Το πετρέλαιο μπρεντ έχει υποχωρήσει περισσότερο από 30% από το υψηλό του 2022, αλλά δεν θα το γνωρίζατε αυτό αν ζείτε στο Παρίσι, τη Βομβάη ή την Άκρα (σσ. πρωτεύουσα της Γκάνα), όπως σχολιάζει το Bloomberg.

Η πτώση του παγκόσμιου δείκτη αναφοράς πετρελαίου από τα σχεδόν 128 δολάρια το βαρέλι συνδυάστηκε με άλμα του δολαρίου κατά περίπου 15% την ίδια περίοδο. Αυτό σημαίνει ότι οι τιμές των καυσίμων παραμένουν ένας σημαντικός παράγοντας που αυξάνει το κόστος ζωής στο μεγαλύτερο μέρος του πλανήτη.

Οι εταιρείες παραγωγής ηλεκτρικού ρεύματος σε χώρες που έχουν υψηλή ζήτηση για πετρέλαιο, όπως η Κίνα, η Ινδία και η Ευρωπαϊκή Ένωση, έχουν δει όλες σε πραγματικό χρόνο μικρότερες μειώσεις στις τιμές του αργού από ό,τι υποδεικνύουν οι δείκτες αναφοράς. Και για ορισμένες αναδυόμενες αγορές όπως η Σρι Λάνκα, ο αντίκτυπος της γεωμετρικής αύξησης της τιμής του πετρελαίου και της κατάρρευσης του νομίσματος έχει ήδη εμφανιστεί με τη μορφή σχεδόν συνολικής οικονομικής κατάρρευσης.

«Ένα ισχυρότερο δολάριο αποτελεί δυσμενές γεγονός για τις χώρες που καταναλώνουν πετρέλαιο των οποίων τα νομίσματα δεν συνδέονται με το δολάριο», αναφέρει ο Τζιοβάνι Σταουνόβο, αναλυτής εμπορευμάτων στην UBS Group AG. «Τους τελευταίους 12 μήνες, οι τιμές του πετρελαίου αυξήθηκαν πολύ περισσότερο σε όρους τοπικού νομίσματος».

Δεν υπάρχει εύκολη λύση. Η αύξηση των επιτοκίων με στόχο την ενίσχυση των νομισμάτων κινδυνεύει να επιβραδύνει τις ήδη εύθραυστες οικονομίες, ενώ οι αναπτυσσόμενες χώρες πρέπει να παρακολουθούν τα αποθέματα που έχουν σε δολάρια.

Οι χώρες της ευρωζώνης εξαρτώνται σε μεγάλο βαθμό από τις εισαγωγές για το πετρέλαιο τους. Χωρίς σχεδόν καθόλου τοπικά αποθέματα αργού, καθεμία από τις πέντε μεγαλύτερες οικονομίες του νομισματικού μπλοκ – Γερμανία, Γαλλία, Ιταλία, Ισπανία και Ολλανδία – εξαρτάται τουλάχιστον κατά 90% από ξένες αγορές για τη λειτουργία διυλιστηρίων.

Σε αυτό το πλαίσιο, η ονομαστική αξία του πετρελαίου σε δολάρια έχει αποδειχθεί ότι αποτελεί μεγάλο πονοκέφαλο για τους αξιωματούχους της Ευρωπαϊκής Κεντρικής Τράπεζας σε μια ούτως ή άλλως δύσκολη χρονιά. Η συμπίεση του ενεργειακού εφοδιασμού από τις κινήσεις της Ρωσίας να μειώσει τις παραδόσεις φυσικού αερίου έχει οδηγήσει σε τεράστιες αυξήσεις στις τιμές καταναλωτή, σημειώνοντας ρεκόρ 9,9% τον Σεπτέμβριο.

Οι ασιατικές χώρες πλήττονται ανάλογα. Μέχρι τον Αύγουστο, η αξία των εισαγωγών πετρελαίου της Κίνας αυξήθηκε κατά 50% σε σχέση με ένα χρόνο νωρίτερα, παρά το γεγονός ότι οι συνολικοί όγκοι ήταν χαμηλότεροι καθώς η χώρα είναι αντιμέτωπη με τα περιοριστικά μέτρα κατά της εξάπλωσης του Covid-19.

