search icon

Bloomberg

Οι αποταμιεύσεις της πανδημίας αποτελούν «σωσίβιο» για την οικονομία της Ευρωζώνης

Τα έξοδα σε διασκέδαση και τουρισμό αποτελούν πυλώνες στήριξης της ευρωπαϊκής οικονομίας παρά το «κοκτέιλ» των κρίσεων - Αρκετοί απαισιόδοξοι αναλυτές τονίζουν όμως πως η αύξηση της καταναλωτικής ζήτησης δεν μπορεί να αντισταθμίσει τον καλπάζοντα πληθωρισμό

Ωθούμενοι από μία διετία αποταμιεύσεων κατά τη διάρκεια της πανδημίας, οι Ευρωπαίοι καταναλωτές συνεχίζουν να ξοδεύουν παρά τον πληθωρισμό, οδηγώντας την οικονομία της ηπείρου σε ανάκαμψη.

Σύμφωνα με πρόσφατα οικονομικά δεδομένα, η αύξηση των εξόδων των καταναλωτών στους τομείς της διασκέδασης και του τουρισμού ανά τη Γηραιά  Ήπειρο αντισταθμίζουν τη μείωση της βιομηχανικής παραγωγής, την κρίση που έχει προκαλέσει ο πόλεμος στην Ουκρανία και την κρίση στην εφοδιαστική αλυσίδα λόγω της έξαρσης κρουσμάτων κορωνοϊού στην Κίνα.

Η ενίσχυση των καταναλωτικών στοιχείων αυτών αυξάνει την πιθανότητα αποφυγής της ύφεσης αλλά και του στασιμοπληθωρισμού. Παράλληλα υποστηρίζει και τα σχέδια της ΕΚΤ για την αύξηση των επιτοκίων της για πρώτη φορά εδώ και μία δεκαετία.

«Πριν τον πόλεμο, πιστεύαμε πως οι καταναλωτές θα αποτελούσαν την κύρια δύναμη πίσω από τη στιβαρή ανάκαμψη της ευρωπαϊκής οικονομίας. Αν και ο πόλεμος έχει προκαλέσει προβλήματα, τα καταναλωτικά δεδομένα δεν έχουν επηρεαστεί και τόσο», τόνισε ο Sylvain Broyer της S&P Global Ratings στη Φρανκφούρτη.

Η ανάκαμψη υποστηρίζεται από την άρση πολλών εκ των μέτρων περιορισμού της μετακίνησης λόγω της πανδημίας. Παράλληλα, η ανεργία βρίσκεται σε ιστορικό χαμηλό, ενώ τα νοικοκυριά έχουν συσσωρεύσει 700 δισ ευρώ σε αποταμιεύσεις, σύμφωνα με τη Morgan Stanley.

Αρκετοί απαισιόδοξοι αναλυτές τονίζουν πως η αύξηση της καταναλωτικής ζήτησης δεν μπορεί να αντισταθμίσει τον καλπάζοντα πληθωρισμό. Σημειωτέον πως ο πληθωρισμός στην Ευρωζώνη άγγιξε το 8,1% τον περασμένο μήνα, αυξάνοντας τις ανησυχίες για το κόστος διαβίωσης των πολιτών. Ο πόλεμος στην Ουκρανία κινδυνεύει να επιδεινώσει την κατάσταση, ιδιαίτερα μετά το καλοκαίρι, όταν οι τιμές ενέργειας βρεθούν και πάλι στο προσκήνιο.

Τουρισμός

Η εικόνα στα ευρωπαϊκά αεροδρόμια, όμως, υποδεικνύει ένα διαφορετικό αφήγημα. Η αύξηση των τιμών δε σταματά αυτούς που θέλουν να ταξιδέψουν για διακοπές μετά από δύο και πλέον έτη πανδημίας.

