Εάν πιστεύετε ότι μια αεροπορική πτήση μπορεί να αναβληθεί μόνο εξαιτίας των καταιγίδων και των κεραυνών, τότε κάνετε… λάθος. Κι αυτό το αντιλαμβάνονται στην πράξη όλοι οι επιβάτες κατά τη διάρκεια του εν εξελίξει καύσωνα.

Από τις αρχές της εβδομάδας, τα διαδοχικά κύματα ζέστης σε ΗΠΑ και Ευρώπη έχουν προκαλέσει διαδοχικά ρεκόρ θερμοκρασιών, επηρεάζοντας εκατομμύρια ανθρώπους στις δύο όχθες του Ατλαντικού Ωκεανού.

Όπως και στους ανθρώπους, όμως, οι υψηλές θερμοκρασίες προκαλούν δυσφορία και στα… αεροπλάνα, με τις καθυστερήσεις πτήσεων να αποτελούν συχνό φαινόμενο.

Τα στοιχεία στις ΗΠΑ, μάλιστα, δείχνουν ότι οι καύσωνες είναι υπεύθυνοι για σαφές περισσότερες καθυστερήσεις σε σχέση με ό,τι συμβαίνει τον χειμώνα, όταν βρέχει και πέφτουν κεραυνοί.

Στο αεροδρόμιο «O’ Hare» στο Σικάγο, για παράδειγμα, οι καθυστερήσεις πτήσεων λόγω του καιρού είναι σχεδόν διπλάσιες την περίοδο Ιουνίου – Αυγούστου σε σχέση με την περίοδο Ιανουαρίου – Μαρτίου. Το ίδιο ισχύει και στο «LaGuardia» της Νέας Υόρκης, όπου τους θερινούς μήνες οι καθυστερήσεις είναι κατά 35% περισσότερες.

Σύμφωνα με στοιχεία της εταιρείας αναλύσεων FlightAwate, από τον Ιανουάριο έως τον Μάρτιο του 2023 καταγράφηκαν 402.881 καθυστερήσεις πτήσεων στις ΗΠΑ (ποσοστό 19,6%). Από τον Ιούνιο έως τον Αύγουστο του 2022, οι καθυστερήσεις ανήλθαν σε 544.462, δηλαδή σε ποσοστό 23,3%.

Η διαφορά χειμώνα – καλοκαιριού

Με βάση την ανάλυση των δεδομένων, από τα συνολικά 12 γεγονότα, τα οποία προκάλεσαν μαζικές αναταράξεις στη λειτουργία των αμερικανικών αεροδρομίων τα τελευταία χρόνια, τα οκτώ οφείλονταν σε χειμερινές καταιγίδες. Για μόλις τρία ευθύνονταν οι τυφώνες, ενώ το 12ο αφορούσε την πανδημία Covid.

Αυτό σημαίνει ότι τα χειμερινά καιρικά φαινόμενα, αν και λιγότερα αριθμητικά σε σχέση με τα καλοκαιρινά, έχουν μεγαλύτερη ισχύ και προκαλούν προβλήματα ευρύτερης κλίμακας.

Οι καύσωνες, από την πλευρά τους, μπορεί να μην ευθύνονται για ευρείας-κλίμακας συμβάντα, αλλά σίγουρα δημιουργούν μια σειρά μικρών αναταραχών, οι οποίες αθροιστικά οδηγούν σε μεγάλες αρρυθμίες.

«Όταν οι θερμοκρασίες ξεπερνούν τους 39 βαθμούς Κελσίου, δημιουργείται μια πραγματικά προβληματική κατάσταση για τις αερογραμμές» σχολιάζει ο Μπίζαν Βασίγκ, καθηγητής στο Πανεπιστημίου της Φλόριντα.

Η θερμότητα μειώνει την πυκνότητα του αέρα, γεγονός που αποδυναμώνει την άνωση, η οποία βοηθά τα αεροπλάνα να απογειωθούν. Όσο υψηλότερη είναι η θερμοκρασία, τόσο περισσότερη ισχύς απαιτείται για να απογειωθεί το αεροσκάφος, εξηγεί χαρακτηριστικά.

«Όσο πιο ζεστός και υγρός είναι ο αέρας, τόσο περισσότερο υποβαθμίζεται η απόδοση του κινητήρα» συμφωνεί η Κάθλιν Μπανγκς, εκπρόσωπος της FlightAware.«Τα αεροσκάφη έχουν καλύτερη απόδοση κατά τη διάρκεια δροσερών ή ψυχρών θερμοκρασιών».

Κατά τη διάρκεια των ζεστών ημερών, οι πιλότοι συνήθως αποφασίζουν να καθυστερήσουν την απογείωση ή να μειώσουν το πλεονάζον βάρος, αφαιρώντας καύσιμα ή αποσκευές. Σ’ αυτό το παιχνίδι της… αναμονής, είναι πιθανό να προκληθούν επιπλέον καθυστερήσεις (πιθανή αλλαγή βάρδιας), το οποίο για τους επιβάτες σημαίνει… αναβολή πτήσεων.

Πώς θα τη «γλιτώσουμε»

Φυσικά, πάντα υπάρχουν τρόποι να αποφύγετε τέτοιες δυσάρεστες καταστάσεις.

Για παράδειγμα, το αεροδρόμιο που θα διαλέξετε κάνει τη διαφορά. «Τα παλαιότερα ή τα μικρότερα αεροδρόμια, έχουν μικρότερους διάδρομους απογείωσης – προσγείωσης» επισημαίνει ο Βασίγκ, ο οποίος εξηγεί ότι οι μεγαλύτεροι διάδρομοι βοηθούν τους πιλότους να αναπτύξουν μεγαλύτερη ταχύτητα και επομένως, να έχουν ισχυρότερη δύναμη απογείωσης, παρά τη μείωση της πυκνότητας του αέρα. Γι’ αυτό τον λόγο, προσθέτει, τα αεροπλάνα της Emirates παραμένουν λειτουργικά στην έρημο του Ντουμπάι, όπου οι θερμοκρασίες είναι εξαιρετικά υψηλές.

Παράλληλα, οι αναχωρήσεις μεταξύ 11.00 το πρωί και 2.00 το μεσημέρι είναι πιο πιθανό να επηρεαστούν από τη ζέστη. Άρα, η επιλογή πρωινών ή βραδινών πτήσεων είναι πάντα προτιμότερη.

Και, τέλος, όσο λιγότερες βαλίτσες, τόσο καλύτερο και για εσάς, αλλά και για το αεροσκάφος. Διαφορετικά κινδυνεύετε να «πετάξετε» και οι αποσκευές σας να μείνουν στο αεροδρόμιο.

Διαβάστε ακόμα

Οι ακτοπλόοι, το Μαξίμου και η Επιτροπή Ανταγωνισμού, η Intrakat και οι ΑΠΕ, ο κροίσος της Ενέργειας και η χαρά των δικηγόρων

«Κυνηγός ταλέντων» ο Γάλλος δισεκατομμυριούχος Πινό – Ετοιμάζει νέο deal 7 δισ. δολ.

Πλειστηριασμοί: Στις… εκπτώσεις η «πινακοθήκη» του Παναγιώτη Νίκα (pics)

Για όλες τις υπόλοιπες ειδήσεις της επικαιρότητας μπορείτε να επισκεφτείτε το Πρώτο ΘΕΜΑ