Bloomberg Economics: Ο αντίκτυπος του πετρελαίου στα $90 στην ανάπτυξη – Κακός για την Κίνα, όχι για τις ΗΠΑ

Ο διοικητής της Τράπεζας της Κορέας Ρι Τσανγκ – γιονγκ διαμαρτυρήθηκε τον περασμένο μήνα ότι η αδυναμία του νομίσματός του ακυρώνει τα οφέλη από τις χαμηλότερες τιμές του πετρελαίου. Τόσο η Κορέα όσο και η Ιαπωνία έχουν κατά καιρούς επιδιώξει να προστατεύσουν τους καταναλωτές από τον αντίκτυπο των υψηλότερων τιμών των καυσίμων προσφέροντας επιδοτήσεις και μεταφέροντας ουσιαστικά μέρος του βάρους στην κυβέρνηση.

Η πίεση του ισχυρού δολαρίου ώθησε την Ινδία να προσεγγίσει εμπορικούς εταίρους, όπως η Σαουδική Αραβία, η Ρωσία και τα Ηνωμένα Αραβικά Εμιράτα, για να μετατοπίσει τις συμφωνίες σε τοπικά νομίσματα. Η ρουπία έχει υποχωρήσει περίπου 11% έναντι του δολαρίου φέτος.

«Εάν οι τιμές του αργού επιμείνουν στα τρέχοντα επίπεδα ή αν αυξηθούν περαιτέρω, αυτό θα μπορούσε να έχει ως αποτέλεσμα τα εμπορικά ελλείμματα να παραμείνουν μεγάλα, οδηγώντας σε περαιτέρω πίεση υποτίμησης στην ινδική ρουπία», αναφέρει ο Ντίβυα Ντεβές, αναλυτής νομισμάτων της Standard Chartered.

Αν και η πίεση από το ισχυρό δολάριο είναι ευρέως διαδεδομένη, οι αναδυόμενες οικονομίες δέχονται το βαρύτερο χτύπημα. Όταν τιμολογείται σε σέντι (νόμισμα της Γκάνας), το μπρεντ δεν είναι μόνο είναι πάνω από το σημείο που διαπραγματευόταν τον Μάρτιο, αλλά σε επίπεδο ρεκόρ.

Η γεωμετρική αύξηση των τιμών των καυσίμων και οι ελλείψεις συναλλάγματος δημιουργούν ένα τοξικό μείγμα για ορισμένες χώρες. Η Σρι Λάνκα έκλεισε πρόσφατα το μοναδικό διυλιστήριο πετρελαίου της επειδή δεν μπορούσε να πληρώσει για να πάρει αργό. Η χώρα ουσιαστικά χρεοκόπησε το καλοκαίρι καθώς αγωνιζόταν να χρηματοδοτήσει τις εισαγωγές τροφίμων και καυσίμων.

Ενώ οι ανεπτυγμένες χώρες έχουν περισσότερα περιθώρια για να απορροφήσουν τις αλλαγές νομισμάτων, «υπάρχουν σίγουρα αναδυόμενες αγορές που θα αντιμετωπίσουν προβλήματα ισοζυγίου πληρωμών ως αποτέλεσμα των υψηλών τιμών του πετρελαίου», σύμφωνα με την Καρολάιν Μπέιν, επικεφαλής οικονομολόγος εμπορευμάτων στην Capital Economics.

Διαβάστε ακόμη:

24ωρη Παμπειραϊκή απεργία την Πέμπτη 25 Οκτωβρίου – Χωρίς ακτοπλοϊκά δρομολόγια, ρυμουλκά και κλειστό το εμπορικό λιμάνι

ΕΚΤ: Σχεδιάζει επιθετική αύξηση των επιτοκίων παρά τον κίνδυνο ύφεσης

Eurostat: Σχεδόν 7 στους 10 πολίτες της ΕΕ έκαναν ηλεκτρονικές αγορές το 2021