Αισιόδοξες παραμένουν και αρκετές εταιρείες. Ο τουριστικός κολοσσός TUI θα καταγράψει κέρδη για πρώτη φορά μετά από μία διετία, ενώ σύμφωνα με την Booking Holdings Inc, η κίνηση την φετινή καλοκαιρινή περίοδο ενδέχεται να καταγράψει νέο υψηλό ρεκόρ.

«Δεν έχουμε κάνει καλοκαιρινές διακοπές εδώ και τρία χρόνια λόγω του κορωνοϊού», ανέφερε ο Dagmar Giessen ο οποίος έχει κλείσει εισιτήρια για ταξίδι με τρένο στο βαυαρικό resort Murnau. «Αν και τα πάντα έχουν ακριβύνει, παρατηρήσαμε πως ζούμε πιο απλά. Δεν έχουμε χρειαστεί να μειώσουμε τις δαπάνες μας, αλλά μπορούμε να το κάνουμε», τόνισε.

Παρ’ όλα αυτά, το ήμισυ των Γερμανών καταναλωτών τονίζουν πως δεν μπορούν να συνεχίσουν με παρόμοιο τρόπο διαβίωσης λόγω του πληθωρισμού.

Ανάκαμψη

Σύμφωνα με την Aline Schuiling, αναλυτή της ABN Amro «η ανάπτυξη της κατανάλωσης στην Ευρωζώνη θα υποστηριχθεί από την αύξηση των εξόδων των καταναλωτών για τους επόμενους μήνες».

Αυτή η καταναλωτική δύναμη θα υποστηρίξει την άρση των προγραμμάτων στήριξης των οικονομιών και την αύξηση των επιτοκίων εκ μέρους της ΕΚΤ. Σύμφωνα με υπολογισμούς της S&P Global, η Ευρωζώνη αποδεικνύεται «αισιόδοξα στιβαρή» λόγω του ισχυρού τομέα υπηρεσιών της, ιδιαίτερα σε ό,τι αφορά τον τουρισμό και την διασκέδαση.

Παρά τις επιπτώσεις του πολέμου, η Κομισιόν αναμένει ανάπτυξη της οικονομίας της Ευρωζώνης κατά 2,7% το 2022. 

Όσο για τη χρήση των αποταμιεύσεων των πολιτών, αυτή ενδέχεται να διαρκέσει για αρκετούς μήνες. Σε συνδυασμό με την χαμηλή ανεργία του 6,8% και τον περιορισμό των ανησυχιών για αναταραχή στην αγορά εργασίας λόγω του πολέμου, ο Dean Turner της UBS Global Wealth Management τονίζει πως «ιστορικά, όσο περισσότερο διαρκούν αυτές οι κρίσεις, τόσο λιγότερη επιρροή ασκούν στην καταναλωτική αυτοπεποίθηση. Εάν οι καταναλωτές φοβούνται πως θα χάσουν τις δουλειές τους, τόσο περισσότερο αλλάζουν τις καταναλωτικές τους συνήθειες».

Τέλος, ο Jens Eisenschmidt της Morgan Stanley τονίζει πως η ανισόρροπη διανομή των αποταμιεύσεων αυτών ενδέχεται να περιορίσει τη δυναμική τους. Παρ’ όλα αυτά «μαζί με το “άνοιγμα” από την πανδημία και την σταθερή αγορά εργασίας, η κατανάλωση αυτή είναι το μόνο που μας προστατεύει από τη δημιουργία οικονομικής ύφεσης».

Διαβάστε ακόμη:     

Cyrus: H εταιρεία που ανοίγει την αγορά πρατηρίων υδρογόνου στην Ελλάδα

Eurogroup: «Πράσινο φως» για την έξοδο της Ελλάδας από την ενισχυμένη εποπτεία

Αργία του Αγίου Πνεύματος: Αυξημένη η κίνηση στα λιμάνια – Από τον Πειραιά αναχώρησαν 17.071 επιβάτες

Exit mobile version