Την ώρα που Ευρώπη επιβάλει όλο και πιο αυστηρές κυρώσεις στη Μόσχα, ο Πούτιν περνά στην αντεπίθεση, στέλνοντας περισσότερα καύσιμα σε χώρες εκτός της Γηραιάς Ηπείρου.

Σύμφωνα με το Bloomberg, η Ρωσία είναι πιθανό να στείλει περισσότερα καύσιμα σε Ασία και Μέση Ανατολή τους επόμενους μήνες, απαντώντας με αυτόν τον τρόπο στις κυρώσεις.

Μέση Ανατολή και Ασία έχουν ήδη γίνει αποδέκτες μεγάλου μέρους των ρωσικών εξαγωγών από την 24η Φεβρουαρίου όταν δηλαδή ξεκίνησε η ρωσική εισβολή στη Ουκρανία, σύμφωνα με στοιχεία της S&P Global Commodities at Sea.

Στις τις 5 Δεκεμβρίου πρόκειται μάλιστα να τεθεί σε πλήρη ισχύ το εμπάργκο της Ε.Ε. στις εισαγωγές ρωσικού πετρελαίου, ενώ θα ακολουθήσει απαγόρευση της εισαγωγής των πετρελαιοειδών τον Φεβρουάριο, εντείνοντας την πίεση στη Μόσχα η οποία καλείται τώρα να ανακατευθύνει το μεγαλύτερο μέρος της ενεργειακής της παραγωγής.

Η Ινδία και η Κίνα έλαβαν συνολικά 2,7 εκατομμύρια βαρέλια ημερησίως ρωσικού αργού και προϊόντων τον περασμένο μήνα, σύμφωνα με την Morgan Stanley, 54% υψηλότερα από πέρυσι. Μικρότερα κράτη αύξησαν τις εισαγωγές στα 926.000 βαρέλια την ημέρα από 561.000, ανέφερε η τράπεζα σε πρόσφατο report της. Οι δαπάνες της Κίνας για ρωσικά ενεργειακά προϊόντα έφτασαν τα 8,3 δισεκατομμύρια δολάρια τον Αύγουστο, σύμφωνα με στοιχεία των τελωνειακών αρχών.

Κι ενώ σε ορισμένες χώρες, όπως η Μιανμάρ ή η Σρι Λάνκα έχουν παραδεχτεί ότι δέχονται ρωσικά φορτία την ώρα που οι εχθροπραξίες στην Ουκρανία είναι σε εξέλιξη, άλλοι ήταν πιο προσεκτικοί. Καθώς το εμπόριο συνεχίζεται, οι Ρώσοι πωλητές εφαρμόζουν διάφορες τακτικές για να αναπτύξουν περαιτέρω τις υπάρχουσες αγορές αλλά και να βρουν νέες διεξόδους για τα προϊόντα τους. Σε αυτές συμπεριλαμβάνονται οι επανεξαγωγές και οι μεταφορών από πλοίο σε πλοίο. Μια άνοδος των ροών μπορεί να τονώσει τον ανταγωνισμό, επηρεάζοντας τις τιμές και υπονομεύοντας τα περιθώρια διύλισης.

1. Μετονομασία φορτίων

Ένας τρόπος με τον οποίο τα ρωσικά προϊόντα όπως το μαζούτ μπορούν να εισέλθουν στην Ασία είναι μέσω των μεγάλων κόμβων διανομής της περιοχής. Τέτοιοι κόμβοι έχουν συνήθως μεγάλες χερσαίες ή πλωτές εγκαταστάσεις αποθήκευσης και εκεί μπορούν να αναμιχθούν ρωσικά καύσιμα με άλλα προϊόντα προτού επισημανθούν εκ νέου με νέα προέλευση και αποσταλούν στη συνέχεια.

Τα δεδομένα παρακολούθησης πλοίων από τη Vortexa Ltd. δείχνουν μια σημαντική αύξηση στις φορτώσεις ρωσικού μαζούτ με προορισμούς στη Μέση Ανατολή και στην Ασία. Τα φορτία με προορισμό τα Ηνωμένα Αραβικά Εμιράτα αυξήθηκαν σχεδόν πέντε φορές τον περασμένο μήνα σε σύγκριση με ένα χρόνο πριν, ενώ εκείνα με προορισμό τη Σιγκαπούρη αυξήθηκαν κατά 25%. Οι αποστολές για την Αίγυπτο, την Κίνα, τη Σαουδική Αραβία και τη Μαλαισία έχουν επίσης αυξηθεί κατακόρυφα.

 

2. Μεταφορές από πλοίο σε πλοίο

Καθώς τίθενται σε ισχύ νέες κυρώσεις από την ΕΕ, ορισμένοι αγοραστές ενδεχομένως να επιθυμούν να διατηρήσουν κρυφή τη δραστηριότητά τους, κάτι που πιθανότατα θα οδηγήσει σε αύξηση των μεταφορών από πλοίο σε πλοίο. Μία συνηθισμένη μέθοδος απόκρυψης των εμπορικών ροών «επιβάλει» ένα πλοίο να φορτώνει ένα φορτίο από τη Ρωσία και να το εκφορτώνει σε ένα δεύτερο, το οποίο κατευθύνεται προς τον τελικό προορισμό. Περίπου το 20%-23% της ρωσικής νάφθας, ντίζελ και μαζούτ που φορτώθηκε από τα λιμάνια της δυτικής Ρωσίας τον Ιούνιο έως τον Αύγουστο μεταφέρθηκε με αυτή τη μέθοδο πριν κατευθυνθεί στους αγοραστές, σύμφωνα με τη Σερένα Χουάνγκ, επικεφαλής αναλύτρια της Vortexa για την Ασία.

