εσόδων και η προκαταρκτική απώλεια για το έτος που έληξε τον Ιούνιο θα είναι πάνω από 2 δισεκατομμύρια δολάρια, ποσό που περιλαμβάνει αποζημιώσεις αεροπλάνων και κόστος απόλυσης.

Τον Μάιο, εκτός από τις περικοπές θέσεων εργασίας που είχαν ήδη προαναγγελθεί, η εταιρεία ανακοίνωσε επίσης ένα διετές πάγωμα αμοιβών και προσέφερε εθελοντική απόλυση στο διεθνές πλήρωμα καμπίνας. Ο εθνικός γραμματέας της ένωσης εργαζομένων μεταφορών της Αυστραλίας, Μάικλ Κέιν, υποστηρίζει πως η κρατική χρηματοδότηση στην Qantas πρέπει να γίνει με γνώμονα τη διατήρηση των εργαζομένων της. Το μεγαλύτερο μέρος της κρατικής ενίσχυσης ύψους 1,2 δισεκατομμυρίων δολαρίων που χορηγήθηκε στην αεροπορική εταιρεία το 2020 είχε σχεδιαστεί για να διατηρήσει το προσωπικό στις θέσεις του.

Για να επιστρέψει στην κορυφή, η Qantas παρουσίασε ένα τριετές σχέδιο τον περασμένο Ιούνιο, το οποίο περιλάμβανε συγκέντρωση 1,4 δισεκατομμυρίων δολαρίων από θεσμικούς επενδυτές και γείωση ολόκληρου του στόλου των 12 A380 superjumbos για τουλάχιστον τρία χρόνια. Η αεροπορική εταιρεία αναμένει από το πρόγραμμα μείωσης κόστους να αποφέρει ετήσια εξοικονόμηση 1 δισεκατομμυρίου δολαρίων μέχρι τον Ιούνιο του 2023.

Διαβάστε ακόμη:

Σε νέα φάση η παγκόσμια ανάκαμψη: Κλείνουν τις κάνουλες οι κεντρικές τράπεζες

Μείωση clawback μετά από 7 χρόνια – Μηδενική αύξηση στις τιμές των φαρμάκων

Johnson & Johnson: Ίσως χρειαστεί και ενισχυτική δόση με εμβόλιο Pfizer ή Moderna