Ενεργειακή κρίση: Λίγες ημέρες απέμειναν για το οριστικό μπλόκο της Ευρωπαϊκής Ενωσης στο ρωσικό πετρέλαιο, καθώς από τις 5 Φεβρουαρίου και μετά τίθενται σε εφαρμογή οι κυρώσεις προς τον μεγαλύτερο προμηθευτή της ΕΕ.

Όπως τονίζουν αναλυτές το διάστημα που έχουμε μπροστά μας, μέχρι την 5η Φεβρουαρίου αναμένεται να καθορίσει το εάν η Ευρώπη μπορεί να αποφύγει την επόμενη ενεργειακή κρίση, μετά το «απαγορευτικό» σε ένα καύσιμο ζωτικής σημασίας για τις μεταφορές και τη γεωργία και έναν βασικό παράγοντα που συμβάλλει στον πληθωρισμό.

Σύμφωνα με το Bloomberg, oι Ευρωπαίοι πολιτικοί έχουν σηκώσει μανίκια, συζητώντας τα όρια τιμών που θα πρέπει να επιβληθούν, ώστε να εξασφαλιστεί όχι μόνο χαμηλότερα έσοδα για την πολεμική μηχανή του Πούτιν αλλά και να αποφευχθεί η ασφυξία, λόγω μειωμένης προσφοράς στις παγκόσμιες αγορές, επιφέροντας αύξηση των τιμών.

Στο πλαίσιο αυτό, η Ευρώπη… «αγχώνεται» για πιθανή αύξηση στην τιμή του diesel, το οποίο μπορεί να συσσωρεύσει κόστος στις βασικές βιομηχανίες και να καταστήσει πιο δύσκολο τον έλεγχο του πληθωρισμού.

Πλαφόν στα 100 δολάρια

Όπως τονίζεται, οι αξιωματούχοι κατέθεσαν ένα σχέδιο να περιορίσουν την τιμή του ρωσικού diesel στα 100 δολάρια το βαρέλι, την ώρα που τα συμβόλαια μελλοντικής εκπλήρωσης διαπραγματεύονται επί του παρόντος στα 130 δολ. στο Intercontinental Exchange. Όμως τα ρωσικά καύσιμα είχαν μεγάλες εκπτώσεις πρόσφατα, γεγονός που θα μπορούσε να τα φέρει πιο κοντά στο προτεινόμενο επίπεδο της Ευρώπης και να διατηρηθεί η ροή των προμηθειών. Όσο υψηλότερο είναι το ανώτατο όριο, τόσο μικρότερη είναι η πιθανότητα διαταραχών.

Το ευρωπαϊκό ανώτατο όριο τιμών και η απαγόρευση του ρωσικού αργού τον Δεκέμβριο μέχρι στιγμής δεν έχουν προκαλέσει μεγάλα προβλήματα. Τα φορτία που πήγαιναν στο παρελθόν στην Ευρώπη έχουν εκτραπεί στην Ινδία και την Κίνα, με φορτία από τα δυτικά λιμάνια της Ρωσίας να πωλούνται σε τιμές πολύ κάτω από το όριο των 60 δολαρίων το βαρέλι. Οποιοσδήποτε πληρώνει πάνω από το ανώτατο όριο δεν θα μπορεί να λάβει ασφάλιση και χρηματοδότηση από την ομάδα των G7 και την ΕΕ.

Ωστόσο, υπάρχουν απόψεις ότι οι περιορισμοί στα προϊόντα πετρελαίου θα μπορούσαν να έχουν μεγαλύτερο αντίκτυπο, με την ευρωπαϊκή απαγόρευση των θαλάσσιων εισαγωγών να αποτελεί πιθανότατα το μεγαλύτερο πρόβλημα. Σε αντίθεση με το αργό, η Κίνα και η Ινδία είναι ήδη σημαντικοί εξαγωγείς καυσίμων, και επομένως είναι απίθανο να επιθυμούν ρωσικό εφοδιασμό. Η Ρωσία αντιπροσωπεύει το 15% των παγκόσμιων ροών diesel, με το 80% να πηγαίνει μέχρι πρόσφατα στην Ευρώπη, σύμφωνα με την Goldman Sachs.

Οι σύμβουλοι της Energy Aspects Ltd. προειδοποιούν ότι η Ευρώπη μπορεί να δει τα αποθέματά της diesel να μειώνονται καθώς ο αποκλεισμός της Μόσχας σημαίνει ότι η προσφορά δεν θα συμβαδίσει με τη ζήτηση. Αυτό θα μπορούσε να έχει μεγάλο αντίκτυπο στους οδηγούς και τη βιομηχανία γενικότερα. «Ανεξάρτητα από το πού ορίζονται τα ανώτατα όρια τιμών, δεν περιμένουμε από τη Ρωσία να μπορέσει να βρει νέους προορισμούς για όλα τα προϊόντα που έστελνε στις χώρες της ΕΕ, ιδίως για το diesel», τονίστηκε χαρακτηριστικά

Η Ευρώπη έχει το καθήκον της να βρει μια ισορροπία μεταξύ της αποχρηματοδότησης του Πούτιν και της διασφάλισης ότι δεν θα καεί. Όπως ανέφερε το Bloomberg, «οι έντονες συνομιλίες αναμένεται να συνεχιστούν τις επόμενες μέρες» και θα πρέπει να καθορίσουν εάν η περιοχή θα έρθει αντιμέτωπη με νέα ενεργειακή κρίση την άνοιξη και το καλοκαίρι ή αν πρόκειται για μηδαμινό χτύπημα με μικρή επίδραση στην αγορά.

Διαβάστε ακόμα   

Οι βασιλικοί οίκοι και η χρυσή γκαρνταρόμπα τους – Πόσο κοστίζουν τα ρούχα, παπούτσια και αξεσουάρ των γαλαζοαίματων (pics + vid) 

Ψήφος εμπιστοσύνης (και) από τις αγορές: Tι κρύβει η ανακοίνωση από τον Οίκο Fitch  

Αυτά είναι τα έντομα που υπάρχουν στις τροφές που τρώμε – Οι φάρμες εντόμων έρχονται από το μέλλον