Bloomberg

Αυξητικές τάσεις για την τιμή του πετρελαίου – Οι λόγοι και οι ανησυχίες

  • newsroom


Στελέχη των μεγάλων πετρελαϊκών εταιρειών διαφωνούν όσον αφορά το μέγεθος και τη διάρκεια του ράλι αυτού

Oι τιμές του πετρελαίου αυξήθηκαν τη στιγμή που τα δεδομένα των αγορών επιδεικνύουν  μείωση στα αποθέματα των ΗΠΑ και ανάκαμψη στις πωλήσεις πετρελαίου κίνησης και βενζίνης στην Ινδία

Τα αποθέματα μειώθηκαν στα 8,54 εκατ βαρέλια την προηγούμενη εβδομάδα, σε νέο ετήσιο χαμηλό. Οι πωλήσεις βενζίνης και ντίζελ στην Ινδία αυξήθηκαν στο πρώτο μισό του Ιουνίου λόγω της μείωσης των κρουσμάτων κορωνοϊού στη χώρα. Η Κίνα επεξεργάστηκε ημερήσιο αριθμό-ρεκόρ βαρελιών πετρελαίου τον προηγούμενο μήνα.

Το Brent επέδειξε αύξηση της τάξης του 0,2% έχοντας πρότινος φτάσει τα $75/βαρέλι. Το WTI αυξήθηκε κι αυτό κατά 0,2%.

Το ράλι του πετρελαίου έχει αυξηθεί αυτό τον μήνα λόγω του “ανοίγματος” των μεγάλων οικονομιών και της αύξησης του ποσοστού εμβολιασμού. Αυτό, προφανώς, οδηγεί και σε αυξημένη παγκόσμια ζήτηση τη στιγμή που ο ΟΟΣΑ  και οι συνεργάτες χώρες χαλιναγωγούν την παραγωγή. Στελέχη τόσο της Glencore όσο και της Vitol Group ανέφεραν την Τρίτη πως αναμένουν νέες αυξήσεις των τιμών του πετρελαίου. Παρόλα αυτά, τα στελέχη των Vitol, Trafigura και Glencore δε συμφωνούν όσον αφορά το μέγεθος και τη διάρκεια του ράλι αυτού. 

Το Brent μπορεί να αυξηθεί κατά $5 τους επόμενους μήνες, σύμφωνα με την Vitol. Παρόλα αυτά, η Trafigura προέβλεψε ένα νέο “σούπερ-κύκλο” ο οποίος θα οδηγήσει το αργό στα $100/βαρέλι και θα επηρεάσει αυξητικά τις τιμές των μετάλλων. 

H σύγκρουση αυτή απόψεων βρίσκεται και στο επίκεντρο της διαμάχης για την κατάσταση της παγκόσμιας οικονομίας. Εκεί που αρκετοί αναμένουν μία νέα εποχή υπερπληθωρισμού, άλλοι βλέπουν μια παροδική κατάσταση η οποία αντικατοπτρίζει το σοκ του κορωνοϊού.

«Δεν πρόκειται για σούπερ-κύκλο, σύμφωνα με τον CEO της Vitol, Ράσελ Χάρντι. «Η ενεργειακή μετάβαση υποδεικνύει μείωση της ζήτησης μετά από την αύξησή της».

Ο Τζέρεμι Γουέιρ της Trafigura, πάντως, ο οποίος προέβλεψε αρκετά χρόνια υψηλών τιμών στα commodities, συμπεριλαμβανομένης και της πιθανότητας για αύξηση της τιμής του πετρελαίου στα $100/βαρέλι, υποστηρίζει πως αυτό το φαινόμενο δε θα περάσει σε ένα με δύο χρόνια, αλλά θα διαρκέσει μια δεκαετία ή παραπάνω.

Η άνιση ανάκαμψη στην κατανάλωση της βενζίνης, η έλλειψη επενδύσεων σε νέες πετρελαιοπηγές και τα προβλήματα που ενδέχεται να δημιουργηθούν λόγω της μετάβασης σε ανανεώσιμες πηγές ενέργειας μπορεί να προκαλέσουν αναταραχές σε ό,τι αφορά τις τιμές, σύμφωνα με τον Αλεξ Σάνα της Glencore Plc. Ο Χάρντι προέβλεψε πως η κατανάλωση του πετρελαίου θα συνεχιστεί τα επόμενα χρόνια, φτάνοντας τα 105 εκατ με 110 εκατ βαρέλια ημερησίως μέχρι το 2030. Η έλλειψη επενδύσεων που δημιουργήθηκε από την μείωση των τιμών πέρυσι υποδεικνύει μία ανισορροπία στην προσφορά και τη ζήτηση μεταξύ του 2025 και του 2035, σύμφωνα με τον Χάρντι, ο οποίος υποστήριξε πως το πετρέλαιο θα φτάσει τα $100/βαρέλι μόνο εάν ο ΟΠΕΚ και οι σύμμαχοί του το θελήσουν.

Για τον Μάρκο Ντουνάν, συνιδρυτή και CEO της Mercuria Energy Group οι τιμές του πετρελαίου δε θα αυξηθούν πολύ παραπάνω αφού ο ΟΠΕΚ+ δε θέλει την αύξησή του πάνω από τα $75/βαρέλι.

Ο Τόρμπγιορν Τόρνκβιστ, συνιδρυτής της μικρότερης Gunvor Group αναμένει πως οι τιμές του πετρελαίου θα παραμείνουν υψηλές μεσοπρόθεσμα ενώ οι τιμές των μετάλλων θα αυξηθούν. Ο Γουέιρ της Trafigure αναμένει μεγάλη αύξηση στη ζήτηση των μετάλλων λόγω της μετάβασης στην ηλεκτρική αυτοκίνηση και την ανόρθωση νέων υποδομών καθαρής ενέργειας.

Διαβάστε ακόμα:

Eurogroup: 30% χαμηλότερος ΦΠΑ στα 5 νησιά του Αιγαίου μέχρι νεωτέρας

Απόστολος Τσιτσιπάς: Ο ακλόνητος «βράχος» πίσω από τον μυθικό Στέφανο

Αποκαλύφθηκαν οι μισθοί στην Google: Πόσο πληρώνονται μηχανικοί, σύμβουλοι και αντιπρόεδροι