Σύμφωνα με στοιχεία των Vortexa και Bloomberg, δεξαμενόπλοιο μεσαίας εμβέλεια φόρτωσε μαζούτ υψηλής περιεκτικότητας σε θείο από το Τουάψε της Ρωσίας στα τέλη Αυγούστου και στη συνέχεια το μετέφερε σε μεγαλύτερο πλοίο στην Καλαμάτα, με το τελευταίο να έχει προορισμό το λιμάνι Ζουσάν της Κίνας.

3. Αναδυόμενες οικονομίες

Καθώς πολλά κράτη της ΕΕ αποφεύγουν τα ρωσικά προϊόντα και το αργό πετρέλαιο με κυρώσει μάλιστα να αυστηροποιούνται, η πίεση για τη Μόσχα προκειμένου να βρει εναλλακτικές διεξόδους θα γίνει πιο έντονη. Στο στόχαστρο της Μόσχας ενδεχομένως να βρεθεί η Σρι Λάνκα, το Πακιστάν, τη Μιανμάρ και  η Ινδονησία. Ορισμένα από αυτά τα κράτη ήδη βρίσκονται αντιμέτωπα με μεγάλες οικονομικές δυσκολίες προσπαθώντας να αντεπεξέλθουν στις ολοένα και πιο ακριβές εισαγωγές καυσίμων. Το γεγονός αυτό, τις καθιστά πιο ευάλωτες στο δέλεαρ των φθηνότερων ρωσικών αποστολών.

Στην Ινδονησία, τη μεγαλύτερη οικονομία της Νοτιοανατολικής Ασίας, τον Σεπτέμβριο υπήρξαν συνομιλίες μεταξύ της κρατικής εταιρείας πετρελαίου Pertamina και της Ρωσίας σχετικά με την πιθανότητα αυξημένων ροών. «Η πρόθεση υπάρχει, οι λεπτομέρειες πρέπει να εξεταστούν», δήλωσε η Ρώσος πρέσβης στην Ινδονησία, Λιουντμίλα Βορόμπιεβα, στις αρχές Σεπτεμβρίου.

Προς το παρόν η Pertamina σχεδιάζει να επεξεργάζεται ρωσικό πετρέλαιο στο διυλιστήριό της στο Μπαλονγκάν, το οποίο αναδιαμορφώνεται ώστε να είναι πιο ευέλικτο και να χρησιμοποιεί κάθε τύπο αργού, δήλωσε ο πρόεδρος της εταιρείας Νίκλ Ουιντιγιάτι μιλώντας στην εφημερίδα στην Jakarta Globe.

 

4. Αποθήκευση στη θάλασσα

Ενώ η ροή των ρωσικών καυσίμων πρόκειται να αυξηθεί, υπάρχει πιθανότητα η Ασία να μην μπορεί να αφομοιώσει πλήρως όλο το πλεόνασμα. Συνεπώς, οι τιμές θα συμπιεστούν, θα αυξηθεί ο όγκος των εμπορευμάτων που αποθηκεύονται offshore, την ώρα που η επιβράδυνση της οικονομικής ανάπτυξης μπορεί να περιορίσει περιατέρω τη ζήτηση. Στις τοπικές αγορές για νάφθα και μαζούτ υψηλής περιεκτικότητας σε θείο, HSFO, υπάρχει ήδη υπερπροσφορά, εν μέρει λόγω της εισροής ρωσικών προϊόντων. Το HSFO βρίσκεται ήδη σε καθεστώς contango, όπου οι τιμές των συμβολαίων μελλοντικής εκπλήρωσης ξεπερνούν τις τρέχουσες τιμές. Αυτό προσφέρει στους πωλητές κίνητρο για αποθήκευση καυσίμων προκειμένου να το πωλήσουν αργότερα σε υψηλότερες τιμές. Ο όγκος του ρωσικού αργού και πετρελαϊκών προϊόντων που αποθηκεύονται στη θάλασσα παγκοσμίως αυξήθηκε στα 5,67 εκατομμύρια βαρέλια στις 11 Σεπτεμβρίου, από 2,9 εκατομμύρια βαρέλια στην αρχή του έτους, σύμφωνα με στοιχεία της Kpler. «Αναμένουμε μια συνεχή συσσώρευση ρωσικών προϊόντων στο νερό», δήλωσε ο Ραούλ Καπούρ, επικεφαλής ανάλυσης και έρευνας εμπορευμάτων στην S&P Global.

Διαβάστε ακόμα:

Στις παρυφές του 4,5% το κόστος δανεισμού της Ελλάδας – Σε υψηλό 10ετίας οι αποδόσεις της Γερμανίας

Γερμανία: Ξεπέρασε το 90% η πληρότητα στις αποθήκες φυσικού αερίου

Σουηδία: Αιφνιδιαστική αύξηση των επιτοκίων από την Κεντρική Τράπεζα